Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:02

Ayasha schreef:
En aangeven dat dit oké is omdat je anders niet op dat niveau geraakt gaat wel helpen denk je?

Nee, maar je moet dit kaderen. Kaderen als een eenmalig iets, net zoals die voetbalcoach eenmalig je kind eens iets naar z'n hoofd slingert als hij er de kantjes afloopt.

Als het permanent of consistent is spreken we over iets anders, maar daar is hier geen sprake van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:03

s0173957 schreef:
Fika schreef:
Want iedereen is zoals jij!
Maar aangezien je eerste bericht in dit topic ben jij sowieso niet een persoon met wie ik in discussie wil.

Afstappen kan iedereen.

En niet in discussie willen gaan is net de wortel van al dit soort problemen.
Met zelf zo te reageren en in onze eigen ivoren toren te kruipen geven we de buitenwereld, die er al helemaal niks van snapt, alleen maar meer om onze sport en onze hobby te doen verdwijnen.

Als we dit soort mishandeling van paarden moeten accepteren, om onze hobby te behouden, hang ik met alle liefde mijn cap aan de wilgen.

s0173957 schreef:
BigOne schreef:
Even over menselijke atleten, verhalen te over die compleet de vernieling in zijn gegaan door harde aanpak van trainers.

Klopt 100%.
En dat is erg, heel erg.
Maar dat is niet van 1x.
Door hetgeen ik zie op dit filmpje is dit paard niet compleet de vernieling in.
Als dit systematisch elke keer opnieuw gebeurt spreken we over iets helemaal anders maar daar zie ik nergens bewijzen van.

Op het filmpje is toch duidelijk te zien dat CD dit niet in een opwelling of impuls doet ;) En dat geeft voor mij aan dat dit veel vaker gebeurt. Daarnaast geeft de cliënte van Wensing (die dus het filmpje doorgestuurd heeft) aan dat ze dit vaker gezien heeft. Ook het feit dat trainingen vaak achter gesloten deuren plaats vindt, kan ik niet positief noemen.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:03

s0173957 schreef:
Fika schreef:
Want iedereen is zoals jij!
Maar aangezien je eerste bericht in dit topic ben jij sowieso niet een persoon met wie ik in discussie wil.

Afstappen kan iedereen.

En niet in discussie willen gaan is net de wortel van al dit soort problemen.
Met zelf zo te reageren en in onze eigen ivoren toren te kruipen geven we de buitenwereld, die er al helemaal niks van snapt, alleen maar meer om onze sport en onze hobby te doen verdwijnen.

Wellicht moet het doel ook wel zijn om de sport in huidige vorm te doen verdwijnen? Tijd om weer terug te gaan naar bewegingen die natuurlijk zijn voor een paard, zodat er geen bizarre/dieronvriendelijke technieken nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen? Terug naar minder diep, minder hoog en minder expressief, meer in balans en een echte samenwerking?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:04

mika11 schreef:
Wat je nu schrijft vind ik eigenlijk ontzettend triest. Dat een paard zo loyaal en voorzichtig omgaat met zijn maatje wat op zijn rug zit.
Maar dat maatje zet hem wel in de positie dat hij die slagen krijgt.
Zo bedenk je je opeens dat het zulke grootmoedige dieren zijn, en kunnen ze tot het uiterste getraind worden.
Zij heeft hem niet in die positie gezet, het overkomt zowel ruiter als paard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:05

s0173957 schreef:
BigOne schreef:
Even over menselijke atleten, verhalen te over die compleet de vernieling in zijn gegaan door harde aanpak van trainers.

Klopt 100%.
En dat is erg, heel erg.
Maar dat is niet van 1x.
Door hetgeen ik zie op dit filmpje is dit paard niet compleet de vernieling in.
Als dit systematisch elke keer opnieuw gebeurt spreken we over iets helemaal anders maar daar zie ik nergens bewijzen van.

Als je ziet hoe haar houding is, dan zie je dat dit niet nieuw is voor dr en dat geloof je zelf ook niet. Het gaat er wat dat betreft niet om dat het paard op dit filmpje compleet de vernieling in is, maar hoe CD dit systematisch bij paarden toepast. Dit was een eenmalige les en daar past ze het toe, kun je nagaan wat er gebeurd bij haar vaste lesklanten en eigen paarden.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 24-07-24 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Marjo schreef:
Als we dit soort mishandeling van paarden moeten accepteren, om onze hobby te behouden, hang ik met alle liefde mijn cap aan de wilgen.
_/-\o_

dell_1

Eerlijk, ik dacht dat het mee zou vallen en ging om wat aantikken in de piaffe (waarvan ik denk is dat perse nodig). En misschien omdat zij juist over komt als iemand die veel liefde voor paarden heeft, paarden veel buiten etc. Had het niet zien aankomen uit haar hoek. Maar dit is echt gewoon foute boel en ik kan dat lange filmpje niet aanzien. En ik denk ook dat het paard niet snapt wat die moet doen. Echt waarom wat mij betreft verdwijnt ze van het toneel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:06

s0173957 schreef:
Ik vind dat hier echt een bende moraalridders en hypocrieten achter het toetsenbord zit.

Dat het op dit filmpje de spuigaten uitloopt daar is iedereen het mee eens, maar om dan direct zo van de toren te gaan blazen...

Als je wist hoe menselijke atleten soms door hun trainers worden aangepakt in de TOPsport of zelfs breedtesport dan denk ik dat dit op zich allemaal best nog meevalt hoor.

Ik ben de 1e om toe te geven dat wat ik hier zie geen voorbeeld is van een goeie trainingsmethode en dat er ook een deel frustratie zal bijzitten, maar soms moét je atleten (zowel mensen als paarden) op een niet zo prettige manier eens over een bepaalde grens heen duwen om een flinke stap voorwaarts te maken.

In elk geval, iemand die écht van de paarden en van de paardensport houdt komt daar mee naar buiten op het moment dat het gefilmd wordt, niet 10 dagen voor de Kür op de OS.

Er zijn al genoeg misstanden aan het licht gekomen vanuit de trainers vs. de sporters hoek. Daarbij kan je nog stellen dat een mens er zelf voor kiest en ook ervoor kan kiezen met de topsport te stoppen.

Ik ben wel heel benieuwd wat jij hypocriet vind aan de mening dat dit geweld jegens een paard absoluut niet door de beugel kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 16:07

s0173957 schreef:
Ik vind dat hier echt een bende moraalridders en hypocrieten achter het toetsenbord zit.

Dat het op dit filmpje de spuigaten uitloopt daar is iedereen het mee eens, maar om dan direct zo van de toren te gaan blazen...

Als je wist hoe menselijke atleten soms door hun trainers worden aangepakt in de TOPsport of zelfs breedtesport dan denk ik dat dit op zich allemaal best nog meevalt hoor.

Ik ben de 1e om toe te geven dat wat ik hier zie geen voorbeeld is van een goeie trainingsmethode en dat er ook een deel frustratie zal bijzitten, maar soms moét je atleten (zowel mensen als paarden) op een niet zo prettige manier eens over een bepaalde grens heen duwen om een flinke stap voorwaarts te maken.

In elk geval, iemand die écht van de paarden en van de paardensport houdt komt daar mee naar buiten op het moment dat het gefilmd wordt, niet 10 dagen voor de Kür op de OS.

Wanneer het noodzakelijk is op een 'niet zo prettige manier' een DIER over een grens heen te duwen, dan schaf de sport maar af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:07

s0173957 schreef:
Ayasha schreef:
En aangeven dat dit oké is omdat je anders niet op dat niveau geraakt gaat wel helpen denk je?

Nee, maar je moet dit kaderen. Kaderen als een eenmalig iets, net zoals die voetbalcoach eenmalig je kind eens iets naar z'n hoofd slingert als hij er de kantjes afloopt.

Als het permanent of consistent is spreken we over iets anders, maar daar is hier geen sprake van.

Dan nog is het belangrijk dat juist de paardenwereld zegt ‘oké het was een fout maar het was wél fout en daar zijn consequenties voor want we willen niet dat dit getolereerd wordt.’
Niet allerhande dwaze voorbeelden er bij gaan halen waarom dit ‘nodig’ is en ‘soms moet.’
Nee het is fout. Klaar. Dujardin geeft aan zich te schamen. Dat is goed. Ze weet dus dat het niet oké is om een paard op zo’n manier ‘over zijn grens’ te drijven.
Ik denk dat we allemaal wel eens een inschattingsfout maken. Maar dat erkennen is IMO wél belangrijk. Niet doen alsof er niks aan de hand is. Charlotte heeft dat netjes gedaan door zichzelf al terug te trekken voor de FEI iets kon doen. Dát is consequenties aanvaarden. En daar kan ik wel respect voor hebben.

Ashleytjuhh schreef:
ik ben benieuwd of we ooit nog iets van haar gaan horen. Zie het overal voorbij komen op niet paard gerelateerde kanalen

Ze komt heus wel terug, zolang gal, HP en Helgstrand kunnen blijven terug komen moet je niet denken dat Dujardin niet gaat kunnen terug komen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:08

s0173957 schreef:

als dit de intentie en mentaliteit is, moeten we het dus echt niet gek vinden dat paardensport verboden wordt.
Buiten het feit dat ik het met mensen al belachelijk vind, en het ook wel bewezen is in het verleden dat er ook trainers misbruik maken van hun machtspositie, hebben mensen daar nog wel zelf een beetje een aandeel / keuze in.
Bij paarden is dit in geen geval zo. Zij kiezen nooit voor topsport, die keuze wordt voor hun gemaakt.
Het goed proberen te praten dat topsporters over hun grenzen heen geduwd moeten worden om beter te worden, vind ik echt next level.

Als grotendeels van de ruiters het hier mee eens zou zijn, dan zou ik vandaag nog een petitie ondertekenen die (top) sport met paarden verboden zou maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:08

Wintu schreef:
Als je ziet hoe haar houding is, dan zie je dat dit niet nieuw is voor dr en dat geloof je zelf ook niet. Het gaat er wat dat betreft niet om dat het paard op dit filmpje compleet de vernieling in is, maar hoe CD dit systematisch bij paarden toepast. Dit was een eenmalige les en daar past ze het toe, kun je nagaan wat er gebeurd bij haar vaste lesklanten en eigen paarden.

Net die aanname kan je niet bewijzen. Je kan dat aannemen, maar dat wéét je niet want daar heb je geen bewijzen van.
Dat dan ook luidkeels roepen is niet correct.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 16:08

ImLucky schreef:
Ik denk dat als we jaren geleden als paardensporters kritischer naar onze voorbeelden waren gaan kijken, we de hetse uit re reguliere media hadden kunnen houden.

Omdat organisaties als de FEI of nationale bonden dit soort dingen totaal niet oppakken, en doen alsof het normaal is, terwijl er steeds meer en meer (amateur)ruiters hun vraagtekens krijgen, dan is het wachten tot het een keer zo erg escaleert dat wel elke leek die de krant leest er wat van hoort.

Dat gebeurt nu. Het staat in alle kranten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:09

s0173957 schreef:
Wintu schreef:

Net die aanname kan je niet bewijzen. Je kan dat aannemen, maar dat wéét je niet want daar heb je geen bewijzen van.
Dat dan ook luidkeels roepen is niet correct.

Je kop in het zand steken en hardop beweren dat het enkel een eenmalig incident is, dat werkt wel?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:10

Janine1990 schreef:
Wensing legt uit dat zijn cliënt al op meerdere plekken dit heeft gezien, maar ervanuit ging dat dit zo hoorde omdat het toch de beste amazone ter wereld was. Uiteindelijk heeft gefilmd en dit aan insiders in GB heeft laten zien. Daar is afgeraden om er iets mee te doen om diverse redenen waaronder angst voor victim shaming en repressailles in welke vorm dan ook.
Nu er twee andere ruiters geschorst zijn, wilde de cliënt er toch mee naar voren treden.

De les is gesponsord door de cliënt, de cliënt heeft géén relatie met de amazone zoals ik het beluister.
Maar dat verklaard nog steeds niet waarom ze lacht. Dat is geen reactie op "het zal wel zo horen" of op zorgen omrent welzijn maar bang om te uiten. Dat is gewoon de ernst er niet van inzien en het wel lollig vinden. En dat is net zo goed fout.

Dat de sponsor iets goeds heeft gedaan met het naar buiten brengen, zegt niet dat zij meteen een engeltje is dat om dat arme paardje geeft en het daarom deed he? Goede daden kunnen ook uit foute moetieven komen. En tuurlijk gaat een advocaat wel enkel wat goeds zeggen over zijn cliënt, maar ik heb bij die video echt niet het idee dat die sponsor hier puur uit goede ethiek mee komt.

Electra63 schreef:
Nouvel schreef:
Toch blijft het lachen door de filmer raar als ze wist dat dit waarschijnlijk niet oké was…
Waar uit blijkt dat de filmer lacht ? Misschien iemand die er naast staat? Moeder van de ruiter? Assistent van CD ?
Dat kun je toch niet beoordelen?
Als het een assistent zou zijn, zou er ongetwijfeld ergens staan "en assistent lacht er zelfs om" om het extra te benadrukken wat CD haar norm is. Moeder lijkt me ook sterk, vrij weinig ouders die lachen als hun kind huilend smeekt te stoppen met fysiek geweld. En dat kind heeft blijkbaar ook niet van huis meegekregen dat dit normaal is als ze dat doet.

Dus dan heb je sponsor of eventuele compagnion van sponsor over als meest logische oorsprong van het gelach. Beide zet sponsor niet in goed daglicht.

Daarom overigens ook dat ik vroeg of iemand kon verstaan wat er daarna werd gezegd. Wellicht dat iemand iets zegt waaruit blijkt dat het lachen werd afgekeurd of om iets anders ging. Maar ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat dat het is tenzij het tegendeel bewezen jan worden.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 24-07-24 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:11

Sky_As schreef:
Bij paarden is dit in geen geval zo. Zij kiezen nooit voor topsport, die keuze wordt voor hun gemaakt.
.

Ze kiezen er ook niet voor om geborsteld te worden, dat wordt voor hun beslist.
De merrie kiest er zelfs 95% van de tijd ook niet voor om gedekt te worden, dat wordt voor haar beslist.

Dus dat is een redenering die ook geen hout snijdt.

Zoals Ayasha het hierboven zegt klopt imo: geef toe dat het een fout is, want dat is het (zeg ik van bij m'n eerste post). Kader je fout. Leg uit waarom je die foute zaken gedaan hebt op dat moment en waarom dat achteraf bleek fout te zijn. Ga door het stof.
Exact hetgeen wat Dujardin nu doet.

Maar dat je dan ook publiekelijk zo moet worden afgezeken...

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:12

Het maakt niet uit waarom de filmer lacht. Het gaat om de handelingen naar het paard toe.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:13

Fika schreef:
Het maakt niet uit waarom de filmer lacht. Het gaat om de handelingen naar het paard toe.

Dus de pester is de enige schuldige, degene die de pesterij filmt en de gepaste uitlacht is onschuldig?

JessicaD88

Toevallig iemand 2 man en een paardenkop geluisterd, de aflevering met Frank Kemperman? Dan wet je waar het zo ongeveer mis is gegaan. Hij wilde spektakel, dresuuur voor het grote publiek aantrekkelijker maken. Vrijwel alle zittende juryleden zijn vervangen, proeven korter gemaakt etc. Hij vertelde het ook nog trots.
Laatst bijgewerkt door JessicaD88 op 24-07-24 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

in ieder geval fijn dat borstelen en een paard afslaan onder de zelfde noemer vallen......Als het paard wel keuze zou hebben, uit welke van de 2 denk je dat ze kiezen??

Hieperdi

Hierbij het radio interview. Is overigens niet de eerste keer dit, er schijnen wel vaker zeer bijzondere dingen daar te gebeuren.

“We spreken met paardenadvocaat Stephan Wensing, bij wie de video in handen kwam”
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... e-dujardin
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 24-07-24 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Cambionn schreef:
Maar dat verklaard nog steeds niet waarom ze lacht. Dat is geen reactie op "het zal wel zo horen" of op zorgen omrent welzijn maar bang om te uiten. Dat is gewoon de ernst er niet van inzien en het wel lollig vinden. En dat is net zo goed fout.

Dat de sponsor iets goeds heeft gedaan met het naar buiten brengen, zegt niet dat zij meteen een engeltje is dat om dat arme paardje geeft en het daarom deed he? Goede daden kunnen ook uit foute moetieven komen. En tuurlijk gaat een advocaat wel enkel wat goeds zeggen over zijn cliënt, maar ik heb bij die video echt niet het idee dat die sponsor hier puur uit goede ethiek mee komt.

Dat doorzagen over het gelach gaat niet helpen, we weten niet wie er nog meer staan, we weten niet waarom gelachen wordt, we weten helemaal niets. Enige wat we weten is dat CD daar aan dierenkwelling doet, misschien daar op focussen, dat is degene met de zweep in dr klauwen.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 24-07-24 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:14

s0173957 schreef:
Fika schreef:

Dus de pester is de enige schuldige, degene die de pesterij filmt en de gepaste uitlacht is onschuldig?
De filmer/filmster is 'schuldig' aan lachen, niet aan de mishandeling, waar het naar mijn mening om hoort te gaan.

Janine1990

s0173957 schreef:
Sky_As schreef:
.

De merrie kiest er zelfs 95% van de tijd ook niet voor om gedekt te worden, dat wordt voor haar beslist.

Zoals Ayasha het hierboven zegt klopt imo: geef toe dat het een fout is, want dat is het (zeg ik van bij m'n eerste post). Kader je fout. Leg uit waarom je die foute zaken gedaan hebt op dat moment en waarom dat achteraf bleek fout te zijn. Ga door het stof.

Hoort dat niet bij het hoge bomen vangen veel wind principe dan? :o?

Het is zomer en het stormt, wat verwacht je?

Marjo

s0173957 schreef:
Sky_As schreef:
.

Mag toch hopen dat je het verschil tussen een paard zonder reden meppen met een zweep, en borstelen wel kan zien, of niet?

CD gaat nergens door het stof. Ze geeft nergens aan spijt te hebben van het feit dat ze het paard gemept heeft. Ze noemt het een "error of judgement". Daarbij wordt er ook geen woord gesproken over het feit dat ze dit nooit meer zal doen.