Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:30

Dat heeft een hengst toch niet? Althans Hercule had het heel af en toe pas na de castratie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 18:24

Alles met een slurfje kan dat hebben. Joy had het net bv even.
Heb los gereden met hem en hij stond als een heus ranch paard samen met mij te kijken wat mijn man voorstelde om te doen. _O-

Alleen het westernzadel en de grasspriet in mijn mond mankeerde. :))

En we zijn steeds maar 10 minuten met hem bezig dus hij wordt echt niet moe gemaakt.
Afbeelding

Kijken hoe ik het zadel enz klaar leg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:12

Ok weer wat geleerd! Fijne ervaring Kathleen. Leuk dat je al los met hem rijdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 19:25

Hij sprong aan de longe ineens in galop aan toen mijn man hem even longeerde voor ik er op ging en dat deed hij eigenlijk heel beheerst dus maar aan de longe ook even gevraagd. Rechtsom voelde ie zich even spirit op de grote vlakte. _O-

Dit is dus op een minuutje linksom en rechtsom even draven aan de longe de hele training. :+ ja en uitstappen. Morgen heeft ie weer vrij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:53

Wat zul jij glunderen. Een woord heb ik hier maar voor nl GAAAAÁAAAAAAAAAAAAAF........Wat een kanjer en wat doet hij het goed!!!

*\o/*

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:11

Nja
Maar goed dat je naar je eigen gevoel geluisterd hebt :j

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:16

Whoehaaaa dat ziet er zo enorm heerlijk uit! <3
Zo makkelijk en soepel hoe Joy loopt. Ik kan me zo voorstellen als hij zo meteen zijn balans heeft gevonden en de bovenlijn goed gebruikt, dat het zit als een huis.

Ik heb zo’n vermoeden dat hij wel nadenkt over dit relatief saaie rondhobbelen. Niet verbaasd zijn als hij zelf eea aan gaat bieden ter afwisseling. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:27

Kathleen hoe is dat voor jou?

Als mijn paarden zadelmak waren ging ik met ze naar buiten. Altijd.
Merens zijn geen bak of weiland paarden, dus hooguit in het begin maar een keer in de bak, kort. En verder rustig uurtje stap, draf en eventueel galop naar buiten. Vonden ze leuk en was niet zo vermoeiend. Zo doen ze het in Frankrijk ook en heb ik overgenomen.
Hercule was niet bang, dus met hem alleen. Polie was enorm bang, dus Hercule ging mee en zij moest zoveel mogelijk voorop, hetgeen betekende dat Hercule het meestal moest overnemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 20:35

pien_2010 schreef:
Kathleen hoe is dat voor jou?

Als mijn paarden zadelmak waren ging ik met ze naar buiten. Altijd.
Merens zijn geen bak of weiland paarden, dus hooguit in het begin maar een keer in de bak, kort. En verder rustig uurtje stap, draf en eventueel galop naar buiten. Vonden ze leuk en was niet zo vermoeiend. Zo doen ze het in Frankrijk ook en heb ik overgenomen.
Hercule was niet bang, dus met hem alleen. Polie was enorm bang, dus Hercule ging mee en zij moest zoveel mogelijk voorop, hetgeen betekende dat Hercule het meestal moest overnemen.

Naar buiten gaan zou nu met Joy kunnen omdat we bij het bos zitten als er iemand was die mee kon gaan. Met Rêve ging dat niet omdat we hier te ver van het bos zitten en ik graag even in de bak een rondje doe (of waar ze het kennen) voor ik buiten ga. Rêve zou ik nu echter perfect alleen mee naar buiten durven nemen. Manlief ziet dat alleen niet zo zitten. _O-

pien_2010 schreef:
Wat zul jij glunderen. Een woord heb ik hier maar voor nl GAAAAÁAAAAAAAAAAAAAF........Wat een kanjer en wat doet hij het goed!!!

*\o/*

Ja hij is zoooo geweldig :+:
Hij wilde voorheen wat moeilijk doen als hij van de kudde weg moest. Nu loopt ie helemaal happy mee. _O-

GUSTIxBILL schreef:
Nja
Maar goed dat je naar je eigen gevoel geluisterd hebt :j

:D hoe ze beginnen zegt niet altijd alles over hoe ze evolueren. Hoe je het aan pakt wel. Ik wil ze zo snel mogelijk met een los teugeltje rijden maar soms is doorpakken echt geen ramp zolang je maar rustig af sluit.

Taucha schreef:
Whoehaaaa dat ziet er zo enorm heerlijk uit! <3
Zo makkelijk en soepel hoe Joy loopt. Ik kan me zo voorstellen als hij zo meteen zijn balans heeft gevonden en de bovenlijn goed gebruikt, dat het zit als een huis.

Ik heb zo’n vermoeden dat hij wel nadenkt over dit relatief saaie rondhobbelen. Niet verbaasd zijn als hij zelf eea aan gaat bieden ter afwisseling. :=

Zoals met de galop van vandaag dus. _O-
Hij zit idd als een huis nu, ook die galop, ik ga altijd even staan de eerste keren om uit die rug te zijn maar eigenlijk kon ik perfect blijven zitten. :+: Hij vindt het los wel gezellig. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 20:47

Oh bij Chris stap ik wel altijd de veldweg af om uit te stappen. Dus dat doet Rêve wel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:48

Toch is t helemaal niet zo verkeerd voor hem dat je geen steuntje aan de wand hebt maar een grote ruimte. Hij zwabbert logischerwijs nog in zijn balans maar je ziet er gek genoeg ook al pasjes tussen dat ie op eigen benen loopt. En dat voor die eerste keer los is echt knap!

Zijn blik spreekt ook wel mooi een ''ooh dit wilde ze van me, is goed hoor''. Lijkt ook meewerkender dan zijn mama :D

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:14

Fijne filmpjes! Hij lijkt me ook zalig in galop!
En heerlijk leesvoer weer die blog! Thnx!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 00:05

Mars schreef:
Toch is t helemaal niet zo verkeerd voor hem dat je geen steuntje aan de wand hebt maar een grote ruimte. Hij zwabbert logischerwijs nog in zijn balans maar je ziet er gek genoeg ook al pasjes tussen dat ie op eigen benen loopt. En dat voor die eerste keer los is echt knap!

Zijn blik spreekt ook wel mooi een ''ooh dit wilde ze van me, is goed hoor''. Lijkt ook meewerkender dan zijn mama :D

‘Beetje maar.’ _O-
Los leek hij echt de klik te maken. :+:
Als hij zo is mag hij van mij zo oefenen, we zijn aan de piste bezig dus tot die af is kan hij zo wat rond tuffen en kan hij in de kudde blijven. Beetje ongelijke grond worden ze ook alleen maar handig van. Ik probeer hem zoveel mogelijk los te laten want hij hoeft nog niet aan de teugel maar met momenten zoekt hij het idd zelf. Goed als hij die pasjes aan biedt en kan dan zeg ik niet foei natuurlijk. :+

Lucia88 schreef:
Fijne filmpjes! Hij lijkt me ook zalig in galop!
En heerlijk leesvoer weer die blog! Thnx!

Enerzijds wil ik wel schrijven over Joy maar anderzijds merkte je in het topic hier waar vaste volgers zitten dat het toch best een teer onderwerp is waarom je op bepaalde dingen reageert zoals je doet wat niet ‘representatief’ is voor wat men gezien heeft met andere paarden.

Ik geef eerlijk toe dat ik niet weet of ik die discussie ‘aan kan’ met mensen die geen context hebben. En als ik een blog schrijf er over is dat ergens toch wel er om vragen.

Misschien wel leuk:

Dit zijn filmpjes van Rêve.

Eerste keer. Daarna wilde deze vrouw me niet meer helpen dus lagen we een tijd stil. :+

Dus na een jaar Chaos haar weer opgepakt. Wederom braaf maar de longe ergerde haar dus snel los. Heb geen filmpjes van aan de longe of iig niet dat ik meteen vind.

Rêve weigerde te galopperen aan de longe met ruiter dus onder de man heeft ze alleen los gegaloppeerd. Ze doet het nu nog steeds niet met ruiter trouwens, met moeite zonder. :=
Paar weken later;

Sprong naar februari. Ofwel ben ik filmpjes kwijt ofwel heb ik ze ergens anders geüpload. Na om en bij 6 maanden begon haar feestje. Alleen als ze naar galop moest of als ze niet mocht stil vallen. Ze negeerde mijn been en als ik dan bij tikte bokte ze naar de zweep.

Nog eens drie maanden later:

Ik denk de eerste les bij Chris maar ben niet zeker:

Weet niet of jullie nog willen zien maar dit was dus een paard dat je letterlijk ziet weg stappen de 1E keer alsof er niks aan is. :+
Vind de vergelijking tussen moeder en zoon wel boeiend. De algemene uitstraling en manier van reageren…

Ik denk dat ik de volgorde juist heb maar weet niet zeker of ik filmpjes gemist heb.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:06

Verbazing wekkend het verschil tussen moeder en zoon. Ook vreemd hoe Reve haar manen staart donkerder zijn geworden.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:34

Ze was idd best wel vlot in t begin zeg! Door dat zware zand zelfs!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 12:46

Rêve was vooral een ongeleid projectiel, ze oogt vlot omdat ze zo chaotisch is maar tot vorig jaar had ik nog regelmatig spierpijn in mijn benen van haar voorwaarts te houden. := ze had nl maar twee standen: wat je op de filmpjes ziet en ho. :+ :))
Joy heeft nu al meer versnellingen in draf. :=

Rêve is enorm verbeterd maar gisteren heb ik ze na elkaar gereden en dan valt toch op dat Rêve nog steeds eerder ‘niet zo van het werken’ is. :=
Ze doet het allemaal maar moeizaam.. ze galoppeert nu eindelijk maar ook vooral uit gehoorzaamheid niet omdat ze perse voorwaarts is. :=

En na Joy is ze sowieso veel makkelijker geworden. Ze is thans slim genoeg maar die will to please zit er veel minder in.

Rêve is idd ook begonnen zoals Joy kwa kleur dus ik hoop dat Joy wel witte manen houdt… op vijf jaar begon het op te vallen bij Rêve.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:54

Je ziet aan de manier van aandraven en jouw geluid wanneer je wilt gaan galopperen dat je het bij Rêve niet vanzelf krijgt. Dus ik kan me wel wat voorstellen bij die spierpijn. Enorme veer voor hoe je haar dan voor het oog toch erg makkelijk hebt lopen.

En bizar hoe donker ze geworden is. Ik dacht heel even bij het eerste filmpje dat ik ergens iets verkeerd gezien had en dat het wel Joy was. Ben benieuwd hoe donker Joy dan nog gaat worden en hoe hij straks alles op pakt. Zijn bewegingen zien er in ieder geval al makkelijker uit dan bij moeders. +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 14:28

Rêve was echt een prachtig voorbeeld van hoe een paard hard kan gaan zonder voorwaarts of actief te zijn. Rêve kon niet in een tempo lager dan mach 4 draven of galopperen. Nu ze dat wel geleerd heeft blijft ze nog steeds moeizaam kwa voorwaarts zijn. Ze draaft in het arbeids tempo en wil je haar meer voorwaarts kost dat echt wel wat moeite. Galop net hetzelfde. Joy wisselt nu al makkelijker van tempo (zowel voorwaarts als terug) als Rêve. :o

Joy is dan weer een heel mooi voorbeeld van een voorwaarts actief paard dat heel rustig kan draven. Als ik bij Joy mijn been aanleg gaat ie voorwaarts. Als ik hem terug vraag komt ie wat terug zoals het sukkeldrafje’ in het begin.

Rêve was ook veel chaotischer in haar hele doen want ze kon alleen maar hard of stilvallen en ze had de balans niet voor de bochten. :+ dan werd ze pissig en onrustig. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:34

Kathleen ooit zat een gerenommeerd instructeur op Hercule en na paar stappen zei hij:" wat zonde, dit paard heeft de bouw om de hoge school oefening uit zijn mouw te schudden maar omdat hij niet wil werken zal hij nooit op echt niveau gaan komen.

Toen zag hij Polie en zei hij:" met dat paardje ga je heel veel plezier krijgen, wat is ze ongelooflijk ijverig. Helaas heeft ze totaal haar exterieur niet mee. Zo zonde want ze heeft het enthousiasme van een paard dat echt hoog zou kunnen komen".

Hij had 100% gelijk. Hercule vond Carousel rijden geweldig in het acht tal en dan was hij zo ijverig en ging hij door de baan. Hahahahaha het varken. En Polie kon prachtig gaan in de dressuur bak en leerde de oefeningen gemakkelijk aan.

Jouw Joy lijkt de juiste combinatie te hebben. Dat is hoopgevend!

Temperament verander je nooit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 17:39

Chris zei dat altijd van Sam, hij heeft de bouw niet maar hij compenseert ruimschoots met hoe graag hij wil…

Bij Rêve is het omgekeerd. Die compenseert voor haar ‘moet dit echt?’ Met haar bouw en overschot aan kracht. Als Rêve half de mindset van Sam had zou ze kort bij Joy komen kwa lopen. Joy heeft wel zijn lijf nog iets meer mee dan Rêve én hij wil het doen. Hij zal af en toe wel eens pruttelen maar hij wil wel werken. :+:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:05

Ja, zo'n merrie heb ik ook gekend. had het vermogen om het te maken in de springsport maar helaas niet de wil om te werken. Was ook nog eens een goed gebouwd paard. Ze hebben er nog uit gefokt maar ook haar nakomelingen hadden helaas haar karakter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 12:59

Als Rêve haar pet er naar staat loopt ze fantastisch. Maar ze heeft ook dagen dat ze niet perse wat mis doet maar gewoon ook niet bepaalt in werk modus staat. _O-

En dan is ze al heel werkwillig geworden vergeleken met een paar jaar geleden. :))

Haar zoon lijkt dat karakter iig niet te hebben.
Mogelijk dekken we Rêve volgend jaar opnieuw. Ik twijfel momenteel tussen golden daim F of terug Casanova onder het mom van ‘never change a winning team’. :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:30

Je zou ook eerst Golden Daim kunnen doen en 1-2 jaar daarna (of wat later nog) weer dekken met Casanova natuurlijk. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 15:41

Ja gezien ik niet weet of we nog een 3e keer zouden fokken is het dus een beetje de twijfel of ik dan niet liever een andere combinatie maak. :o Joy is heel goed gelukt maar Golden Daim staat al op mijn lijstje toen ie nog maar net ggk was in Duitsland

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:43

Joy heb je al. Lijkt me dan leuker om te kijken hoe de andere hengst het doet.
Zeker als die al een poos in je hoofd zat, dat zal ook niet voor niets zijn denk ik dan :)

En inderdaad dan zou je altijd nog een keer kunnen dekken als dat toch zou kriebelen om welke reden dan ook, Reve is nog jong zat en is dan toch leuker om wat meer leeftijds-spreiding hebben tussen Joy 1 en Joy 2 zeg maar :=