Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:24

Voor wie het wil weten, update van Cookie:
Heel haar hoefzool is aan de teenkant ontstoken. Hoefzweer x10 zeg maar. Toen het ijzer afging kwam de pus als lava uit een vulkaan naar boven. De druk in de hoef was heel erg groot. Foto wees uit dat het gelukkig wel tot de onderkant beperkt bleef. De dierenarts vreesde dat de ontsteking zich ook een weg naar boven zou banen en dat zou heel wat minder leuk zijn. Revalidatie gaat lang duren en de behandeling is best wel intensief. Het gat (of noem het eerder de Grand Canyon) in haar hoef moet iedere keer goed gedraineerd, schoongemaakt en ingebandageerd worden. Stalrust is tot onbepaalde tijd verlengd. Ze heeft pijn, ligt heel vaak. Er is ook tot aan de lederhuid gesneden. Aspirine moet ik blijven geven in een hoge dosis.
Het beleren staat dus logischerwijze helemaal onderaan het prioriteitenlijstje en ik ben aan het twijfelen om het gewoon helemaal te schrappen. Klinkt allemaal heel zwaar, maar zelf sta ik er eigenlijk best wel opgelucht in. :) Ik zit niet met een tienjarige in het beleertopic omdat ik vind dat paarden lekker lang moeten kunnen uitgroeien. ;) Misschien was dit het laatste zetje dat ik nodig had om te beseffen, nee, een rijpaard is het echt niet.

Ik hoop wel dat ik hier mag blijven meelezen en -praten. Ik vind het zeer leuk en interessant om het beleerproces van verschillende mensen en paarden te volgen. :)

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:40

Gini, wat sneu... :(:)
Gelukkig nu wel duidelijk wat er is en een plan, dat geeft ook rust.
Veel beterschap!
Ken je die manier van inpakken van de hoef met luiers en ducttape, dat is erg handig!

Hoi allemaal, ik zit ook ff onder de meeleessteen. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:45

Arme Cookie :(:) Wel fijn dat je weet wat het is, en het is ook nog behandelbaar!
Even doorbijten en daarna weer gewoon genieten van je paard.

Wel of niet beleren maakt niet uit. Jouw paard, jouw keuze. :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 12:51

Ah jakkes wat naar :( Fijn dat er duidelijkheid is, op naar een spoedig herstel!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:54

Welkom Sirius! Wat een spierbundel heb jij zeg :wow:

Wat sneu van je merrie, Cubalibre.. Moeilijke dingen, maar snap dat je Gentle dan aan wilt houden.

Hier helaas nog geen losse haren ontdekt bij Joya. Kan niet wachten tot haar wintervacht er weer af is, maar ja..

Leuke foto, Granoek! Kijk, hem eens trots zijn!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 12:54

Ohh meen je dat, ik vind die pluisbolletjes zo schattig altijd <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:01

Het is ook wel schattig maar zo onhandig. O:)

Soms te warm met longeren, dan weer erg vies en nauwelijks schoon te krijgen. Wassen is geen optie want drogen duurt te lang en het tast de beschermlaag aan..

Vind de fluffy oren en de wapperende bilharen , het schattigste :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 13:04

Oh ja hier niet zo'n harde werkers dus voor ons alleen schattig hahaha. En Duke heeft bang voor waterplassen dus die loopt ook niet door de modder, die blijft 366 dagen per jaar schoon. Ik zou er eigenlijk op moeten oefenen maar ik kan er niet heel rouwig om zijn _O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:08

Joya moet wel door de modder, tenzij ze leert zweven, het weiland was echt een modderpoel.
Niet handig bij een schimmel die zonder deken staat.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:12

Gini heftig zeg, maar wel fijn dat het behandelbaar is. Sterkte met de revalidatie periode, kan me voorstellen dat je het beleren voor nu iig even laat voor wat het is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:28

Wat sneu Gini :( Hopelijk wordt het toch allemaal snel beter.

Ik heb het varken gisteren in de voorwas gezet, vanochtend zag hij er zo uit:

Afbeelding

Daarna nog een keer gewassen en nu is hij zo:

Afbeelding

En nu maar hopen dat hij zich schoon houdt tot en met morgen _O-

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:06

Oke. Hij heeft nu alweer zijn staart ondergepoept >;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:19

Och arme Cookie! Gelukkig is het iets wat weer over kan gaan, maar het klinkt als een lang en zwaar traject. Logisch dat beleren onderaan staat, eerst maar weer helemaal beter worden. Beterschap voor haar, en sterkte voor jou!

Knap witje hierboven! Hopelijk houdt hij zich een béétje schoon :=

Feyre mocht vandaag de sidepull van mijn overleden paard passen. Tjee, zo lijkt ze ineens zo volwassen! Hij mag nog iets hoger, maar de gaatjes waren op dus kon de neusriem niet groter := _O-

Afbeelding

Vandaag geoefend met balkjes stappen en slalommen en cirkelen om pionnen. Deed ze zo knap!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:41

CL leuk je hier te treffen, ik ben fan van jouw paarden, ze zijn zo gaaf <3 vooral Frosty vind ik prachtig. Wat sneu om te horen van Jill :'( is ze zo erg dat pensioen niet meer gaat? Niet verwacht en vrij plotseling of niet.

Ginny is nog niet in de rui maar ik moet zeggen, ze heeft een mooie jas dus had het ook niet verwacht.
Afbeelding

Granoek wat tof zo er op en wat een goedzak ook hé, dat hij dat zo toe laat. Of zijn al die reuzen zo mak?

Gini beterschap met je paard. Sneu dat ze zo'n pijn heeft, hopelijk knapt ze snel op.

Wat een mooie Berdien!

Ik baal echt als een stekker. Zou vandaag lekker de hele middag naar stal gaan en grondwerk les hebben met Ginny. Was in de ochtend eerst naar sportles met de oudste, daarna naar de kapper en van daar gelijk door. Alleen toen ik naar mijn auto liep kreeg ik het spontaan te pakken, volgens mij heerst er buikgriep ofzo. Dus ipv lekker met paard aan de gang heb ik de hele middag in bed of op het toilet doorgebracht. Nu weer een week wachten. En mijn man gaat morgen paardrijden en met Ginny aan de slag dus ik ben jaloers haha

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:27

Och arme Cookie!! Wel fijn dat de druk er nu af is.
Plaatjes heb ik even niet gekeken, zit op t werk...

vwb de quarters, ik ben juist uit de quarters gegaan omdat mijn ervaringen met de huidige lijnen niet erg best zijn. En omdat ik echt een seriously easy going horse wilde, wat als ras relatief gezond en sterk is kwam ik uit bij de Rocky. Koop ik weer net een 'hete' Rocky uiteraard hahahaha!
Timmie is ook nog niet in de rui, de haffies op stal wel....kom echt overal van die blonde haartjes tegen....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:09

Alles nog rustig Phuddle?

Hoe gaat het nu met Cookie, Gini?

Afgelopen dagen druk geweest met Joya schoon en toonbaar te krijgen. Dan is een schimmel best lastig.. Staart twee keer gewassen met shampoo, geweekt in de soda en uiteindelijk was die weer redelijk licht.
Gisteravond is ze ook voor het eerst ingevlochten waarbij ik gelukkig hulp had. :) Joya bleef wel heel netjes staan!
Aanleiding was wat minder leuk... Erelid en iemand die heel veel voor onze rijvereniging deed is overleden. Vandaag was de begrafenis en een afscheidsceremonie waar wij met de paarden naar toe zijn geweest.

Work in progress
Afbeelding

Klaar!
Afbeelding

Voorpui heb ik vanmiddag nog ingevlochten.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:50

Fransje ze ziet er wel sjiek uit zo. Verdrietig van de aanleiding.

Even een vraagje; Timmie snapt het aan de longe aandraven bijna. Hij draaft (na enig enthousiasmeren) vrij netjes aan, alleen houd dat (logisch) maar een half rondje vol. Vanaf wanneer gaan jullie meer vragen? Ik wil hem niet teveel pushen, maar ik wil ook niet dat hij leert dat hij moet aandraven en gelijk weer mag stoppen. Wil je eerst het stukje aandraven echt goed hebben en ga je daarna pas druk zetten op het doordraven? (normaal zou ik zeggen, laat hem gelijk maar wat meer meters maken maar ik zie dat hij er best wat moeite mee heeft omdat de cirkel niet zo groot is- en nee die kan ik niet groter maken want dat is nou eenmaal de afmeting van de bak...straks op de zomerwei heb ik die ruimte wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:57

Veel beterschap voor Cookie.
Puddle, hoop dat alles ok is met jullie, zal wel schrikken geweest zijn.
Mrs_Midnight: rockies kunnen het moeilijk hebben met aan de longe te draven. De mijne heeft een jaar lang geen zuivere draf laten zien aan de longe. Hij mixte gewoon zijn gangen door mekaar. De laatste maanden is het kwartje pas gevallen en laat hij een zuivere draf zien.
Je bent trouwens niet de enige die een Rocky met pit hebt. Ik wilde na mijn warmbloed ook een rustiger paard en zit weer met een pittig ding. Zondag moest mijn vriend de paarden aan huis zetten. Normaal komen de paarden braaf als je ze roept, nu was Quick de boel aan het opjutten en bleef de andere 2 opjagen in het bos, waardoor ze niet naar huis konden komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-20 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:06

Ik zet wel door, zodat ze leren terugkomen als ik het zeg, niet wanneer ze zelf besluiten. En als dat maar een rondje is dan laat ik ze met 3 kwart rondje terugkomen. Ik weet niet hoe groot je bak is? Maar een gezond paard zou daar wel wat langer in moeten kunnen draven hoor!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:07

Hoi hoi,

Ze zit nog veilig binnen gelukkig.
Maar man verwerking gaat wel eventjes duren denk ik. Vreet energie momenteel zonder echte reden zeg maar.

Met Minette gaat het redelijk 1 feb. Verhuisd ze alsnog naar de andere stal toe. Heel spannend. Maar momenteel heeft ze nu op haar huidige strak ook echt veel stress als er ook maar iets gebeurd. (Paard in de bak aan het galopperen, paard wat uit de box word gehaald etc. Etc.)
Uit zich in zichzelf krabben, kop schudden, om aandacht vragen, likken, kauwen etc. Heel sneu.
Als je haar aandacht geeft is ze wel gewoon zichzelf. Tenzij haar echte vriendin weg gaat dan klimt ze de stal uit als ze de kans zou hebben. Maar dat probleem is er al sinds ze op stal zijn gekomen.
Ik hoop dat dit op de nieuwe stal over gaat om dat haar vriendin er dan niet meer is zeg maar. Al vrees ik dat ze een nieuwe gaat claimen dan...

Maar goed dat is een zorg voor later, je lost dit gedrag ook niet even tussendoor op. Dus voor nu laten we het even zo en dan kijkt degene die haar nu voor me doet op de nieuwe stal verder met mij.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:34

Fijn dat de kleine nog veilig blijft zitten Phuddle! Dat het lastig verwerken is is logisch, mooi rustig aan doen :(:)

Dat soort plak-gedrag is wel heel sneu (en vervelend :o ), zou het een stukje onzekerheid zijn? Hopelijk slijt dat met de tijd wat.

Ocherm Gini, arme Cookie! Fijn dat de druk er nu wat af is en het behandelbaar is. Wel nog een pittig behandeltraject dan, pfoe....hopelijk vanaf nu alleen maar voorspoedig herstellen :(:) Blijf vooral meelezen en praten hoor, alleen maar gezellig toch! Ben ook benieuwd hoe het verder gaat bij jullie :)

Ik vraag met longeren wel door, ze mogen pas van gang veranderen als ik het vraag. Dus als ze zelf terug komen, zet ik ze weer in draf en laat dan een half rondje oid draven waarna ik de overgang terug vraag. Als ze dat braaf doen belonen en is het klaar. Ik stop dus nooit met een ongevraagde overgang zeg maar, maar ik houd wel rekening ermee dat ze op die manier aangeven dat de accu leeg is door dan niet te lang door te vragen. Dan bevestig je dat ze op jouw commando alleen terug mogen komen, en met dat hun conditie toeneemt zie je dan dat ze het ook makkelijker volhouden en minder gauw aan gaan geven terug te willen vragen.

Schimmels zijn de hel :)) Heftig hoor, zo'n begrafenis....wel een mooi gebaar.

Volwassen snuitje zo Berdien! :j

Wat sneu van je merrie CL :(:)

Pinda deed het super met loswerkles in de stromende regen zondag, zo knap aan het sjouwen <3 Ondanks initieel gemopper op het feit dat het plensde, ze is van suiker :))

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:51

SVRL thanks, ik was er al een beetje 'bang' voor. En wat een rotgeintje van Quick :')
Ik zal dan proberen of hij iets verder kan en hem dan op commando terug laten komen. Als hij het niet voor elkaar krijgt is hij wellicht ook aan het mixen. Hoewel hij het zonder longe wel in krappe bochten ook laat zien. (hij loopt alle gangen als hij los is, alleen voor een echte stevige tolt is de ruimte vaak net te krap en dan valt hij weer in een andere gang.)
Phuddle toch ook wel spannend, zo'n verhuis, hopelijk met het gewenste effect.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:26

Even egobericht: afhankelijk van vervoer gaat Pinda zondag of maandag naar de zadelmakmaakmensen := Ik heb nu al stress, mijn kleine baby gaat naar kostschool }:0 _O-

Maar is wel fijn, onze bak en paddock zijn verzopen op het moment dus ik kan niet echt volop vooruit zelf dus goed dat ze ergens heen kan met binnenbak voor 1-2 maanden :) Januari/februari zijn bij ons op stal echt de prutste maanden wat betreft bodems dus de timing is perfect!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:09

Vientje schreef:
Even egobericht: afhankelijk van vervoer gaat Pinda zondag of maandag naar de zadelmakmaakmensen := Ik heb nu al stress, mijn kleine baby gaat naar kostschool }:0 _O-

Maar is wel fijn, onze bak en paddock zijn verzopen op het moment dus ik kan niet echt volop vooruit zelf dus goed dat ze ergens heen kan met binnenbak voor 1-2 maanden :) Januari/februari zijn bij ons op stal echt de prutste maanden wat betreft bodems dus de timing is perfect!

Klinkt goed, nou ik zou ook in mijn broek poepen hoor
Ik hoop dat pinda het goed gaat doen op kostschool komt vast goed!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:12

#egopost aan#
Ik heb vandaag de eerste twee korte zijde van de binnenbak gereden op Joya! *\o/*
Gewoon zonder zadel erop beklommen, en vriend had de leadrope vast, en we zijn gaan stappen.
Geen enkel probleem, heel relaxed.
# egoïst uit#