waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: waarom zon heisa om een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:15

ik ben ook op 20 jarige leeftijd nog een paar honderd meter meegenomen door een shet

en sindsdien behandel ik een shet als een groot paard

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:54

Ach ja zou best wat zijn de test ruiters kunnen dan gewoon meelopen ondertussen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:00

Wat denk je van voor de wagen?
Krachtproeven, uithoudingsvermogen testen, (stal) gedrag/karakter etc...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:08

gijsenkim schreef:
ik ben ook op 20 jarige leeftijd nog een paar honderd meter meegenomen door een shet

en sindsdien behandel ik een shet als een groot paard

Die conclusie heb ik op 16 jarige leefijd al getrokken, nadat ik een heel lief bruin hengstje van 94 cm in mijn nek had terwijl ik al met een kettinkje op en neer zeulde. Dat hengstje heeft die zelfde conclussie getrokken Haha!. Probleem op gelost.

Net als dat het stoer is om je verzorghengst te leren stijgeren op commando. Dennis doet dus alles op commando, rondjes draaien, op zijn knieen liggen, dood leuk naast je gaan zitten als je dat vraagt. Maar ik vind het knap als je hem om hoog krijg! De laatste keer dat hij een poging deed(2 jaar geleden) kromp hij al in elkaar voor ik ook maar een waarschuwing kon geven.

En ook een kleine hengst moet opgevoed worden. Dus je moet hem niet als jaarling op de kinderboerderij zetten, daar worden ze 'wat happerig' van (spreekt uit ervaring). Net als dat je ze niet op 3 jarige leeftijd alleen achter in een tuintje moet zetten en ze alleen bix moet voeren(ja, zo een heb ik er ook onderhanden gehad). Worden ze niet veel liever van.
Lekker de kudde in, elkaar opvoeden en weten waar de grenzen liggen. Dan is er best fijn met een hengst te werken hoor Lachen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:26

beweer ook niet dat die shetten niet sterk zijn. Heb wel een een volwassen man over straat gesleurd zien worden door onze mini van 80 cm. Maar dan moeten ze zich toch wel heel boos maken. Een paard hengst geeft een rukje aan je en daar gá je. Daar komt voor zo'n beest erg weining kracht bij kijken hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:35

Ineke2 schreef:
Wat denk je van voor de wagen?
Krachtproeven, uithoudingsvermogen testen, (stal) gedrag/karakter etc...

Maar hoe wil je dat op grote schaal gaan invoeren? Een shet brengt al niet veel op, denk je nu echt dat mensen dat beetje extra willen betalen? Die gaan wel naar de buurman toe, voor een shet zonder papieren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:42

Tja daarom ontstaan er dus meer van die beestjes met een wat minder goed karakter en/of niet goed gebouwd etc...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:48

En daarmee is het cirkeltje weer rond. Dus waar ligt het aan: het character van "de shet", of de willekeur van "alles maar op elkaar zetten omdat veulentjes zo leuk zijn"?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:58

Niet goed gebouwd kan natuurlijk niet. Ik heb zaterdag hengstenkeuring en je moet wel eerst naar de veterinair hoor. Dus als een hengst goedgekeurd is kan hij niet verkeerd gebouwd zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:03

LEZEN Karoliena, ik heb het hier niet over goedgekeurde hengsten, maar over al die shetjes die de wereld ingezet worden omdat een veulentje zo leuk is, en men het geld er niet voor overheeft om een goedgekeurde shet als vaderdier te kiezen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:24

Die van mij is ook zo'n huis tuin en keuken shet zeg maar. Zijn moeder is wel een stamboek merrie maar zijn vader niet. Maar goed je hebt een punt ik dek ook niet met hem zonder dat hij goedgekeurd is. Als hij goedgekeurd is kan je ook met een gerust hard tegen de mensen zeggen dat je paardje correct gebouwd is en zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 02:01

Een hengst is maar de helft van een veulen. Ik durf zelfs te beweren dat een hengst minder dan de helft bijdraagt aan het veulen. Jou goedgekeurde hengst op een kromme merrie is niet de garantie voor een goed veulen.

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:23

beetje late reactie maar ik lees dit topic nu pas Haha!

zelf heb ik een hengst. al vanaf dat hij 3 weekjes oud was besloot ik dat ik hem wilde hebben Haha! (gelukkig liep ik stage op de stal waar hij stond, dus kon ik elke dag wat met hem doen Lachen )
Hij word eind van de maand 2 en is nog steeds superlief. Toch laat ik m volgende week castreren. Hij is echt lief maar wat heb ik eraan? Ik ga niet op zulk niveau wedstrijden rijden dat hij als dekhengst gebruikt kan worden, en op stal kan hij dan in de zomer niet op de wei, maar alleen een uurtje of wat op de paddock.. zou ik redelijk zonde vinden.

Ik denk dat er veel heisa om word gemaakt omdat een hengst gevaarlijk kan zijn in de handen van verkeerde personen. Ik heb al meer dan eens een meid gezien die alleen een hengst had om een hengst te hebben (als je snapt wat ik bedoel) en er vervolgens niet mee om kan gaan en er geheel GEEN controle over heeft.
Hetzelfde als met alles, de slechte verpesten het voor de goede.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:55

Ook beetje laat... Clown

Ik heb hengsten gereden die volkome braaf waren, oké ze halen wel eens wat uit, maar als het paard goed opgevoed is en de ruiter heeft een hele goede basis gaat er niets mis. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, en ik heb het niet over hengsten die elke dag moeten gaan dekken he! Een hengst heeft (zoals eerder vermeld) vind ik persoonlijk net dat tikkeltje meer dan een merrie/ruin. Ikzelf zou nooit, maar dan ook nooit een merrie moeten hebben! Bah! poedersuiker zijn het (maar dat is weer mijn mening dan he!) Zet me 5 minute bij of op een merrie zonder te zeggen dat het een merrie is en ik zeg je , ik stap af en zeg dat het een merrie is, ben nog maar 1 uitzondering tegen gekome! Maar ja... dit is weer een heel verhaal, iedereen op bokt is anders overal trouwens, je hebt het karakter om een hengst te houden of je hebt het karakter om een merrie te houden, en ruinen tja... die hebben de meeste mensen wel graag, ik ook! Als je consequent bij bent een hengst kan er nix mis gaan, maar dat moet wel gebeuren vanaf de eerste dag!

xxx

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:07

En daarom heb ik die van mij al vanaf jongs af aan Lachen ik zou er niet aan moeten denken een 2-jarige hengst te kopen die alleen maar op de wei heeft gestaan. Daar is vaak niets mee aan te vangen!
Verder ben ik ook niet echt gecharmeerd van merries.. Je merkt het indd precies!
En hengsten hebben zeker dat tikkeltje meer! (alleen kijken of bij die van mij dat tikkeltje niet samen met zn ballen verdwijnt Knipoog Pling )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:10

Ik heb ze het liefst zo groen mogelijk............. hoe minder hoe beter Haha! Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:12

Of zo groen mogelijk, dan is er niks verpest. Of opgevoed door mijzelf of iemand die ik vertrouw. In beide gevallen hebben ze niks verkeerds aangeleerd.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:11

ZipNRascal schreef:
En daarom heb ik die van mij al vanaf jongs af aan Lachen ik zou er niet aan moeten denken een 2-jarige hengst te kopen die alleen maar op de wei heeft gestaan. Daar is vaak niets mee aan te vangen!
Verder ben ik ook niet echt gecharmeerd van merries.. Je merkt het indd precies!
En hengsten hebben zeker dat tikkeltje meer! (alleen kijken of bij die van mij dat tikkeltje niet samen met zn ballen verdwijnt Knipoog Pling )

om even hierbij iets te vertellen over mijn hengsten.
bij mijn 2jr hengst ga ik op mijn kont zitten om rustig lappen met bandages om te leggen. totdat ik ze alle 4 heb gedaan beweegt hij niet. (beetje gevaarlijk) Clown
bij hoeveel 2jr hengsten willen jullie dit doen?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:02

Clown een hengst is natuurlijk wel lekker stoer, en het ligt ook aan het karakter van het dier wat hij doet he... Bloos

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:19

antoinetje schreef:
:+ een hengst is natuurlijk wel lekker stoer, en het ligt ook aan het karakter van het dier wat hij doet he... Bloos

maar om heel eerlijk te zijn had ik in de plaats van hengsten liever merries gehad. maar als je een veulen fokt heb je helaas niet de keuze.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:30

antoinetje schreef:
:+ een hengst is natuurlijk wel lekker stoer,

En daaaaaar gaaaan we weeeer! Krijgen we dat vooroordeel er ooit uit bij de mensen? Een hengst is NIET stoer....

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:34

Cassidy schreef:
antoinetje schreef:
Clown een hengst is natuurlijk wel lekker stoer,

En daaaaaar gaaaan we weeeer! Krijgen we dat vooroordeel er ooit uit bij de mensen? Een hengst is NIET stoer....

Haha! ik ben bang van niet, sommige vooroordelen krijg je er heel moeilijk uit en dit is niet de enige Clown

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:35

Zelf lijkt het me erg leuk om later ook een hengst te hebben (als ik het geld heb dan Tong uitsteken ) Niet om mee te fokken of zo maar gewoon puur om het karakter. Ik vind hengsten toch zo geweldig.
Ik zou er dan een ruin bij inzetten voor gezeldschap. Ik hoor van veel dat hengsten niet met ruinen kunnen omdat ze dan gaan trappen... Ik ken zelf ook hengsten die met ruinen staan en dat prima samen gaat. BIj iemand uit het dorp staat de hengst gewoon naast de merrie in stal, ze kunnen zelfs met elkaar neusen! De hengst word wel wat opgewonden en de merrie soms ook wel maar het gaat altijd goed, tot nu toe Knipoog Maar als je hengst nou niet met een ruin samen kan zou ik wel hakkie takkie weg is sakkie doen Knipoog Want het paard geen gezeldschap heeft heeft hij toch ook geen leven? Lekker eenzaam zijn zeker Tong uitsteken

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:45

Even een beetje off-topic, maar omdat het toch om een hengst versus ruin/merrie gaat: ik weet dat als je een hengst later castreert, hij zijn hengstenstreken blijft behouden. Maar wat is dan de ideale leeftijd om een hengst te casteren? Als je het doet als hij drie is, wordt hij dan rustiger, of blijft hij in de fase 'ik weet niet dat ik henst ben maar ik heb een donkerbruin vermoeden' Knipoog .

Ontopic: heeeeel eerlijk gezegd vind ik het best stoer om te zeggen dat ik een henst verzorg Bloos . Zou niet zo moeten zijn... en het is ook een sul trouwens. Ik verzorg z'n zus ook en die is veeeeel heftiger! Dat is pas stoer! Hengsten zijn eigenlijk sukkels, tot er een merrie ofzo aan komt wandelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:19

Een hengst is juist neit stoer. Een hengst meot je altijd straks en consequent houden. Ik vind het veel 'stoerder' als je gewoon lekker aan een los touwtje met een paard kan wandelen.