Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Igniss

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:42

Wat gaan ze goed allemaal!

Hier wou ik zondag gaan rijden maar Makuya was al zo enorm opgefokt in de wei dat het een slecht idee was. Ze stond binnen nog na te stuiteren. Dus maar de longeersingel erop gedaan en wat gewerkt in de roundpen aan overgangen en ruimer lopen ipv harder. Dat heel fijn kunnen afsluiten met mooi ruggebruik na 20 minuten.

Zaterdag heb ik wel een buitenritje met stalgenoten gedaan. We waren nét terug voor een plaatselijke sneeuwstorm.

Afbeelding
Afbeelding

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:54

Ik ben ook weer een stapje verder, voor het eerst los.
Voorwaarts knop werkt nog niet heel goed maar gaat ook steeds beter.
Dit zadel ligt niet perfect en is voor mij te klein, maar voor het stapwerk prima. Hopelijk heb ik snel een goed zadel.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:24

Hi allemaal!

Ik heb besloten het beleren toch nog even uit te stellen.
Liam heeft recent zijn onder en boven snijtanden gewisseld (binnenste) wat zou betekenen dat hij (ongeveer) 2,5 jaar is, tenzij hij in zijn paspoort heeft staan dat hij van 2019 is.

Anyway, in september kijken we ff verder hoe en wat.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:35

Oh ik had begrepen van mijn tandarts dat de snijtanden komende maanden zullen wisselen bij de mijne. Die is van 2020. Hij is afgelopen week naar de tandarts geweest en liep mooi op schema qua wisselen zei hij.

Zou wel vervelend zijn als je paspoort niet klopt.. is dat nog uit te zoeken via de fokker of stamboek?

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:38

Capriootje schreef:
Oh ik had begrepen van mijn tandarts dat de snijtanden komende maanden zullen wisselen bij de mijne. Die is van 2020. Hij is afgelopen week naar de tandarts geweest en liep mooi op schema qua wisselen zei hij.

Zou wel vervelend zijn als je paspoort niet klopt.. is dat nog uit te zoeken via de fokker of stamboek?

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken..
In zijn paspoort word voor mij niet heel veel duidelijk wie de fokker is en waar/hoe ik degene op kan zoeken/vinden.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:32

Heel in het begin mij aangemeld maar door teveel drukte niet aan toe gekomen hier bij te houden met reageren. Wel steeds wat bijgelegen onder een steen en zag veel van jullie al heel goed bezig en stel hele knappe paardjes. Wil vanaf nu ook wat actiever mee kletsen.

Gister mijn jonge dame klinisch laten keuren en gebit gedaan voordat we echt gaan beginnen. 2 wolfskiesjes laten trekken. Zondag gaat ze mee naar les. eerst nog puur grondwerk les en zo rustig uitbreiden.

Afbeelding

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 10:51

Ik lees ook meer stil mee dan dat ik echt iets post := Fedde heeft momenteel een soort vakantie omdat ik nu fulltime stage loop en het 's avonds donker is als ik thuiskom :Y. Misschien als de zomertijd aanbreekt dat het weer beter gaat :)

Hier gaan de jongens 8 maart weer naar de tandarts. Pas daarna wil ik Fedde weer een beetje op gaan pakken :)

Hij kijkt wel zo lief altijd <3
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:55

Bij import Tinkers is dat helaas niet te achterhalen en komt dat veel vaker voor. Mijn advies is daarom altijd een aankoop keuring , als het goed is kijken ze dan ook in de mond, andere even vragen. Liam zal inderdaad van 2020 zijn. Mijne zijn nu aan het wisselen, ene is iets verder dan de andere. Ze zijn van mei en juni. Een heel laat 2019 veulen kan ook. Wisselen is ook afhankelijk van eet gewoontes en gezondheid.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:12

Mijne heeft van de week een kies gewisseld, lag in de voerbak..

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:46

Jaimy_Liam schreef:
Hi allemaal!

Liam heeft recent zijn onder en boven snijtanden gewisseld (binnenste) wat zou betekenen dat hij (ongeveer) 2,5 jaar is, tenzij hij in zijn paspoort heeft staan dat hij van 2019 is.

Het is heel lastig inderdaad als hij geïmporteerd is. Maar mijn beide jonge paarden Hailey die nu bijna 3 is en de andere 5 lopen allebij een ruim half jaar achter op wisselen , maar kloppen kwa leeftijd dus wel gewoon. Dus het zegt niet altijd wat over de leeftijd.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:49

Toushie schreef:
Jaimy_Liam schreef:
Hi allemaal!

Het is heel lastig inderdaad als hij geïmporteerd is. Maar mijn beide jonge paarden Hailey die nu bijna 3 is en de andere 5 lopen allebij een ruim half jaar achter op wisselen , maar kloppen kwa leeftijd dus wel gewoon. Dus het zegt niet altijd wat over de leeftijd.

Zijn die van u ook geïmporteerd? Hoe weet u zeker dat ze een half jaar achter lopen met wisselen?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:56

Jaimy_Liam schreef:
Zijn die van u ook geïmporteerd? Hoe weet u zeker dat ze een half jaar achter lopen met wisselen?

Nee oudste is bij mij geboren en de jongste bij een fokker in België maar daar als jong paard zelf opgehaald. En ze gaan braaf naar de tandarts en allebij hadden en hebben ze dus nog de tanden die ze eigenlijk al gewisseld hadden moeten hebben. :j

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:20

Mijn muis word in april 4.
Die heeft een maand of 4 of 5 geleden ook pas de snijtanden eruit.
De smid heeft er zelfs 1 uit getrokken.
Die zat zo ongelukkig los en hing nog maar wat te bungelen.
En daar van weet ik echt de leeftijd zeker.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:27

Niko word juni 4 en ook die heeft nog 3 veulen tanden in zn snijgebit zitten... Vorige maand toevallig weer 1 gewisseld haha
Weet ook dat hij in zn kiezen ook nog lang niet klaar is, daar wel 2 doppen maar nog zo vast dat tandarts die er nog niet wou uithalen

Dus ook ik zou niet direct in de stress schieten, wellicht andere tandarts nog eens laten kijken? Normaal zien ze het ook aan de slijtage van de andere tanden niet alleen het wel of niet wisselen, sommige paarden zijn daar net als mensen gewoon laat mee

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:07

Azu loopt voor met wisselen, is van 2020. Voorste snijtanden allemaal al gewisseld en nog maar een paar dopjes. Wolfskiesjes zijn er uit.
Alleen maar fijn met zijn slechte babygebitje. Die is dan maar mooi opgeruimd.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:27

Sorry maar kan geen genoeg krijgen van mijn muizenbeest.
:o
Ze doet het super op dit bitje.
Ben trots op haar.
Ik longeer 5 minuutjes dan oordeel ik of ze uiig is of niet.
En dan ga ik er 10 minuutjes op.
Paar rondjes er weer klaar.
Vandaag weer helemaal alleen.
Wat doet ze haar best.
Ze is zo.n lief dier.
En altijd gezellig.
Morgen nog een paar rondjes,en dan heeft ze weer een paar dagen vrij.

Heyyy zo kan ik ook snoep eten :+ Afbeelding
Afbeelding

https://youtu.be/MsjOoiY4diQ

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:13

Ik heb geen idee in hoeverre dat wisselen direct iets betekend. Maar ik weet wel dat elk paard wat kan verschillen. Mijne wordt 4 en heeft ook pas recent een aantal snijtanden gewisseld. Bij de onderste 2 die gewisseld zijn had ze zelfs hulp nodig. Daar bleven de melktandjes zitten dus ze had toen een dubbele rij, net een haai :+ .

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:06

Bas is al een heel eind met wisselen. Snijtanden al klaar. Kiezen ook al een eind. Hij wordt in april 3.

Dus ja of het echt iets over leeftijd zegt...

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:25

Hier eindelijk een keer een geheel setje op! Hoofdstel met bit en zadel. Stukje gewandeld en geprobeerd een beetje te sturen vanaf de grond. Hoe leren jullie het sturen aan? Ik wil deze week ook dubbele lijnen een keertje oppakken met bit en beetje sturen. Waarschijnlijk volgende week komt er iemand voor het eerst erop *\o/*

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:34

Och wat een slungeltje nog <3
Ik heb geoefend met dubbele lijnen.
En dan eerst alleen van hand veranderen.
Of ik zet haar even stil,sla de lijnen over de kont de andere kant op en ik verplaats mij zelf ook aan de andere kant en dan ga ik voorzichtig omstellen.
Als ze dat een beetje doorhebben ga ik er meer naast lopen de hele bak door en dan een beetje sturen.
Ze hebben het snel door hoor.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:33

Ik ga eerst bij de neus staan met de kaptoom en vraag met de teugel op de sidepull ringen om wat buiging.(de eerste stappen doe ik dus bitloos)

Nou was dat niet heel nieuw aangezien ik al met de kaptoom aan het werk was. Als ik de gewenste reactie krijg op de vraag (neus kant op waar ik op vraag) dan is het kriebeltje en beloning. Vervolgens ben ik beetje op schouder hoogte staan, vraag zelfde, kan je van de druk af en je kan je neus volgen?

Daarna laten stappen, en gevraagd om neus te buigen waarna paard eigenlijk altijd zijn neus volgt

Daarna bevestigen, afhankelijk wat je zelf prettig vind via schouder postitie, lange lijnen of men positie.

Daarnaast doe ik met klein bijzetje wennen aan druk van het bit zonder dat ik er verder aankom wbt sturen.

Als alle 2 goed los van elkaar gaat dan ga ik combineren wederom eerst aan het hoofd kan hij nu hij weet dat het bit niet erg is van druk af en zn neus de kant op bewegen. Zo ja dan naar schouderhoogte en dan gaan stappen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik van de mini stapjes ben met deze, meer als oude pony die veel meer leek te kunnen behappen voor dat zn emmertje vol zat. Voordeel wel met deze zn emmertje is ook weer snel leeg! Dus ondanks de korte trainingen kan ik best veel doen haha

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:04

Wat goed escada, al lekker bezig zeg!

Qua sturen doe ik soort gelijk als dieseltje. De mijne kent echter al heel wat dingen door verschillende grondwerk oefeningen. Het bit vindt ze nog spannend, nu ze nog zo wisselt hou ik het voorlopig even bitloos. Als ze een beetje gewend is aan alles dan voeg ik er de dubbele lijnen aan toe. Dan snapt ze hopelijk voordat ik er op zit al wat de bedoeling is en is dat voor haar normaal. :j

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:34

Wat een vooruitgangen allemaal <3
Zo fijn om te zien!

Begin februari had ik Luminosa alleen meegekomen naar de club om haar te longeren en weer is op een andere plek te komen

Dit ging vrij goed en ze was super rustig
Furioso riep haar constant maar zij reageerde er gewoon niet op :j

2 weken daarna samen met Furioso naar daar en zij moest dan op de trailer blijven wanneeer ik mijn les had en ook hierbij bleef ze super rustig!

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst een zadel erop gelegd en gelongeerd <3
Een paar bokjes maar dat mag!
Ik ben super trots op haar!

Ik doe nog niets met het bit
De tandarts/dierenarts komt terug in april om haar gebit na te kijken en vanaf dan pas komt er een bitje in :D

Ohja Luminosa wordt 18 mei 3 jaar

Filmpjes zijn te zien op mijn instagram @andalusianfurioso

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:33

Hebben jullie ook foto’s gemaakt van het wisselen van de tanden? Bij Dexter begint het nu ook en ben benieuwd of het er een beetje normaal uitziet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:34

Alleen de snijtanden. Dat is elke eker een feestje als er wat wisselt, haha.