Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:39

Net als ik dus, Knipoog ik men zelf met mijn shet maar omdat ze het onder het zadel ook zo leuk doet wil ik graag dat dat ook gebeurd.
Ik ben nu dus al weer op zoek naar een nieuwe bijrijdster. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:40

Ja dat si dan toch een prima oplossing, ik rijd helemaal niet op mn pony's. Ik men er zelf mee en begeleid ruitertjes, de ene is te groot aan het worden, die rijd dit jaar voor eht laatst en stapt dan over naar mn grotere shet, voor de kleine shet heb ik nu weer een nieuw ruitertje.

superwoman

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:47

miloetje schreef:
[b]okee ik ken een paard van 1000 kg daar laat ik een kennis van 200 kg wel op rijden..
die regel klopt toch voor geen barst? Een paard van bijv 1000 kg zou dan iemand van 210 kg op zijn rug kunnen hebben.
Mijn Da zei dat op het harde shetten maximaal 60 kg kunnen hebben.. (af en toe)
en 40 kg? tjeetje dan moet je echt jonge kinderen hebben! Kinderen in nederland worden steeds dikker mijn neefje van 9 weegt al 45 kg(5 kg lichter dan ik van 14 ben) en hij is ook best groot.
Over een paar jaar kunnen kinderen van tot 9 op shetten rijden. De meeste shetten zijn niet altijd kinderpony's. Wie koopt er dan nog een shet als het maximimum van een shet van 1 meter al rond de 40 kg licht? Dan stoppen heel veel mensen met rijden als hun kind boven de 40 kg weegt of kopen geen shet omdat ze soms sterk en eigenwijs zijn(of omdat het anders zielig is...en er staan al massa's shetten tekoop(ik heb ook een shet gehad maar die heb ik verkocht). en ik zou mijn pony niet houden als ik tegroot was. Tenzij ik er een hele goede band meehad, maar ik zou dan eerder een grote kopen.

Wat een rare dingen schrijf jij toch op om je punt duidelijk te maken....
Hoeveel "harde" shetten zijn er nog? De meeste zijn/worden nu allemaal lichter en chique gefokt.
En idd kinderen worden steeds groter en zwaarder, daar moet je rekening mee houden - dan geen shet, maar en pony kopen voor je kind Koe
Dat er veel shetten te koop zijn, wat is daar het probleem van? Volgens mij hebben zij echt geen pijn ofzo!
Dat jij je pony verkoopt wanneer je er niet meer op kan rijden, is toch prima. Zo kan iemand anders daar leuk verder op rijden......
Dus wat is nu je punt????

Die regel van 1 vijfde van het gewicht is een richtlijn, dat mag toch duidelijk zijn.Alle mensen zijn verschillend en alle paarden, dus ook alle combinaties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:41

Ben het helemaal weer met je eens...

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:04

Ik heb een D-pony van 1.40m hoog ong. Ikzelf ben 1.67M ong en weeg 54kg...Ik vind dat het prima gaat al voel ik me soms ook wel te groot.Maar we amuzeren ons prima en hij hoeft zeker niet elk weekend eenzware jumping te rijden dus...

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:08

ik vind dat als je er plezier in hebt om met je pony te rijden (en als het wederzijds is) en als qua gewicht enz, nog kan moet het gewoon kunnen!

MaRlOeSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:40

Kwa gewicht als het nog kan vind ik prima enzo maar eght te groot en te zwaar nee dat neit

spoekie

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:11

stef schreef:
spookie, hoe bedoel je dat claudia (in dit geval) het paard niet in de weg zit?
In welke zin?
RowyGo, wat wel zo is (wat eerder ook aangegeven wordt) is dat een paard wel degelijk slijtage op kan lopen natuurlijk van teveel gewicht dragen. Alleen de vraag is, wat is teveel?
Ik ken mijn pony, ik heb haar al 9 jaar, en ik weet dat iemand van 40/45 kg haar prima kan rijden.
Je kan gewoon geen standaard zetten, en dat wordt hier wel gedaan

Ik bedoelde dat als jij als ruiter er bovenuit toornt en ook flink eronderuit steekt, dan wordt netjes zitten moeilijk en dus ook in balans blijven zitten. Dan krijg je dus wiebelende benen (want die kun je niet netjes aansluiten), vaak zit je dan ook niet meer netjes rechtop.
Dat is mijn eigen praktijk ervaring: Ik heb een tijdje op een c-pony reed, waar ik wat groot voor was (niet té groot en zeker niet te zwaar) en daar zat ik een beetje voorover op en ik had toch kapstok beentjes. Toen ben ik voor de grap na mijn les op die c-pony op een d-pony van 15 cm hoger gaan zitten, en ineens zat ik wel netjes rechtop en sloten mijn benen keurig aan en waren de kapstokjes verdwenen (dit is bevestigd door mijn instructrice).
Je houding is lastig om netjes te houden op een te kleine pony, plus dat iets wat ver boven je uitsteekt jou meer uit balans haalt. Hefboomwerking, hoe verder weg je gaat trekken, des te minder kracht je nodig hebt, oftewel jij zit erop en als je verder uitsteekt en je gaat wat uit balans, komt dat harder aan voor de pony dan een kleiner iemand. Hierdoor heeft de pony meer te verduren en te veel mensen denken daar niet aan (want ik ben toch de nieuwe anky van grunsven? Ik heb nergens last Sigaar )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:40

@ miloetje, dus omdat de kinderen zwaarder worden moeten de pony's daaronder lijden??? en waarom zou je geen kleiner kind kunnen nemen? en waarom moet een pony per sé bereden worden? ik snap je standpunt gewoon niet helemaal denk ik, maar ik vind het niet helemaal kloppende argumenten...

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:46

Ik heb zelf ook nog een fell die volgend jaar 3 word dus dan ga ik haar beleren.
Ze word naar verwachting 1.40. ( groter dan haar ouders, die zijn maar 1.36 allebei, maar zij is nu al 1.32 en nog maar net twee. Bijna iedereen zegt dat ze de 1.40 wel gaat halen. Gelukkig voor mij Haha! Haha! )
En het zijn brede pony's die makkelijk volwassenen kunnen houden, mits ze natuurlijk geen 100kg wegen natuurlijk. Maar dat haal ik lang niet.

En ik ga later wel op haar rijden, ik mocht ook even op de moeder rijden en die is maar 1.36 hoog. En ik kwam er amper onderuit. Doordat het zulke brede pony's zijn denk ik.

Ik ben zelf 1.78 lang en 65 kg ongeveer, iets meer misschien. Dus ik denk dat het wel kan.

En we hebben nog een tinker van maar net 1.45 en daar zit ik ook prima op. Ook omdat hij zo breed is, lijkt hij veel groter dan 1.45.

Dus ik denk dat het er ook van af hangt wat voor ras het is, op een fjord of haflinger kun je er denk ik prima oppasen terwijl je dan op een slank welshje van bijna even hoog er veel te groot voor bent/lijkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:48

Ja maar als je neit op kniehoogte zit met je voeten wat bij jou dus neit het geval is dan is er dus niks aan de hand Knipoog De sterkere rassen zal je inerdaad wat minder snel te root voor zijn dan de rankere rassen, dat is precies wat iedereen hier al steeds zegt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:57

op een fell pony van 1,40 hoog kan je prima rijden met 65 kilo en jouw lengte.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:59

Gelukkig maar, Haha!

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:20

merrieveulen schreef:
op een fell pony van 1,40 hoog kan je prima rijden met 65 kilo en jouw lengte.

Hier ben ik het mee eens!
Ik ben zelf 1.74 en 68,5 kilo en ik rijd meestal op haflingers.
Haflingers zijn echt enorm sterke ponys die dat gewoon aankunnen Knipoog
Fell ponys zijn ook flink stevig dus ik weet gewoon zeker dat dat moet lukken Haha!
En btw, de haflingers waar ik op rijd zijn meestal, 1.38, 1.42 en 1.45. Maar ik lijk niet eens zo groot op die ponys omdat haflingers zo stevig zijn Lachen
Wat vinden jullie? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:40

Op een Haflinger schijn je zelfs te kunnen rijden als je 90 kilo weegt... het lijkt me alleen dat de lengte dan een probleem wordt, ik bedoel, dan ben je toch zeker 2 meter lang...

Maar Haflingers zijn enorm sterke pony's, te sterk voor mij, iig. Ik rijd er niet graag op, ze lachen mij uit met mijn 1.60 en 50 kilo. Dus voor jou moet het makkelijk kunnen, een vriendin van mij is wat groter en wat zwaarder als ik, die mag er wel graag op rijden.
Het ziet er ook niet raar uit, ze zijn zo breed, dat je er niet snel met je voeten onderuit komt. Alleen als je lang bent, 1.80 ofzo, dan wordt het wel wat lastiger qua lengte, maar als je een normaal gewicht hebt, is een Haffie niet snel te klein of niet sterk genoeg. Zelfde geldt voor Fjorden, die kunnen zelfs nog meer dragen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:19

om 90 kilo te wegen hoef je geen 2 meter lang te zijn hoor

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:02

Ik vind niet zoveel van mensen die te groot zijn voor hun pony, ik vind veel meer van mensen die vinden dat een ander te groot is voor zijn pony. Die vind ik nogal kortzichtig en teveel met uiterlijk bezig.
Natuurlijk zijn er ponies, vooral fijngebouwde met lange ruggen, die niet zo goed met gewicht over weg kunnen, maar over het algemeen zakt een pony niet in van een lange of zware ruiter.
wat veel erger is, dat paarden en ponies tegenwoordig te vroeg worden ingereden. Dát is slecht voor hun gestel, DAAROM worden ze zwak en worden ze minder geschikt voor een grotere ruiter. als je in andere landen kijkt (dus even verder dan jullie neuzen lang zijn) zul je zien dat het heel gewoon is dat volwassenen op ponies rondrijden en daarvoor hoef je niet zo ver te gaan. In engeland worden alle inheemse rassen gebruikt voor trektochten, met alle maten ruiters. de highlandponies moeten geschoten herten naar huis dragen, dat is een paar honderd kilo dood gewicht, wel wat anders dan een ruiter die mee kan bewegen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:13

Weet je ook hoe oud die pony's worden en of zij later ingereden worden Lusitana???

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:13

Mijn verzorgshet is 1.05 en ik ben 1.68 en weeg 51 kg.
Heb er al 's op gezeten en pas er nog makkelijk op. Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:17

Ierepier schreef:
Mijn verzorgshet is 1.05 en ik ben 1.68 en weeg 51 kg.
Heb er al 's op gezeten en pas er nog makkelijk op. Ja

Dus??? Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony??

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:23

Mijn mening is: Zolang de pony er plezier in heeft, mag je er zolang op blijven rijden als je wil.

Ik rij ook op een welshje, ze kan er nog vandoor gaan met mij, ze kan me eraf slingeren. En lief zijn natuurlijk Lachen

Ik heb ook een een shetje gereden en ik vindt er niks mis mee.. Zolang er plezier bij zit!! Pling

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:31

superwoman schreef:
Weet je ook hoe oud die pony's worden en of zij later ingereden worden Lusitana???

Die ponys worden enorm oud, zeker vergeleken met hier, en zij worden op 'normale' leeftijd ingereden, namelijk op het moment dat ze uitgegroeid zijn Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:54

paardpony schreef:
Mijn mening is: Zolang de pony er plezier in heeft, mag je er zolang op blijven rijden als je wil.

Ik rij ook op een welshje, ze kan er nog vandoor gaan met mij, ze kan me eraf slingeren. En lief zijn natuurlijk Lachen

Ik heb ook een een shetje gereden en ik vindt er niks mis mee.. Zolang er plezier bij zit!! Pling

Ik denk dat mijn jaarling-hengst het ook leuk zou vinden als ik 'm ging longeren en een zadel op zou doen.....Maar ik ben slim genoeg om te denken dat dat niet verstandig is, ookal heeft hij daar plezier in!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:03

Ik heb het over te groot. Als je te groot voor een pony bent en je pny het niet erg vindt, vindt ik het kunnen. Ik heb het niet over een Jaarling.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:15

ligt eraan hoeveel te groot en wat de pony er zelf van vind.
ik heb een pony 29 jaar 1.48 hoog en ben zelf 1.83 maar mijn pony kan het makeklijk aan loopt nog heel vrolijk vind het altijd leuk om te gaan rijden. dit vind ik dan nog kunnen maar zodra het dier er moeite mee gaat hebben. heb het een paar jaar geleden gezien kwam er een schetje om de hoek met een karretje erachter zaten ze met 56 man op en 1 liep erbij om hem vooruit te trekken. pony ging steeds onderuit werd dan met een zweeep weer overeind geslagen dan vin dik het absoluut niet kunnen. maar dit is dan geen rijden maar toch vind ik het zielig.