[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:05

En anders is merriebrok een betaalbaar en overal te verkrijgen alternatief wellicht!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:54

Ik ben voor een proteïne/merriebrok gegaan zoals Wildgirl opperde en lijnzaadolie. Heb nu even een liter gekocht want hij eet lang niet alles wat ik voorschotel. Heb al een zak voer kunnen verkopen omdat hij het echt niet te narsen vond :').

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:14

Hopelijk vindt hij de merriebrok wel smakelijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:13

Kasmir schreef:
Ik ben voor een proteïne/merriebrok gegaan zoals Wildgirl opperde en lijnzaadolie. Heb nu even een liter gekocht want hij eet lang niet alles wat ik voorschotel. Heb al een zak voer kunnen verkopen omdat hij het echt niet te narsen vond :').

Mocht hij de lijnzaadolie niet eten, maïs olie is ook een optie want die is veel zoeter en zet ook mooi aan in gewicht!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 13:33

Allright, las dat zonnebloemolie ook nog een goede optie zou kunnen zijn. Moet zeggen dat ik ze beide nog niet gevonden heb, het is heel veel koolzaadolie hier. Weet je of dat eventueel ook een optie zou kunnen zijn? Dat is zo'n €6,50 voor 2L dus dat is leuk vol te houden maar behalve dat we er zelf mee koken weet ik niet hoe het is om aan een paard te voeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:49

Staat mij iets bij van koolzaad/canola? olie en ellende.
Kan je iets van zonnebloempitten krijgen? Als strooivoer voor vogels bv?
Merriebrok is flink hoog in zetmeel, niet alle paarden gaan daar goed op. Kan je iets als grasbrok krijgen? Mits hij dat wel wil eten natuurlijk.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 16:26

Voor zover de lijnzaadolie, dacht begin met een klein scheutje maar alles wat een beetje olie had moest meneer al niet meer :'). Dus dat gaat hem niet worden.

Alle grasbrokjes/hooibrokjes die ik hier heb gevonden moeten worden natgemaakt en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Het is zo'n gedoe met water te werken als het -20 is. Ze hebben ook fibernuggets van Pavo maar dat is €45 per zak, in NL issie €20,- dat weiger ik haha. Pavo is hier echt heel duur.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:40

Is Hartog te verkrijgen in Zweden? Is ook een fijne grasbrok die je droog kan voeren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:44

Ik geef altijd lijnzaad brokjes ipv olie, maar ik weet natuurlijk niet of ze dat in Zweden ook hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:01

ogidni schreef:
Is Hartog te verkrijgen in Zweden? Is ook een fijne grasbrok die je droog kan voeren.

Zou een goede zijn zit ook op 16% eiwit.
Maar zulke biksbrokjes kan je droog voeren, echter liever vertragen via bv een voerbal in bak zodat ze goed kauwen tussendoor.
Die hartog fibrenuggets zijn daar te groot voor.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 17:46

Ja anderzijds komt hij momenteel wel aan, in mijn ogen is zijn achterhand wel echt voller geworden dan toen hij aankwam dus wil ook niet teveel verschillende dingen doen. Wat ik nu voer zou ik nooit aan een van onze ijslanders voeren maar hij lijkt er wel van op te knappen. Hij is ook niet langer boos/narrig als ik hem aanraak, wat hij toen hij aankwam wel had. Denk dat stress ook echt wel een aandeel had wat dat betreft, hij begint heel rustig in de kudde te settelen, hij hang nog wel onderaan maar ja hij is ook nieuw en de jongste.

Heb hem nu even 24/7 op zijn scootboots staan, dat gaat tot nu toe prima en daarmee ontzie ik zijn platte zolen wat en kan ik de wand kort genoeg houden. Normaal hebben we fluffy sneeuw dat mij kan helpen maar het is zo ijzig hier dat de grond gewoon bikkelhard is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:03

Heb je niet een of ander off brand fibertroepje in Zweden? Hier in Denemarken hebben ze een hoop van dat. Het heeft niet perse dezelfde bron als fibrebeet maar komt ruwweg wel op hetzelfde neer :j
Ik geef mel eigen merk van land & fritid en dat hoeft niet geweekt.

Dat gezegd hebbende, gaan Mels hoeven ook niet top maar ik denk niet dat dat van dit voer komt :+

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:10

Is Coolstance copra verkrijgbaar bij jullie?
Of de 18 plus van pavo? Ik weet niet hoe duur alles daar is en of het verkrijgbaar is natuurlijk, maar dit zijn 2 dingen die je niet perse hoeft te weken en wel aanzetten. 18plus is een muesli, copra is wel bijzonderder van smaak.
En anders iets van een lijnzaadbrok?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:31

Luzernebrok? Dat gaf ik aan mijn senior die extra eiwit nodig had. Ze kreeg ook Marstall Wiesen Fasern en Hartog 5* senior, dat hoef je niet nat te maken.
Ik weekte de luzernebrok overigens wel, maar dat kwam door het gebit van m’n pony. Die harde brokjes kreeg ze niet goed weg, dus ze probeerde het wel, maar gaf het halverwege op omdat het te lastig was om te kauwen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 03:27

Misschien lust hij gekookt lijnzaad wel? Lekker slijmerige derrie. Appeltjes en merriebrok er doorheen. Lekker papje.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 17:40

Voor nu ga ik even door op de proteïne brok, andere optie zou gewone luzerne zijn. De brok variant staat op iedere verpakking dat het moet weken. Lijnzaad koken etc is niet zo handig, wil eigenlijk alleen echt droge brok/hooi voeren want alles wat nat is is echt onhandig als het flink vriest.

Heb zelf het idee dat hij ietsje voller is geworden, maar misschien wil ik het zo graag dat ik het eraan kijk :+ . Zijn dekens zijn aangekomen bij het postkantoor dus die haal ik wrsl zondag op als ik onze gasten ga ophalen.
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:18

Lijnzaad kun je ook in grotere hoeveelheden gewoon ongekookt voeren.
Wat gek dat al die luzernebrok geweekt moet worden, dat hoefde bij de mijne (gewoon van Hartog) niet. Ik deed het wel, maar dat had met het gebit van de pony te maken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:33

Hij ziet er zachter uit in zijn lijf. Alsof zijn weefsel wat meer ontspant of zo. Doe je goed :j

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 22:39

Ja dat idee heb ik ook en ik denk dat dit te maken heeft met dat ik hem zolang de bodem hard is op scoot boots heb staan. Hij heeft dunne zolen en slechte kwaliteit hoefwand dus er is niets waar hij echt comfortabel op kon staan. Met schoenen loopt hij een stuk zelfverzekerder rond en dan is het logisch dit terug te zien in zijn lijf :). Van het weekend wordt er éindelijk sneeuw voorspeld en dan ga ik hem zonder proberen om te zien of hij comfortabel is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 09:10

Als het sneeuwt en hij staat naast een van onze paarden is het wel duidelijk waarom hij een deken nodig heeft.. Morgen kan in zijn deken ophalen gelukkig.

Afbeelding

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:09

En hij stond bij zijn baas je ook 24/7 buiten in dezelfde omstandigheden? Wat een groot verschil.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:20

Dat is wel duidelijk inderdaad, hopelijk passen zijn dekens goed

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 17:53

friezenfan2 schreef:
En hij stond bij zijn baas je ook 24/7 buiten in dezelfde omstandigheden? Wat een groot verschil.

Yes vorig jaar met -40 geen probleem gehad, daarom schrok ze ook zo toen ik het filmpje stuurde. Zijn hele gestel is uit zijn doen dit jaar.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 00:29

Uiteraard zakt precies vannacht het kwik tot -15 >;) . Nouja nog een nachtje met een wat te kort deken, hij ligt verder best goed op hem maar mist een paar cm bij de kont, maakt qua warmte niet zoveel uit gelukkig. Vandaag was het -3 en éindelijk wat sneeuw. Morgen haal ik onze eerste gasten op en we hebben nog nooit zo weinig sneeuw gehad aan het begin van het seizoen. Gelukkig is er deze week meer gepland maar we hebben de paarden minder kunnen trainen dan normaal. Helaas valt er aan het weer weinig te veranderen. Vandaag wat vroeger begonnen en alle paarden nog een laatste keer stoom af laten blazen, ze zijn gelukkig voorwaarts maar wel safe voor de tours. Alleen Mána laten we deze week nog even staan want die is nog iets te vrolijk tijdens het rijden :')

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 15:20

Hij ziet er al zoveel beter uit! Goed dankbaar resultaat van je werk :) wat een verschil ook in isolatie. Beter een te korte dan te lange deken, fijn dat zijn eigen zijn aangekomen.

Wat is eigenlijk het verschil in eten tov vorige stalling en nu bij jou? Altijd leuk om te vergelijken vind ik.