Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:57

Arabesk schreef:
russel schreef:
Die HIT-aktief stallen zou voor mijn paard een crime zijn, doodongelukkig zal hij worden..Waarom? Hij altijd het lummeltje geweest bij welke groep hij ook liep, merries zijn juist heel gemeen tegen hem. Dat beest krijgt niet de gelegenheid rustig te eten, dat is stiekeme momenten stelen en schrokken maar, dan moet hij ook nog op de niet gewilde plekken vertoeven, schuilen en slapen waar hij wil, zal ook niet gaan, hij moet altijd plaats maken.

Ik moet HIT echt eens gaan bellen en aandelen nemen Clown

Júist in een HITactief kunnen paarden rustig eten. Tijdens het eten gaat er een slagboom achter ze dicht zodat paarden die hoger in rang staan niet kunnen treiteren of wegjagen. Ook met liggen en slapen worden echt niet telkens de lagere paarden opgejaagd hoor. Het leven in zo'n stal ziet er heel rustig en gemoedelijk uit.

Ga eens kijken bij zo'n stal en praat eens met zo'n stalhouder.

Dan heb je toch te weinig verstand van kuddegedrag Arabesk en een paard zoals de mijne ken je dus niet.... Ik ken HIT hoor, heb het gezien en toen viel mij al op dat de kudde te groot was, dat er 2 klierders waren die non-stop 2 paarden lieten aanlopen en er stonden er nog 2 in de stallen apart om ook in de kudde te laten.

Mijn paard zal niet eens de gelegenheid krijgen om in de buurt van de slagboom te komen, jij denkt dat paarden stom zijn? Mijn paard wordt door 2 dominante ruinen die ten koste van mijn paard om de macht vechten steeds verder van de groep gezet, dan is er nog een dominante merrie die hem zo uit het niets steeds even in zijn rug bijt en hem nog verder verjaagd, zodra er een paard bij hem in de buurt komt, jaagt ze die weg, hij MOET alleen staan van haar en als mijn paard wil gaan rollen komt die dominante ruin aangerend en blijft in zijn buurt en telkens als mijn paard wil gaan rollen gooit dat paard met zijn hoofd, mijn paard gaat dan maar op 3 benen staan daar. In de paddock is nu weinig gras, maar mijn paard is onderdanig dus koppie laag op de grond en hij vermaakt zich wel dus knabbelt hier en daar wat. De bazen komen dan naar hem toe en verjagen hem van het "lekkere" gras maar vinden daar niets aan. Mijn paard staat ondertussen al weer een stuk verder te grazen, komt die knol dus weer aan en hups het zelfde liedje. Na een poging van 3 of 4 geeft mijn paard het op. Alles staat dan in een kluitje te minemutten op de grond, mijn paard staat op een afstand op 3 benen.
Zo een dier voor geen goud in een HITaktief stal. Voor geen goud. Maar daar komen ze na een aantal jaren wel achter. Zo iets kan in een flinke omgeving, dus lekker een paar hectare en 2 of 3 voerstations zodat de kudde zich kan opsplitsen in kleinere groepen waar de rangorde steeds minder belangrijk is. Maar dat kost geld en dat kan niet in het kleine petieterige Nederland!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-07 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:57

Bedankt arabesk, ben ik weer bij Lachen
....daar was ik te lam voor...geef toe. Bloos
Las waar ik was gebleven en daar was alle sport over de zeik rijden en alleen 24/7 buiten goed Lachen

Ik vind dus ook dar er wat tussen zit Ja

stalpaarden die alleen de stal uitkomen voor te rijden vind ik ook niks. Maar perse 24/7 buiten hoeft imo ook niet om een happy paard te hebben Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-07 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:58

Het is natuurlijk wel lekker als een paard 24/7 buiten kan met een schuilstal ofzo. Maar een paard wat 's nachts op stal gaat vind ik ook voldoende hoor. Een paard wat er alleen uitkomt om te rijden of maar 2uur naar buiten kan vind ik dan toch echt te weinig.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:01

Arabesk schreef:
En Brabant? Ik heb er gewoond, er zijn wel degelijk plaatsen waar je paard gewoon naar buiten kan.

Klopt als een bus. Die goede plekken zijn bezet, de buitenstalletjes vallen onder het gedoogbeleid. Er zijn plaatsen waar ze buiten kunnen staan, idd, maar jij doet voorkomen of er op elke redelijke afstand zo een plaats zich voordoet en nee dat is niet zo, zou jij eigenlijk wel beter moeten weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:02

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:
Ik snap niet ( en daar ligt altijd de valkuil in dit soort discussie) dat de diehard naturals niet begrijpen dat de diehard normals echt wel de bewegingsbehoefte begrijpen Lachen Lachen en dat er zeker wel aandacht nodig is mbt de huisvesting........ dus mensen zien dat echt wel in Lachen Lachen niet alle normals zijn domme dozen hoor!

en dan heb je ook nog de hele, hele hele grote groep grijs gebied....... denk dat dit 80% van paardenhoudend nederland is. die je met zulke woordjes behoorlijk tegen het hoofd stoot.

En nogmaals ik lees niet geen boeken, geen sites geen sjit Lachen ik leer liever........... en dan liever in de praktijk Lachen Lachen Lachen want DAAR mijn lieve kijkbuis kinderen DAAR ligt de waarheid Lachen Lachen

Even voor alle duidelijkheid: Ik lees, ik zoek van alles op, ik kijk, ik volg workshops en ik zie het al jarenlang in de praktijk. Ik ben dol op informatie, krijg er nooit genoeg van. Niet alleen wat betreft paarden trouwens Lachen .

Ik had het over die mensen die helemaal niets lezen of doen, maar wel al jarenlang een paardje houden. Veel mensen doen gewoon wat ze geleerd is op de manege en ik vind het vaak schrikbarend weinig als je met ze praat. Jammer als ik daar mensen mee voor het hoofd stoot, maar het is gewoon een keihard feit. Ik kan je ze zo aanwijzen in het dagelijks leven.

Ik ben zelf begonnen met rijden/paarden verzorgen in de jaren 70 en er is zoveel veranderd sinds die tijd. Daar ben ik altijd benieuwd naar geweest en ik hou me graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Is dat zo raar? Om dat naast je praktijkervarigen ook te blijven doen?

nee is niet raar Lachen Lachen en ik begrijp heel goed wat je bedoeld Lachen

ik heb het over mensen die niet meer willen kijken, niet meer willen leren.......... niet begrijpen dat er andere omstandigheden zijn dan hun enigste eigenste.......

Ik werkte met alles, van recreatieshet tot internationale springpaarden...... en het wisselde zich per dag af.......... ik heb ondertussen alle vormen van paardenhouden/rijden/whatever wel gezien.........

eigenwijze mensen heb je toch wel............ ik heb ooit bij een fokker gewerkt die het maar wat vreemd vond dat zijn merries niet drachtig werden.......... tja gek he, als die dieren slechts een half uur per dag uit die donkere stal komen Lachen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:03

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:
Elk levend dier is erop gebouwd zich voort te bewegen............... helaas moet ik ook 8 uur per dag op mijn bureau stoel zitten

Zitten is dan ook de slechtste houding voor de mens. En veel mensen zitten te veel met alle gevolgen van dien....

Ik ben HELEMAAL voor het NATUURLIJK houden van mensen.............. ga gelijk de zaak bellen Lachen Lachen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:04

Ik vind ook dat je naar elk paard individueel moet kijken. Mijn vriendin heeft een paard van 35 jaar, die in de zomer 24/7 buiten staat, maar die nu alleen overdag buiten staat en 's nachts naar binnen gaat. Als het weer erg slecht is, blijft ze ook binnen, maar mag er wel uit om haar benen te strekken. Maar dat komt niet eens heel vaak voor. Kijk, daar heb ik alle begrip voor, dat beestje is een echt oud besje en ze ziet er prima uit voor haar leeftijd, is gezond en gelukkig.
En dat je een paard 's nachts binnen zet, omdat er rare types je weiland in kunnen gaan, kan ik me ook voorstellen. Helaas moet je ook aan de veiligheid voor je paard denken. Die van mij staat toevallig ergens waar je niet zomaar bij komt, niet aan de openbare weg of wat dan ook. Dat zijn overwegingen..... Of het ideaal voor het paard is, is dan weer een andere discussie, maar ik kan me er iets bij voorstellen.....

Maar niemand maakt mij wijs dat een fysiek en mentaal gezond paard happy is om urenlang op stal te staan. Dat is echt onzin en ik snap niet dat veel mensen zo'n leven voor hun paard willen. Ik zou het mijn paard niet aan willen doen, in elk geval. Hard gezegd, maar zo voel ik het nou eenmaal, zeker wat mijn paard betreft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:04

detour schreef:
Jij bent geen vlucht- maar een roofdier. Je kon terug al lezen hoe die fungeren en dat is heel anders dan herbivoren die in kuddes leven! Ik dacht dat je alles al wist, Kiwiko! Knipoog

je moest eens weten hoe hard ik kan vluchten Lachen Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:05

russel schreef:
Arabesk schreef:
En Brabant? Ik heb er gewoond, er zijn wel degelijk plaatsen waar je paard gewoon naar buiten kan.

Klopt als een bus. Die goede plekken zijn bezet, de buitenstalletjes vallen onder het gedoogbeleid. Er zijn plaatsen waar ze buiten kunnen staan, idd, maar jij doet voorkomen of er op elke redelijke afstand zo een plaats zich voordoet en nee dat is niet zo, zou jij eigenlijk wel beter moeten weten.

Klopt

Ik heb ook altijd gekeken naar stallen met zomer en winter buiten maar dan kom je meestal bij een particulier uit die een stalletje verhuurd. Prof. bedrijven zijn er maar enkele met ook in de winter weidegang.

Mensen verkijken zich hier aan de ruimte.
Kijk eens hoeveel gras, ruimte voor de paarden denken ze dan.
Vergeet het maar Lachen
Allemaal land van koeienboeren en die gruwelen paarden op het land, maken alles kapot.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:05

KiWiKo schreef:
Ik ben HELEMAAL voor het NATUURLIJK houden van mensen.............. ga gelijk de zaak bellen Lachen Lachen Lachen

Het zou een hoop schelen qua gezondheidszorg. Knipoog
Je snapt wat ik bedoel, toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:09

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Het zou een hoop schelen qua gezondheidszorg. Knipoog
Je snapt wat ik bedoel, toch?

tuurlijk snap ik wat je bedoeld Lachen Lachen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:18

Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:20

runningkawa schreef:
Allemaal land van koeienboeren en die gruwelen paarden op het land, maken alles kapot.

het land gáát ook stuk. Maar weiland is niet de voorwaarde om een paard in een groep buiten te laten lopen.

Veengrond is het aller aller ergste. Dat is net een spons en lijkt meer op een moeras dan op bodem. Laat nou net de oprichters van PN op díe slechte bodem zitten, maar ook hun paarden kunnen buitenstaan. Gewoon door het perceel goed in te delen en wat veranderingen aan te brengen. In de winter zijn bij hen ook de weides dicht hoor.

HITactief is niet eens op een weiland, je kan het wel aansluiten op een weiland.

Maar jongens kom op, paddocks zijn ook al een goede oplossing. Of desnoods de buitenbak(ken) waar ze overdag met zijn allen in kunnen staan. Maar nee, die moet netjes blijven natuurlijk en daar moeten mensen in trainen met hun paard. Zo gaat het vaak.... No Cheer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:23

en wat als ik nou overdag rij ???? en in de avond thuis ben???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:24

KiWiKo schreef:

dat bedoel ik dus. Buitenbakken worden vrij gehouden voor al die mensen die hun paarden willen trainen No Cheer.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-11-07 10:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:26

Arabesk schreef:
runningkawa schreef:

het land gáát ook stuk. Maar weiland is niet de voorwaarde om een paard in een groep buiten te laten lopen.

Veengrond is het aller aller ergste. Dat is net een spons en lijkt meer op een moeras dan op bodem. Laat nou net de oprichters van PN op díe slechte bodem zitten, maar ook hun paarden kunnen buitenstaan. Gewoon door het perceel goed in te delen en wat veranderingen aan te brengen. In de winter zijn bij hen ook de weides dicht hoor.

HITactief is niet eens op een weiland, je kan het wel aansluiten op een weiland.

Maar jongens kom op, paddocks zijn ook al een goede oplossing. Of desnoods de buitenbak(ken) waar ze overdag met zijn allen in kunnen staan. Maar nee, die moet netjes blijven natuurlijk en daar moeten mensen in trainen met hun paard. Zo gaat het vaak.... No Cheer

sorry ik heb nogal nare ervaringenmet paarden allemaal in een binnen(buiten)bak.
doordat de weien bespoten werden moesten de paarden in de bak voor een aantal weken.
dit heb ik geweten ondanks hooi werd de tent afgebroken de meeste verveelden zich in de bak en er werd geod gevochten of behoorlijk hard gestoeid.
Mijn paard is nogal dominant aan gelegd en gaat graag een gevecht aan sterker nog hij zoekt het gewoon op.
Dit heeft mij 2 keer de hoefsmid gekost en 1 keer de dierenarts.
heb je zelf wel ervaring met de wat meer complexe typetjes?? namenlijk niet alle paarden zijn erg sociaal in omgang met andere paarden.
Dit is misschien moeilijk te geloven maar toch deze bestaan.
en ik heb hem al vanaf 1 jaar en ken hem mijn hele leven hij was als veulen al een behoorlijk ettertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:26

Het gaat idd stuk Ja
Dus dat koeien boeren het niet snel verhuren aan iemand met een paard kan ik dus ook begrijpen.
Maar vaak zie je mensen uit het westen hier komen en zeggen wat veel land, vast geen moeite om een stal te vinden met ook in de winter weiland. Jullie hebben het zo makkelijk....

was dat maar waar, schijn bedriegt Lachen

Op de pensionstal waar ik eerst stond ging het ook stuk
De linker helft van de weide daar stonden de paarden in de winter.
De rechterhelft werd gespaard, daar ging alles in de lente heen, de linkerhelft werd bij gewerkt en je schrikt hoe snel dat in de lente alweer een volle weide is.

Bij mij gaat de weide ook stuk..nou jammer dan, lig er niet wakker van Lachen
Maar het is groot genoeg om te verweiden.

En daar gaat het vaak fout een te klein stukje is meteen een blubzooi.
En heb je niet meer plek, maak dan idd een droge paddock, dat kan overal in het land.
Maar nee liever een extra binnenbak of parkeerterrein...nou dat kan ik ook niet snappen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:27

Mijn paard staat dus ook op veengrond Ja . Is echt vreselijk in de winter. Bij ons komen ze overigens altijd naar 'voren' toe, want alle hekken gaan bij ons open in de winter. Sam staat normaal gesproken in het natuurgebied, wat helemaal achteraan ligt, maar omdat ze vooraan bij de boerderij gevoerd worden 's winters, blijven ze vanzelf wel wat meer vooraan staan. Hoef ik ook een paar maanden niet meer zo ver te lopen, haha. Niet dat het mij wat uitmaakt, maar het is wel even handiger, zeker als het land nat is.

De paarden kunnen alle hekken door, alle kanten op die ze willen. En als het nou eens een droge, koude winter wordt, zullen ze dat ook doen. Onze staleigenaren gooien trouwens veel zand/grind op bepaalde plekken (bijvoorbeeld de voerplek), dat scheelt ook. Ik zou nog wel eens wat betonplaten willen zien, maar ja, zo ver heb ik ze nog niet. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:28

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:

dat bedoel ik dus. Buitenbakken worden vrij gehouden voor al die mensen die hun paarden willen trainen No Cheer.

o dus als je natural je paard wil houden moet je s'avonds gaan???

Regel wat is dat Lachen Overdag niet naar je paard Lachen en zeker niet gaan rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:28

Moniek, hier staan 2 grote etterbakken, samen bij elkaar Lachen

Het paard van mijn vriendin is op meerdere plaatsen weg gekeken, mocht niet bij andere enz enz.
Van kawa is ook regelmatig gezegt dat hij de boel op stelte zette, is ook nog nooit een groep geweest waar hij niet de baas in was.

Toch gaat dat goed samen hoor Lachen
Nee niet op 20 x 20, dat is te klein, maar 20 x 40 voor tijdelijk wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:30

KiWiKo schreef:
o dus als je natural je paard wil houden moet je s'avonds gaan???

Regel wat is dat Lachen Overdag niet naar je paard Lachen en zeker niet gaan rijden Lachen

Wat dacht je van 1 rijbak en verder paddocks?

Ipv 3 buitenbanen een spring wei en 2 binnebakken oid Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:31

Klinkt al veel beter RK Ja

Mogelijke aanpassingen van een perceel

Vaak kun je, door de indeling van het perceel wat aan te passen, veel meer bewegingsmogelijkheden voor je paard bewerkstelligen. Enkele ideeën zijn Lijst

* Je kunt een langwerpig stuk van de weide afzetten als looppad. Een lang maar smal stuk grond geeft veel meer bewegingsmogelijkheden dan een stuk grond van dezelfde oppervlakte dat meer vierkant is.
* Je kunt een doorgangspad van zand aanleggen met een soort eiland aan beide uiteinden, zodat de paarden ook tijdens een natte periode voldoende bewegingsmogelijkheden overhouden zonder de weide stuk te lopen.
* Wat dacht je van een paardenzwembad, waarin je leuk met je paard kan spelen, zijn watervrees kunt overwinnen, zijn hoeven en benen kunt "afspuiten", en wat ook nog eens een handige drinkvoorziening kan zijn? De grond die hier uit komt kun je weer gebruiken om land elders op te hogen.
* Of wat dacht je van een "bult" waar paarden over heen kunnen (of moeten?) rennen om naar de voedselplaats te komen, zodat ze meer spiertraining krijgen, of waarover heen je je paard kunt longeren?
* een stuk betegelen in combi met een betegeld pad om een weiland/paddock of rijbak heen

'Paddock paradise'

Afbeelding

http://www.thehorseshoof.com/book_pp.html

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:32

Moniek schreef:
sorry ik heb nogal nare ervaringenmet paarden allemaal in een binnen(buiten)bak.
doordat de weien bespoten werden moesten de paarden in de bak voor een aantal weken.
dit heb ik geweten ondanks hooi werd de tent afgebroken de meeste verveelden zich in de bak en er werd geod gevochten of behoorlijk hard gestoeid.
Mijn paard is nogal dominant aan gelegd en gaat graag een gevecht aan sterker nog hij zoekt het gewoon op.
Dit heeft mij 2 keer de hoefsmid gekost en 1 keer de dierenarts.
heb je zelf wel ervaring met de wat meer complexe typetjes?? namenlijk niet alle paarden zijn erg sociaal in omgang met andere paarden.
Dit is misschien moeilijk te geloven maar toch deze bestaan.
en ik heb hem al vanaf 1 jaar en ken hem mijn hele leven hij was als veulen al een behoorlijk ettertje.

Heeft jouw paard van jongsaf aan in een stabiele kudde buiten gestaan die eerste jaren? Niemand voedt een paard zo goed op als de paarden zelf en als mensen hun jonge paard die kans niet geven, gaat er al iets fout in de sociale ontwikkeling......

Ik zie in onze stabiele kuddes weinig problemen, hoor, en ja, er zitten ook typetjes tussen. Wij houden daar rekening mee bij het verdelen van de kuddes. Mijn paard heeft altijd mot met een bepaalde merrie, die staan dus ook niet samen in een groep. En tussen de grote sportpaarden, zitten er ook een paar die altijd bovenop mijn paard springen als ze de kans krijgen. Die staan in een andere kudde, maar ik moet er wel doorheen om mijn paard naar zijn eigen land te brengen. Het valt me op dat naarmate ze aan elkaar wennen, het best gaat. Kost tijd, geduld en doorzettingsvermogen, maar het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:33

Toch hoef ik de paarden van mij niet op een smal stuk te zetten, dat gaat zeker fout. Dan zit er zeker 1 in de draad.
Daar moet ik dus echt rekening mee houden.
Hier hebben ze in die zin wel een vierkanter stuk nodig Lachen
En bewegen doen ze genoeg Lachen

Muggen en dazen zitten hier al zoveel, dat ik geen poel wil, dan krijg ik dat nog meer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:34

Waar zijn anders buitenbakken voor? Arabesk volgens mij heb je mijn berichtje over HIT gemist Knipoog , De oprichters van PN hebben die grond van hun zelf toch? Is toch wat anders om dat te willen en kunnen onderhouden als het achter je huis ligt en ik schat dat er daar niet 10 tot 15 op een hectare lopen??

Als we van alles van het meest gunstige uitgaan is het zeker allemaal super, maar dat nooit zo. Zeker niet als je afhankelijk bent en die eigenaren het alleen maar doen om zo min mogelijk kosten te maken en zo veel mogelijk er aan over te houden. Als ze het land opofferen aan een groep paarden, moet je ook niet gek op kijken dat je dan 2 jaar later alleen nog maar onkruid hebt.

Om alleen vanuit het beste oogpunt alles te willen bekijken is niet reeel. Ik stel overigens prijs om in een goed uitrijgebied te kunnen rijden, dus niet op een wei of in de bermen van een polder. Dan ben je ook al beperkt.

Iedereen moet zelf weten wat ze met hun paarden doen, ook als ze maar 1 keer per week rijden, desnoods even op de wei, dat je dan een buitenbak gebruikt om je paard overdag in te zetten, dan kan, maar dat is niet zo als het gewenst is, of die bodem moet zo superslecht zijn dat je er toch niet met goed fatsoen in kunt rijden. Trainen hoeft niet altijd, kan ook om paard beweging te geven, gewoon een tijdje lekker ontspannen draven en wat galop. Vinden ze ook best leuk, alleen maar staan in een natte bak vinden ze wellicht wel saai als dat elke dag weer zo is.