Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tilmar

Berichten: 3334
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:17

Voor degenen die het nog weten (en anders kan je het zien in mijn posts in dit topic), het gaat supergoed met mijn nietzomooie leasepaardje wat ik heb gekocht na een zoektocht naar mijn droompaard.

Het gaat echt supergoed!!! Ze staat nu 2 weken op mijn eigen pensionstal en ze is zo lief en leuk. En ik dacht dat men zou zeggen 'wat heb je nou gekocht?' maar iedereen vindt haar leuk en ziet dat we samen ook zo leuk zijn.
Ze loopt langs de weg alsof ze nooit anders gedaan heeft, heerlijk longeren het is echt genieten!

Je ziet haar nu ook echt opknappen en bijkomen. Lekker penny plaatje (let ook op de vlechtjes haha)

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 19029
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:41

Ze ziet er hartstikke goed uit fijn dat het zo goed gaat! Lekker genieten!

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:46

Pinacolada schreef:
Ik zie veel Ierse paarden op marktplaats staan, moeten daar de alarmbellen van af gaan of valt dat wel mee?


Stille meelezer hier, omdat ik het een leuk topic vind. Ierse paarden heb je natuurlijk in alle soorten en maten. Connemara’s, Irish Sport Horses, kruisingen daarmee, volle volbloeden, Tinkers etc. Net zoals bij elk paard moet je goed blijven nadenken en niemand op zijn of haar blauwe ogen geloven.

Ik heb zelf twee Ierse paarden, zelf geïmporteerd, en ik heb daar ontzettend veel plezier van. Je kunt er echt hele leuke paarden vandaan halen, en ze zijn soms ook net iets leuker geprijsd dan de vaak opgehypte prijzen hier in Nederland. Dus wat mij betreft geen alarm bellen, zoals ik al aangaf net zoals bij elk paard met verstand blijven denken.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 04-04-23 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11448
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:00

Tilmar schreef:
Voor degenen die het nog weten (en anders kan je het zien in mijn posts in dit topic), het gaat supergoed met mijn nietzomooie leasepaardje wat ik heb gekocht na een zoektocht naar mijn droompaard.

Het gaat echt supergoed!!! Ze staat nu 2 weken op mijn eigen pensionstal en ze is zo lief en leuk. En ik dacht dat men zou zeggen 'wat heb je nou gekocht?' maar iedereen vindt haar leuk en ziet dat we samen ook zo leuk zijn.
Ze loopt langs de weg alsof ze nooit anders gedaan heeft, heerlijk longeren het is echt genieten!

Je ziet haar nu ook echt opknappen en bijkomen. Lekker penny plaatje (let ook op de vlechtjes haha)

[ [url=m/q4R1TS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze is wel mooi en ik vind het heerlijk om lezen dat je zo blij bent met haar !

Charmaine
Berichten: 1426
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:25

Change3x schreef:
Pinacolada schreef:
Ik zie veel Ierse paarden op marktplaats staan, moeten daar de alarmbellen van af gaan of valt dat wel mee?


Stille meelezer hier, omdat ik het een leuk topic vind. Ierse paarden heb je natuurlijk in alle soorten en maten. Connemara’s, Irish Sport Horses, kruisingen daarmee, volle volbloeden, Tinkers etc. Net zoals bij elk paard moet je goed blijven nadenken en niemand op zijn of haar blauwe ogen geloven.

Ik heb zelf twee Ierse paarden, zelf geïmporteerd, en ik heb daar ontzettend veel plezier van. Je kunt er echt hele leuke paarden vandaan halen, en ze zijn soms ook net iets leuker geprijsd dan de vaak opgehypte prijzen hier in Nederland. Dus wat mij betreft geen alarm bellen, zoals ik al aangaf net zoals bij elk paard met verstand blijven denken.


Dit idd. Het scheelt echt heel veel wat voor type het is en waar ze voor gebruikt zijn. Qua prijsklasse schiet het ook alle kanten op. De ID's zijn hier bijvoorbeeld erg gewild voor de jacht of als allrounder vanwege hun fijne karakter. En dus ook hoog in prijs.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:58

Change3x schreef:
Pinacolada schreef:
Ik zie veel Ierse paarden op marktplaats staan, moeten daar de alarmbellen van af gaan of valt dat wel mee?


Stille meelezer hier, omdat ik het een leuk topic vind. Ierse paarden heb je natuurlijk in alle soorten en maten. Connemara’s, Irish Sport Horses, kruisingen daarmee, volle volbloeden, Tinkers etc. Net zoals bij elk paard moet je goed blijven nadenken en niemand op zijn of haar blauwe ogen geloven.

Ik heb zelf twee Ierse paarden, zelf geïmporteerd, en ik heb daar ontzettend veel plezier van. Je kunt er echt hele leuke paarden vandaan halen, en ze zijn soms ook net iets leuker geprijsd dan de vaak opgehypte prijzen hier in Nederland. Dus wat mij betreft geen alarm bellen, zoals ik al aangaf net zoals bij elk paard met verstand blijven denken.


Ook stille meelezer hier. Heb een Irish Draught en het is precies het paard dat ik zocht. Super braaf, slim en sterk. In 2 jaar nog niets mee gehad, behalve wat problemen door een niet passend zadel (door een slechte zadelmaker). Heb er zeker niet de hoofdprijs voor betaald, heb haar in Nederland gekocht, ze was net geïmporteerd en daarna ingereden. Dus ik zou gewoon gaan kijken als het paard je aanstaat.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:25

Tilmar, wat een leukerd..ik denk dat die met wat meer spieren echt al heel anders gaat tonen. En dat karakter is goud waard.

Mijn tip bij de Ierse import paarden is laat ze goed keuren.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:27

Leuk Tilmar! Fijn dat het zo goed gaat op zijn nieuwe plekje!

Ik ken zat mensen met fijne Ierse import paarden. Veel jachtruiters halen ook hun paarden daar vandaan. Maar idd, goed laten keuren, bij merries zou ik laten checken of ze niet drachtig zijn en de leeftijd goed checken of die klopt met het paspoort. Verder vaak sterke nuchtere allround paarden.

Op zich zou ik wel graag ooit een grote Connemara willen. Zulke leuke ponies! Maar goed, voorlopig hoop ik de komende 15-20 jaar gewoon lekker met Owen te genieten. Daarna ben ik bejaard en zal ik een warmbloed wel too much gaan vinden, dus dan zou een leuke Connemara wel op mijn wensenlijstje staan.

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:49

oji schreef:
Op zich zou ik wel graag ooit een grote Connemara willen. Zulke leuke ponies! Maar goed, voorlopig hoop ik de komende 15-20 jaar gewoon lekker met Owen te genieten. Daarna ben ik bejaard en zal ik een warmbloed wel too much gaan vinden, dus dan zou een leuke Connemara wel op mijn wensenlijstje staan.


Grappig dat je dat zegt. Ik heb een connemara gehad. Superleuke, maar ontzettend pittige pony's. Die zouden wel eens stouter kunnen zijn dan jouw Owen :D :D

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:51

Connemaras zijn wel echt type sport dus geen dooie pony's.(over het algemeen)

Buitenlandse die met grote getallen hierheen komen zou ik zelf vanaf blijven. Dit gezien 8 van de 10 het paspoort al niet eens klopt.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:22

Ha ha...Owen is ook best een boefje....verrekte snel boefje. :+ :D (en verrekte lief en knap boefje)

En dat ze pittig kunnen en leuke sportponies zijn, vind ik juist ook mede zo aantrekkelijk aan de soort. New Forest vind ik ook geweldig, maar die zijn vaak net een slag kleiner/minder body waardoor dat voor mij wat klein zou worden. Tinkers, haflingers, fjorden enzo daar heb ik dan weer weinig tot niets mee.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:23

Ik heb altijd Connemara’s gereden in mijn pony tijd, ook op hoger niveau. Fantastische tijd was dat, geweldige pony’s! Daarom ook in de Ierse paarden wereld blijven hangen. :D

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:04

Hey.

Weet niet zo goed of ik het hier kan vragen.
Een kennis van mij heeft een pony een ruin van dacht ik 10? Maar ze denkt eraan om hem te verkopen.

Want hij blijkt best wel “(dominant ?) “ te zijn en zei staat daar niet sterk genoeg voor in haar schoenen.

Soms is hij best wel makkelijk en andere keer dus totaal niet.

Wat zouden jullie doen ? Verkopen? Proberen hem nog weg te brengen aan iemand die hem probeert oké te krijgen? Of zou dit echt een karakter kunnen zijn waar je weinig nog mee kan?

Moest poos terug hem laden hij kan dan zo zijn kont naar je draaien en dreigen te meppen, of hij dat echt doet weet ik niet. Maar ja het is een lastig karakter en geen idee of dit eruit te krijgen is.

Want ook bij zelfverzekerde ruiters kan hij soms dit verdrag vertonen.

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:13

dit is karakter dit doen ze of dit doen ze niet. soms ook zeker stukje opvoeding maar pony van 10 jaar die de kansen heeft gehad icm karakter zal het nooit helemaal afleren.

word een lastige deze te verkopen. en een ruin maakt het al minder interessant ( ivm geen nafok)

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:22

StalNollie schreef:
dit is karakter dit doen ze of dit doen ze niet. soms ook zeker stukje opvoeding maar pony van 10 jaar die de kansen heeft gehad icm karakter zal het nooit helemaal afleren.

word een lastige deze te verkopen. en een ruin maakt het al minder interessant ( ivm geen nafok)


Wat zou jij verder aanraden qua als je wilt verkopen?

c_alsemgeest

Berichten: 20871
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:24

Eerlijkheid, openheid en een hele lage prijsklasse.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:32

c_alsemgeest schreef:
Eerlijkheid, openheid en een hele lage prijsklasse.


Maar zouden jullie niet bang zijn dat in verkeerde handen dan komt en alsnog als brave pony word verkocht door een handelaar ?

c_alsemgeest

Berichten: 20871
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:34

Dat is buiten je invloed, dat risico zit er bij verkopen altijd in.

Je kan ook proberen een traject te doorlopen om gedrag te verbeteren onder begeleiding, en daarna altijd nog het besluit nemen te verkopen.
Maar dan moet je dat zelf als eigenaar willen (bv door de kosten) en ook de tools hebben het uit te voeren (consequent zijn, niet bang zijn etc).
Dat is een afweging die je dan voor jezelf moet maken.

Maar als je eerlijk en open bent over wat het paard doet, en dat je goed selecteert naar wie je hem verkoopt, is er een kans dat hij terecht komt bij iemand die er wat mee kan. Of het prima vindt.

upendo

Berichten: 22331
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:31

Eerlijk?

Ik weet niet hoe groot hij is, maar als hij dreigt te belanden in de categorie kinderpony bij een louche handelsstal zou ik überhaupt nadenken over verkopen of niet. Ik zou een ongeluk met een kind niet op mijn geweten willen hebben omdat ik een potentieel gevaarlijke pony voor een lage prijs te koop zet.

Dan liever een ervaren grondwerkinstructie erbij die meneer wat maniertjes aanleert en daarna nog een keer her-evalueren wat je ermee zou willen.

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:32

Vraagje, als jullie een paard kopen. Stellen jullie dan altijd een koopcontract op? Zo ja, doe je dit zelf met voorbeeld Google of echt via een advocaat. En zo nee, wat is de afweging om het niet te doen ?

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:52

Tegenwoordig met deze prijzen is een verkoopcontract erg verstandig, er zijn voorbeeld contracten die te downloaden zijn en aan te passen zijn naar wens. Het geeft de koper gewoon even net wat meer zekerheid en poten om op te staan mocht het gekochte paard toch iets mankeren.

Janine, ik denk dat zo'n dier gewoon net even wat meer handigere en consequentere ruiters/ trainers nodig heeft. Ik weet niet hoe groot hij is, maar als hij groot genoeg is voor een volwassene zou ik hem gewoon verkopen aan een meer ervaren paardenmens.

Lieser
Berichten: 1619
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:26

J30d schreef:
Vraagje, als jullie een paard kopen. Stellen jullie dan altijd een koopcontract op? Zo ja, doe je dit zelf met voorbeeld Google of echt via een advocaat. En zo nee, wat is de afweging om het niet te doen ?

Ik had wel een koopcontract bij me, maar gewoon eentje gedownload. De verkoper had er trouwens ook 1 opgesteld, die is het uiteindelijk geworden.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:52

Hij is ca 1.50 groot maar ze krijgt er nu ook hulp mee. Meerdere mensen op stal vinden hem wel echt gevaarlijk. Vraag is of je met nog meer geld erin stoppen het er wel uit gaat krijgen..

En er zit al veel geld in dus ze zal met verkoop waarschijnlijk minder voor terug krijgen.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:05

Als hij echt gevaarlijk is dan zou ik hem niet verkopen, zou echt even de mening van een prof vragen. Als die hem ook gevaarlijk vinden dan zou ik zo een nooit verkopen.

Spaansepony
Berichten: 999
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:22

Janinevv schreef:
Hij is ca 1.50 groot maar ze krijgt er nu ook hulp mee. Meerdere mensen op stal vinden hem wel echt gevaarlijk. Vraag is of je met nog meer geld erin stoppen het er wel uit gaat krijgen..

En er zit al veel geld in dus ze zal met verkoop waarschijnlijk minder voor terug krijgen.



Ik zou eerst eens kijken hoe het dier gehouden wordt, vaak wil dit gedrag een heel stuk overgaan als ze voldoende buiten komen. En we gaan het voorjaar in dus worden ze sowieso wat makker de ponys. Maar je zal altijd consequent moeten zijn met zulke ponys en zijn gewoon niet altijd geschikt voor kinderen.