Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 12:19

Ik wacht gewoon even het losgooi filmpje nog af, loopt hij daar ook niet lekker dan weet ik genoeg natuurlijk.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:09

Dit is ff slikken. Stiekem zit ik al rond te kijken, terwijl ons plekje aan huis nog helemaal niet paard proof is. Er komt niet veel voorbij waar ik me direct door aangesproken voel (in een jaar rondneuzen pas drie paarden gezien waarvan ik dacht "hé jammer dat deze nu al te koop staat), maar nu staat er potverdikkie wéér eentje te koop die me perfect lijkt en het kan gewon echt nog niet ;(

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:25

Kun je het paard niet ergens anders stallen tot jullie plekje aan huis klaar is?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:20

Delaja schreef:
Dit is ff slikken. Stiekem zit ik al rond te kijken, terwijl ons plekje aan huis nog helemaal niet paard proof is. Er komt niet veel voorbij waar ik me direct door aangesproken voel (in een jaar rondneuzen pas drie paarden gezien waarvan ik dacht "hé jammer dat deze nu al te koop staat), maar nu staat er potverdikkie wéér eentje te koop die me perfect lijkt en het kan gewon echt nog niet ;(

Of afspraken maken dat het paard daar eventueel kan blijven staan totdat het bij jullie paard-proof is?
Als je het paard volledig betaald (en maandelijks voor de stalling betaald) doen heel veel eigenaren daar niet moeilijk over :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:00

Technisch gezien zou het kunnen, ware het niet dat ik met mijn vriend de afspraak heb gemaakt dat er pas een paard komt als deze aan huis kan staan. En aangezien we nu net met een pup van 9 weken zitten is het ook helemaal niet handig om nu al een paard te kopen. Maar damn, die kriebels.... Gelukkig heb ik vandaag een verzorgpaard in de buurt gevonden, hopelijk helpt dat een beetje!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:54

Aah een pup is natuurlijk ook heel leuk! <3

Ik heb vanochtend eerste stalling bezocht. Helaas zitten ze momenteel vol, maar had zo'n fijn geval bij de stal en de eigenaren. Ze zouden mij een berichtje sturen als er plek is.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:31

Degene die op mijn post hebben gereageerd, bedankt! Was niet in de gelegenheid sneller te reageren. Afgelopen weekend bij de FriesxKWPN van 160 geweest en dit plaatje klopte wel heel goed, veel beter dan de pony van 154. En ondanks dat ik de pony nog steeds erg leuk vind, zegt mijn gevoel de FriesxKWPN. We zijn ook nog naar een grote pony wezen kijken van 1.57 dat paste ook weer een stuk beter, en meer omdat deze 2 paarden wat breder gebouwd zijn. Die pony van 1.54 zat arabieren bloed in en was dus een stuk smaller gebouwd ook. Zaterdag nog een tweede keer kijken bij de FriesxKWPN dus <3

Ik ben zelf ook op zoek naar een iets ouder paard (t/m 11 jaar), niet zo zeer omdat deze braver zijn want ik ken ook oudere paarden die nog steeds echt niet braaf zijn. Maar meer omdat het opleiden van een paard mij op dit moment niet aanspreekt omdat dit mijn eerste paard zal zijn. Opleiden is echt een vak apart heb ik het gevoel.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 00:30

Ik heb de afspraak afgezegd van maandag. Ze had me nog wat videos gestuurd in vrijheid aan de longe maar paard liep duidelijk niet rat links achter. Ben wel eerlijk geweest waarom ik afzeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:32

Oei ja, daar zou dan toch even naar gekeken moeten worden. Verstandig dat je afzegt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 12:02

Ja volgens haar was ie gewoon stijf. Mijn bevriende dierenarts in opleiding zei al 'nee, die is echt mank', maar snap dat veel mensen dit niet zien. Ik persoonlijk heb daar ook geen getraind oog op, pas toen ik zag dat mijn eigen paard niet rat liep heb ik er een beetje oog voor gekregen. Hopelijk laat ze het paard toch eens controleren.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:06

Dollyspikkel gefeliciteerd met je witneus! Hoe zijn de eerste dagen al verlopen?

Jammer Calipsolover, hopelijk komt er snel een nieuwe op je pad.

Delaja veel plezier met je verzorgpaard! Hoelang is het nog eer je een paard aan huis zou kunnen zetten? Als dat een kwestie van een paar maanden is zou ik misschien toch nog eens met je vriend praten of je hem toch niet tijdelijk ergens op een stal kan zetten...

Pffff mijn afspraak voor bezichtiging komende zaterdag weer afgezegd door de eigenaar wegens "al verkocht" :\ Zoekertje stond sinds vorige week vrijdag online, zaterdag had ik contact met haar en de afspraak kon pas ten vroegste nu zaterdag, wegens "te druk met werk en niet thuis enzo". Nja is er ondertussen blijkbaar iemand anders al mee lopen :( Ze zeggen ook wat ze willen eigenlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:11

miezelke schreef:
Dollyspikkel gefeliciteerd met je witneus! Hoe zijn de eerste dagen al verlopen?

Jammer Calipsolover, hopelijk komt er snel een nieuwe op je pad.

Delaja veel plezier met je verzorgpaard! Hoelang is het nog eer je een paard aan huis zou kunnen zetten? Als dat een kwestie van een paar maanden is zou ik misschien toch nog eens met je vriend praten of je hem toch niet tijdelijk ergens op een stal kan zetten...

Pffff mijn afspraak voor bezichtiging komende zaterdag weer afgezegd door de eigenaar wegens "al verkocht" : Zoekertje stond sinds vorige week vrijdag online, zaterdag had ik contact met haar en de afspraak kon pas ten vroegste nu zaterdag, wegens "te druk met werk en niet thuis enzo". Nja is er ondertussen blijkbaar iemand anders al mee lopen :( Ze zeggen ook wat ze willen eigenlijk.

Jammer maar die was dan niet voor jou bestemd. Tegenwoordig gaat het soms wel heel snel inderdaad en krijg je ook geen tijd om na te denken.Meteen beslissen en anders zit je er naast.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:44

Ja inderdaad, maar ik wil mijn tijd nemen en niet moeten handelen als opgejaagd wild. En als de eigenaar ook wat inzit met zijn paard, neemt hij ook de tijd om een goede thuis te zoeken lijkt me - tenzij verkoper koper kent natuurlijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 18:19

Dat heb ik ook een keer gehad Miezelke, paard stond er nog geen 2 dagen op en ik had al laten weten heel geïnteresseerd te zijn. Dat is echt balen dan -O- Maar dan was hij inderdaad gewoon niet voor jou bestemd. Ik verkies persoonlijk ook niet "de snelle afhandeling", wil ook m'n tijd nemen zeker omdat het voor mij een paard wordt voor op lange termijn. Heb een hekel aan mensen die zich dan gaan opdringen omdat ze willen dat je koopt.

Ik ga zondag waarschijnlijk al weer een ander paard gaan bezichtigen dit weekend. Heb een Facebook oproepje geplaatst en een heleboel berichten gekregen. Waaronder een zwarte merrie van bijna 3 jaar, nakomeling van Toto Jr, 1m57, nog weinig mee gedaan en een fijn filmpje waar het paard zuiver en goed loopt, eigenlijk alles wat ik wil dus. Eerst dachten zowel mijn adviseur als ik dat ze buiten het budget ging vallen maar verbazingwekkend ligt ze zelfs eerder naar de goedkope kant wat wel een klein beetje een wenkbrauw doet fronsen... Nu goedkoop is ze ook niet en ik zie niet meteen een reden om niet te gaan kijken.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:22

Heb het ook gehad, dat ik interesse had en vroeg wanneer is eerste mogelijkheid om te komen kijken, zou woensdag zijn. Half uur voordat ik ging berichtje dat ze verkocht was. Nu een gevonden die stuk jonger is dan die dus misschien moest het zo maar zijn. Mijne heb ik via oproepje gevonden, stond niet actief te koop maar zou eigenlijk in het voorjaar verkocht gaan worden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:33

Ik denk dat ik weet welke je bedoelt Calipso, die is echt heeel gaaf :D

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:02

Ik heb vandaag een leuke pony gezien op marktplaats. Een 8 jarige Andalusiër ruin van 1,49m. Beetje aan de kleine kant voor wat ik gewend ben maar het gaat me om het karakter. Filmpje gevraagd van onder het zadel en zowel ik als een collega (die er verstand van heeft) zagen niks opvallends/negatiefs. Dus ik ga waarschijnlijk morgen een afspraak maken om te kijken.

Ik zag wel dat de stokmaat van een Andalusiër tussen 1,55 en 1,65 ligt, er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar zou het iets kunnen betekenen? Misschien zoek ik er gewoon te veel achter en is die gewoon klein gebleven. O:) En uiteindelijk gaat het om het karakter, ik zou hem niet laten staan omdat die onder de stokmaat van het ras zit natuurlijk.
En is het oke om naar de afstamming/ouders te vragen voordat je een bezichtiging afspraak gemaakt hebt? Ben niet thuis in het kopen van paarden en hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:20

robinxfellow schreef:
Ik heb vandaag een leuke pony gezien op marktplaats. Een 8 jarige Andalusiër ruin van 1,49m. Beetje aan de kleine kant voor wat ik gewend ben maar het gaat me om het karakter. Filmpje gevraagd van onder het zadel en zowel ik als een collega (die er verstand van heeft) zagen niks opvallends/negatiefs. Dus ik ga waarschijnlijk morgen een afspraak maken om te kijken.

Ik zag wel dat de stokmaat van een Andalusiër tussen 1,55 en 1,65 ligt, er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar zou het iets kunnen betekenen? Misschien zoek ik er gewoon te veel achter en is die gewoon klein gebleven. O:) En uiteindelijk gaat het om het karakter, ik zou hem niet laten staan omdat die onder de stokmaat van het ras zit natuurlijk.
En is het oke om naar de afstamming/ouders te vragen voordat je een bezichtiging afspraak gemaakt hebt? Ben niet thuis in het kopen van paarden en hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

Geen anda. Andalusier is een kippenras, geen paardenras! De PRE wordt soms wel uitgemaakt voor Andalusier maar vaker is het een of andere kruising oftewel een cruzado.

Op zich hoeft er niks mis te zijn met een cruzado, maar gezien de grote hoeveelheid rommel die naar Nederland gehaald wordt, zou ik de verkoper terdege tegen het licht houden voordat je er zaken mee doet! Weet wat je bij wie vandaan haalt.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:54

Als je volledige naam hebt kun je hem zo opzoeken op spaanse site van stamboek, naam met vaak romeinse cijfers erachter. Dat hij kleiner is hoeft niets te betekenen behalve dat hij nooit voor fokkerij goed gekeurd kan worden.

Even opgezocht, het is inderdaad andalusier, of te wel een spaans paard zonder pre stamboek. Dus of het een zuivere is om zo maar te zeggen is de vraag en dan vind ik die prijs erg hoog, want dan heb je gewoon een kleine e pony zonder papieren. Vind erg rare foto's bij de advertentie, staat heel raar met voorbenen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:57

miezelke schreef:

Het plan was deze lente, maar het lijkt erop dat ik vanaf maart werkloos zal zijn, dus dan zitten de financiën ook nog eens flink tegen. Uiteraard al druk aan het solliciteren, maar doordat ik nog in opleiding ben is ander werk vinden nog niet zo makkelijk...

Altijd zo vervelend, eigenaren die een afspraak maken en dan ineens toch afzeggen om wat voor reden dan ook. Zo had een vriendin van mij jaren geleden een tweede afspraak bij haar droompaard (voor het keuren) die werd afgezegd door de verkoper, omdat ze toch niet ging verkopen. Dus vriendin uiteindelijk een ander paard gekocht, stond nummer 1 een maand later alsnog te koop en twee paarden kon ze zich niet veroorloven, zo zuur...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 13:46

Ik dacht idd dat Andalusiër het ras is en PRE het stamboek. Maar een Andalusier zonder stamboek is vaak niet 100% een Andalusier of toch geen bewijs om dat te kunnen bevestigen. Het is dan ook gewoon een paard zonder papieren. Nu ja op een stamboom kan je niet rijden natuurlijk, maar het is wel een meerwaarde en zeker in de prijs.

Hebben jullie nog tips voor mijn bezichtiging zondag of dingen waarop ik moet letten? Het paard is dus nog geheel groen, uiteraard niet gereden want ze is nog geen 3 jaar. Staat in een kudde, maar kent eigenlijk nog niet zoveel. Zou wel braaf in de omgang zijn dus niet vreemd van mensen maar er is nog niet veel grondwerk mee gedaan en denk dus ook niet dat ze de longe etc al kent.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:37

Ik wil zulke dieren altijd los zien bewegen. Liefst alleen, als dat niet wil is in een groepje ook oké. Wil de benen zien (en het hele lijf verder) en voelen en gewoon even aaien. Kijken hoe ze op me reageren, niet te wild maar ook niet te voorzichtig. Kijken of het past qua karakter. Verder kun je er weinig mee doen dan bekijken.
Vind ik. Zie het als leuke gok altij zulke dieren!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 15:27

Nou ja dat is natuurlijk common sense. Zijn er echt bepaalde dingen waarop ik beter moet letten, hoevaak ga je kijken naar zo'n paard? Ik dacht altijd minstens 2x om te rijden, maar als ze bij de eerste keer mijn hart steelt denk ik dat ik haar de tweede keer gewoon al laat keuren en meeneem.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:23

Er zijn zat mensen die vanaf de foto kopen. Dus zo logisch is het niet.
Het is allemaal zo persoonlijk. Ik kijk sws maar 1 keer. Zelfs als ik naar een rijpaard ga kijken. 1 keer is voor mij genoeg. Als ik twijfel, is het een no go.
Maar ik koop meer jong spul waar je nog niet op kan zitten. Ik laat ze altijd vrijspringen en voor de rest is het vooral het gesprek wat bij mij een gevoel geeft.
Wat heeft het dier al meegemaakt, hoe is die gehouden. Zo'n gesprek voeren wij tijdens het bezichtiging. Dus ondertussen geef je een aai, kijk je hoe het dier in de groep is of hoe je staat te kijken.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:53

Ik ben bij mijn jonkie eerst 4x wezen kijken, haha.
Maar vooral ook omdat ze heel veel jonger was dan ik eigenlijk zocht en omdat ik zeker wilden weten dat ik een netwerk van mensen om mij heen had die bereid waren te helpen als ik ergens tegen aan liep.
Maar als ik eerlijk ben wist ik het na de 1e keer kijken al dat zij het voor mij gewoon was maar durfde de stap niet te zetten, is nogal groot als je een paard van minimaal 4 zoekt en verliefd word op een 1,5 jarige haha