Maris schreef:Hoi MarijeR,
Ik zag je verhaal en de vragen aan Frans. Misschien heb je wat aan mijn verhaal ?
Mijn paard was 15 jaar toen ik hem van zijn ijzers bevrijdde. Waarschijnlijk stond hij toen vanaf zijn 3e of 4 de op ijzers.
Hij had altijd last van enorme brokkelhoeven, ijzers bleven vaak niet zitten, hoeven groeiden bijna niet. 1 Keer kon de hoefsmid er zelfs geen ijzers onder slaan, zo kort waren zijn hoeven. Toen heeft hij 6 weken zonder ijzers gelopen. Pfff geen pretje, zo gevoelig !
En toch heb ik besloten hem zonder ijzers te zetten. Het ging zo vaak mis met die ijzers, vernagelingen een ijzer wat gedraaid onder zijn hoef zat. Etc.
En in het begin heeft hij erg gevoelig gelopen, maar toen werd hij ook gestrassert ( ik kon helaas geen andere hoefsmid vinden ). Op het moment dat ik ben gestopt met strasseren en hem zelf ben gaan bekappen ( nou, ja zoveel hoef ik niet eens te doen !) is hij goed gaan lopen. Alleen op kleine steentjes loopt hij nog steeds ( na 1,5 jaar ) gevoelig. Maar goed, dan probeer ik die kleine steentjes dus te vermijden.
Brokkelhoeven/ scheuren heeft hij gehad totdat de nagelgaten waren uitgegroeid. En dat was al heel snel omdat bij het nat. bekappen de hoef een stuk korter is als bij het normale bekappen.
Het enige waar hij wel last van had/ soms nog heeft zijn flares. Maar als je goed bekapt kan je die voorkomen !!
En voor de rest heeft hij ( in ieder geval zo op het zicht ) super hoeven !!!!
Heb je wat aan dit verhaal ?
Groetjes ,
Maris
Ja en nee

Kijk, ik heb zelf ook ervaringen met dieren van de ijzers af halen en als het even kan, staan ze ook niet op ijzers. Ook gingen vroeger bij de sportpaarden vaak in de winter de ijzers er onderuit en gaf dat eigenlijk nooit problemen.
Zelfs in het showseizoen heb ik nu de volwassen dieren vaak niet eens op ijzers, dan loopt er ook een veulen bij en dat risico vind ik veel te groot.
Voor een nationale keuring wil ik het nog wel doen als er geen veulen naast loopt, maar dan gaan ze er ook weer onderuit voordat zo'n dier weer in de kudde komt.
Voordeel van de ijzers is dat ze meer knieaktie krijgen en dat is wel gewenst bij dit ras.
Toen mijn ruintje een jaar of 7 geleden met pensioen ging, heb ik de ijzers er ook onderuit laten halen.
Ging korte tijd prima, tot in de zomer het land droog en hard werd.
Hij liep geen meter meer en had ook nog amper hoeven.
Ijzers er weer onder en geen problemen meer.
Paar jaar later toch maar weer eens proberen. Hij kreeg tenslotte ook al die tijd al biotine en misschien dat zijn hoeven daar wat van waren opgeknapt.
Ja hoor, hij liep prima zonder ijzers!
Tot in de zomer het land droog en hard werd...
Zelfde verhaal.
In 2003 weer eens geprobeerd.
Er staat zelfs nog een foto van hem op blote voeten in mijn profiel

Ondanks de droge zomer leek het goed te gaan.
Hij was wel wat stijf en liep niet zo vlot meer maar ja, hij was ook al 28 jaar inmiddels.
De hoeven waren kort en hij had regelmatig zoolkneuzingen.
Tot november. Hij liep niet meer en hij at niet meer.
DA maar gebeld om een afspraak te maken om hem af te spuiten want dit was geen leven meer voor hem

Een en ander duurde een paar dagen en in die tijd heb ik hem naar huis gehaald.
Nog even flink verwennen die laatste dagen.
En de smid kwam voor wat andere pony's.
Hij zag hem, sloeg er ijzers onder en die pony ging anders staan, schraapte eens met zijn hoeven en ging in een drafje de schuur door!
Volgende morgen de DA dus maar afgebeld en die ouwe voedt nog steeds het jonge spul op!
Het heeft me wel de hele winter gekost om hem weer goed op gewicht te krijgen maar hij heeft niet meer kreupel gelopen.
Verschil met jouw paard is dat deze geen problemen heeft met ijzers. Ze blijven er prima onder zitten en hij heeft ook zeker geen nauwe hoge voetjes zoals op de foto's die hier voorbij kwamen.
Hij heeft een stel lompe platvoeten

Zelfs nu de hoefkwaliteit nog verder achteruit is gegaan blijven de ijzers prima zitten.
Gelukkig maar want zijn hoeven groeien amper.
Hij heeft bv. ook flinke problemen met zijn vacht en huid en dat staat volgens zowel de hoefsmid als de DA ook in verband met de slechte hoefkwaliteit en groei.
Tja, het is nu eenmaal een oudje...

. En ja, ik begin een beetje geirriteerd te raken. Allemachtig, ik laat een smid komen. Nou en?. Ik wil, net als jullie, het beste voor mijn paarden. En voor mijn paarden is dat onder andere die smid. Klaar.
Dat vind ík het vervelendst aan een dergelijke discussie, dat mij verweten wordt niet goed voor mijn paarden te zijn.
Hij heeft hartstikke zere voeten, wat zielig....
. (niet zozeer op bokt hoor). Ook moet je vaak met wetenschappelijk bewijs hier op bokt komen aanzetten, dat is wel vermoeiend af en toe. Gelukkig is de paardnatuurlijk.nl en de horsemanship.org er nog