Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:00

Oh echt DuoPenotti? Dat vind ik wel heel veel service. Ik had destijds alleen mijn oude ruin nog staan, maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om hem binnen te laten staan. In dit geval ging het ook echt om maanden, maar zelfs een week had ik hem niet binnen gehouden. Overigens had ik dat al vooraf gecommuniceerd, ik heb geen plek voor stalrust. Als het een paar dagen is dan is daar nog wel wat op te verzinnen, maar je kunt maar beter duidelijk zijn. Mijn pensionpaard is ergens anders gaan revalideren en hoefde natuurlijk niets meer bij ons te betalen, ja, dat was vast duurder, maar dat is het risico van het vak (zeg ik als eigenaar, niet als pensioneigenaar).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:03

Ik had zelf toen 3 paarden dus werd er gerouleerd, altijd 1 binnen bij de "patient" .
Dus die van mij stonden ook elke dag buiten, maar minder als normaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:06

Wat duurder maakt niet uit, maar bij jullie hoefde ze niet te betalen, dat scheelt al enorm. Op veel andere stallen wel. De revalidatie stallen hier in de buurt zijn al flink duurder en dan nog volledige stalgeld van pension betalen is echt niet te doen. Weinig te maken met risico van het vak, je zou dan al richting de 1000 euro gaan voor alleen stalling := Ik snap wel dat dat niet te doen is voor mensen, helemaal niet bovenop die da kosten.

Met boxrust hebben wij zelf elke dag gemest, maar verbruiken niet meer stro of vlas als normaal. Gelukkig mochten wij buiten een klein stukje land afzetten naast de vaste kudde. Verder deden we alles zelf, water geven, extra ruwvoer aanschaffen en zelf voeren, buiten en binnen zetten. Maar zij ging naar buiten omdat alleen achterblijven echt niet veilig kon.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:08

In onze revalidatietijd heb ik echt alle extremen wel meegemaakt.. Misschien is ons revalidatietraject daarom eigenlijk niet het beste voorbeeld en is dat van Wiwabalia de betere standaard.

Als iemand mij had verteld dat er een revalidatiestal was in de omgeving. Hadden we geen twee keer hoeven denken, dat was ideaal geweest. Maar aan de andere kant snap ik ook hoe zoiets in de kosten loopt en dat niet zomaar voor elk wissewasje kan. Want wat doe je als de revalidatie over is? Heb je dan kale huur betaald bij je huidige stal (nog meer kosten) of ga je op zoek naar iets nieuws? (ook lastig, want in mijn regio is dat bv bijna onbegonnen zaak) Mag je zo lang op die revalidatiestal tussentijdse plek innemen? Misschien offtopic trouwens, sorry als dat zo is.

Maar ik besef nu echt iets: Paarden houden is moeilijk man.. :')

Nu staan we eindelijk goed en klopt het. We mogen weer "zijn" en zijn tot rust gekomen. Paard zit beter in haar vel dan ooit. Dat komt door één iemand die ons toen aanhoorde en zei dat het nu klaar was.

DuoPenotti schreef:
Ja wacht nog steeds op de chocolade :D

Ik ga je pb'en. Ik vind wat je hebt gedaan écht heel erg tof. Het raakt me dat je daarmee gestopt bent door die ene mindere ervaring. :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Canon op 06-01-23 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:13

Het was niet 1 mindere ervaring, dat was de druppel ervaring.

En nee flauwekul, chocolade hoeft niet. Maar het gewoon zo vanzelfsprekend vinden is ook wat anders.
Maar goed mijn eigen schuld, ik wil dat elk paard het gewoon super heeft. Althans daar zal ik mijn best voor doen.
En heb er van geleerd :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:08

Ik had toen ook echt geluk dat twee paarden tegelijkertijd boxrust hadden hoor, anders moesten ze gewoon alleen binnen blijven. Daarna hebben ze wel ook een tijdje die paarden in een apart stukje gezet zodat ze een paar uurtjes per dag even naar buiten konden. Die stukjes hadden wij wel zelf afgezet, met eigen draad etc. en moesten dit zelf schoon houden, maar toch mega service dat ze deze paarden apart voor ons buiten wilden zetten.
Zou echt wel snappen dat pensionhouders dit niet doen hoor. Inmiddels sta ik op een weide bij iemand anders, maar ook die verzorgt ze net zo goed als de eigen paarden en zou ook zo extra zorgen op zich nemen als het zou moeten. Daar heb ik ook enorm geluk mee :o .

Maar zelf zou ik ook altijd stalgenoten of stalhouder helpen waar mogelijk. Dat is op al mijn stallen altijd de normaalste zaak van de wereld geweest. Als de stalhouder weg was werd dat altijd zonder morren opgevangen door verschillende stalgenoten en ook nu probeer ik mee te helpen waar ik kan.
Het zijn soms de kleine dingen zoals het weidemaatje van je eigen paard ook op stal zetten als je gaat rijden tegen de tijd dat ze naar binnen gaan of zoals nu aangeven dat je de paarden op de paddock zet voor de nacht zodat de ander niet meer speciaal daarvoor hoeft te komen als je er toch rond die tijd bent.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:22

Poekkie schreef:
Superpony, je spreekt jezelf tegen ofwel begrijp ik je niet meer. Aan de ene kant wil je iemand die het uit liefde voor de paarden doet en aan de andere kant moet diegene een grote stal hebben met veel afstand tot de klanten waar individuele aanpassingen zowat onmogelijk zijn. Hoe denk je dat ooit te combineren?

Dat zijn 2 verschillende dingen.

Voor een stal moet je verstand en kennis van zaken hebben, maar helaas ook met klanten om kunnen gaan.

Een grote stal kan zeker wel met liefde voor paarden werken, maar ook vaak makkelijker afstand tot de klanten houden.
De ene stal waar ik werkte had 80 paarden en waren alle paarden even belangrijk voor ons. Specifieke wensen konden we aan voldoen, omdat er personeel was en we ook allemaal flexibel waren en niet om 17uur met onze jas aan stonden dat we naar huis wilden.

Op de kleinere stallen waar ik zelf heb gestaan en kennissen die erbij hebben verhuurt is er bijna altijd een probleem ontstaan door het te nauwe contact of de te grote tegenstellingen.

Soms kan een pensionhouder zich niet aanpassen en soms heeft de pensiongast teveel eisen of steeds meer eisen.
Zoals gezegd, leek het vaak in het begin heel gezellig, maar komen er snel dingen. Als je dicht op de paarden woont en mensen dan elke dag tegen elkaar aanlopen, geeft dat wrijvingen.
Bij anderen ook meegemaakt dat mensen kind aan huis werden. Bij de een ging dat lang goed, bij de ander kwam er een klant bij en kwam er jaloezie en ruzie, bij de volgende namen klanten het echt over van de eigenaresse en zo heb ik nog wat voorbeelden.

Een grotere stal houdt vaak de deur naar prive dicht en mensen zijn meer op elkaar aangewezen.

Natuurlijk heb je ook wel groepjes, maar als er meerdere groepjes zijn of mensen die hun eigen ding doen, passen meer mensen bij elkaar op 1 stal.

Daarom al een paar keer gezegd; elke stal is anders, maar er hangt enorm veel vanaf hoeveel klanten je hebt, hoe de stal is, wat je aanbiedt etc etc etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:34

DuoPenotti schreef:
Het was niet 1 mindere ervaring, dat was de druppel ervaring.

En nee flauwekul, chocolade hoeft niet. Maar het gewoon zo vanzelfsprekend vinden is ook wat anders.
Maar goed mijn eigen schuld, ik wil dat elk paard het gewoon super heeft. Althans daar zal ik mijn best voor doen.
En heb er van geleerd :j

Ik snap je helemaal. Maar mensen maken er echt misbruik van. Ik verbaas me ook altijd hoe weinig mensen zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen of dat mensen niet zonder regels kunnen.

Mensen waarderen niet meer wat ze wel hebben. Maar ik denk dat er ook mensen spijt hebben dat ze bij je weg zijn. Later lopen ze ergens anders tegen dingen aan en denken; had ik maar........

Of niet, maar dan is dat ook goed.

Maar ik heb ook de andere kant meegemaakt en hoor het nog weleens. Stalhouders die vinden dat ze alles doen, zo goed zijn voor hun klanten en klanten ondankbaar zijn, terwijl ik echt weet hoe ze hun stal runnen en behoorlijk zelf schuld hebben aan het weglopen van klanten.
Wel wordt het vaak gebruikt om de klanten die er nog staan te binden gek genoeg. En het lijkt dat klanten zich dan "beter" voelen als de stalhouder ze zgn in vertrouwen neemt en de vorige klant afzeikt.

Hadden wij de stal begonnen die we wilden, waar we dat wilden, hadden we er anders in gestaan. Maar hier thuis beginnen we er echt niet aan. En iedereen weet dat je altijd verzoeken krijgt. Maar ik wil niks van mezelf inleveren en hecht aan mijn prive.
En zoals nu wat wateroverlast krijg je gezeik mee. Voor mn eigen paarden weet ik; die 3 dagen overleven we wel en los het wel op. Maar klanten zijn anders en ik snap dat. Je moet je paard in vertrouwen achterlaten en wil waar je recht op hebt.

Heb je net de hele dag hard gewerkt, zin om te rijden en kan het niet.... Waar onze bak echt normaal altijd droog is. En zo kan je meer dingen bedenken die je als klant anders ziet en beleefd dan dat je het zelf kan doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:51

Josien_ schreef:
Zo maar naar een revalidatiestal brengen is ook een behoorlijk duur grapje. Kan me ook voorstellen dat veel mensen die kosten, plus de pensionkosten die doorlopen niet op kunnen brengen.
Maar goed, ik snap ook wel dat het voor pensionstallen heel lastig is om hierin mee te denken. Bij mijn stal was het destijds met mijn pony met peesblessure gelukkig wel mogelijk. Destijds stonden er toevallig twee met vrijwel dezelfde blessure en de stalhouder deed echt enorm veel moeite voor de paarden. Daar was ik dan ook mega dankbaar voor!

Lopen de pensionkosten dan door terwijl je paard elders op een revalidatiestal staat? Ik vind dat een ziek paard zo mogelijk "thuis" moet mogen revalideren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:52

Als een stalhouder een stal moet vrijhouden worden daar meestal wel kosten voor gerekend ja. Vaak wel aangepast, bvb voer en hooikosten eraf.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:05

Stallen waar paarden alleen staan,
Stallen waar niet voldoende ruwvoer gevoerd word
Stallen met arrogante paardenmensen
En stallen waar paarden in de winter/zomer niet buiten komen omdat het te heet is of omdat het anders niet goed voor de wei is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:15

Als er voortdurend een radio keihard aanstaat. Maar dat is nogal eens te bespreken met enige moeite.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:12

Wiwabalia schreef:
@ruitje; maar revalidatie? Het ging om 1 a 2 weken boxrust in mijn geval en ik deed eigenlijk alles zelf, dat was het probleem niet. Ze was een beetje onrustig maar brak ansoluut niet de stal af.

Wij betaalden ook naar verbruik op die stalling, dus het kan hem dan ook niet zitten. Buiten en binnenzetten moest je op die stal ook zelf doen, dus waar zit het hem dan in?

Oh dat noem ik eigenlijk al niet eens revalidatie :') . Tuurlijk kan een bestaande klant op boxrust, kan die apart in de paddock( alleen misschien niet zo lang als je zou willen) , willen we hem medicatie voeren, meer ruwvoer voeren etc.

Ik vind dat 'basiszorg' .

Wat ik niet altijd heb zijn genoeg afgezette stukjes land voor eenlingen( wel dus altijd paddock) , tijd om te stappen/af te spuiten en een grotere box beschikbaar voor een paard wat op boxrust moet of veel eenlingpaddocks waardoor je paard uren alleen naar buiten kan.

We hebben er 100 staan, er hebben er altijd wel 3 tot 5 wat, van OCD operatie tot dik been oid. Dat hoort er een beetje bij toch? Dus ja, ik lever iets, wil je iets speciefieks: dan moet je naar een revalidatiestal( en daar kost het dan ook meteen het dubbele inderdaad, dat is ook met een reden denk ik dan :o )

Over mensen die merries voor hengsten zetten etc, dat klopt. Hier werden ook gerust merries voor hengsten gezet in de molen. Dat gaat dus mis. Maar dan is het zakelijk gezien alsnog wel een tactischere keuze om hengsten te weren, dan mensen met merries die niet zo goed met hengsten om kunnen gaan. De ene doelgroep is namelijk wat groter dan de ander :D

En, misschien is het morgen weer anders. Als ik morgen denk: ik kan het wel leveren, neem ik net zo makkelijk weer 5 hengsten of paarden die alleen moeten staan aan hoor. Ik heb geen 'hengsten of revalidatie paarden verbod' ofzo? Ik kijk naar wat nu past op mijn bedrijf.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:35

Ruitje, ik vind jou (in meerdere topics) echt als een top pensionhouder klinken! Ik ben afgelopen jaar zelf veel op zoek geweest en heb inmiddels een super plek met veel mogelijkheden waar ik eigenlijk alles zelf kan managen. Maar ik kan niet meer tellen hoe vaak ik kan niet of doen we niet te horen heb gekregen...en het is, uiteraard, een ieder zijn goed recht om een bedrijf te runnen zoals het hen past. Maar enig meedenken richting met name het welzijn, vind ik ook iets zeggen over hoe men naar de paarden kijkt en ermee omgaat. En volgens mij is dat bij jullie echt heel goed.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:30

superpony schreef:
Bij anderen ook meegemaakt dat mensen kind aan huis werden. Bij de een ging dat lang goed, bij de ander kwam er een klant bij en kwam er jaloezie en ruzie, bij de volgende namen klanten het echt over van de eigenaresse en zo heb ik nog wat voorbeelden.

Hier liep ik dus echt tegenaan. ;( Overigens kwamen er bij mij geen klanten bij, maar mensen die mij gewoon hielpen en die werden letterlijk weggejaagd. Nu zijn ze allemaal terug en enorm opgelucht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:15

0000 schreef:
Ruitje, ik vind jou (in meerdere topics) echt als een top pensionhouder klinken! Ik ben afgelopen jaar zelf veel op zoek geweest en heb inmiddels een super plek met veel mogelijkheden waar ik eigenlijk alles zelf kan managen. Maar ik kan niet meer tellen hoe vaak ik kan niet of doen we niet te horen heb gekregen...en het is, uiteraard, een ieder zijn goed recht om een bedrijf te runnen zoals het hen past. Maar enig meedenken richting met name het welzijn, vind ik ook iets zeggen over hoe men naar de paarden kijkt en ermee omgaat. En volgens mij is dat bij jullie echt heel goed.

Dankje :o

Ik denk aan de ene kant dat je niet groeit naar 100 paarden als je een hele slechte pensionstalhouder bent, aan de andere kant denk ik dat er ook echt een aantal ex klanten rond lopen die mij niet zo top vinden :o

Daarnaast hebben wij veel geïnvesteerd in bijv paddocks en land, maar daardoor weer niet in andere zaken. Dus je leest hier natuurlijk vooral wat wel goed gaat, dat we een binnenbak hebben die niet groot is zeg ik niet vaak. Maar bijvoorbeeld een een paard wat niet met ons ruwvoer macht oid, dat bespreek ik ook niet op Bokt. Dus of ik in het echt ook zo top ben: ook niet altijd hoor :')

Het is soms ook moeilijk trouwens: vriendschap op stal, soms gebeurd dat gewoon. Kan je ook niet altijd heel veel aan doen toch?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:35

Ik hoor links- en rechts overal van pensioneigenaren dat het allemaal niet rendabel is, dat het allemaal een boel geld kost. Via via hoor ik van veel mensen om mij heen die zelf paarden hebben, dat ze makkelijk 2-3 paarden redden voor de prijs waar ik één paard voor weg zet op een pensionstal.

Ik heb nog nooit een sport gezien waar zo veel geroddeld wordt als in de paardensport. Iedereen bemoeit zich overal mee en klept alles door / roddelt alles door. Ik mis de gezelligheid, het elkaar helpen ipv elkaar afkraken. Of er wordt achter je rug om over je geroddeld, omdat je net je eerste paard hebt. Als je om hulp vraagt, krijg je dat wel, maar toch roddelen ze achter je rug om. Dat is toch niet gezellig.

> Slechte hooikwaliteit, paarden eten het niet of netten blijven vol (toch klagen over hoe duur het is als ik zeg dat mijn paard en anderen het net niet leeg hebben) ; beschimmeld hooi voeren en toch volhouden dat het enkel wat vochtig is maar geen schimmel

> Stallen waar simpelweg te weinig voer is; dit zijn er heel veel. Mijn dierenarts zegt maximaal 3 uur zonder voer, als stallen 3 voerbeurten doen verspreid over 24 uur, staat je paard dus + 12 uur zonder voer

> Stallen met kletsnatte paddocks; die er niets aan willen doen waarna jouw paard /andere paarden allemaal rotstraal hebben

> Paarden die los van- / naar de paddocks gaan, rennend, zelfs rennend over tegels waar in de winter ijs op ligt met vorst, levensgevaarlijk

> Stallen met amper stroom op de draden, met als gevolg dat paarden door de draad gaan (risico fikse verwondingen)

> Stallen die paarden "maar bij elkaar zetten" waarna er vechtpartijen ontstaan en niet adequaat ingegrepen wordt

> Stallen die zeggen dat de paarden op het gras gaan, in de praktijk maximaal 3x/4x per week 3 uur ; verwachtingmanagement

> Stallen waar je betaalt voor mesten en waar je paard in z'n eigen uitwerpselen staat

> Stallen waar je zelf mag mesten maar waar wel flink commentaar gegeven wordt op de hoeveelheid hooi, waar je paard dus eigenlijk gewoon op het beton moet liggen "want lees: kost geld" , waar betaal ik ook al weer voor?

> Stalmeisjes die zelf klagen over de gang van zaken; in de praktijk zie je dat ze vaak zwaar werk moeten doen voor weinig geld. En dan klaagt de stal dat ze niet aan stalmeisjes kunnen komen. Of ze zijn simpelweg te jong en niet capabel genoeg / krijgen geen begeleiding bij de werkzaamheden waardoor je weer kan klagen over vieze stallen/paddocks terwijl je immers betaalt voor schone stallen/paddocks

> Een stalhouder die continue klaagt bij zijn klanten over allerlei zaken

> Stallen waar weinig toezicht is, waardoor vechtpartijen niet opgemerkt worden, gewonde paarden worden ook pas vrij laat opgemerkt met als risico dat een wond niet (meer) gehecht kan worden of paarden die ineens in een andere kudde staan omdat ze door de draden zijn gegaan (lees: te weinig stroom). Kan verkeerd aflopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:18

Als jij je stal gaat opstrooien met hooi zou ik ook wel komen klagen.
En met max 3u zonder hooi vallen de meeste stallen idd af, de mijne inclusief. Niet omwille van de kosten maar omdat ik gezonde paarden met een gezond gewicht wil. Overigens mag je die uren zonder niet optellen, als je bvb om de 2 uur een portie voor een uur geeft staat je paard niet 12u zonder maar 1u…

Maarreh als ik dat zo lees gok ik dat jij bij stallen staat in een heel laag prijssegment?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:21

Poekkie schreef:
Als jij je stal gaat opstrooien met hooi zou ik ook wel komen klagen.
En met max 3u zonder hooi vallen de meeste stallen idd af, de mijne inclusief. Niet omwille van de kosten maar omdat ik gezonde paarden met een gezond gewicht wil.

Maarreh als ik dat zo lees gok ik dat jij bij stallen staat in een heel laag prijssegment?

Een aantal van die dingen ken ik van stallen die niet in het lage segment vallen horen. Die waren 10 jaar geleden al 400 euro per maand bijvoorbeeld.

Heeft niks met segment te maken, maar alles met goede stal of juist niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:40

Miss_Mii21 schreef:
Ik hoor links- en rechts overal van pensioneigenaren dat het allemaal niet rendabel is, dat het allemaal een boel geld kost. Via via hoor ik van veel mensen om mij heen die zelf paarden hebben, dat ze makkelijk 2-3 paarden redden voor de prijs waar ik één paard voor weg zet op een pensionstal.

Dat lijkt me logisch. De particulier rekent alleen het hooi, stro, voer. De pensionstal rekent ook het onderhoud van terrein, stroom en water, verzekeringen, btw, en grootste kostenpost, personeel (of je dat nou zelf bent of je mensen in dienst moet nemen, er gaan veel uren zitten in het verzorgen van een paard).

Wat jij hier benoemt is nou precies waar het misgaat in de sector en waarom er steeds meer stallen stoppen...werkloon moet ook gewoon betaald worden, men (in het algemeen, niet de bokker uit deze quote) zou eens moeten stoppen met het normaal vinden dat iemand gratis 24/7 verantwoordelijk is voor en zorgt voor hun paard en dat ok vinden omdat er een paar tientjes winst word gemaakt op het hooi en stro verbruik....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:17

Miss_Mii21 schreef:
> Stallen waar simpelweg te weinig voer is; dit zijn er heel veel. Mijn dierenarts zegt maximaal 3 uur zonder voer, als stallen 3 voerbeurten doen verspreid over 24 uur, staat je paard dus + 12 uur zonder voer

Dat ligt maar net aan je voerbeleid. Ik voer 4x als in 's ochtends vroeg 's middags, tegen de avond en 's avonds laat en altijd hebben ze nog over van de vorige beurt. Plus dat stro ook gewoon ruwvoer is.

Miss_Mii21 schreef:
> Stallen met kletsnatte paddocks; die er niets aan willen doen waarna jouw paard /andere paarden allemaal rotstraal hebben

Rotstraal heeft met meerdere factoren te maken waaronder hoefonderhoud. Natheid veroorzaakt geen rotstraal in z'n eentje.

Miss_Mii21 schreef:
Stallen waar je zelf mag mesten maar waar wel flink commentaar gegeven wordt op de hoeveelheid hooi, waar je paard dus eigenlijk gewoon op het beton moet liggen "want lees: kost geld" , waar betaal ik ook al weer voor?

Veel pensionklanten kunnen gewoon niet goed mesten en halen er veel schoon stro uit. Een goede bodem leggen en alleen het natte en de mest weghalen en je hoeft echt niet heel veel bij te strooien. Ik heb de mijne tot de knieën in het stro staan en strooi echt niet heel veel bij.
Miss_Mii21 schreef:
Stalmeisjes die zelf klagen over de gang van zaken; in de praktijk zie je dat ze vaak zwaar werk moeten doen voor weinig geld. En dan klaagt de stal dat ze niet aan stalmeisjes kunnen komen. Of ze zijn simpelweg te jong en niet capabel genoeg / krijgen geen begeleiding bij de werkzaamheden waardoor je weer kan klagen over vieze stallen/paddocks terwijl je immers betaalt voor schone stallen/paddocks

Maar die pensionklant wil niet betalen voor werk en verwacht dat dat allemaal gratis gebeurt. En stalmanagement is best heel veel werk. Voeren, mesten, vegen, paarden buiten zetten en wisselen, weer voeren en het houdt nooit weer op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:58

Het zijn wel dingen die je veel tegenkomt, maar het een zegt niks over het ander.

Wij voeren vaak 1x per dag hooi en dan is er echt de hele dag overal hooi. Het ligt een beetje aan het weer waar en wat we vullen. Maar hoe vaak je hooi voert zegt niks over de hoeveelheid.
En paarden hoeven niet te dik te worden als ze voldoende bewegen.

Rotstraal komt doorgaans niet van een natte paddock. Als de weerstand niet goed is en het bekap werk is niet optimaal kan een paard rotstraal krijgen en dat kan wel erger zijn door viezigheid en nattigheid.
Maar zelfs tijdens de vochtige periodes en als ze ervoor kiezen om wel door een stukje blub te lopen, krijgen ze geen rotstraal en in alle jaren 24/7 buiten door weer en wind ook nooit gehad.
Maar goed bekapwerk wordt wel onderschat en veel eigenaren hebben zelf te weinig kennis om te zien wat een gezonde hoef is.

Personeel is lastig te vinden, maar er zijn ook steeds meer regels en eisen en wensen. Ja, het is slecht betaald, maar dat zijn wel meer banen.
Maar vroeger keken wij echt niet op de klok als we ergens werkte en was met paarden werken een echte droom.

Een paar stallen waar ik kwam hadden ook echt moeite om zo alle werkzaamheden gedaan te krijgen. Paarden gingen ook op mooie dagen vroeger naar binnen, omdat het personeel tegenwoordig om 17uur naar huis wil en de eigenaar het niet alleen kon.
Stalbazen moeten qua veiligheid als ze stagiaires willen aannemen ook wat aanpassingen doen zodat die daar ook hun stage mogen lopen.
Je kan niet iemand meer van alles laten doen of zomaar met machines leren omgaan en toch moeten alle taken af in de tijd dat het personeel en of de stagiaires er zijn. Je kan niet meer zeggen; dan doen we later nog even dit en dat, of pakken we vanavond nog even dat op.

Een dure stal zegt niet altijd iets over welzijn en kwaliteit. Vaak is het ook een uiterlijk plaatje en is daar meer aandacht voor het vegen, onkruid wieden en dat soort dingen.
Mensen kunnen er zelf heel slecht doorheen kijken waar de meeste en beste aandacht naar paarden gaat.

Maar mensen komen een uurtje en willen vooral alles makkelijk en liever ook gezellig. Al die andere uren zijn ze er niet en hebben ze doorgaans geen idee wat er op zo een dag zoals gebeurt.
Stalbazen worden vaak ook op de dag meerdere keren aangesproken of iets anders kan, beter kan, extra kan etc. Je wordt behoorlijk van je werk afgehouden.

Als wij een paar plekjes verhuren is het meer werk, maar de basics blijven voor ons hetzelfde.

Slecht hooi is echt heel vaak ene groot probleem, maar je kan er niet altijd iets aan doen. Wij kopen onverpakt, maar toch zat er laatst iets in. Hooi is verder prima, maar die boer kan er niks aan doen als mensen afval weggooien en er toch ergens ene stukje verdwaald van het 1 of ander.

Als je wil dat ze goed hooi voeren en ook wat beschimmeld is weggooien, moet je ook bereid zijn daarvoor te betalen. Wij betalen nu 5 euro, maar hebben ook 8 euro voor een baaltje betaald.

Vlas gooi ik neer zoveel ik nodig vind. Moet je dat uitrekenen kan dat voor de een duurder zijn dan voor de ander, maar mensen willen ene schone stal en dan moet je dat er ook voor over hebben.

En zo kan je wel doorgaan. Het gaat aan beide kanten niet goed. Stalbazen die niet oke zijn, maar ook klanten die voor ene dubbeltje op de eerste rij willen zitten en teveel verwachten.
De lijst is herkenbaar, maar ook duidelijk dat mensen zelf geen idee hebben waar dit door komt vaak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:12

Rotstraal komt niet alleen van een natte paddock hoor. De mijne kan hele dagen in de blub staan en heeft niets. Rotstraal komt van smerige stallen.

2 keer per dag voeren hoeft geen issue te zijn, geef ze genoeg. Mijn paard wordt ook maar 2 keer per dag gevoerd. Maar dan hebben ze wel de hele dag hooi en alleen ergens in de nacht raakt het vaak op.

Het dagelijks buiten zetten, maar vandaag toevallig niet is inderdaad iets wat je veel ziet. Maar ik heb wel het idee dat het minder erg is dan 10 jaar geleden. Toen was in de winter op stal en nooit benen strekken nog aardig schering en inslag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:43

Rotstraal komt ook niet van smerige stallen. Een slechte hoef, dus slecht bekapt, slechte doorbloeding etc kan rotstraal krijgen. Vaak ook door slechte weerstand. Dan is een natte paddock of vieze stal een probleem. Een gezonde hoef krijgt niet opeens rotstraal door een vieze stal.

Of paarden veel buiten komen, ligt vooral aan de regio en de manier van paarden houden. 10jr geleden liepen die van ons gewoon 24/7 buiten.
En ik kom uit regio Amsterdam en later Flevoland en daar kozen wij ook altijd al voor veel naar buiten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:48

superpony schreef:
Rotstraal komt ook niet van smerige stallen. Een slechte hoef, dus slecht bekapt, slechte doorbloeding etc kan rotstraal krijgen. Vaak ook door slechte weerstand. Dan is een natte paddock of vieze stal een probleem. Een gezonde hoef krijgt niet opeens rotstraal door een vieze stal.

Precies. Nooit last van gehad en ineens na operatie toch wat plekjes in hoeven. Niet gek na narcose en veel te weinig eten. (Bewust want natuurlijk vasten voor operatie en daarna langzaam opbouwen). Behandeld, extra hoefsmid erbij en aan weerstand gewerkt en niet meer terug gekomen.

Maar dat is net als mok. Wel eens discussies over gehad dat witte benen gevoeliger zijn, het door scheren sneller komt want haar beschermd en nattigheid wat het veroorzaakt. Ik heb nog nooit een paard met mok gehad. Of ze nu witte benen hadden of niet, benen geschoren of niet en helaas nattigheid of droog.
Misschien dat dat factoren zijn als het al opspeelt, maar daarvoor moet het toch van binnenuit beginnen.