Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:49

Moska schreef:
Leuk hoor zo die sprongetjes! En alleen op buitenrit, wat een droom! Hoop dat wij volgend jaar dat ook kunnen laten zien.

Ik zit ook aan een bitfitter te denken voor straks. Dat scheelt denk ik een hoop heen en weer naar de winkel om te ruilen

Die van mij heeft in alle 3 de richtingen een klein mondje dus ik heb wat onderzoek gedaan en opgemeten met andere bitten en toen een dunne knevel trens genomen om mee te beginnen. Ik wil later ook een bit fitter laten komen als hij gen knevel trens je meer nodig heeft. Ik hoor daar veel goede verhalen over. Vind het wel jammer dat er eigenlijk nooit goedkope bitten worden geadviseerd terwijl ik mij niet voor kan stellen dat elke paardenmond een duur bit nodig heeft

Blaze1994

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:57

Wat een brave paarden hier ook verder in dit topic! Behalve dan de op je tenen staan :(:)

Ik ben zo blij met de keuze om een onbeleefd paard te kopen. Hierdoor bouw je al zoveel vetrouwen op voor je erop stapt (als het goed is). Ik heb het idee dat hij weet dat hij mee kan denken en dat hij ook weet dat er eigenlijk nooit Echt enge dingen gebeuren.

Bij mijn oude (getraumatiseerde) merrie heb ik het andersom gedaan en dat werkte niet

Inmiddels gedraafd met aan elke kant een been :D. Hij snapte het niet echt maar dacht braaf mee. Nog steeds geen stap verkeerd gezet. Hij wilde nu ipv in de cirkel de halve bak gebruiken maar na 1 rondje zei hij we doen wel heel de bak. Na 2 rondjes draf op elke kant zei hij. We gaan ff naar buiten :wow:

Het sturen snapt het een beetje maar een rem is er nog niet. Maar goed ik liep voorop en hij volgde mij braaf. Denk dat het een half jaar geleden is dat we bij de poort zijn geweest. Door de poort naar buiten. Naar de buren 100/200 meter verderop en toen weer terug. Hij sjokte rustig achter mij aan met grote ogen. Daarna voor het eerst afgespoten met de tuinslang was ook dikke prima. Dus ik denk dat ik de volgende keer erop ga **\O/** (wilde ik eigenlijk vandaag al doen maar toen kwam de ruiter ineens met het buitenrijden idee)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:20

Moska schreef:
Gisteren een paar eerste keren beleefd

Je arme tenen! Irritant vindt ik dat, die totaal verschillende maatvoering van tuig. Had dat met kaptooms. Ene merk in cob veel en veel te groot. Ander merk besteld, pony, veel en veel te klein. Dus die weer in cob. Zo ben je drie bestellingen verder.

Captain schreef:
Ik heb vorige week voor het eerst een sprongetje gemaakt met Latino, en afgelopen zondag voor het eerst helemaal alleen op buitenrit geweest.

Morgen komt de bitfitter, hij blijft vreselijk onrustig met zijn mond. En eind juli de zadelmaker weer, ik zit echt niet lekker in dit zadel dus besloten een nieuw dressuurzadel te kopen. Ben benieuwd!

Tof Captain, dat je alles met hem kunt doen. Hoop dat je een fijn bit en zadel vindt, dat kan ook nogal een zoektocht zijn. Is bitloos een optie voor jou? Is misschien het proberen waard?

Blaze1994 schreef:
Ik ben zo blij met de keuze om een onbeleefd paard te kopen. :D

Blaze1994 schreef:
Inmiddels gedraafd met aan elke kant een been :D. Hij snapte het niet echt maar dacht braaf mee. Nog steeds geen stap verkeerd gezet. We gaan ff naar buiten :wow:H
Daarna voor het eerst afgespoten met de tuinslang was ook dikke prima. Dus ik denk dat ik de volgende keer erop ga **\O/**

*\o/* Jullie gaan echt goed. Volgende keer er zelf op, hoe leuk!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:39

Weer een hele leuke update van ons.

Na de laatste keer werd de heg van de buurman die tussen de rijbak en de buurman zit ineens gesnoeid met een enorme hijskraan en gigantische snijbladen :Y)

De ruiter zat er net op en hij zei "ik laat hem wel even kijken komt goed". Paar minuten later draafde ze voor het eerst de hele bak door (ipv 1/4e van de bak) alsof er niks aan de hand was. M'n roze wolk groeide met de minuut natuurlijk <3

Later weer even buiten uitgestapt en toen ben ik erop gegaan *\o/*. Toen waren de buurkinderen in een zwembadje aan het spelen en waren ze met een bladblazer bezig maar ach de hijskraan was oké dus dat konden we wel hebben. Ook los rond gestapt. Wat geeft hij veel vertrouwen, ongelooflijk.

De keer erna ook los door de bak gedraafd en voltes en van hand van veranderen geoefend maar de ruiter ging er wel eerst heel even op.

En vandaag ging ik er meteen op en weer poepie braaf. Hij valt eerder terug in tempo dan dat hij verschiet of iets anders geks doet en dat is voor nu dikke prima!

Als er niemand in het midden staat dan snapt hij alleen niet zo goed dat hij over de hoefslag moet lopen _O-. Maar hij probeert het wel

Afbeelding

Ook hebben we het trailer laden opgepakt. Hij heeft meer dan een jaar geen trailer gezien en ik wil dat hij uiteindelijk van een afstandje op commando de trailer in loopt. En ik hem dus zelfstandig in en uit kan laden. Nou de eerste keer wilde ik hem weer even laten snuffelen en onderzoeken want het was een andere trailer. Stond hij er uit zichzelf al half in _O-. Nu volgt hij inmiddels de target stick de trailer in. Dus we oefenen lekker verder. Vrijdag of zaterdag even een stukje rijden en binnenkort een keer op vreemd terrein in en uit laden.

Hoe gaat het bij jullie paarden?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:22

Leuke update Blaze.

Hier zijn we nog niet verder gegaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:34

Hier is er een begin gemaakt met opdoen van het zadel. Als het goed is gaan we morgen longeren met zadel. Het spelletje longeren snapt ie nu en de versnellingsbak begint ook een betere afstelling te krijgen. Niet meer van 0 naar 100 als er voorwaarts gevraagd wordt :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:34

Wat gaan jullie goed allemaal!

Hebben jullie misschien tips voor een goede longeersingel? Mijn oude nylon gevalletje roest nogal, dus wil nu eigenlijk een mooie leren met goede schoft vrijheid. Wat hebben jullie?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:37

De beste die ik ben tegengekomen is die van Barefoot. Maar ze zijn behoorlijk prijzig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:49

Ja die heb ik bovenaan de lijst staan, maar die doet wel pijn aan mijn bankrekening :+
En ik twijfel over de maar voor mijn 1.50 baby. Vanavond even goed meten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:53

Maartje_M schreef:
Wat gaan jullie goed allemaal!

Hebben jullie misschien tips voor een goede longeersingel? Mijn oude nylon gevalletje roest nogal, dus wil nu eigenlijk een mooie leren met goede schoft vrijheid. Wat hebben jullie?

De lammert haanstra vind ik prachtig, lijkt op een menschoft. Maar die doet ook pijn aan mijn bankrekening dus heb een voltigesingeltje van marktplaats gehaald :o

Gas, rem en stuur zit er hier inmiddels op aan de lange lijnen. Binnenkort de straat op. Stil blijven staan als ik weg loop is nog wel een onzeker dingetje aan de kop op de fotos te zien :')

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:22

Ik vind die van lammert Haanstra zo weinig ringen hebben :o

Ik ga vandaag aan de lange lijnen beginnen, is het plan. Even kijken hoe haar pet staat :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:55

Jullie gaan zo goed, Blaze! En Malenka en Azmay ook.

Longeersingel: hier grote fan van die van Lammert Haanstra. Het is een geweldig ding. Superkwaliteit, schuift niet, laat de schoft vrij. Genoeg ringen voor mij en: de ringen zitten ook laag genoeg. Duur, absoluut, maar voor mij een goede investering, want ik wil ook blijven trainen op de grond naast het rijden.

Paard liep onlangs niet rad, dus die heeft twee weken rust gehad en pak ik nu weer op, op de grond. Net weer begonnen, dus rustig opbouwen. Hij was nogal wild, de bokken en stijgers die er vandaag uitkwamen, hoef ik liever niet als ik er op zit :wow: .

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:33

Over de longeer singel. Ik vind jonge paarden longeren niet echt een goed ding om (regelmatig) te doen. Als ze snappen hoe en wat is het goed. Tenzij je echt weer hoe je goed moet longeren maar dat kunnen maar heel weinig mensen (ik ook niet). Dus ik heb de longeer singel alleen gebruikt voor kennismaken met de druk niet om hulpteugels aan te maken. Hij heeft nooit iets om de singeldruk gegeven dus de longeer singel is snel weer de kast in gegaan..

Maar het is dus een heel verschil tussen de longeersingels begrijp ik

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:47

Ik gebruik geen longeersingel en ook geen hulpteugels, dus ik zou het niet weten. Wel overweeg ik om in de toekomst een longeercursus te gaan volgen, ik zou het graag beter willen leren en ook met dubbele longe willen kunnen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:06

Ik gebruik hem bij de baby voor de lange lijnen. Maar heb ook nog een ouder paard die aan de dubbele longe loopt, en ik zoek meer voor haar een nieuwe dan voor Lissy :+ maar ze moeten hem wel beide passen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:30

Een nieuwe deken voor van de winter. Een goede nieuwe en perfect passend. Ik ben benieuwd of ze er net als Nilay de komende 13 jaar mee vooruit kan of dat ze er binnen no time uitgroeit... Ik denk namelijk dat het laatste nog wel eens het geval kan zijn bij haar.

Afbeelding
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:19

Ik denk dat ik mijn paard als rodeopaard ga aanbieden. Hij werd vandaag voor de tweede keer gelongeerd met zadel en daar was ie het niet mee eens }:0 Een brulaap is er niets bij en ben blij dat er niemand op zat, dat was niet grappig geweest := Maar het schijnt dagblad paarden zo heftig op het zadel reageren dat het erop gaan zitten mee gaat vallen. We zullen zien…

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:08

Malenka schreef:
Een nieuwe deken voor van de winter. Een goede nieuwe en perfect passend. Ik ben benieuwd of ze er net als Nilay de komende 13 jaar mee vooruit kan of dat ze er binnen no time uitgroeit... Ik denk namelijk dat het laatste nog wel eens het geval kan zijn bij haar.

[ [url=m/H3fN8U.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yPTdZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hele gave kleur!
Om die reden heb ik alleen nog een 300 grams "goedkope" deken. Eerst even beetje uitzetten enzo. En die buik eraf :')

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:14

Moska schreef:
Ik denk dat ik mijn paard als rodeopaard ga aanbieden. Hij werd vandaag voor de tweede keer gelongeerd met zadel en daar was ie het niet mee eens }:0 Een brulaap is er niets bij en ben blij dat er niemand op zat, dat was niet grappig geweest := Maar het schijnt dagblad paarden zo heftig op het zadel reageren dat het erop gaan zitten mee gaat vallen. We zullen zien…

Dat is niet fijn snap ik. Maargoed tweede keer... Hopelijk neemt het met de keren af. Als het zo heftig blijft zou ik wel kijken of er medisch niks aan de hand is. Knijpt het zadel niet ergens?

Ik hebt tegen het aanraden van veel mensen in gekozen om het zadel passend te hebben voor het erop ging en perfect passend voordat ik ging hangen. Tot nu toe 1 rondje rodeo met eerste keer zadel gehad en daarna nooit meer 1 stap verkeerd gezet, ook niet onder de man

Je weet natuurlijk nooit wat hij anders had gedaan maar voor het eerst sporten met te kleine schoenen lijkt mij 10x niks. Nu scheelt het wel dat die van mij al flink bespierd en uitgezet was.

Bij mij zeiden mensen "oh wacht maar tot je erop gaat dan zal hij niet zo braaf zijn"

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:26

Blaze, ik ben het helemaal met je eens dat het moet passen. Daarom gebruik ik voor het oefenen het liefst een simpel boomloos zadel zoals een Barefoot. Helaas heb ik die nu niet meer en ze zijn te duur om even aan te schaffen. Maar in het verleden had ik die voor de jonkies en kon ik de pasvorm door inlages aanpassen. Je moet dan alleen wel echt handig zijn want ze bewegen natuurlijk wel alle kanten op en bieden weinig steun.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:30

Blaze1994 schreef:
Ik hebt tegen het aanraden van veel mensen in gekozen om het zadel passend te hebben voor het erop ging en perfect passend voordat ik ging hangen. Tot nu toe 1 rondje rodeo met eerste keer zadel gehad en daarna nooit meer 1 stap verkeerd gezet, ook niet onder de man

Je weet natuurlijk nooit wat hij anders had gedaan maar voor het eerst sporten met te kl eine schoenen lijkt mij 10x niks. Nu scheelt het wel dat die van mij al flink bespierd en uitgezet was.

Bij mij zeiden mensen "oh wacht maar tot je erop gaat dan zal hij niet zo braaf zijn"

Helemaal met je eens, ik heb mijn (boomloze) zadel ook laten passen door een zadelpasser. Juist omdat het de eerste keer is, vond ik dat het goed moest liggen. Hij heeft nooit geprotesteerd, niet aan de longe en niet onder de man (of ja, tot nu toe :Y) ).

Moska, indrukwekkend hé, hoe ze kunnen bokken. Ik heb fratsen van de mijne gezien die hij hopelijk nóóit onder het zadel gaat uithalen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:35

Blijft een dilemma, zadel voor een jong paard. Beste is natuurlijk een goed passend zadel die makkelijk aan te passen is en dit regelmatig na te laten kijken.

Ik heb toendertijd gewoon een basic zadel van Marktplaats gehaald en deze aan laten passen. Toevallig vandaag een nieuw zadel gekocht. Had een veelzijdigheids en nu een dressuur. Echt zo fijn! En omdat ik nu beter in balans zat ipv in stoelzit liep Latino ook gelijk veel makkelijker. <3

Heftig Moska, hopelijk houdt hij het bij bokken in zijn vrije tijd. :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:49

Voor Roos heb ik hier een van mijn droom zadels liggen. Helaas heeft een rat de singelstoten aangevreten. Dus die moet ik eerst laten maken en dan kan hij gepast worden. Het kan met de pers nog aangepast worden maar ik ben een klein beetje bang dat hij qua lengte net iets te lang gaat zijn. Ze heeft een typische korte Arabieren rug.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:00

Ja, die Arabierenruggen kunnen heel lastig zijn, Malenka.

Een zadelpasser die laatst op stal was, heeft er bij de mijne naar gekeken: blijkt dat er (van zijn merk) maximaal een 16,5 inch op past. Ik pas daar gelukkig nog net in, maar zijn rug is echt heel kort. Van Edix met flexibele boom zou er een 17 inch op moeten passen. De Ghost piccolo die ik nu heb is nét aan, misschien net een fractie te lang. Maar ja, hij is dan ook eigenlijk een pony (1.44 cm).

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:27

Denk niet dat het zadel het probleem is, eerder de reflex van iets op zijn rug. Het was de eerste keer ook veel erger en langduriger dan deze tweede keer. Het moet gewoon even wennen. We zitten er nog niet op gelukkig. Het zadel lijkt verder wel prima te liggen, schoft vrij, netjes aansluiten. En anders hebben we nog voldoende keuze als ie verandert. Persoonlijk ben ik fan van KN zadels, dus ik hoop dat zijn rug dat ook fijn vindt.

Bokken mag voortaan in zijn vrije tijd inderdaad :D

Hoor net dat zijn oma ongeveer dezelfde reactie heeft gegeven bij het zadelmak maken. Blijkbaar een familiedingetje wat helemaal goedkomt