[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:39

YvonneV schreef:
dat ben je alleen aan de Rendac al kwijt.

Dat was vroeger ook maar 8 euro ofzo
En dan praat ik over 6/7 jaar geleden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:54

Dat is nu rond de 35
En meen dat bij niet aangesloten bedrijven nog stop kosten komen.
Dus samen iets van 50 euro.

Of je moet hem individueel van je erf laten halen, hoeft hij ook niet langs de weg, kost 500. Maar dat doet een dumper niet.

Inslapen is het duurste. Die 50 ophalen dus niet.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:56

Ik was begin van het jaar 102 euro kwijt aan de Rendac voor 1 paard ophalen en niet individueel. Dus het is heel veel duurder geworden, de ophaalkosten zijn 35 euro nog wat en de verwerkingskosten 49 en dan nog btw. Dan zit je over de 102 euro, dat is een stuk meer dan een paar jaar geleden. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een paard daarom van de hand doet. Ik geloof er nog steeds wel in dat het dier een eigenaar heeft die wellicht van niets weet of er is iets anders aan de hand, een pensionhouder die niet betaalt kreeg bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 05-09-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:00

Je kunt ze ook gewoon alsnog laten schieten bij een slager en dan laten afvoeren met rendac, vermoed dat je dan het goedkoopst uit bent.

Maar zelfs dat is voor iemand die zo'n paard dumpt waarschijnlijk al te veel geld.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:12

Froukje schreef:
Je kunt ze ook gewoon alsnog laten schieten bij een slager en dan laten afvoeren met rendac, vermoed dat je dan het goedkoopst uit bent.

Maar zelfs dat is voor iemand die zo'n paard dumpt waarschijnlijk al te veel geld.

Maar als je hem dan toch al in de trailer hebt staan om te dumpen kun je net zo goed naar het slachthuis rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:31

Paardenfann4 schreef:
Ik geloof er nog steeds wel in dat het dier een eigenaar heeft die wellicht van niets weet of er is iets anders aan de hand, een pensionhouder die niet betaalt kreeg bijvoorbeeld.

Pensionhouder die een wanbetaler heeft en in arre moede het paard bij de eigenaar aan het hek bindt en eigenaar die daarna paard bij gebrek aan alternatieven dumpt. Of zonder aan het hek te binden een wanbetaler eindelijk zo ver krijgt z'n paard op te halen, tja, kan.
Maar zelfs als een stalhouder aan de andere klanten zegt: "héhé, daar ben ik van af, paard is weg" dan nog zullen de andere klanten dit toch ondertussen wel onder ogen zijn gekomen en zeggen: "hé, is dat niet het paard van Pietje die laatst van het erf geschopt is?"

Idem met een paard dat jaren geleden gestolen is, of juist recent. De omgeving weet dat toch ook, en de bestolen eigenaar al helemaal.

En het is ook wel verbazingwekkend dat buren niet denken: "gut, dat lijkt wel heel sterk op het paard van buurman Jansen die ik al een tijdje niet gezien heb" als het paard altijd privé bij iemand gestaan heeft.

Hoewel ik moet zeggen, mijn buren aan beide zijden weten een bruine niet van een vos te onderscheiden, en heel eerlijk heb ik ook geen idee hoeveel paarden er bij mijn overburen lopen normaalgesproken... Andere kant, een valk zou me wel opvallen, dat wel.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:40

Wat Ibbel zegt: dat je een willekeurige bruine niet herkent, kan ik me voorstellen. Maar een valk kom je niet elke dag tegen. In je buurt weten de paardenliefhebbers dan toch zeker wel meer over het paard.
Ik weet dat het in NL veel in e media is geweest, maar is ook de Duitse media ingelicht? Want het kan toch bijna niet anders dan dat dit paard uit Duitsland komt, als er uit NL geen enkele reactie komt?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:46

Ibbel, het paard kan ook vanuit het buitenland gestolen zijn he? Het heeft dan wel een Nederlandse chip maar kan in zijn jonge jaren verkocht zijn naar Frankrijk of whatever en vanuit daar gestolen zijn.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:47

Ik moet eerlijk zeggen dat, als ik geen bokt zou hebben, niet zou weten dat dit paard is gevonden/vermist wordt. Ik heb geen FB en insta meer. En leef ook echt niet onder een steen, maar heb gewoon een druk werkend leven met gezin en paard. Ook als dit paard uit mijn woonplaats oid zou zijn, zou het MOMENTEEL dus totaal aan mij voorbij gaan dat dit paard vermist wordt.
Ik kan mij dus voorstellen dat het realistisch is dat de berichten lang niet iedereen bereiken..............

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:58

Paardenfann4 schreef:
Ik was begin van het jaar 102 euro kwijt aan de Rendac voor 1 paard ophalen en niet individueel. Dus het is heel veel duurder geworden, de ophaalkosten zijn 35 euro nog wat en de verwerkingskosten 49 en dan nog btw. Dan zit je over de 102 euro, dat is een stuk meer dan een paar jaar geleden. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een paard daarom van de hand doet. Ik geloof er nog steeds wel in dat het dier een eigenaar heeft die wellicht van niets weet of er is iets anders aan de hand, een pensionhouder die niet betaalt kreeg bijvoorbeeld.

je betaald bij rendac ook op grootte van het dier.

daarnaast zie ik een hoop onwaarheden voorbij komen over slachten. ook al is deze uitgesloten voor slacht dan nog kan een slachter er interesse voor hebben alleen je krijgt per kilo een stuk minder. hij is uitgesloten voor menselijke consumptie maar de rest van de opties blijft gewoon open. Daarnaast en dat was vroeger al zo werden paarden bij de slager op de weide gegooid en na een x aantal weken/maanden soms zelf jaar weer doorverkocht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:01

StalNollie schreef:
Daarnaast en dat was vroeger al zo werden paarden bij de slager op de weide gegooid en na een x aantal weken/maanden soms zelf jaar weer doorverkocht.

Handelaar kan dat doen, dier dat op terrein slachterij komt gaat er enkel dood af. Dus slager die dieren via achterdeur slagerij het weiland in kiept kan en mag niet.

AniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:17

tamary schreef:
StalNollie schreef:
Daarnaast en dat was vroeger al zo werden paarden bij de slager op de weide gegooid en na een x aantal weken/maanden soms zelf jaar weer doorverkocht.

Handelaar kan dat doen, dier dat op terrein slachterij komt gaat er enkel dood af. Dus slager die dieren via achterdeur slagerij het weiland in kiept kan en mag niet.

Klopt, daarom hoort elke slager een camera te hebben die dit ook registreert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:23

DuoPenotti schreef:
Dat is nu rond de 35
En meen dat bij niet aangesloten bedrijven nog stop kosten komen.
Dus samen iets van 50 euro.

Of je moet hem individueel van je erf laten halen, hoeft hij ook niet langs de weg, kost 500. Maar dat doet een dumper niet.

Inslapen is het duurste. Die 50 ophalen dus niet.

Dan leg in mijne toch over de grens want dan ks NL een pak goedkoper dan BE. Hier kom je er niet meer met 50 euro. Rendac zit hier op 150 voor particulieren op een weekdag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:34

Dat lees ik hierboven ook dat het nu duurder is. Maar in tarieven vind ik dat niet terug

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:49

DuoPenotti schreef:
Dat lees ik hierboven ook dat het nu duurder is. Maar in tarieven vind ik dat niet terug

Paard ophalen zelf is 35.22, daar bovenop komt nog je stopprijs van 24.82. Alles bij elkaar dus een kleine 60 euro.

Pony is 13.57 en een veulen 5.94.
Maar ook daarbovenop komt die 24.82 nog.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:55

Zullen we het misschien even niet over slachten etc hebben? Lijkt me totaal niet in verband staan met een paard opvangen en er goed voor zorgen. Waar TS druk mee bezig is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:01

Dus klopte mijn bedrag wel redelijk.
Niet boven de 100 wat eerder aangegeven werd.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:05

Goed bezig TS. Super dat je dit dier zo opvangt en er tijd en liefde in steekt! Zijn blik is echt al veranderd ook.

Ik ben ook benieuwd naar het achterliggende verhaal, maar wie weet komen we er nooit achter. Speculaties ga ik dan ook niet doen.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:50

moretje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat, als ik geen bokt zou hebben, niet zou weten dat dit paard is gevonden/vermist wordt. Ik heb geen FB en insta meer. En leef ook echt niet onder een steen, maar heb gewoon een druk werkend leven met gezin en paard. Ook als dit paard uit mijn woonplaats oid zou zijn, zou het MOMENTEEL dus totaal aan mij voorbij gaan dat dit paard vermist wordt.
Ik kan mij dus voorstellen dat het realistisch is dat de berichten lang niet iedereen bereiken..............

Dat kan, maar mocht de eigenaar geen FB of Insta hebben lijkt me niet eens relevant. Je mist je paard toch? Dan geef je deze op als vermist bij instanties of laat je je oom of tante het op FB plaatsen of zo

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:00

Durquia schreef:
moretje schreef:

Dat kan, maar mocht de eigenaar geen FB of Insta hebben lijkt me niet eens relevant. Je mist je paard toch? Dan geef je deze op als vermist bij instanties of laat je je oom of tante het op FB plaatsen of zo

Nou dit dus. Als je dit paard mist dan struin je toch heel internet af lijkt me? :P

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:00

germie schreef:
Niemand heeft het hier over voor de rechter slepen. Maar het kan wel een discussie opleveren.
Van meer dan 25 jaar terug ken ik een voorbeeld, paarden van iemand die ik ken stonden in de wei, en 1 was in een spel gevallen voor de ogen van mensen. Had wat schaafwonden op de knie. Degene die het zag besloot een dierenarts te bellen i.p.v. op zoek te gaan naar de eigenaar. De dierenarts kwam, spoot er wat blauwsel op en klaar. De eigenaar van de paarden weigerde de dierenarts te betalen, want het was een minimale verwonding (gewoon een schaafwond), en bovendien was het een dierenarts die geweest was die hij absoluut nooit bij zijn paarden wilde hebben. Er is dus ook nooit betaald.

En zo'n halster is gewoon een voorbeeld. Je mag het ook gewoon zelf houden als je het dier terug zou geven aan de eigenaren.

Er zijn dus ook geen sloten meer? Ja, dan is het lastig om aan water te komen voor een dier.

En niet registreren heeft met vertikken te maken? Ik ken een oud boertje met alleen nog 2 pony's. Heeft geen internet en is niet lid van een stamboek ofzo. Dus zulke mensen weten het ook gewoon niet waarschijnlijk. En zo zijn er nog velen niet lid van een stamboek of de knhs, en doen niets met social media. Hoe moet je het dan weten?

de meeste dierenartsen komen daarom dus ook niet tenzij levensgevaar. De eigenaar was niet opdrachtgever en hoefde rekening dus ook niet te betalen. Maar is wel compleet andere situatie dan een paard was vrij rondloopt. 1e staat mog onder toezivht van eigenaar, 2e geval niet

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:06

Ook als hij uit Portugal komt?
Wie weet waar hij ooit heen verkocht is.

Of als de eigenaar is opgenomen in een instelling en wie er voor zou zorgen een bal gehakt is en hem gedumpt heeft? Was teveel werk?

Raar voorbeeld ik heb ooit zonder mijn adres of betaling te geven een paard 3 weken op proef gehad die te koop stond.
Maar man kwam het wel goed uit als ik hem een tijd verzorgde. Met vrouw lag hij in scheiding. Die man had hem ook als het ware gedumpt. (korte uitleg)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:12

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:24

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:11

Rex_Rolfo schreef:
Ik hou het op het Oekraïne verhaal: daar vrijgelaten in verband met de oorlog en het dier heeft de lange weg vol ontberingen naar zijn geboortegrond afgelegd _/-\o_

Daar moet gewoon een boek over geschreven worden, ik stel voor dat @Avalance in de pen klimt :D

Fijn dat ie nu een plek heeft met liefdevolle opvang en goede verzorging +:)+

Dit is het verhaal, eens! Ava gaat dat boek schrijven, kan niet anders!

Topic starter, je bent een heel mooi mens!