Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:41

tamary schreef:
Wasbeer is een invasieve exoot, wolf is (vinden sommigen in elk geval) inheems.

Ik vind de wolf ook absoluut een invasieve exoot. :j :')

Loretta

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:47

Toch tegenstrijdig. Over de wolf zegt men gewoon dat is natuur die komt uit zichzelf. Maar de wasbeer komt ook uit zichzelf.

Als je het hebt over de wolf beheren dan ben je een soort barbaar die over de natuur wil heersen. Maar feitelijk is het complete natuurbeleid dat de huidige natuurclubs prefereren 1 groot voorbeeld van maakbaarheids denken.

Wel vreemd dat er zoveel tegenstrijdigheden in de complete ideologie zitten waarvan Frans Vera de grondlegger is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:54

Loretta schreef:
Toch tegenstrijdig. Over de wolf zegt men gewoon dat is natuur die komt uit zichzelf. Maar de wasbeer komt ook uit zichzelf.

Als je het hebt over de wolf beheren dan ben je een soort barbaar die over de natuur wil heersen. Maar feitelijk is het complete natuurbeleid dat de huidige natuurclubs prefereren 1 groot voorbeeld van maakbaarheids denken.

Wel vreemd dat er zoveel tegenstrijdigheden in de complete ideologie zitten waarvan Frans Vera de grondlegger is.

Wasbeer is in 1934 ingevoerd in Rusland en Duitsland voor de jacht.
En drager van de wasbeerworm waar mensen flink ziek van kunnen worden (en ontwormingsmiddelen raken uitgewerkt) https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 073306.htm
Exoten doen grote schade aan lokale ecosystemen en veel ervan zijn ingevoerd voor jacht of andere idealistische kan toch geen kwaad uitgangspunten (als er al over nagedacht was). Konijnen, ratten, verwilderde varkens, afrikaanse wilde bijen, ... en qua planten is er ook aardig wat in de rondte gesleept.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:00

tamary schreef:
Loretta schreef:

Wasbeer is in 1934 ingevoerd in Rusland en Duitsland voor de jacht.
En drager van de wasbeerworm waar mensen flink ziek van kunnen worden (en ontwormingsmiddelen raken uitgewerkt) https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 073306.htm
Exoten doen grote schade aan lokale ecosystemen en veel ervan zijn ingevoerd voor jacht of andere idealistische kan toch geen kwaad uitgangspunten (als er al over nagedacht was). Konijnen, ratten, verwilderde varkens, afrikaanse wilde bijen, ... en qua planten is er ook aardig wat in de rondte gesleept.

In een verziekt ecosysteem als de onze doen inheemse soorten ook veel schade. In Duitsland is er begin dit jaar een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de komst van de wolf een grote bedreiging vormt voor enkele inheemse bedreigde plantensoorten.

https://www.nul-online.de/Magazin/Archi ... 6F46D6705C

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 16:18

Let op!!! Odiliapeel, zichtmelding beeldmateriaal is niet heel duidelijk of het 2 wolven of wolfshonden zijn.

Mirranda, echt hoe bestaat het. Maar dat vind ik dus ook vd goudjakhals, de kleinere wolf maar toch al bewezen schapen gedood. Is een echte exoot maar er is al een welkom goudjakhals en Glenn wil er 1000, |(

Het is zo krom ze vinden het natuur als de wolf dieren afslacht want dat zouden oude, zieke verzwakte dieren zijn. Als ik dan nu zie hoe blij mensen zijn als er wilde dieren (gelukkig) gered worden uit water, wakken. Dan zouden ze dat ook niet moeten doen.

Mysa, :D ik ook. Hoe ver willen ze terug vind dat de voorstanders dan maar in wolvengebied in een hutje moeten gaan leven als verzamelaars want tja jagen mag niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:32

Er zijn ineens wel heel veel wolfshonden overal ...

Ik zie inderdaad ook berichten over in dekens gewikkelde reeën die met het winterweer uit het bos worden gehaald omdat ze verzwakt zijn. Er staat dan bij dat dat komt omdat ze opgejaagd zijn omdat het te druk is in het bos (lees: te veel mensen en vooral te veel honden). Tegelijkertijd zijn reeën natuurlijk wolvenvoer bij uitstek die ook met winterweer gewoon op ze jagen. Dat vind ik ook erg dubbel. In ons land wordt alles geknuffeld, tot aan stervende paarden in de Oostvaardersplassen aan toe. Voor een gewonde merel bellen we de dierenambulance. Maar we vinden het wel goed dat zowel wilde dieren als huis- en boerderijdieren door wolven worden verscheurd en opgejaagd. Want dat is dan zogenaamd "natuur".

Overigens heb ik ook het bericht voorbij zien komen dat in Duitsland een wolf over een staldeur heen is gesprongen en een veulen uit de stal heeft geroofd. Ook natuur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:35

Mac schreef:
Overigens heb ik ook het bericht voorbij zien komen dat in Duitsland een wolf over een staldeur heen is gesprongen en een veulen uit de stal heeft geroofd. Ook natuur.

Dus de natuur bouwt stalllen? Handig, hoeven er geen vergunningen meer aangevraagd te worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:41

Dus iedereen met 'open' stallen mag nu ook weer tralies voor de open bovendeuren gaan maken ;(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:42

Over de wasbeer mogen we alleen maar blij zijn dat we die er ook niet nog bij krijgen.

Verder is het natuurlijk te zot voor woorden om verzwakte herten uit het bos te halen. Als er alleen maar gezonde prooidieren in het bos zijn. Waar gaat de wolf dan zijn eten vandaan halen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:42

DubbelFun schreef:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wasberen
Ik vind dat we ons nu best tot Noord-Europa mogen rekenen... 8-)
Iig liever 10 wasberen dan 1 wolf !!

De wasberen waar het hier over gaat, zijn wasberen uit Duitsland. Aan het eind van WOII zijn ze als gevolg van een bombardement ontsnapt en hebben ze zich in Duitsland kunnen vestigen. Eerst werd dit niet als een probleem gezien, maar ondertussen is het daar wel problematisch geworden en proberen ze de aantallen drastisch te verminderen. Je wilt ook echt geen serieuze wasberen populatie in Nederland hebben. Het is niet zo dat ze geen overlast veroorzaken, omdat ze geen paarden aanvallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:43

Je moet je kliko's goed dichtbinden :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:02

DubbelFun schreef:
Dus iedereen met 'open' stallen mag nu ook weer tralies voor de open bovendeuren gaan maken ;(

Wanneer er wolven zijn moeten stallen inderdaad hermetisch afgesloten worden snacht's

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:09

jobamara schreef:
Let op!!! Odiliapeel, zichtmelding beeldmateriaal is niet heel duidelijk of het 2 wolven of wolfshonden zijn.

Is er eigenlijk een centrale plek waar alle zichtmelding te lezen zijn?
Odiliapeel is niet zo ver weg, maar kon er zelf niks van vinden (of ik zoek niet goed haha)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:13

Op Facebook zijn enkele wolvengroepen
Dat van het veulen stond op FB groep "Wolf en Paard"
Laatst bijgewerkt door Mac op 10-02-21 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 17:30

R-G, hij kwam vanochtend voorbij op no-wolves, zichtmeldingen. Met de vraag of iemand meer info had.

En idd je moet eigenlijk voor al je bovenluiken tralies hebben of ze dicht doen als je niet thuis bent.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:33

Dankje! Dan ga ik die meteen even volgen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:27

Er komt gelukkig wel meer aandacht voor de problematiek rond de wolf en weidedieren.
Zie hier op Facebook een krantenartikel over hoe de wolf een landgoed is binnengedrongen. Hij heeft zich onder de omheining doorgegraven en heeft vervolgens drie witte herten opgevreten.
Veel reacties er op ook. Ik ben wel blij dat die mevrouw zich niet de mond heeft laten snoeren door de negatieve reacties die ze heeft gehad van mensen die pro wolf en anti weidedieren(houders?) zijn.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=44 ... 5188745948

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:40

Wat enorm goed geschreven van haar.

De mensen die zeggen dan omhein je het toch even hebben geen benul wat het is om hectares te omheinen. Wat dat kost. Maar ook dat het niet eens helpt.
Hier ook goed omheind met hekwerk, maar ook niet wolvenproof. Koste wel 25.000 euro. Daar moet het dubbele bij om het misschien richting wolvenproof te maken. En dan krijg je dus een gevangenis met ook aan de buitenkant stroomdraad tegen het hek, Dan mag het vast weer niet van de gemeente, loop je daar weer tegen aan.

Hertjes en dat spul elke dag binnen kan gewoon niet.
Paarden kan wel, maar als je dan leest dat ze zelfs binnen komen, wat moet je dan nog?
Ooit hoop ik dat er een kind van zo'n pro wolver word aangevallen, niet ernstig, alleen maar even de schrik bij de ouder er in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:48

Mac schreef:
Er komt gelukkig wel meer aandacht voor de problematiek rond de wolf en weidedieren.
Zie hier op Facebook een krantenartikel over hoe de wolf een landgoed is binnengedrongen. Hij heeft zich onder de omheining doorgegraven en heeft vervolgens drie witte herten opgevreten.
Veel reacties er op ook. Ik ben wel blij dat die mevrouw zich niet de mond heeft laten snoeren door de negatieve reacties die ze heeft gehad van mensen die pro wolf en anti weidedieren(houders?) zijn.

In Duitsland wordt de discussie ook meer en meer gevoerd en ook al hogerop. Dat is ook ooit op Facebook begonnen. Daar houden pro wolvers zich bezig met het sturen fan doodsbedreigingen naar mensen die anti wolf zijn. Maar gelukkig zijn daar ook mensen die zich niet laten afschrikken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:30

Mac schreef:

Die reacties ook weer...Dat je er maar één hek van 3m hoog omheen moet zetten
Of dat ook zomaar even mag!! Echt mensen hebben geen idee met wat voor bureaucratie je als houder van dieren te maken hebt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:45

Dus de Friezen zijn zo gek nog niet m,et één hek rond Friesland :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:48

DubbelFun schreef:

Ik vraag me echt af hoe dat zou moeten werken. Overal zijn openingen in de vorm van wegen. Eigenlijk heb ik het idee dat het meer is om de discussie op gang te brengen over de problematiek.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:49

DubbelFun schreef:

Van mij mag dat hek gewoon om Nederland heen :D

En eens met Loretta: denk dat het meer een signaal is dat dit vraagstuk serieus genomen moet worden.

Facebook is vaak vreselijk maar er komen gelukkig ook wel goede dingen uit voort idd :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:10

Natuurlijk is het niet uitvoerbaar, maar het haalt wel het nieuws en geeft dus een signaal af.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:22

_R_G_ schreef:
jobamara schreef:

Is er eigenlijk een centrale plek waar alle zichtmelding te lezen zijn?
Odiliapeel is niet zo ver weg, maar kon er zelf niks van vinden (of ik zoek niet goed haha)

Had je nog iets gevonden over Odiliapeel als ik vragen mag?
Ik kan verder dan hier niets vinden.