Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:44

Matt vond het reuzespannend in de longeerbak, maar gelukkig is ie wel ontzettend braaf. Dus buiten wat snurken, knorren en staart in de lucht ging het heel goed.

Fijn dat er iemand met je mee kon kijken. Helpt soms enorm, een extra paar ogen erbij. :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:08

Ah fijn! :)

Weet iemand toevallig hoelang de smaak van sweet iron blijft? Ik merk al een klein kleurverschil op en ook dat Pharon vandaag, toen ik hem het hoofdstel liet inspecteren, ineens zelf het bit tussen zijn tanden pakte. Dus ik vermoed dat het ergens naar begin te ruiken/smaken. Maar kan nergens vinden hoelang die smaak dan blijft. En neem aan dat, als de smaak eraf is, ik gewoon een bit heb wat ik nog kan gebruiken?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:11

Die smaak gaat niet weg. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:18

Quir schreef:
Die smaak gaat niet weg. :)

Oké, dankjewel! :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:01

Hoi allemaal,
Mag ik me hier melden? Sinds deze week ben ik eigenaar van deze 3,5 jarige pretletter. Hij is al zadelmak, maar hij is nog zo jeugdig dat ik niet “echt” wil gaan rijden voor hij vier is. Dus tot de zomer ben ik van plan om veel te gaan grondwerken en te longeren. Wel denk ik dat het slim is om ook er af en toe even op te gaan om te zorgen dat ik straks niet van voor af aan kan gaan beginnen onder het zadel. Hij kan nu alle gangen onder het zadel, maar heeft nog weinig balans in de galop voornamelijk. Dus als ik er op ga de komende periode, voornamelijk even kort er op om wat simpele overgangen maken en het daar lekker bij laten. Zijn er mensen hier die hun paard langere tijd niet onder het zadel hebben gehad na het zadelmak maken?

Afbeelding
Afbeelding

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:09

@Sababber Welkom :) Wat een leuke knapperd!! Gefeliciteerd
Ik heb mijn paard Rover ook als 3,5 jarige gekocht. Toen net 8 weken zadelmak gemaakt. Ik vond hem ook nog te iel en jong om echt door te pakken. Heb m 10 maanden verder laten groeien en nu sinds 2,5 maand ofzo weer onder het zadel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:35

Toen ik nog fokte was het als 3 jarige beleren, dekken en de winter en voorjaar lekker vrij. En dan als het veulen er af was weer verder.
Die waren vaak onder het zadel en voor de wagen. Beide een tijdje niet dus en daarna pakte je ze zo weer op is mijn ervaring.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:56

Sababber schreef:
Hoi allemaal,
Mag ik me hier melden? Sinds deze week ben ik eigenaar van deze 3,5 jarige pretletter. Hij is al zadelmak, maar hij is nog zo jeugdig dat ik niet “echt” wil gaan rijden voor hij vier is. Dus tot de zomer ben ik van plan om veel te gaan grondwerken en te longeren. Wel denk ik dat het slim is om ook er af en toe even op te gaan om te zorgen dat ik straks niet van voor af aan kan gaan beginnen onder het zadel. Hij kan nu alle gangen onder het zadel, maar heeft nog weinig balans in de galop voornamelijk. Dus als ik er op ga de komende periode, voornamelijk even kort er op om wat simpele overgangen maken en het daar lekker bij laten. Zijn er mensen hier die hun paard langere tijd niet onder het zadel hebben gehad na het zadelmak maken?

[ [url=m/4vp0xg.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HMBhTO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom! :D
Leuk beestje heb je!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:29

Welkom.
Mijn draver was 3,5 toen die zadelmak gemaakt werd door mij.
Daarna begon de winter en heeft hij dus ook enkele maanden stil gestaan met heel af en toe eens een buitenrit in stap en draf want galop was nog lastig. Maar het was altijd gewoon weer opstappen en gaan.

Ik ben het op die manier ook van plan met mijn 2,5 jarige Baron. Komende lente zadelmak maken. Zorgen dat stuur en rem erop staan en in de herfst-winter weer met rust laten. Met de hitte in de zomer zal er van rijden ook niet veel komen. Dus als we weer hitte krijgen zal hij in de zomer al vaak stil staan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:47

Ik heb me paarden nooit na het zadelmak maken langere tijd echt niets laten doen. Maar heb er wel is voor gekozen een jaar lang alleen maar wat stap werk en af en toe een klein drafje (lees een rondje) te doen.
Dan wordt werken ook gewoon heel relaxt en leren ze dat ze niet altijd hard moeten weten.

En over het wegbrengen: Ik wil Reus bijvoorkeur zelf zadelmak maken en ik denk dat dat ook wel zal gaan lukken maar mocht ik het gevoel hebben dat het niet gaat (kan ik me niet voorstellen) maar dan zou ik ook het liefst iemand hebben die het hier ter plaatsen komt doen. Ik wil graag zelf zien hoe alles gaat en wil zeker niet dat hij slecht behandelt wordt. En helaas weet ik uit ervaring van verschillende stallen waar ik heb gewerkt dat er soms ECHT heel slecht met ze om wordt gegaan als ze iets niet snappen kunnen of durven dus wegbrengen heeft ook mijn voorkeur niet.
Daarbij heeft Reus al veel mee gemaakt met zijn zaadstreng ontsteking (na zijn castratie) en heeft hij daardoor al minder vertrouwen in mensen dus ik zou hem nergens alleen achter laten en het liefst doe ik het lekker zelf.

Ik ben van plan zo veel mogelijk op zijn rug te gaan binden zodat hij gewoon alles al gewend is ik ga beginnen met van die "Zwemnoodles" die ik aan de longeersingel vast maak en dat opbouwen naar de skippybal zodat hij al gewend is aan iets op zijn rug en wat gehobbel en gebonk van de skippybal en ik denk ook slingers zodat hij er geluid gewend is. Ik denk als hij dat allemaal kent en ik hem met dressuur aan de hand het stuur aanleer dat de stap naar het rijden echt heel klein zal zijn. Zo heb ik het bij zijn moeder ook gegaan dat was een makkie! Hieronder een foto van het beleren van zijn moeder ruim 3 jaar geleden.

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:51

Voor mij zou ideaal zijn dat Pharon straks in maart/april ingereden wordt. Om hem daarna thuis door te pakken. Gezien dan het weer beter is en de rijbak begaanbaar. Nu wegbrengen zou echt zonde zijn. In de bak kan ik echt niet rijden nu. Dat probeer ik ook tegen de eigenaar te zeggen. Maar goed.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:37

ik ga toch maar meelezen in dit topic, Bas zou eerst in 2023 beleerd worden. Nou bedacht hij dat nog even flink groeien een goed idee was en in september flink kreupel worden werkte nou ook niet echt 8)7

in maart breng ik hem toch maar weg om te beleren, niet omdat hij lastig is maar omdat ik eigenlijk altijd alleen ben. Zelf ben ik niet handig en heldhaftig genoeg om het dan op te pakken. Gelukkig een stal in de buurt gevonden waar ik gewoon welkom ben om mee te kijken of zelf wat met Bas te doen. Heel blij mee!

Bas wordt in 2024 4 jaar, hij kent op de grond al veel. 1x op gezeten, was hij braaf mee (hij was mij alleen kwijt :+ )
Bas is een kruising van een friesxkwpnxierse hunter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:41

Welkom, leuk paard! :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:48

Paard buiten los (kan niet van het terrein af geen zorgen) en paar keer dekje op gedaan. Eerste keer was spannend, liep hij achteruit. Maar toen hij door had dat hij een snoepje kreeg elke keer als het dekje op gaat, bleef hij staan *\o/* hij volgde me ook trouw met dekje op :')

Die tong ook echt. :')

Afbeelding

(Hij heeft een soort uitslag op zijn neus, niet ontstoken. Dus op advies van de buurvrouw Betadine gesmeerd)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:57

Hiphorse, welkom! Wat een leuk paard heb je :D

Zertab, ahhh die foto is wel heel leuk <3

Hier lijkt de gup zn verhuizing goed op te pakken. :j
Beter dan ons andere paard die al een aantal jaar meer levenservaring heeft. :+

Mijn vriend zet hem momenteel buiten, omdat het tussen mij en de gup even niet gaat. :=
Dat doet ie overigens heel braaf hoor, dus binnenkort moet ik er zelf ook weer aan geloven.

Verder heeft ie besloten dat zand erg fijn is om aan te likken :roll:
Morgen maar ff aan de DA vragen wat ik daar nou weer mee moet. :=

De onschuld zelve :')
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:59

Kellyvanloon schreef:
Wij zijn wegens omstandigheden even offline geweest. En daarna stond de hengstenkeuring in Duitsland op de agenda. Delight maakt het waar en word gekeurd als hengst bij het Mecklenburg Körtage, als kerst op de taart word hij ook nog uitgeroepen als premie hengst. Wij zijn echt heel erg trots! Nu heeft hij een korte vakantie verdiend en gaan we opzoek naar een plek om hem zadelmak te laten maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook erg spannend vind om hem weg te brengen en hem weer aan andere toe te vertrouwen. De plek waar hij nu staat is voor ons zo vertrouwd. Maar ik heb ook gezien hoe hij zich de afgelopen 2 dagen op ander terrein gedraagde en dan kan hij nog al veel hengst zijn dus van de andere kant vind ik het ook wel goed dat hij even weggaat en andere dingen gaat zien en aan kan wennen

Ik heb alleen nog geen adres gevonden om hem zadelmak te laten maken dus mochten jullie iemand kunnen aanraden horen we het graag.

[ [url=m/3PrLqt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd, wat knap! Succes met vinden van een goed adresje voor het beleren

Sababber schreef:
Hoi allemaal,

[ [url=m/4vp0xg.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HMBhTO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom. De mijne zal na het beleren gedekt worden dit voorjaar dus tegen de winter zullen we stoppen met rijden totdat het veulen afgespeend is in 2025. Gelukkig heb ik ondertussen nog een ander paard van 2022 die dan beleerd moet worden dus dat komt mooi uit.

Raven staat helaas met een dik been… kon verder geen wondje vinden. Ze is er gelukkig niet kreupel aan maar we slaan het werken deze week even over :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:53

@kellyvanloon wat een prachtig paard heb jij zeg, wat een mooie prestatie.

@sababber je kan het prima rustig aan doen, maar ik zou hem niet hele periodes niet rijden. Herhaling is alles. Wat heeft hij een heerlijk koppie!

@Zertab wat super knap zeg!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:57

Dit weekend maar weer bezig geweest met het tuig. We hebben lekker rond gewandeld met het tuig op. Het is zo makkelijk dier!

Halstertje om en wandelen maar, hij vind het allemaal goed en gezellig +:)+

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:58

Sherivey, hier lebberen ze in het voorjaar en najaar aan het zand, dan geef ik direct silicium bij en stoppen ze er mee

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:07

Rocamor schreef:
Sherivey, hier lebberen ze in het voorjaar en najaar aan het zand, dan geef ik direct silicium bij en stoppen ze er mee

Thanks voor de tip! :)

Het is idd echt lebberen, niet eens happen nemen ofzo

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:10

Silicium is idd een goed supplement om zandlikken tegen te gaan. In zand vinden ze silicium namelijk. Heb 1 paard gehad die echt kuilen likte. En die stopte vrijwel direct na het geven van silicium over het voer.

Hier heeft Baron sinds vandaag een nieuwe vriend. Een D pony van 11 jaar van een vriendin van me. De Pony komt bij mijn paarden wonen dus vanaf nu zie ik deze vriendin ook véél vaker. Worden weer leuke tijden :)

En weer hard aan het werken. Kan gratis klinkers (80m2) ophalen 4km verderop dus ideaal om een verharding voor de hooibak te maken. En misschien rond/voor de stal ook.

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:21

Lekker bezig zo met betegelen :j

Heb even het een en ander opgezocht over silicium en een fles besteld.
Met een beetje mazzel is dat dinsdag binnen. :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:00

Bedankt voor het warme welkom. :D
Meneer heeft vandaag voor de tweede keer aan de longe gelopen, daarna aan de hand uitgestapt in de “grote bak”. Hij vindt stappen aan de longe nog heel raar, dat heeft hij niet van huis uit meegekregen denk ik _O-

Hij krijgt sowieso tot de eerste week van januari niemand op zijn rug, het is hier net een slagveld **\O/**

Daarna denk ik dat ik er ongeveer 1x per week even een kwartiertje op ga. Voor de rest lekker veel grondwerken. Hij is ook nog maar 155 cm, dus ik hoop dat hij nog even een groeispurtje krijgt.

Ohh die Bas <3 die vind ik ook echt heel erg leuk!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:19

Leuk, weer nieuwe mensen. Welkom :)

Nadiine__x schreef:
Ik wil die van mij ook door een ander laten beleren. Maar ik vind dat wegbrengen echt een dingetje, ben ik de enige?

Ze staan ergens, dat is hun huis. Hun vaste kudde/vriendjes, vaste mensen om zich heen, hun eigen ritme. (en voeding! Ruwvoer wissels doet echt wel wat met een paard..)

En dan worden ze een maand (of langer) ergens anders "gedropt" moeten opeens allemaal nieuwe dingen doen.. Een paard is een gewoonte dier, dus ik zie dat toch wel. Als een mega stress factor.

Ik ben het hier wel mee eens hoor. Ik vond dit vroeger ook normaal, maar nu ik mijn paarden aan huis heb moet ik er niet aan denken dat ik ze weg zou moeten brengen. En als ze al ergens anders heen zouden moeten, dan in elk geval met zijn tweeën. Maar mijn instructrice beleert ook, dus het is honderd keer makkelijk om haar hierheen te laten komen mocht het nodig zijn, dan de paarden te moeten verhuizen.

Maar het leuke van dit topic is dat we allemaal een paard hebben dat in 2024 beleerd wordt, maar verder allemaal anders zijn, andere paarden hebben en een andere aanpak. Dus dat mag ook :-) En als je inderdaad geen andere optie hebt, dan is dat ook lastig.

In het kader van "zelf doen" (en een mak koudbloedpaard) heb ik ons nieuwe zadel er vanmorgen maar eens opgegooid, heb ik paardlief naast het krukje geparkeerd en ben ik in de stijgbeugel gaan staan. :):)

Sier vond het allemaal wel gezellig, vooral omdat hij links en rechts koekjes kreeg en heel veel knuffels en kriebels. Op een gegeven moment bedacht hij zijn balans beter te kunnen houden door weg te stappen. Eerder met hangen zonder zadel gleed ik er dan gelijk af, maar dat moet natuurlijk geen gewoonte worden, dus in de stijgbeugel blijven staan en proberen hem van bovenaf weer stil te zetten. Duurde even voor hij me begreep (vanaf de grond is de "ho" heel goed bevestigd, maar dit was blijkbaar toch anders), dus een paar rondjes gedraaid voordat hij stilstond, nog een knuffel gegeven en weer op mijn eigen benen gaan staan. Totaal geen stress of spanning. Nog een paar keer herhaald vanaf beide kanten waarbij meneer wel stil bleef staan, en zelfs mijn andere been wat bewogen tot vrijwel op zijn rug.

Heb echt zin om er op te gaan zitten maar dat doe ik toch maar met iemand erbij :') Maar voor nu nog steeds heel blij dat het allemaal al zo relaxed gaat en dat stappen met mijn gewicht aan zijn rug ook geen stress oplevert.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:02

Zondag heb ik Reus voor het eerst een bit in gehad. Gelukkig paste mijn enkel gebroken kneveltrens. Blijkbaar is hij toch minder extreem groot dan ik dacht :+ . Zondag had hij hem nog lekker in terwijl hij gewoon in de paddock stond, maar vandaag heeft hij hem langer ingehad eerst gewoon toen hij losstond en later zijn we even gaan grondwerken met het bit is. Hij vindt het allemaal prima, ik kan het hoofdstel zo in doen zonder hem een halster om te doen of hem vast te moeten zetten.
Mijn hoofdstel bestaat voor nu alleen uit bakstukken met bit en een keel en frontriem dat lijkt me voor nu wel even genoeg.