Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:23

Natuurlijk praat ik tegen m'n paard.
Ik heb haar geleerd om op mijn stem - als ik 'terug' zeg - achterwaarts te gaan.
Handig als ze net ergens staat en ik moet even voor haar langs. Dan zeg ik 'terug!' en dan doet ze het dus ook.
En ik laat haar gewoon helemaal los (zonder halster e.d.) in de schuur staan. HO is stil blijven staan (dus ook als ik ondertussen even naar de wc moet ofzo). JA is naar mij toe komen. TERUG is dus achteruit.
Nu kun je wel raden hoe ik het achterwaarts voor de L2 (wat komen gaat) aangeleerd heb :D . 'Terug' zeggen en tegelijk
beenhulp. Na 3 keer oefenen zat het erin :o . SLIM PAARD! *D Nu kan ze het ook zonder stemhulp, wel handig voor op de wedstrijden ;) .

Landra

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:45

Ik denk dat het effect per paard wel verschillend is maar tegen mijn eigen paard praat ik heel veel. Niet op een zweverige manier ofzo, maar vooral tijdens het rijden als ze iets 'goed' doet probeer ik d'r heel motiverend toe te spreken, het lijkt dat altijd net of ze dan nog harder d'r best probeert te doen. Ik denk dat het met praten vooral gaat om de intonatie hoe je iets zegt gaat.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:26

Landra schreef:
Ik denk dat het effect per paard wel verschillend is maar tegen mijn eigen paard praat ik heel veel. Niet op een zweverige manier ofzo, maar vooral tijdens het rijden als ze iets 'goed' doet probeer ik d'r heel motiverend toe te spreken, het lijkt dat altijd net of ze dan nog harder d'r best probeert te doen. Ik denk dat het met praten vooral gaat om de intonatie hoe je iets zegt gaat.

ja dat weet ik wel zeker, als je alles op dezelfde toon zegt denk ik niet dat het overkomt ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:43

Ik 'praat' wel tegen mijn paarden, dat is dan vooral tijdens rijden (belonen). Daar ontspannen ze wel van...

Ire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:36

Ik praat heel veel tegen paarden, heb hele verhalen tegen ze. ook onder het rijden :o

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:39

Ire schreef:
Ik praat heel veel tegen paarden, heb hele verhalen tegen ze. ook onder het rijden :o

haha ik ook, verhalen over "enge" vogeltjes en whatever... :P vinden ze vast heeeeel erg boeiend... :+

Nienke_Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:47

ik praat ook heel vaak tegen paarden en gypsy (mijn moeders paard) waar ik op rij die legt altijd een hoofd op me schouder. en volgens mij begrijpt ze me wel ik kan bij haar al mij verhalen kwijt.
zoals als ik rusie of boos ben verdrietig enso.. :P

gr. mij

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:58

ik praatte echt altijd tegen me paardje..
dingen waar ik mee zat kon ik aan ze kwijt lucht erg op moet ik zegge ;)

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:02

Ik praat ook heel vaak tegen m'n paard :j , maar vaak is dat puur zodat ze weer of sneller gaan ontspannen. (En dan bedoel ik echt praten en geen corrigerende dingen als nee! of he! roepen ofzo, nogal logisch ;) )

Dus tijdens het rijden is dat vaak "hoooho" en "russsstig" als ze te gespannen zijn en "goed zo" en van die toestanden als beloning. :)
Op wandeling of als ze wat schrikkerig of bang zijn vertel ik wel langere dingen :) , vertel hoe on-eng alles is enzo. :D

En natuurlijk geef ik ook signalen met de stem om te waarschuwen dat ik eraan kom, dat ze niet moeten proberen weg te lopen of te stampen oid. :)

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:44

Ik praat vaak wel tegen ze. Niet hele verhalen natuurlijk,
maar bijvoorbeeld als ik aan het poetsen ben, dan zeg ik: 'Lekker he kerel?' ;)

En ook vaak tijdens het stappen, of als ie wat onrustig is.
Dan praat ik gewoon kalm tegen 'm, en dan ontspant ie wat meer.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:50

Als ik aan het poetsen ben praat ik eigenlijk altijd tegen haar. Maar dat heb ik dan zelf niet eens door, en dan vraagt Eefje (meisje waarmee ik ze samen verzorg) tegen wie ik het eigenlijk heb :o

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:29

Ik praat eigenlijk allerlei onzin tegen m'n paard. :o

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:16

Door de manier waarop jij je stem gebruikt weet je paard in wat voor stemming jij bent, of je iets van hem wil, of kun je hem gerust stellen.
Ik vind het gebruik van je stem niet verkeerd. Maar dan wel op een rustige manier.

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:45

Ik denk dat iedereen wel tegen zijn paard praat, anders zou het toch maar wat saai zijn niet? :)

beechy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:04

idd, ik doe het iig ook :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:12

Ik klets hier ook heel wat af hoor, tegen mijn eigen paardje maar ook tegen de paarden in het weiland naast mijn paardje. Aangezien er daar een stuk of 40 staan heb ik altijd wel iets te kletsen :D

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:28

Ik praat veel tegen mijn paarden wanneer we niet aan het rijden zijn. Als we aan het trainen zijn praat ik alleen maar tegen hun als ze iets goed gedaan hebben of als ze moeten kalmeren. Ik vind het te verwarrend om te praten als we beide goed geconcentreerd bezig zijn.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:31

Ik praat soms tegen m'n pony, meestal als ze iets goed heeft gedaan en ook als ze iets doet wat niet mag. Ik denk dat het niet echt effect heeft op je paard of pony, als ik bijvoorbeeld lief tegen der praat denk ik niet dat een pony denkt: oh wat een lief baasje heb ik .. :P

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:13

Ik praat ook altijd tegen de pony's en paarden x]

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:06

Ja, soms wel. Het paard in mijn geval is echt mn vertrouwens''persoon'',
En daar kan ik veel rust bij vinden. EN mn ei kwijt, al praat ik geen hele verhalen.
Ik krijg toch geen antwoord terug haha:D

Maar een (Nederlands) Stalgenootje zingt hele liedjes in alle talen (Japans, Koreaans, Chinees, Turks)
voor haar paard, dan denkt ik echt zoiets van, Huh? Moet dat nou ? :+

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:39

Jaa, dat doe ik meestal automatisch. :P

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:02

het is absoluut niet zo dat ik hele verhalen tegen haar ophang.. :P Maar wel dingen op stemcomando, of belonen of juist straffen. dan praat ik wel. verder eigelijk niet. :+

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:07

ja ik praat ook tegen de paarden,
ik beloon ook met me stem :j

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:51

Hele verhalen vertel ik mijn paard :o
De geheimen die andere niet mogen horen, of dingen die pijn doen.

Maar ook tijdens het rijden, beloon ik veel met stem.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:56

Ik praat heel veel :j

Belonen en afstraffen, dus stemverheffing bij straffen en bij belonen heel rustig praten en niet zo hard.