De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:03

Citaat:
Wat voor mestvork gebruiken jullie?

een ballenwipper oftewel een vlashark, te koop bij de Welkoop/Boerenbond

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:13

Afbeelding
Deze gebruik ik nu met zaagsel (alleen dan in het ijzer, kon er geen plaatje van vinden), lijkt me ook wel werken bij vlas dadelijk.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:15

Ja zoiets had ik ook in m'n hoofd.
Morgen maar eens halen dus.
Bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:16

smurf schreef:
Citaat:

ja die heb ik ook van welkoop, plastic, lekker licht en gaat super!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:01

phannie schreef:
smurf schreef:

Citaat:
ja die heb ik ook van welkoop, plastic, lekker licht en gaat super!

Die is in no time stuk. We hebben er heel wat versleten in een korte tijd. We hebben nu een metalen vork. Hij is wel zwaarder, maar hij breekt niet.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:31

Die van mij gaat vanaf vandaag op vlas op zijn nieuwe stal. Ga is ff rustig 25 pagina's info doorlezen

Anoniem

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:37

PhiaBink; ik heb mijn plastic vork al 3 jaar en is nog steeds heel, een ijzeren vork is zowiso voor mij niks met mijn rugproblemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:51

Ik heb de kunstof ook al met minder pinnen(binnen een half jaar al)
dat werkt niet want dan vallen de drollen er tussen door.
De metalen vind ik daarom ook fijner.
Hij is zwaarder, maar niet eens zo veel

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:51

ik heb 2 jaar met mijn plastic vork gedaan, toen 1 of andere nitwit er een strobox mee uit ging mesten, braken de tanden af, ik heb toevallig gisteren een nieuwe gekocht.
Het gewicht maakt me niets uit, ik mest 100 meter betonplaat uit (waar 6 paarden lopen de hele dag) met een loodzware sneeuwschep iedere dag, ben wel wat gewend dus en heb ook meer dan genoeg eelt op m'n handen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:12

smurf schreef:
ik heb 2 jaar met mijn plastic vork gedaan, toen 1 of andere nitwit er een strobox mee uit ging mesten, braken de tanden af, ik heb toevallig gisteren een nieuwe gekocht.
Het gewicht maakt me niets uit, ik mest 100 meter betonplaat uit (waar 6 paarden lopen de hele dag) met een loodzware sneeuwschep iedere dag, ben wel wat gewend dus en heb ook meer dan genoeg eelt op m'n handen....

heb ik vroeger ook gedaan, (ook ander zwaar werk gedaan) nu zit mijn rug vol platen en schroeven van titanium, wees zuinig op je rug

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:53

vroeger is voor mij al 30 jar geleden, ik heb de 50 al bijna gehaald, met allemaal verrotte gewrichten, dus ik red het wel hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:58

smurf schreef:
vroeger is voor mij al 30 jar geleden, ik heb de 50 al bijna gehaald, met allemaal verrotte gewrichten, dus ik red het wel hoor

dan mag je van geluk spreken!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:59

ik hoef nu nog maar 1 box en die plaat uit te mesten iedere dag, geen 80 boxen meer zoals vroeger, dat scheelt een stuk en ik rijd geen paard meer, dat scheelt heel veel stukken voor je rug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:02

de ene rug is sterker dan de andere, sommige mensen werken hun hele leven hard, zwaar tillen en hebben nooit last, de ander heeft al op vroege leeftijd problemen, zoals ik, ik ben nu 38 en zit op mn 10e rugoperatie te wachten maar ja, t is niet anders, en rijden doe ik ook bijna niet meer.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:08

ik heb als kind van mijn 12e tot mijn 18e in een beugel gelopen en 's nachts in een gispbed gelegen, een heel jaar in het gisp rond moeten lopen en de boodschap gekregen dat ik nooit meer aan belasting van m'n rug zou mogen denken.

Er zit in mijn rug niets recht en zoals het hoort, zei men.
Ik ben echter toch "in de paarden"terecht gekomen, eerst 20 jaar jachtpaarden gereden voor mensen en toen de Norikers.
Rijden kan ik niet meer, nou ja, het kan wel, maar dan lig ik echt de hele nacht wakker van de pijn, maar werken kan ik nog wel zonder al te veel pijn. Ik kan wel links èn rechts scheppen en vegen en dat wissel ik dan ook steeds af, doet het overal evenveel pijn.

Een dokter of therapeut kom ik nooit meer, dat heb ik afgezworen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:16

nou ook balen he, maar jouw geval zal toch anders zijn als de mijne, veel sterkte!
ik heb ook veel pijn, slikte erg veel morfine, heb dat nu afgebouwd omdat die operatie eraan komt, nu wel weer andere pijnstillers, naproxen 1000mg per dag, is t maximum, ik kan gewoon niet anders, nog heb ik pijn maar wel iets dragelijker, ik kan bijna niet lopen als ik niks neem. maar ik ben er ook 1 die doorgaat, maar ik ga geen tig stallen meer mesten, ik ga mn rug niet verder verknallen, ik let nu beter op mezlef, daarom heb ik nu ook dat vlas genomen, bevalt beter! ik heb maar 3 boxen te wippen per dag, waarvan er 2 kleine ponys zijn, weinig werk dus, als de "koek" eruit moet heb ik hulp. ik heb al de laatste 2 jaar 6 paarden moeten verkopen omdat het gewoon niet meer gaat.

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:19

ik heb ook vlas in de stal liggen, 't is echt geweldig,
- stinkt niet
- ziet er netjes uit-
- niet stoffig
tjaa, wat wil je nog meer

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:07

phannie schreef:
PhiaBink; ik heb mijn plastic vork al 3 jaar en is nog steeds heel, een ijzeren vork is zowiso voor mij niks met mijn rugproblemen.

Lees dit eens!

Daar staat nuttige info in voor mensen met rugproblemen net zoals ik en heel veel hier op bokt!

viewtopic.php?f=15&t=442272&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:27

PhiaBink schreef:
phannie schreef:

Lees dit eens!

Daar staat nuttige info in voor mensen met rugproblemen net zoals ik en heel veel hier op bokt!

viewtopic.php?f=15&t=442272&start=0&st=0&sk=t&sd=a

ik heb het hele topic gelezen, maar het gaat dus om het stuk in de Bit, helaas ben ik daar niet op geabonneerd, ik las ook dat MSQuincyTE er stukken in had geupload (of hoe t ook heet) maar die staan er niet meer in, heb dat dus helaas niet kunnen lezen

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:28

Ik heb dus ook grote probs met mijn rug. Sinds de paarden op vlas staan, voel ik mijn rug haast niet meer.
Veel mesten met een verkeerde houding en daar door krijg je dus problemen. Mijn houding was volgens de Ergonome goed, maar ik moest nog wel op wat dingen letten. Niet draaien met je bovenlijf als je een vork mest in een krui wil kiepen. Ik heb veel geleerd die dag en ik hoop dat de mensen die BIT wel hebben er ook iets van geleerd hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:44

PhiaBink schreef:
Ik heb dus ook grote probs met mijn rug. Sinds de paarden op vlas staan, voel ik mijn rug haast niet meer.
Veel mesten met een verkeerde houding en daar door krijg je dus problemen. Mijn houding was volgens de Ergonome goed, maar ik moest nog wel op wat dingen letten. Niet draaien met je bovenlijf als je een vork mest in een krui wil kiepen. Ik heb veel geleerd die dag en ik hoop dat de mensen die BIT wel hebben er ook iets van geleerd hebben.

oke, maar waar kan ik dat artikel lezen? ik wil het ook wel lezen, is er iemand die mij een BIT op kan sturen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:47

hmm ja dat draaien doe ik ook nog te vaak, en dan kraakt het 'lekker' in mijn wervelkolom

ik heb de vlas nu van ecobodem, en dan de Ecolit maar dit is niet het juiste spul voor hier. Eén van de 2 paarden blijft spitten, ook als het al viezer is, en haalt zo de stank weer naar boven van de amoniak.

de box ernaast is een mengsel van rapsodie en vlas, en dat is nu een stevig bedje geworden.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:48

phannie schreef:
PhiaBink schreef:

oke, maar waar kan ik dat artikel lezen? ik wil het ook wel lezen, is er iemand die mij een BIT op kan sturen?

Je kan hem zo bestellen bij BIT.
Het is nummer 123/124 van vorig jaar!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:58

Kunnen jullie mij misschien antwoord geven op de volgende vragen?

Is er verschil tussen vlas en gehakseld stro?
En hoeveel gooien jullie er in het begin in en als onderhoud? Zijn er merken die beter zijn als andere? Waar moet ik op letten met een keuze?

Ik heb een deel van het topic gelezen, niet alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:07

Pellie schreef:
hmm ja dat draaien doe ik ook nog te vaak, en dan kraakt het 'lekker' in mijn wervelkolom

ik heb de vlas nu van ecobodem, en dan de Ecolit maar dit is niet het juiste spul voor hier. Eén van de 2 paarden blijft spitten, ook als het al viezer is, en haalt zo de stank weer naar boven van de amoniak.

de box ernaast is een mengsel van rapsodie en vlas, en dat is nu een stevig bedje geworden.

dus als je rapsodie met vlas meng dan krijg je een stevigere bodem? ik heb ook zon woelwater in 1 vd boxen, de andere 3 paarden gaat goed op vlas.

PhiaBink; thanks, ik ga kijken of ik dat nummer kan bestellen