Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:04

@_angela_:Ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je op die manier hebt leren rijden. Ik ben lichtelijk jaloers...

Ter vergelijking. Nu alweer dik tien jaar terug heb ik een aantal beginners lessen genomen nadat ik jaren niet meer had gereden. Er werd vanuit gegaan dat de groep nog nooit op een paard had gezeten.
De eerste les werd je al in alle gangen door de bak gejaagd en in les (ik dacht) 5 of 6 stond het eerste kruisje al klaar. Het meest verbijsterende vond ik nog dat bij de eerste les ze tegen mij zeiden 'kijk er maar niet te lang naar, straks word je nog bang'. Ik was naar het hoofd van het paard gelopen om kennis te maken...

Ik vind dit een slechte manier van leren rijden. Het zal best dat de 'ambitieuze' ruiter er niet op zit te wachten om eerst tien lessen aan een lijntje te rijden, maar persoonlijk vind ik dat er weinig 'rijkunst' overblijft op het moment dat je een over een sprong gejaagd wordt terwijl je maar ternauwernood in staat bent om te blijven zitten. Zet die ambitie eerst nog maar even in de ijskast en leer eerst maar eens zitten...

Ik blijf erbij dat de beste manier om de sport mooi te houden beginnen bij de basis is. Ik zou het heel mooi vinden als alle maneges en instructeurs respectvolle manier van omgaan en rijden als hoogste prioriteit zouden hebben, helaas levert dat blijkbaar te weinig geld op. En zolang geld en lintjes belangrijker zijn dan paardvriendelijkheid denk ik niet dat er heel veel zal veranderen. Het lijkt me dat niet alleen de paardensport een mentaliteitsverandering nodig heeft, maar dat dat iets is voor de hele maatschappij, die te eerzuchtig, geldzuchtig en ongeduldig is.

Eerlijk gezegd ben ik bang, dat als de KNHS al iets gaat doen, het niet meer zal zijn dan een tik op de vingers om daarna rustig verder te gaan op de ingeslagen weg. Nu bedoel ik niet dat de Coby's en de Anky's op de openbare brandstapel terecht moeten komen, maar het zou aardig zijn als er nog eens goed gekeken wordt naar het welzijn van paarden in de sport en er aan de hand daarvan eventueel maatregelen worden genomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:29

De manier waarop op de meeste maneges les gegeven wordt, was voor mij altijd een reden om niet te gaan paardrijden. Tot ik dus de manege vond waar ik ben gaan rijden (St. Frans in Wijchen). Het bevalt dusdanig goed dat ik zelfs toen ik een eigen paard kocht, en 50 km van de manege ben gaan wonen, nog steeds iedere week daar ga lessen, met eigen paard, dus 50 minuten onderweg met de trailer. Ik heb nog niemand anders kunnen vinden die me op zo'n paardvriendelijke manier kan helpen om verder te komen in het rijden. En dat paardvriendelijk is niet dat er nooit een tik aan te pas komt, maar wel dat er altijd eerst naar de ruiter wordt gekeken waarom het paard doet wat hij doet. Zelfs in de groepslessen leer ik meer als tijdens de privelessen die ik heb gehad van andere instructeurs...

Veel mensen zien ook niet dat de beste instructeur eigenlijk onder je loopt. Je paard vertelt je wanneer iets goed is, en wanneer niet. De mens-instructeur is er alleen maar om je op weg te helpen, en je te leren om je paard te lezen, en je op nieuwe ideeën te brengen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:32

Ik vind het gewoon een vorm van dierenmishandeling, niets meer en niets minder. Ik denk dat iemand zo met een paard werken wil als zijn technisch inzicht niet toereikend is. Ik vind het een vreselijk naar en zielig beeld.. Wat mij betreft mag het verboden worden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:23

Rijden leer je alleen door te doen. Natuurlijk moeten we allemaal eens beginnen en hopen we via het skala der ausbildung ons te bekwamen in de rijderij. Makkelijk is het niet, en om het goed te leren heb je tijd nodig, geduld, en gevoel.
Nu is het lang niet altijd makkelijk die drie dingen te combineren, vooral het geduld. Ik herinner me nog levendig hoeveel tijd ik nodig heb gehad om dat lichtrijden te leren, sta zit sta zit ik hoor het haar nog opdreunen. Ja wonderwel aan de longe, wonderwel de opmerking je leert het nooit. Maar geleerd heb ik het en hoe. Maar ook haar opmerkingen zorg ervoor dat het paard zacht in de mond blijft en sturen doe je met je benen. Ik heb de basis gelukkig geleerd van een vrouw die het heel goed kon, jammer genoeg ging haar pony weg en moest ik naar de manege. Maar de boeken trokken me aan en de info heb ik verslonden.

Zo ook het boek van mueseler, het rijden met je zit zo mooi beschreven. Moeilijke materie, proberen proberen proberen en dan ineens lukt iets op alleen de zit wonderlijk. Trekken aan de teugels, rollkuur helemaal niet nodig. Met geduld kom je er ook.
Die manier van rijden sorry afschuwelijk, onnodig en dieronterend. Het resultaat wordt beloon, beschamend en shockerend.
Maar blijkbaar is het belang van de gouden plak groter.
En ja oke salinero bonfire allemaal nog gezond zegt men, maar heeft een iemand hier ooit gehoord hoe zon bonfire en zon salinero er over denken. Of ze het geweldig vinden in zon houding te lopen.

Ik vind het jammer, en nee ik ben geen GP ruiter wil het niet worden ook. Hoop natuurlijk wel de oefeningen een keer te kunnen.
En vandaag lukte me een galoppirouette op mijn zit, en trots dat ik was kun je niet geloven. En dat wat we kunnen hebben we van groen tot nu allemaal zelf geleerd zonder rollkuur zonder hyperflexion op een simpel bit en een simpel hoofdstel met simpele sporen.
En als het op een dag allemaal klopt dan is het heerlijk rijden en gaat alles als vanzelf.
Zo moet het zijn ik kan me bijna niet voorstellen dat dat andere fijn is, altijd vast moeten houden in de wetenschap als je toestaat ben je weg want zo zie ik het.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:31

Ik zit hier met open mond de reacties te lezen. Menig amateurruiter heeft de mond vol over mishandeling door Coby, Anky etc, en dat alles gebaseerd op een paar foto’s die moedwillig in de omloop worden gebracht om mensen in een kwaad daglicht te stellen. Nee, rollkur zal niet paardvriendelijk zijn als een of andere kruk die zichzelf tot Anky heeft gebombardeerd dit in de praktijk brengt. Maar iemand die 2 maal olympisch kampioene is, bewezen heeft geweldig te kunnen rijden verdient wel veel meer respect dan ik hier op de pagina’s gelezen heb. En van het hierboven genoemde citaat zakt mijn broek echt af: “ja oke salinero bonfire allemaal nog gezond zegt men, maar heeft een iemand hier ooit gehoord hoe zon bonfire en zon salinero er over denken. Of ze het geweldig vinden in zon houding te lopen.?”
Wat een pennygeneuzel, schaf dan het hele paardrijden maar af…
Paarden die niet goed in hun vel zitten presteren niet, zo simpel is het. Deze topatleten werken hard en ja er zal wel eens te veel aan ze gevraagd worden, maar een echte topruiter herkent dat en neemt dan maatregelen. Hoe kan Bonfire anders kampioen worden op 17-jarige leeftijd, omdat ie het zo slecht heeft? Hou nou toch op…

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:36

dit is toch geen vertoning!! dan mag je nog zovaak wereldkampioen zijn geworden en weet ik wat behaald hebben, maar dit is geen gezicht!
het erge is nu wel dat DVB in een kwaad daglicht gezet wordt, terwijl zo hun paarden totaal niet zo trainen, maar doordat iemand foto´s heeft gemaakt en in een leuke volgorde gezet heeft is coby opeens de boosdoener.... jaja erg vaag...

Van anky zijn helaas al tevaak van zulke foto´s uitgebracht en dit zijn niet zomaar moedwillig een paar foto´s bij anky! Vind het ook erg raar dat ze op zo´n manier een clinic geeft. De paarden van Anky hoeven niet perse goed in hun vel te zitten. Ze worden getraint, en daar hebben ze zich aan aan te passen. Ik weet niet of je wel kan zeggen dat alle paarden op GP niveau goed in hun vel zitten hoor! bedoel mijn paard zit ook super in zn vel, maar wordt het daardoor een toppaard!?!?!Hij heeft een tijdlang minder in zn vel gezeten ivm met allergieen, maar toen presteerde die echt niet minder hoog!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:40

Ik ben het absoluut met je eens Meerdijk! Maar ik vind het naief te denken dat paarden die niet lekker in hun vel zitten niet presteren. Paarden op een dergelijk niveau zijn zo gehoorzaam gemaakt dat ze ook wel lopen als ze misschien niet zo lekker in hun vel zitten. Ik zeg niet dat dat voor de paarden van Anky geldt.

Ik denk dat er binnen de paardensport meer narigheid gebeurt dan wij voor mogelijk houden, daarom vind ik publicatie een goed ding. Ik kan niet oordelen of het al dan niet goed is voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid van paarden maar dat het onderzocht wordt, dat er kritisch naar gekeken wordt vind ik een goed ding. Ik zou alleen meer willen zien dat er meer over gecommuniceerd wordt op manege's en door instructeurs. Elke ruiter en paard moet rijden op het niveau wat bij ze past.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:59

Ik wil ten eerste even zeggen dat ik nog geen mening heb kunne vormen over deze manier van trainen maar dan wil ik toch zeggen dat ik nieg naar de kant van voor. Dit komt omdat ik denk dat een paard dat mishandeld zou worden niet op dit niveau kan presteren. Heel veel van de Nederlandse top rijden zo. En ze presteren ook goed. Dan kan er wel gezegd worden dat het paard niet anders kan door de rollkur, maar op het moment dat een jong dier in training gaat en nog niet zo getraind is kan het zich toch gaan verzetten.

Ook wil ik zeggen dat TOPsport nau eenmaal niet over rozen gaat. Ook hiergaat er nu gezegd worden dat een paard er neit zelf voor kiest, maar als een paard echt neit wil dan heb je helemaal niets te vertelen NIETS.

toch hoop ik op enig begrip en niet meteen een tegen aanval. Ik weet zeker dat er meer mensen voor zijn maar die, mede door de aandacht, niet er voor uit durven te komen.

Er zijn nou eenmaal verschillende meningen en ik hoop dat de mijne gerespecteerd word.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 02:24

Meerdijk schreef:
Ik zit hier met open mond de reacties te lezen. Menig amateurruiter heeft de mond vol over mishandeling door Coby, Anky etc, en dat alles gebaseerd op een paar foto’s die moedwillig in de omloop worden gebracht om mensen in een kwaad daglicht te stellen. Nee, rollkur zal niet paardvriendelijk zijn als een of andere kruk die zichzelf tot Anky heeft gebombardeerd dit in de praktijk brengt. Maar iemand die 2 maal olympisch kampioene is, bewezen heeft geweldig te kunnen rijden verdient wel veel meer respect dan ik hier op de pagina’s gelezen heb. En van het hierboven genoemde citaat zakt mijn broek echt af: “ja oke salinero bonfire allemaal nog gezond zegt men, maar heeft een iemand hier ooit gehoord hoe zon bonfire en zon salinero er over denken. Of ze het geweldig vinden in zon houding te lopen.?”
Wat een pennygeneuzel, schaf dan het hele paardrijden maar af…
Paarden die niet goed in hun vel zitten presteren niet, zo simpel is het. Deze topatleten werken hard en ja er zal wel eens te veel aan ze gevraagd worden, maar een echte topruiter herkent dat en neemt dan maatregelen. Hoe kan Bonfire anders kampioen worden op 17-jarige leeftijd, omdat ie het zo slecht heeft? Hou nou toch op…

grotendeels mee eens... ik ben eigenlijk geen anky-fan, maar dat komt ook puur door persoonlijke ervaringen, niets te maken met haar rijden verder..ik denk..vind.. wel dat het de laatste jaren wat doorslaat, er wat te makkelijk gepraat word over manier van trainen, grenzen verleggen enz.
ik heb daar gewerkt en tja ik heb daar ook wel wat dingen gezien, waarvan ik dacht..uhm.. jemig, maar toch he.. 2 dagen later, kwartje is gevallen en dezelfde oefeningen op zeer ontspannen manier, kun je mij niet wijsmaken dat dat paard vreselijk geleden heeft of dat de manier van, buiten proporties was, een paard presteerd anders absoluut niet daarna jaren op topniveau..

ik vind het een moeilijk discussie punt, ik ken de twee kanten, ik weet dat Anky bv wel degelijk enorm veel liefde voor haar paarden heeft, dat de paarden ook ontspannen en relaxed zijn.
misschien moet ik het niet zeggen, maar ik denk een stuk minder over Sjef.. ik vind hem hard en naar...

ah wel.. vergeet niet dat foto's makkelijk geschoten worden en de "ergste"daarvan vooral onthouden worden, zeker als je een publiek figuur bent...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:03

En wat krijg je dan in de praktijk te zien, Baroen? Zorgt Anky's invloed dan dat de paarden niet al te hard worden aangepakt of is het Sjef die bepaalt wat er gebeurt?

Wel bijzonder als je het allemaal van dichtbij hebt meegemaakt. Onze pensionklant werkte daar destijds ook en die zei dat alle paarden dagelijks werden getemperatuurd en dat ze flink werden ingepakt. Ook zei ze dat sommige toppaarden in de omgang best wel rotbeesten waren en dat Anky ze idd wel veel liefde gaf.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:13

Anky gaf gisteren een clinic in Geldrop en dan zei ze: nu een foto maken, dan kunnen jullie weer tekeer gaan op bokt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:14

Als je een paard een keer moet aanpakken, geen probleem, maar als je op zo'n manier moet inrijden als Anky altijd doet (of in ieder geval voor alle wedstrijdenclinic's waarin ik haar heb zien inrijden), dan klopt er in mijn opzicht iets niet... dat is wel vaker als 1 keer doorpakken zodat het daarna voor het paard duidelijk is wat je bedoelt. Een paard op zo'n hoog niveau weet echt wel wat er gevraagt wordt, ook op een kleine hulp (tijdens de proef weet hij het ook...). Voor mezelf heb ik de indruk dat ze het het paard eerst erg oncomfortabel maken, zodat het paard daarna met plezier in de wedstrijdhouding wilt lopen, en daar op dat moment ook met lichte hulpen in blijft lopen. Hij weet immers wat zijn andere optie is... (maar goed, zo zie ik het, hoeft geen waarheid te zijn)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:16

anneve schreef:
Anky gaf gisteren een clinic in Geldrop en dan zei ze: nu een foto maken, dan kunnen jullie weer tekeer gaan op bokt.

Naast foto's zijn er ook een hele berg filmpjes in omloop... die laten minuten lang achter elkaar een rijstijl zien waar ik absoluut niet blij mee ben. Foto's zijn moment opnamens, het is niet moeilijk om alleen de slechte momenten te laten zien. De filmpjes laten echter voor langere tijd zien hoe het paard gereden wordt, en daar wordt je echt niet blij van..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:19

anneve schreef:

Zei ze dat serieus? En hoe wist ze dan dat je ook op bokt zit? Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:19

anneve schreef:

Nou nou, voelde ze zich aangesproken?...

Da's het risico van het vak hoor, als je jezelf zo in de publiciteit tentoonstelt... Clown

Daar zou ze toch boven kunnen staan... Heeft ze mensen die voor haar werken en internet afgaan of zoiets?...

Ziek

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:22

hahahaha
ik maakte gister exact dezelfde opmerking tegen een stalgenoot Clown

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:22

Ik ben benieuwd of het uberhaupt wel is gezegd. Lijkt mij toch sterk dat ze zich zo laat kennen en uit het niets kan zien dat iemand op Bokt komt Verward

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:24

waarschijnlijk nam ze aan dat de foto's zowiezo toch wel hun weg naar bokt zouden vinden? Knipoog
maar ze zal zich misschien toch aangesproken voelen, je weet t niet...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:26

Ik denk het wel, als ze het zo expliciet heeft uitgedrukt, Cayenne.

Ook Anky kan vast wel eens uit haar professionele rol vallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:26

Dan is het toch te hopen dat ze dan eens wat met de onvrede van zoveel mensen gaat doen Ja
Kan ze hier dan genoeg nalezen Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:30

Cayenne schreef:
Ik ben benieuwd of het uberhaupt wel is gezegd. Lijkt mij toch sterk dat ze zich zo laat kennen en uit het niets kan zien dat iemand op Bokt komt Verward

Het is maar een mens, misschien moest ze ongesteld worden, weet- jij- veel... Clown

Er zullen ongetwijfeld erg veel mensen in het publiek zitten bij haar clinics en er zullen vast bokkers tussen gezeten hebben..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:36

Ik weet het, Anky verzocht mensen om gisteren minstens 10 minuten te filmen. Maar 10 seconden zou ook lang genoeg geweest zijn. Nelson kauwt heel snel af, en dan laat ze meteen los.

Trouwens ik heb zelf al veel gezien op het losrijterrein en ben en blijf fan. Ik zie daar ook dat niemand zo goed kan timen als Anky, dus Edward, Imke, ze houden allemaal te lang vast, (hoeft maar een fractie van een seconde te zijn) en als ik dat zie wordt ik verdrietig.

Anky heeft Salinero niet goed voor elkaar, maar Paint en Nelson (en vroeger Bonfire), wel. Het gevoel telt niet zegt ze, alleen het plaatje, maar het leukste is als het gevoel ook goed is. En ze zal het nooit toegeven, maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat met Salinero bijna nooit een fijn gevoel heeft tijdens wedstrijden. Wel met de andere paarden die ik op noem, die lopen in de proef veel beter volgens het gewenste klassieke plaatje. Ik ben geen Salinero fan dus.

Wat bedoel je met: uit haar rol vallen? Ik snap het niet? Wat ze doet met de onvrede: je uitnodigen om zelf te komen kijken. Er waren veel mensen met kritische vragen. Ze heeft ze gisteren allemaal overtuigd (ik was dat al). Ze heeft zelfs het dagprogramma van haar paarden doorgenomen. (Ze komen 2 x per dag in de wei; aan de longeerlijn.)

Cayenne, suggereer je dat ik het verzin dat Anky het over bokt had?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:41

Nee helemaal niet, maar ik vind het wel een rare uitspraak van haar Verward Lijkt me toch dat ze er boven zou moeten staan. Maar goed het is ook maar een mens Lachen
Ik ben zelf blij met de rijstijl van Imke. Heb haar verschillende keren zien rijden (ook op de academy) en vond het een vriendelijk en ongedwongen plaatje. En ja, ik ben me er van bewust dat ook zij bij Anky en Sjef traint Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:42

Wat bedoel je met: uit haar rol vallen? Ik snap het niet? Wat ze doet met de onvrede: je uitnodigen om zelf te komen kijken. Er waren veel mensen met kritische vragen. Ze heeft ze gisteren allemaal overtuigd (ik was dat al). Ze heeft zelfs het dagprogramma van haar paarden doorgenomen. (Ze komen 2 x per dag in de wei; aan de longeerlijn.)

Hoe weet je dat al die mensen overtuigd waren?..
Waarom nam ze het dagprogramma door? aan een longeerlijn? Nee, tuurlijk, zullen de paarden vast heerlijk vinden! Lekker renenn aan een touwtje?.. Clown

Vind je het zelf niet vreemd, die opmerking mbt bokt?...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:45

Nee, was wel humor, ze bracht het niet als kritiek op bokt. Het dagprogramma was wel wat uitgebreider hoor. Weet jij wat jou paard heerlijk vindt?