Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:20

Wat leuk om te zien dat sommige van jullie echt vooruit gaan *\o/* . Gisteren middag was onze bak nog bevroren :'). Heb heel even gelongeerd en alleen gestapt. Ging heel goed. Daarna nog even gewerkt aan de hand en daarna wat vrijheidsdressuur. Sinds kort doe ik wat stretch oefeningen. Ik merk nu al echt verschil en hij wordt steeds losser. Momenteel is Alano nog steeds in de groei en heeft hij wat moeite om zijn lichaam te buigen. Wij doen steeds meer in vrijheid. Nu Alano ouder wordt merk ik wel dat zijn concentratievermogen flink vooruit is gegaan. Ik hoop zo dat het weer snel beter wordt. Dan kan ook ik lekker aan de slag om hem op te pakken onder het zadel <3.

De eerste keren toen ik dit deed nam hij zijn hele lichaam :'). Nu doet hij dit al lekker soepeltjes.

In de ze post staan een paar filmpjes van de stretch oefeningen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:26

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:58

Wat een mooie voortgang bij iedereen!
Nena krijgt 2x per dag een kwart schep healthy fiber van Equifirst. Naast onbeperkt hooi. Als ze meer heeft gedaan krijgt ze een halve schep slobber van vital bix.

Hier gaan we rustig ons gangetje! Met dit frisse weer laat ik haar soms even lekker rennen in de bak, waar ze met normaal weer vrij chill is, gaat nu ze helemaal uit haar dak. Heel erg leuk om te zien hoe vrolijk ze is.

Zaterdag ben ik begonnen met ons grondwerk patroon om daarna te longeren. Ze deed het echt super goed en ettert steeds minder. Nu maar 1 bokje met overgang vragen naar galop. We oefenen veel tempowisselingen en daar wordt ze nu gevoeliger op, mooi om te zien. Na het longeren heb ik een beetje over haar heen gehangen op het krukje, nu al veel meer gewicht. Geeft geen kik en komt gezellig met haar hoofd kijken aan de andere kant _O-

Gister lekker buiten het erf gewandeld, ging alweer veel beter dan de vorige keer. Alleen een man in een oranje jas is levensgevaarlijk, toen wilde ze gaan rennen. Gelukkig had ik de longeerlijn eraan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:44

Ik ben nog niet zo druk bezig met longeren enz. Dit ga ik later toepassen als onze longeerbak weer goed te doen is. Nu pak ik hem zo af en toe erbij maar wil dit meer gaan opbouwen in ritme dus 2-3x per week 10-15 min grondwerk.

Ik hoop als hij beetje rimte krijgt hij minder happig wordt tijdens het 'werk'. En dan zodra hij 3 is langzaam het longeren oppakken.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:06

Suzanne F. schreef:
Mirthe__ schreef:
Ook ik wil nog graag mijn merrie voorstellen waar ik dit jaar mee aan de slag ga:
Notre Dame MH (roepnaam: Nova)
Zelf gefokte Glamourdale merrie uit een Stravinsky X Gribaldi merrie.

Nova is van april 2018, nu net verhuisd van de opfok naar een pensionstal aangezien mijn andere paard verkocht is.
Ik ben nu bezig met wat grond werk, rustig van me af stappen en wijken voor druk etc.
Verder heel rustig aan en veel plezier hebben samen!!

Ik zal dr van de week eens gaan opmeten *\o/*

Eerste foto paar dagen oud, tweede foto half jaar geleden, derde foto nu:

[ [url=m/ilX7Ke.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/j26Er9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AfbHgT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knappe merrie hoor! Ik zie er zeker Stravinsky in terug! Hopelijk heeft ze net zo’n fijn karakter! Dan heb je er een wereldpaard aan.

ik moest gelijk aan jou denken toen ik deze foto zeg.
Idd een knappe merrie!!

Mijn merrie kreeg gister voor het eerst hoofdstel en bit in, die was zoals verwacht totaal niet onder de indruk!
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:32

wat voor bit gebruiken jullie? Mijn oudere haflinger loopt fijnst op zijn watertrens level 2 myler bit.

Mijn voorkeur gaat uit naar myler level 1 bit. of een bitfitter. Maar heel eerlijk.. Ik heb bij mijn andere haf 2x een bitfitter gehad 1 bit een trust vind ik echt te dik. Van de week na lange tijd weer in gedaan en allemaal gekke bekken trekken..En heb ik nog een aangemeten nue schule bit waar hij ook tijdelijk fijn op liep, maar op gegeven moment ook niet meer

uiteraard is het rijtechnisch. Nu heb ik zelf een watertrens myler 2 gekocht en daar blijft hij al maanden fijn op lopen.

Enige voordeel van de bitfitters is geweest dat ik eindelijk achter ben gekomen dat mijn oudere haf losse bitringen fijner vind dan vaste.

Nu weet ik dat jonge paarden juist fijn vinden vaste ringen. Maar ben echt nog niet uit welke.. Misschien dat ik naar country mill ga voor en zadel en dan ook gelijk een bitfit sessie toepast.

Maar hoe weet je wat je jonge paard fijn vind haha.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:34

De eerste stappen op het paard zijn bij sommige van jullie al gemaakt, wat goed zeg!

Mascha krijgt in totaal 300 gram Metazoa Superfit Broxxx Esparcette + uitgemeten kruidenmelange. Daarbij 100 gram lijnzaad + 20 ml lijnzaadolie en onbeperkt onverpakt hooi.

Qua training gaan we hier met stapjes vooruit. Het grondwerk begint zijn vruchten af te werpen. Mascha blijft wel een draakje soms, maar ik kan het nu beter managen en het lukt me beter haar ook tijdens die uitspattingen te blijven sturen. Voor wie het interessant vindt: in het volgtopic in mijn onderschrift ga ik hier wat dieper op in. Het is weer een heel bericht geworden, dus wil het topic hier niet volspammen :')

Hebben jullie ook een schema qua behandelingen door het jaar heen? Als in osteo, fysio e.d.?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:35

Blijft lastig, denk dat dat erg paard afhankelijk is en blijft. Ik zou gewoon vanuit je omgeving wat bitten testen en kijken waar je jonkie het beste op reageert.

@Liesjj, leuk! ik ga zo even je verhaal lezen in je topic.
Ik heb geen schema, mijn paarden worden behandeld door peuten en paten als ik iets merk aan ze. Hoefsmid laat ik komen als ik er een rijp voor bekappen vind en tandarts en dierenarts komen jaarlijks voor entingen en controle/behandeling.
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 01-02-21 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:37

Wat stitch zegt inderdaad. Kwestie van verschillende dingen proberen en het verschil merken. Bij sommige fitters kan je ook leenbitten krijgen, dan kan je eerst testen voor een periode wat je paard fijn vindt en het bit daarna pas aanschaffen. En anders inderdaad in je omgeving links en rechts wat bitten verzamelen om te proberen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:40

Ik begon te testen met een kneveltrens dubbel gebroken. Was hij te onrustig mee. Toen enkelgebroken kneveltrens. Ging beter. Toen nieuw hoofstel waarbij kneveltrens niet paste, nu een gewoon enkelgebroken trensje. Soms is het even zoeken wat werkt ook. Zo proberen we nu eennwat dunner bitje, omdat we het idee hadden dat de vorige net wat te dik voor zijn mondje was.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:59

Als we een bit gaan gebruiken start ik waarschijnlijk met een ongebroken watertrens. De meeste jonge paarden gaan daar wel goed mee. Stabiel in de mond, geen geknel en toch wat te bewegen door de losse ringen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:00

Hier komt de hoefsmid van oudsher iedere 8 weken maar ik zal hem deze week als hij komt eens vragen of er meer tijd tussen kan. Ze groeien niet snel en hebben weinig te lijden, in tegenstelling tot mijn vorige paard.
En met nu iedere keer een spuit á €43 erin is het een duur geintje!

Gebit laat ik altijd één keer per jaar doen tegelijk met de enting.
Fysio ook sowieso één keer per jaar.
En uiteraard vaker indien nodig, hij zat nu zo vast dat ze na drie maand weer komt en misschien laat ik hem tussendoor ook nog wel doen door de fysio van mijn pony. Ik wil hem echt goed hebben voordat we bezig gaan met ruitermak maken.
Ik vind een check up voordat je er de eerste keer opstapt ook geen overbodige luxe trouwens, je wilt ze wel zo'n goed mogelijke start geven dus geen pijntjes die je zelf niet doorhebt.
En ze hebben weer een ervaring erbij ( hoge kruk ernaast, vreemd persoon enz enz) kan ook geen kwaad voor het beleren.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:12

Juiste bit kiezen blijft lastig. Het is een kwestie van proberen. Met 2 a 2.5 jarige bitten testen is natuurlijk lastig omdat je het niet helemaal goed kan voelen. Voor Alano heb ik nu een Bustrens Harry's Horse Sweet Iron Dubbelgebroken. Voo nu doet hij het prima. Straks onder het zadel ben ik benieuwd hoe en wat

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:01

Ik heb een dubbelgebroken watertrens genomen voor nu. Straks maar zien hoe dat bevalt.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:13

Wat een super mooi hoofdstel Peetje82 _/-\o_

Wat is iedereen goed bezig zeg! Ik loop wel echt een beetje achter :o Na een natte bak hebben we nu een bevroren bak.. Dus lopen we maar meerdere keren per dag wat aan de hand.

Ze moet wel echt wat meer respect voor mij gaan krijgen. En dan is ze ook nog eens zo groot en ik totaal niet.. |o

Gister heeft ze voor het eerst een dekje op haar rug gehad. Uiteraard was ze weer in de veronderstelling dat we haar probeerden te vermoorden, maar na wat chantage met wortels ging ze uiteindelijk akkoord.

Ik heb zo'n vermoeden dat we nog heel wat met haar te stellen krijgen :=

Gelukkig is ze wel erg mensgericht en staat ze het liefst de hele dag met je te knuffelen.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:04

Wat is iedereen goed bezig zeg! Heb ook het gevoel dat ik achterloop maargoed ieder paard is anders :D

Ik voer balancer vitaminebrok 2x200gr per dag en dan kruidenlucerne(moet het merk even nakijken). Savonds een halve baal hooi en sochtends in de wei, soms iets minder, het ligt eraan hoeveel hij op eet. Wij hebben 2 soorten hoor de ene balen zijn minder zwaar en eet hij goed de andere zijn meer compact en eet hij minder, in kilo’s zal het ongeveer gelijk zijn.

De laatste 2 dagen wel echt een draak met aan de hand lopen pff, hele tijd voorbij drammen, bokken en omhoog komen. Wanneer je dan corrigeert wordt hij nog bozer :7 Dus maar even de hulp van een stalgenoot ingeschakeld en vandaag liep hij al een stuk beter weer mee. Merk dat het vooral op stukjes is waar hij veel prikkels krijgt dat hij door je heen loopt, het stuk op de wei waar hij dan jolig doet is denk ik gewoon jong zijn en frisheid. :):)

Hoe corrigeren jullie dat gedrag aan de hand? Ben nu zo ver stilzetten en stap terug doen. Wannee hij rustig is weer verder lopen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:41

Wat gaan we hard! Iedereen is echt goed bezig!

Hier is vandaag voor het eerst de tandarts geweest. De dappere dodo heeft zich weer voorbeeldig gedragen. Hij had de splinters van zijn melktanden in zijn tandvlees zitten en een klein wolfstandje. Verder allemaal good to go *\o/*

Qua bit heb ik nog geen idee, eerst even vanuit mijn omgeving wat proberen inderdaad. Maar ik wacht daar nog even mee tot in ieder geval het voorjaar. Voor nu ben ik nog niet heel serieus aan het Longeren dus daar heb ik nog geen bitje bij nodig

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:47

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:23

Rosemarin schreef:
Wat is iedereen goed bezig zeg! Heb ook het gevoel dat ik achterloop maargoed ieder paard is anders :D

Ik voer balancer vitaminebrok 2x200gr per dag en dan kruidenlucerne(moet het merk even nakijken). Savonds een halve baal hooi en sochtends in de wei, soms iets minder, het ligt eraan hoeveel hij op eet. Wij hebben 2 soorten hoor de ene balen zijn minder zwaar en eet hij goed de andere zijn meer compact en eet hij minder, in kilo’s zal het ongeveer gelijk zijn.

De laatste 2 dagen wel echt een draak met aan de hand lopen pff, hele tijd voorbij drammen, bokken en omhoog komen. Wanneer je dan corrigeert wordt hij nog bozer :7 Dus maar even de hulp van een stalgenoot ingeschakeld en vandaag liep hij al een stuk beter weer mee. Merk dat het vooral op stukjes is waar hij veel prikkels krijgt dat hij door je heen loopt, het stuk op de wei waar hij dan jolig doet is denk ik gewoon jong zijn en frisheid. :):)

Hoe corrigeren jullie dat gedrag aan de hand? Ben nu zo ver stilzetten en stap terug doen. Wannee hij rustig is weer verder lopen.

Even dat gevoel van achterlopen weg laten. Je loopt niet achter! En daarbij liever ‘achter’ lopen dan jezelf en je paard voorbij lopen omdat die er nog niet aan toe is.

Ik heb hier toevallig een soort van post over gemaakt op mijn instagram.

Jij kent je paard het beste en als die er nog niet klaar voor is, is dat oké. Is hij er wel klaar voor en je wilt toch even wachten is dat ook goed. Net zo goed dat je wel besluit om verder te gaan ;-)

Max heeft nog niet heel gek gedaan. Maar ik voel wel goed aan wanneer hij gek wilt doen en dit corrigeer ik gelijk door te zeggen nee bij mij blijven en klaar. En dan praat ik zachtjes en dan vloeit hij af. Als hij schrikt corrigeer ik even mag hij kijken waar hij van schrok en klaar.

Mijn oudere haf had handje van om ook gek te doen of gewoon los te trekken, al doet hij dat al aantal jaar niet.. voel ik blijkbaar nog wel bij Max goed aan wanneer hij spanning op bouwt.

Maar heel eerlijk hij bouwt niet snel spanning op heel nuchter jong paardje, verbaasd me soms nog steeds. Echte extreeme uitspattingen heeft hij nog niet gehad
Laatst bijgewerkt door plutolover op 01-02-21 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:24

Nobel01 schreef:
Vandaag voor de tweede keer gereden, was weer erg braaf!
Zelfs een rondje los gestapt.
Het zadel ligt niet helemaal stabiel, ze is erg rond gebouwd. Zadel sluit verder wel mooi aan, maar schuift wat naar links en rechts, wat met inrijden niet echt fijn is.
Iemand nog ideeën?
De zadelmaker komt zaterdag, ik ben benieuwd of dit op te lossen is, ook mijn dressuurzadel schuift op die manier, maar die hebben we nog niet gebruikt.

[ [url=m/S0ymRq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ffsCPV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Puppy in kwestie.

Is de boom niet iets te breed? Anders zou je een onderlegger kunnen proberen. Een anatomische singel kan ook al wat helpen.

Fijn dat het zo goed gaat!

En qua achter lopen, ik ben vorig jaar al begonnen met beleren en dus stiekem al 3 maanden met het proces bezig. Die van mij wordt dit jaar dan ook al vier.
Ieder proces is ook anders, geef jezelf en je jonkie lekker de tijd, op vertrouwen en respect gaat opleiden veel beter dan quick fixes!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:29

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:31

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:18

Ik heb nu een dubbel gebroken sweet iron watertrens. Met het longeren reageert ze hier iniedergeval goed op.

Leuk om te zien hoe iedereen hier zo hard vooruit gaat!

Qua corrigeren denk ik dat je het voor ieder paard apart moet bekijken. Die van mij is een keer EH roepen genoeg. Als de paarden mij normaal voorbij wilde lopen dan zwiepte ik vaak met het uiteinde van het halstertouw even voor hun neus. Mochten ze daar geen respect voor hebben dan kreeg die wel n ruk aan het halstertouw. Meeste hadden het wel vrij snel door. Maar heb er ook in handen gehad die van een correctie alleen maar drukker werden.

Lady heeft vandaag voor 2e keer zadeltje op gehad. Dit keer helemaal geen reactie op de flapperende beugels. Plan is om volgende maand er op te gaan. Ze is nu al flink bijgekomen en bijna geen rib meer te zien. Ze mag wel nog wat bijkomen op haar rug dus we wachten nog even een maandje.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:38

Nobel01 schreef:
Vandaag voor de tweede keer gereden, was weer erg braaf!
Zelfs een rondje los gestapt.
Het zadel ligt niet helemaal stabiel, ze is erg rond gebouwd. Zadel sluit verder wel mooi aan, maar schuift wat naar links en rechts, wat met inrijden niet echt fijn is.
Iemand nog ideeën?
De zadelmaker komt zaterdag, ik ben benieuwd of dit op te lossen is, ook mijn dressuurzadel schuift op die manier, maar die hebben we nog niet gebruikt.

[ [url=m/S0ymRq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ffsCPV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Puppy in kwestie.

Dit is bij mijn zadel ook. Mijn haflinger heeft nauwelijks schoft. Zadelmaker laten komen. Ze vertelde dat het kan komen dat hij van links naar rechts omdat je paard nog geen balans heeft en nog geen bespiering heeft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:53

Lang geleden heb ik dat ook gehad bij een zadel. Daar hielp het om een vilten dek en singel te gebruiken.