Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:07

SusanH schreef:
Nou ja, als je letterlijk zegt er is er daar 1 dood gereden, ga ik er vanuit dat je omgeving Heuvelrug bedoelt. Ze kunnen ook vanaf de Veluwe zijn gekomen, of vanuit het zuiden.

Dat ze in de regio van de Heuvelrug hebben gelopen is duidelijk, maar zoals ik het nu zie zijn het tot nu toe vooral wolven die op doorreis zijn, ik heb niet de indruk dat hier wolven al definitief gevestigd zijn.

Wat ik wel apart vind, op alle plekken in NL waar wolven lopen en vee gedood wordt zie je legio berichten langskomen via diverse kanalen. De dode schapen in Amerongen en Doorn zijn alleen via Bij12 voorbij gekomen.

Ik ook niet. Al kan dat natuurlijk in een dag veranderen. Maar tot nu toe nog weinig over gehoord/gelezen.

knollentuin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:55

Ja dat zie ik ook zo, dat er wolven op doorreis of verkenning zijn misschien naar nieuw leefgebied en of ze van onderaf of uit t oosten komen dat is de vraag
Ik zit als randstadmens gewoon te wachten tot ze dit gebied binnen lopen, voor mij is dat zeker dat ze ook hier gaan komen en ik denk sneller dan dat veel mensen denken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:01

Ik waan me hier ook echt niet veilig met mijn dieren. Daarom houd ik deze pagina en FB goed in de gaten.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:14

11 dode schapen bij Boijl, met weer een verdrietige, heftige foto. ( uit de meldingsapp Drenthe)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:16

Als je leest hoeveel km zo een wolf op een dag af kan leggen kunnen ze met gemak mijn regio al bereiken .zeker als ze al rond Utrecht gezien worden. Het nadeel voor de wolf is dat er minder bos en meer wegen zijn zodat ze eerder gezien zullen worden. Maar als ze al niet meer schuw zijn zal ze dat ook niet boeien

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:48

Ondanks dat het in onze regio rustig is met aanvallen door de wolf, afgelopen zomer liepen onze paarden niet meer dag en nacht buiten.
En in de winter gaan ze voor het donker naar binnen.
Hooivoorraad slinkt evenredig snel en gebruik van strooisel stijgt idem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:32

Ik heb ze ook 's nachts binnen, alleen heb ik de buitendeuren nog wel open. Ook merk ik dat wij al enige tijd ervoor zorgen dat er altijd wel iemand thuis is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:46

sterregoud schreef:
11 dode schapen bij Boijl, met weer een verdrietige, heftige foto. ( uit de meldingsapp Drenthe)

Ja en einde van de middag een zichtmelding op de woldberg.
Helaas vlakbij mijn dieren :(

Dieren zojuist gelijk binnen gehaald , en van de week al gestart met de eerste helft van de omheining extra draden te trekken.

Het maakt alles wel veel minder onbezorgd
Normaal gesproken vond ik het niet erg als ze een uurtje langer buiten stonden in het donker … maar nu is het altijd gehaast om alles bij thuiskomst zsm binnen te krijgen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:06

Lieren (GLD), echt vlakbij waar mijn pony staat :( Ze stonden ‘s nachts altijd al binnen, maar nu gaan ook de bovenluiken voor de nacht dicht…

Afbeelding

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:23

Westhof schreef:
Lieren (GLD), echt vlakbij waar mijn pony staat :( Ze stonden ‘s nachts altijd al binnen, maar nu gaan ook de bovenluiken voor de nacht dicht…

[ [url=m/tdG5jk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verschikkelijk zeg.. wij staan achter jou oude stal, heb een kleine welsh pony en een shetlander veulen, geen stal dus ik kan ze helaas niet binnen halen... ik slaap er slecht van.. weet jij toevallig of ze hier ook al gezien zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:03

Wat naar om zo in angst te moeten zitten.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:33

Elegance_ schreef:
Verschikkelijk zeg.. wij staan achter jou oude stal, heb een kleine welsh pony en een shetlander veulen, geen stal dus ik kan ze helaas niet binnen halen... ik slaap er slecht van.. weet jij toevallig of ze hier ook al gezien zijn?

Vreselijk die onzekerheid… Eerst in Klarenbeek en nu dus het kanaal overgetrokken richting Lieren, dus erg dichtbij in ieder geval…

Ken je niet eventueel iemand in de buurt bij wie ze ‘s nachts binnen mogen staan?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:43

Ja het is echt niet leuk meer.. ik mag hier helaas geen stal bouwen en daarom zijn we dus genoodzaakt om te stoppen met ons paddock paradise.. ik durf het risico niet te nemen om ze buiten te laten staan, we gaan op korte termijn verhuizen maar het is nog wachten tot onze stal geleverd word.

Ik ken verder niemand uit de buurt helaas

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:02

Verschrikkelijk
Dit moet toch in de media verteld worden!
Deze verhalen. Ipv het gezanik van Lelieveld en Loos.
Hart van Nederland bijvoorbeeld.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:10

Elegance_ schreef:
Ja het is echt niet leuk meer.. ik mag hier helaas geen stal bouwen en daarom zijn we dus genoodzaakt om te stoppen met ons paddock paradise.. ik durf het risico niet te nemen om ze buiten te laten staan, we gaan op korte termijn verhuizen maar het is nog wachten tot onze stal geleverd word.

Wat een sh*tzooi :(

Wij hebben momenteel helaas geen stal vrij. Wel 3 nieuwe in aanbouw, maar die zijn nog niet klaar. Anders hadden wij wellicht wat kunnen betekenen. Sterkte de komende tijd :knuffel:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:04

Wolf zwemt prima en de a28 neemt ie het gewone viaduct om over te steken. Zo breed zijn de rivieren normaal ook niet dat dat ze tegenhoudt. Nu misschien met het hoge water... maar dan neemt ie gewoon een brug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:19

Anne_GTI schreef:
Wolf zwemt prima en de a28 neemt ie het gewone viaduct om over te steken. Zo breed zijn de rivieren normaal ook niet dat dat ze tegenhoudt. Nu misschien met het hoge water... maar dan neemt ie gewoon een brug.

Zoals we al zeiden, niemand heeft de illusie dat de wolf niet op de heuvelrug zou komen. Tot nu toe hebben we een tijd lang geluk gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:20

Elegance_ schreef:

Vreselijk dit. Sterkte.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:28

Elegance_ schreef:
Westhof schreef:

[ [url=m/tdG5jk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan je ze snachts niet in een trailer zetten? Ik weet dat is behelpen ,maar beter safe than sorry

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:54

Lees net op Facebook dat er zojuist bij Hoogersmiilde een wolf is doodgereden langs de rijksweg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:36

Zag het net ook.
Vind het intens rot om te zien en tegelijkertijd denk ik, weer 1 minder. Het enige wat helpt.

Automobilist wel veel schade, maar gelukkig geen persoonlijk letsel.
je zou je maar te pletter rijden met uitwijken, zoals een paar jaar terug hier iemand heeft gedaan voor een zwijn (die hier ook niet ogen zijn in dit gebied)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:50

Ik heb op vakantie op bijna dezelfde plek bij Hoogersmilde een ongeval gezien waar een motorrijder remde voor een overstekende kat. Motorrijder viel, motor in de fik.ik snel 112 gebeld. Ik vond het wel heftig dat je door een overstekend dier zoveel schade kan hebben. Motorrijder en kat waren gelukkig ongedeerd. Wij ( dochter en ik ) flink geschrokken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:09

Ja dan mag je van geluk spreken dat je niets hebt.
Daarom ben ik ook een tegenstander van katten rond laten lopen. Als je tegen een boom knalt omdat je uitwijkt heb je wel een probleem. En hopelijk is dat probleem alleen maar de schade dan...

Overigens met wild ook. 2 keer een aanrijding met een ree gehad.
Die schade word vergoed, maar wijk je uit en rij je tegen een boom, dat word niet vergoed.
Dus bij die wolf ook, niet uitwijken.
Maar die reflex moet je maar hebben om door te gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:28

Ik heb gelukkig tot nu toe alleen een keer een haas voor de auto gehad. Idd doorgereden. Haas rende zo het weiland in maar dat kan puur op adrenaline zijn geweest want het was best ee harde klap. Mijn ouders hebben een keer op een haar na een eland op de auto gehad. Dat is gelukkig niet gebeurd, dat vertel je niet na.

Maar goed, on topic maar weer. Begreep dat er aan de Beilervaart nog wel schapen gepakt zijn. Dat is vlakbij de plek waar de aanrijding was.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:53

SusanH schreef:
Ik heb op vakantie op bijna dezelfde plek bij Hoogersmilde een ongeval gezien waar een motorrijder remde voor een overstekende kat. Motorrijder viel, motor in de fik.ik snel 112 gebeld. Ik vond het wel heftig dat je door een overstekend dier zoveel schade kan hebben. Motorrijder en kat waren gelukkig ongedeerd. Wij ( dochter en ik ) flink geschrokken.

Mijn vader is een paar jaar geleden omver gelopen door een hert terwijl hij op de motor reed, iemand die achter hem reed heeft 112 gebeld , dat is zijn redding geweest.ze reden niet harder dan 50 Nu 3 Jr later heeft hij er lichamelijk nog steeds last van .