Arabesk schreef:russel schreef:Die HIT-aktief stallen zou voor mijn paard een crime zijn, doodongelukkig zal hij worden..Waarom? Hij altijd het lummeltje geweest bij welke groep hij ook liep, merries zijn juist heel gemeen tegen hem. Dat beest krijgt niet de gelegenheid rustig te eten, dat is stiekeme momenten stelen en schrokken maar, dan moet hij ook nog op de niet gewilde plekken vertoeven, schuilen en slapen waar hij wil, zal ook niet gaan, hij moet altijd plaats maken.
Ik moet HIT echt eens gaan bellen en aandelen nemen
Júist in een HITactief kunnen paarden rustig eten. Tijdens het eten gaat er een slagboom achter ze dicht zodat paarden die hoger in rang staan niet kunnen treiteren of wegjagen. Ook met liggen en slapen worden echt niet telkens de lagere paarden opgejaagd hoor. Het leven in zo'n stal ziet er heel rustig en gemoedelijk uit.
Ga eens kijken bij zo'n stal en praat eens met zo'n stalhouder.
Dan heb je toch te weinig verstand van kuddegedrag Arabesk en een paard zoals de mijne ken je dus niet.... Ik ken HIT hoor, heb het gezien en toen viel mij al op dat de kudde te groot was, dat er 2 klierders waren die non-stop 2 paarden lieten aanlopen en er stonden er nog 2 in de stallen apart om ook in de kudde te laten.
Mijn paard zal niet eens de gelegenheid krijgen om in de buurt van de slagboom te komen, jij denkt dat paarden stom zijn? Mijn paard wordt door 2 dominante ruinen die ten koste van mijn paard om de macht vechten steeds verder van de groep gezet, dan is er nog een dominante merrie die hem zo uit het niets steeds even in zijn rug bijt en hem nog verder verjaagd, zodra er een paard bij hem in de buurt komt, jaagt ze die weg, hij MOET alleen staan van haar en als mijn paard wil gaan rollen komt die dominante ruin aangerend en blijft in zijn buurt en telkens als mijn paard wil gaan rollen gooit dat paard met zijn hoofd, mijn paard gaat dan maar op 3 benen staan daar. In de paddock is nu weinig gras, maar mijn paard is onderdanig dus koppie laag op de grond en hij vermaakt zich wel dus knabbelt hier en daar wat. De bazen komen dan naar hem toe en verjagen hem van het "lekkere" gras maar vinden daar niets aan. Mijn paard staat ondertussen al weer een stuk verder te grazen, komt die knol dus weer aan en hups het zelfde liedje. Na een poging van 3 of 4 geeft mijn paard het op. Alles staat dan in een kluitje te minemutten op de grond, mijn paard staat op een afstand op 3 benen.
Zo een dier voor geen goud in een HITaktief stal. Voor geen goud. Maar daar komen ze na een aantal jaren wel achter. Zo iets kan in een flinke omgeving, dus lekker een paar hectare en 2 of 3 voerstations zodat de kudde zich kan opsplitsen in kleinere groepen waar de rangorde steeds minder belangrijk is. Maar dat kost geld en dat kan niet in het kleine petieterige Nederland!!