Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Perrokai schreef:Maar linnieJ waarom wil je vegetarier worden dan ? Ik denk dat als je daar een hele goede reden voor hebt dat het je wel zou lukken. Waarschijnlijk zit er bij jou iets in je hoofd net als bij mij dat zegt, vlees is lekker en goed (met mate) en iis het gewoon om het te eten en er verder niet bij stil te staan. Omdat ik stop met vleeseten verandert er niets aan het slachten. Tenzij je huilend s'avonds je gehaktbal opeet en snachts wakker ligt, dan zou ik maar gewoon stoppen met vlees eten.
Misschien is het nuttiger mensen te wijzen op vleesprodukten die afkomstig zijn uit een land zoals roemenie waar men niet slacht maar moord en waar de paarden(of koeien of varkens) eerst ook nog eens een vreselijk leven hadden. Als alle vleeseters dat zouden doen dan hielden die moordpartijen wel op. Maar een vegetarier droomt als hij/zij denkt dat het gewone slachten dan ooit ophoud. We zijn nu eenmaal carnivoren !
LinnieJ_ schreef:ja, je hebt aan de ene kant wel gelijk, maar aan de andere kant als je stopt met vlees eten dan weet je cker dat je er niet aan mee doet, dan krijg je denk ik wel een beter gevoelmaar je hebt wel gelijk...
lazal schreef:Ik heb mijn 1e paard naar de slager gebracht. We moesten half uurtje wachte. Ze heeft het geweten want ze stond te trillen op de trailer, midden in de zomer. Moet wel zeggen dat ze na de kogel gelijk weg was.
Lennox schreef:Paarden kunnen erg blijven vechten tegen het in laten slapen. Heb het 2x van dichtbij meegemaakt en dan breekt je hart geloof me. Ik denk dat het afhankelijk is van de situatie wat de beste manier van gaan is voor een paard. Ik heb het 2x moeten laten doen bij mijn paarden en bij de eerste heb ik gekozen voor ene injectie, die was erg ziek en moe en die is ontzettend rustig (zelfs mooi) gegaan. De tweede was pas 6 en had een gebroken straalbeen (wat niet meer goed kon komen ivm woekerent bot). Dit paard was verder niet ziek en erg vrolijk, maar het was voor hemzelf gevaarlijk om hem te laten lopen en rijden zat er ook niet meer in. Dit paard is naar de slacht gegaan. Puur om de manier van sterven. 's Ochtends heel vroeg, nog geen andere dieren in het slachthuis en dat is heel mooi (voor zover je het mooi kan noemen) gegaan. Binnen een seconde was het klaar, zonder stress of wat dan ook. Dat heb ik liever dan een paard dat zich niet ziek voelt en gaat vechten tegen de injectie. Het paard heeft een goed leven gehad, beter dan de gemiddelde koe, varken of kip die naar de slacht gaat. Ik heb dus geen moeite met een paard dat naar de slacht gaat.
Tiessie schreef:Mensen die ook tegen leer en dat soort producten zijn noemen we veganisten da's dus wat anders dan vegetariers.
Verder is het onzin dat mensen gemaakt zijn om vlees te eten, je hebt het absoluut niet nodig en word ook echt niet ziek als je dat niet meer zou eten. Heb het toevallig net nog nagevraagd aan de dietiste in ons ziekenhuis. Als je af en toe kaas eet en een ei is er niks aan de hand. Dat vlees is net zo'n fabel als dat een mens melk nodig zou hebben. Melk is voor kalfjes en veel mensen met klachten van allergie en darmproblemen hebben vaak veel minder klachten als ze stoppen met melk.
Verde lust ik onmtzettend graag frikandel en kroket. Ik weet dar er paardenvlees inzit maar ga er vanuit dat er geen kerngezonde paarden voor de slacht worden gefokt. In ieder geval niet in ons land.
Kieffer schreef:Ben ik voor 100% met je eens! Ik heb ook soortgelijke situaties meegemaakt en als je paard je verlamd en hulpeloos aankijkt, dat beeld vergeet je nooit meer!
Zoals Lennox al zei, als je s'ochtends vroeg naar de slacht gaat is het gewoon rustig en kan je de tijd nemen om afscheid te nemen van je paard.
Tallie_Ho schreef:Ik weet wel wat ik met mijn fjord moet doen als het zo ver is: Als de keuze er is gaat hij helaas toch naar het slachthuis. Reden? Ik heb hem een poosje terug moeten laten verdoven voor hechten boven zijn oog. Ik heb nog nooit zo'n groot drama gezien! Hij vocht zich de pietjes tegen de verdoving. Ik vermoed dat het ook zo kan zijn als hij word ingeslapen!
Er zijn natuurlijk wel redenen waarom ik mijn paardje niet naar het slachthuis zou vervoeren ( als hij bijvoorbeeld zijn been breekt, waardoor hij niet te vervoeren is ) Maar dat is dan ook wel een van de redenen waarom ik dan alsnog voor inslapen zou gaan.
Hoe dan ook, het blijft moeilijk, hoe je het ook wend of keert!
Perrokai schreef:Mensen zij van oorsprong en vannuit de oertijd al carnivoren en dus vleeseters dus dat is geen onzin lijkt mij.
Verder snap ik het verschil niet tussen vegetariers en veganisten. Je eet geen vlees want je vind het zielig voor de dieren maar je mag wel de huid gebruiken van diezelfde zielige dieren als vegetarier.
Dat snap ik niet Dus dan is een veganist veel consequenter en een vegetarier loop de kantjes er van af als hem/haar dat beter uitkomt....is geen beschuldiging hoor maar zo voelt het een beetje.
Als ik geen vlees van mijn paard wil eten of laten eten dan wil ik ook geen tasje van zn huid of schoenen of haardkleedje of wat dan ook.
Ik heb altijd gedacht dat een vegetarier naar keuze geen vlees eet maar niet omdat hij het zielig vind want dan moet je ook consequent zijn. Maar ik kan het verkeerd hebben......
Rose21 schreef:Toch zou ik mijn paard never nooit naar de slacht brengen!!! Een slachtplaats is werkelijk een horrorscene! De dood hangt er in de lucht! paarden en andere dieren schijnen dit echt aan te voelen en ruiken het bloed al van ver!
Perrokai schreef:Mensen zij van oorsprong en vannuit de oertijd al carnivoren en dus vleeseters dus dat is geen onzin lijkt mij.
Lizzle schreef:Wat een onzin heb ik de laatste pagina's gelezen zeg! Je krijgt er niets van als je van de ene op de andere dag stopt met het eten van vlees. Een mens heeft absoluut geen vlees nodig, een mens kan het niet eens verteren maar het rot weg in de darmen. De zogenaamde voedingsstoffen die in vlees zitten (naast de overvloed aan hormonen) kan je gemakkelijk uit andere producten halen, desnoods neem je daarnaast staalpillen en dergelijke. Ik vind het onzin om te praten over de origine van de mens. Vlees is tegenwoordig een luxe en het wordt dagelijks gegeten, en je maar afvragen waarom iedereen zo vet is tegenwoordig. Vlees is deze dagen niets meer dan een lekkernij, geen pure noodzaak. Ik noem het onnodig dierenleed, wat voortkomt uit de egoïstische denkwijze van de mens. Het opvreten van een kadaver vind ik niets meer dan barbaars.
LinnieJ_ schreef:En over dat frikandel,, zit er ook paardenvlees in kroket??
Deaglán schreef:Ik kan het stukje niet meer terug vinden maar ergens schrijft er iemand dat ze bij de slager in het dorp geen vlees koopt omdat je de varkens die voor de slacht bestemd zijn ziet lopen voor je de winkel in gaat.
Maar als je ziet dat die varkens buiten rond kunnen lopen (en niet als kippen in een legbatterij) en je beseft dat deze dieren geen nodeloos kwellend transport hoeven ondergaan (zoals de meeste anonieme supermarkt varkens, koeien e.d.) voor ze op je bord belanden, dan zou ik het wel weten.
Ik zou willen dat we hier zo'n slager hadden, waarvan je zeker wist dat de dieren lekker (iig op een redelijk natuurlijke manier) geleefd hebben voor ze als maaltijd dienen.
Maar goed, ik kom uit een familie die ieder jaar een kalf en/of een varken kochten bij een boertje om daar op te laten groeien (lekker in de wei en niet in bedompte stallen) en die daar dan na een tijdje geslacht werd, om bij ons in de vriezer te belanden.