Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:23

Elisa maar dan wat? Dan kom je uit op slacht ? Of hoe bedoel je dat? Want ze gaat hem denk ik niet aan houden voor niks. Ze wil graag een maatje voor het leven.

Met mijn bonte paard gaat het super goed ! Heel lief dier
Afbeelding

Earth

Berichten: 8027
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:53

Toevallig zoekt er momenteel iemand op internet een projectpaard. Ik zal even kijken of ik de advertentie kan vinden hoor... Ik heb m, tuur je pb :)

Eef_Bam

Berichten: 4137
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:53

Janinevv schreef:
Hij is ca 1.50 groot maar ze krijgt er nu ook hulp mee. Meerdere mensen op stal vinden hem wel echt gevaarlijk. Vraag is of je met nog meer geld erin stoppen het er wel uit gaat krijgen..

En er zit al veel geld in dus ze zal met verkoop waarschijnlijk minder voor terug krijgen.


Als ook goed ervaren mensen er niet mee overweg kunnen en hem gevaarlijk vinden dan is er gewoon iets mis mee, vaak is dat toch medisch ergens pijn waardoor ze zo fel worden, maar bij de diernarts lastig te vinden, of er zit echt een steekje los (naar mijn persoonlijke mening is dat maar zelden zo). Ik zou de eigenaar aanraden zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen en hem medisch te laten onderzoeken zelf, is er niks te vinden of wil ze niet meer investeren dan te laten inslapen. Geld krijg je er toch niet voor terug als je een eerlijk verhaal verteld, en wil je het risico nemen dat er een kind verongelukt? Om nog maar te zwijgen over hoe de pony behandeld gaat worden als mensen hem "even flink gaan aanpakken". Helaas alleen maar verliezers in een geval als dit .

Belker

Berichten: 15404
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:00

Eef_Bam schreef:
Janinevv schreef:
Hij is ca 1.50 groot maar ze krijgt er nu ook hulp mee. Meerdere mensen op stal vinden hem wel echt gevaarlijk. Vraag is of je met nog meer geld erin stoppen het er wel uit gaat krijgen..

En er zit al veel geld in dus ze zal met verkoop waarschijnlijk minder voor terug krijgen.


Als ook goed ervaren mensen er niet mee overweg kunnen en hem gevaarlijk vinden dan is er gewoon iets mis mee, vaak is dat toch medisch ergens pijn waardoor ze zo fel worden, maar bij de diernarts lastig te vinden, of er zit echt een steekje los (naar mijn persoonlijke mening is dat maar zelden zo). Ik zou de eigenaar aanraden zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen en hem medisch te laten onderzoeken zelf, is er niks te vinden of wil ze niet meer investeren dan te laten inslapen. Geld krijg je er toch niet voor terug als je een eerlijk verhaal verteld, en wil je het risico nemen dat er een kind verongelukt? Om nog maar te zwijgen over hoe de pony behandeld gaat worden als mensen hem "even flink gaan aanpakken". Helaas alleen maar verliezers in een geval als dit .

Dit dus.
Ebo was ook zo een portret en dat werd veroorzaakt door medische problemen. Zolang hij in “ zijn” werk, aangepast aan hem, goed was en vrolijk was het goed. Toen dat niet meer zo was hebben we hem laten hemelen. Dat was de enige eerlijke keuze.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:04

Ze is er onlangs al mee naar de kliniek geweest.
Osteo is daarvoor ook al geweest. De ene keer is het prima met hem de andere keer lijkt het wel alsof er een knopje om gaat.

Soms lijkt hij ook niet lekker in de groep te liggen..

Belker

Berichten: 15404
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:17

En toch is dat pijngerelateerd. Ebo is volledig op de foto geweest inclusief nek en rug maar hier kwam geen duidelijke verklaring uit. Uiteindelijk is zijn rug gescand en bleek zijn rugpees aan gort…….. Dat verklaarde het wisselende beeld.

Umeo
Berichten: 2248
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:24

Is er hier iemand met ervaring in de verkoop van fokmerries (springen) die ik een pb mag sturen?

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:35

Belker schreef:
En toch is dat pijngerelateerd. Ebo is volledig op de foto geweest inclusief nek en rug maar hier kwam geen duidelijke verklaring uit. Uiteindelijk is zijn rug gescand en bleek zijn rugpees aan gort…….. Dat verklaarde het wisselende beeld.


Hij doet het bij diverse situaties die hij niet leuk of spannend vindt. Denk aan wassen op de wasplaats, vliegen of manenspray. Of wanneer hij iets druk of gespannen is en je wilt hem corrigeren. Alles is prima zolang hij het ook prima vindt. Wil hij wat anders of vindt hij het eng, dan komt dus dat gedrag naar boven

Earth

Berichten: 8027
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:39

Ik ken er ook zo eentje, die kon echt heel raar doen op de meest gekke momenten. Heel vaak stond ie gewoon netjes stil op de poetsplaats maar soms ging ie dan ineens hangen of drukte de eigenaar plat tegen de muur aan als ze het zadel op deed. Soms met buiten zetten trok hij zich ineens los, net zoals tijdens het trailerladen waarna hij bovenop een auto sprong. Met rijden was hij eigenlijk wel braaf, maar hij kon gewoon gek uit de hoek komen. Die bleek dus ook stuk te zijn. Het enige waar ik het aan zag en de eigenaar op waarschuwde, is dat hij soms wijd ging staan achter tijdens het rijden en geen goede aanleuning aan kon nemen. Maar die deed dus ook die dingen uit pijn. Geloof iets in het bekken, maar ik weet het niet zeker.

Belker

Berichten: 15404
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:53

Janinevv schreef:
Belker schreef:
En toch is dat pijngerelateerd. Ebo is volledig op de foto geweest inclusief nek en rug maar hier kwam geen duidelijke verklaring uit. Uiteindelijk is zijn rug gescand en bleek zijn rugpees aan gort…….. Dat verklaarde het wisselende beeld.


Hij doet het bij diverse situaties die hij niet leuk of spannend vindt. Denk aan wassen op de wasplaats, vliegen of manenspray. Of wanneer hij iets druk of gespannen is en je wilt hem corrigeren. Alles is prima zolang hij het ook prima vindt. Wil hij wat anders of vindt hij het eng, dan komt dus dat gedrag naar boven

Als je niet weet wat er mis is is het lastig te verklaren…….. maar echt goed onderzoeken kost geld. Dan ga je naar een goede kliniek met alle mogelijke onderzoeksmethodes. Wij hadden dat geld ervoor over. Maar als je het niet hebt en je wordt niet gelukkig breng hem dan naar de slager. Maar zorg ervoor dat hij niet in de handel komt. Sorry maar doorverkopen omdat je dan nog wat geld krijgt met de kans op ongelukken met een kind vind ik niet kunnen…….

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:12

Belker heb nergens gezegd dat door verkopen naar kleinere kinderen en juist dat willen verkomen .

Er zit al best veel geld in zo’n pony qua onderzoeken. Met rijden gaat het vaker goed dan fout maar als hij dan zo lelijk doet is natuurlijk niet goed..

upendo

Berichten: 22331
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:19

Hoe lang het ze het dier dan?

Belker

Berichten: 15404
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:26

Verkoop vergroot de kans op verdwijnen in de handel……..
Zeker bij een aansprekend koppie of bijzondere kleur. Soms moet je beslissingen nemen die pijn doen in je portemonnee……..
Stippel bij mij was 3, kwam glansrijk door de klinische keuring en was op de foto’s drama op alle benen en de rug hebben we niet eens gedaan. Palomino appaloosa. Echt een plaatje en super braaf. Waarschijnlijk door de pijn uit zijn lijf. Die is ook afgemaakt. Hard, heel hard, ik had hem nog goed kunnen verkopen, maar wij konden het hem niet aandoen.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:31

upendo schreef:
Hoe lang het ze het dier dan?


Denk nu bijna een jaar

upendo

Berichten: 22331
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:35

Janinevv schreef:
upendo schreef:
Hoe lang het ze het dier dan?


Denk nu bijna een jaar

En vanaf het begin al dit gedrag?

xMyrth

Berichten: 2818
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:03

Zouden jullie een ex internationaal springpaard kopen (1.60 springen) die eind april 15 jaar wordt en die van zijn "pensioen" mag genieten? Mogen hem voor een klein prijsje overnemen...
Bij ons mag hij dan lekker recreatief aan de slag, mee het bos in etc. af en toe een klein sprongetje misschien :)

Ik heb geen ervaring met springpaarden die zo hoog gelopen hebben. Hij was verder fysiek wel in orde heb ik me laten vertellen, maar geen idee wat voor blessures of dingetjes op de loer kunnen liggen?

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:20

Janinevv schreef:
upendo schreef:
Hoe lang het ze het dier dan?


Denk nu bijna een jaar

En vanaf het begin al dit gedrag?[/quote]
Ja en gewoon in vlagen. Ze zei dat het daar minder leek maar is natuurlijk moment opname want 1 keer gezien. En hij doet het niet altijd.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:21

xMyrth schreef:
Zouden jullie een ex internationaal springpaard kopen (1.60 springen) die eind april 15 jaar wordt en die van zijn "pensioen" mag genieten? Mogen hem voor een klein prijsje overnemen...
Bij ons mag hij dan lekker recreatief aan de slag, mee het bos in etc. af en toe een klein sprongetje misschien :)

Ik heb geen ervaring met springpaarden die zo hoog gelopen hebben. Hij was verder fysiek wel in orde heb ik me laten vertellen, maar geen idee wat voor blessures of dingetjes op de loer kunnen liggen?


Lijkt me een heerlijk leerpaard! Been there done that type. Als je hem een leuk leven kunt bieden dan zou ik zeggen zeker doen. :j

Wat betreft blessures, wellicht heeft hij ze wel gehad, kan ieder paard overkomen. Als hij nu klinisch goed is en je betaald er de hoofdprijs niet voor lijkt het me een mooie kans.

Getup

Berichten: 8408
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:28

xMyrth : als ie t nu nog goed doet, zonder blessures, doet ie t later ook nog :D

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:31

xMyrth schreef:
Zouden jullie een ex internationaal springpaard kopen (1.60 springen) die eind april 15 jaar wordt en die van zijn "pensioen" mag genieten? Mogen hem voor een klein prijsje overnemen...
Bij ons mag hij dan lekker recreatief aan de slag, mee het bos in etc. af en toe een klein sprongetje misschien :)

Ik heb geen ervaring met springpaarden die zo hoog gelopen hebben. Hij was verder fysiek wel in orde heb ik me laten vertellen, maar geen idee wat voor blessures of dingetjes op de loer kunnen liggen?

Dan laat je de benen scannen in plaats van fotograferen.

Maar ik zou er wel serieus op in gaan, denk ik.
Zo kreeg ik ooit een merrie aangeboden voor een vriendenprijsje. Goed gezond paard, goede staat van dienst. Is uiteindelijk niet door gegaan maar dat lag niet direct aan het paard.

Eef_Bam

Berichten: 4137
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:31

xMyrth schreef:
Zouden jullie een ex internationaal springpaard kopen (1.60 springen) die eind april 15 jaar wordt en die van zijn "pensioen" mag genieten? Mogen hem voor een klein prijsje overnemen...
Bij ons mag hij dan lekker recreatief aan de slag, mee het bos in etc. af en toe een klein sprongetje misschien :)

Ik heb geen ervaring met springpaarden die zo hoog gelopen hebben. Hij was verder fysiek wel in orde heb ik me laten vertellen, maar geen idee wat voor blessures of dingetjes op de loer kunnen liggen?


Met jullie gebruiksdoel zou ik er zeker voor open staan maar wel met een dosis achterdocht. Paard moet haast wel een blessure of iets hebben, als het verder braaf en makkelijk paard is kunnen ze hem voor meer geld aan iemand verkopen die graag een leerpaard wil voor 1.20/1.30 parcoursjes. Dus waarschijnlijk is er wel iets van een blessure in het spel, zijn ze daar open over? Anders doe je een goedspringend paard van 15 niet voor een klein prijsje weg.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:35

15 is voor een 1.60 paard echt niet jong meer, veel zijn op die leeftijd wat betreft sport carrière wel op. Blessure zit bij elk paard dat je koopt in een klein hoekje, ze kunnen zich ook verstappen in de wei oid. Je kunt toch bij geen enkel paard iemand op zijn blauwe ogen geloven, altijd dicht bij jezelf blijven.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:55

Janinevv schreef:
Elisa maar dan wat? Dan kom je uit op slacht ? Of hoe bedoel je dat? Want ze gaat hem denk ik niet aan houden voor niks. Ze wil graag een maatje voor het leven.

Met mijn bonte paard gaat het super goed ! Heel lief dier
[ [url=m/PEIS7e.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super knap <3

Ja ik lees nu dat ze het dier een jaar hebben. Ik zou ook uitsluiten dat er iets medisch is (maar daarom ook een prof laten meekijken) of dat het puur gedrag is.
Als het echt gevaarlijk en onvoorspelbaar is dan zeg ik houden en weide ornament van maken of in laten slapen. Maar niet verkopen, dat is een recept voor een slecht leven in de handel.

Maar laat echt een prof meekijken, sommige problemen zijn voor sommige mensen heel moeilijk die anderen zo op kunnen lossen. :)

Benzz
Berichten: 3127
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:39

xMyrth schreef:
Zouden jullie een ex internationaal springpaard kopen (1.60 springen) die eind april 15 jaar wordt en die van zijn "pensioen" mag genieten? Mogen hem voor een klein prijsje overnemen...
Bij ons mag hij dan lekker recreatief aan de slag, mee het bos in etc. af en toe een klein sprongetje misschien :)

Ik heb geen ervaring met springpaarden die zo hoog gelopen hebben. Hij was verder fysiek wel in orde heb ik me laten vertellen, maar geen idee wat voor blessures of dingetjes op de loer kunnen liggen?

Zoń paard brengt als leermeester nog best een fors bedrag op. Dus ik zou wel heel sceptisch zijn.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:59

Janinevv schreef:
Hij is ca 1.50 groot maar ze krijgt er nu ook hulp mee. Meerdere mensen op stal vinden hem wel echt gevaarlijk. Vraag is of je met nog meer geld erin stoppen het er wel uit gaat krijgen..

En er zit al veel geld in dus ze zal met verkoop waarschijnlijk minder voor terug krijgen.

Lastige maat.
Geschikt voor kleine volwassenen maar veel mensen zijn te groot voor zo'n pony. Als hij verder leuk kan lopen zit er wel brood in, dan kun je hem rehabiliteren en als sportpony verkopen. Ook de bloedlijn is redelijk van belang.
Als die twee dingen niet aanwezig zijn, heeft het geen nut om eraan te beginnen.

Gedrag kun je er bijna altijd uit krijgen, tenzij het dier een tumor in het hoofd heeft of iets dergelijks. De vraag is alleen of het financieel interessant genoeg is, anders kun je hem beter in laten slapen. Te koop zetten zou ik niet doen.