[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:18

Ik had trouwens tot voor kort geen idéé dat mensen zo struikelen over de juiste uitspraak van z'n naam. Maar ik heb het de laatste tijd wel vaker gehoord, dat men geen idee had.

Gewoon Japie van maken, is wel zo makkelijk, toch?

Op z'n papieren staat 't natuurlijk wel interessant: Bonte Jaopie van de Weideblick, hahaha.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 04-05-15 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marein

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:33

Voor mij geen probleem hoor! Mijn paarden en vooral mijn honden hebben ook "originele" namen, ik hoor ook regelmatig wel eens "wablieft?" ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:50

Wat een beleefde honden heb je dan, Marein ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:26

Shirley schreef:
Wat een beleefde honden heb je dan, Marein ;)

:D _/-\o_

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:37

Vanmorgen laatste keer gereden voordat ik a.s. zondag om 10.5 de les in moet.

Vind Jaopie er maar minnetjes bij staan, na vele jaren strijd tegen zijn eeuwige molligheid (zullen we maar zeggen), werd hij mooi afgetraind, atletisch, maar nu vind ik het net weer iets te ver doorslaan, eigenlijk. Hij krijgt zelfs een beetje een dakvormig kruis (spiertonus/volume verlies achterhand?) Toch eet hij massive amounts hooi, zijn weidemaatje Khavanna krijgt er zelfs een licht buikje van (maar die is gigantisch veel kleiner en tengerder natuurlijk wel), maar bij hem is het niet aan te slépen.
Hij staat nu sinds het verlies van stuk manen (door de halsdeken) geheel dekenloos, vanwege licht en lucht door de vacht en manen, maar zijn zwarte lijf is nu bruinig verkleurd, hij is nog niet door de verharing, sja..... Het moois is er wel af, momenteel. Of komt het doordat hij nu zonder deken staat en in de nieuwe vachtaanmaak zit?

Ik aarzel om weer krachtvoer (de Omega 3 Powermuesli) bij te gaan voeren, straks wordt het weer zo'n raket met wegsprintgedrag zoals eerder gebeurde, hoewel ik niet weet of dat daar aan lag of aan mijn verkeerde energie.

Volgende week krijgen we paar écht warme dagen, dan zal ik 'm eens helemaal wassen en een vliegendeken opdoen (die ademen tenminste).

De training op zich ging wel redelijk, maar niks echt opzienbarends of " extra's", gewoon een meewerkende, maar niet bar enthousiaste Jaopie. Hij kwam wel erg mooi en snel tot ontspanning, steeds, maar ik mis momenteel nét die POWER bij hem.

Zal zondag Steef es vragen wat hij er van vindt, en of het management/beleid niet anders zou moeten.

Stalamzone die op een araboFriese wedstrijdmerrie ook in de bak reed, vond hem juist "hartstikke mooi, slank en atletisch" er uit zien (ze kent 'm al jaren dus ook als "te dik" maar ze zei ook dat z'n kont achteraan schuin afgeplat begon te worden en dat-ie er nog nooit zo slank had uitgezien in alle jaren dat ze 'm ziet).
Sja... het is natuurlijk geen sportpaard type, maar een barok gevormd paard, dus die barokke afgeronde vormen moeten er wel áán blijven zitten.

Ik ben er niet helemaal tevreden over ieg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:43

Het is heel lastig dit jaar.
De paarden zijn net een beetje door hun wintervacht heen en dan gaat het ineens weer vriezen!
Ik merk het aan die van ons ook en dan met name aan Kim.
Zou het nog even aankijken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:48

Leuk, zondag weer les.... ben benieuwd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:50

Ja, ik weet 't niet... van de boel aankijken wordt niks beter, toch? Ben wel blij dat z'n verdwenen manenstuk nu weer ca. 4 cm aangegroeid is, dat groeit toch iets harder dan ik had verwacht bij hem, in eh... ruim een maand, dacht ik. Maar dat is eigenlijk het minst belangrijke punt nu.

Bloedje trekken? Wormenkuur? Of gewoon rare zachte winter/verharingsgedoe?

Het punt is eigenlijk: dit alles heb ik nog nooit éérder bij hem gezien of meegemaakt, vandaar dat ik me even op 't hoofd krab....maar mogelijk heb ik weer eens nergens geduld mee...hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:56

Nouja, als het volgende week lekker warm wordt en het dus wel aan de energie ligt die hij kwijt is aan de temperatuurschommelingen, kun je het gerust even aankijken, want dan zou het zo beter moeten worden.
Dat bedoel ik...

Mest laten onderzoeken is ook geen slecht idee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 15:07

Ik heb me overigens ook niet gehouden aan Steef z'n 2 dagen op- 1 dag rust - 2 dagen op trainingsschema, want heb duidelijk het gevoel gehad dat hij daar fysiek momenteel niet aan toe was, drie kwartier oefeningen en dan uitbouwen naar langer. Paar dagen was ook de buitenbak door de nachtelijke regen weer drabbie, dus dan wil vd Bos niet dat ik daarin rondplons en -ploeg, begrijpelijk met zo'n Jaopie natuurlijk, heb ik dus ook niet gereden.

Dat zal ik Steef ook wel eerlijk zeggen, zondag.

Ik heb eigenlijk een beetje het gevoel dat het aanmaken van de nieuwe vacht hem dit jaar nogal wat energie e.d. afneemt. Het was ook het eerste jaar dat-ie ooit geschoren is behalve op z'n benen. Voorts toont ie vrolijk enthousiast en ERG hongerig op het hooi. Hij ploegt er heel wat doorheen, het gras in de wei is beslist niet genoeg om daar al van te kunnen draaien. En dan nog zo (voor zijn doen!) net-an er bij staan.
Khavanna daarentegen ziet er uit als een zonnetje: vrijwel uit de verharing, diepzwart op de zwarte vlekken, en een beetje een vreetpensje.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:15

Ik zie hetzelfde bij mijn hafje. Ze ziet er goed uit, we hebben deze winter lekker kunnen doortrainen, maar het verharen is best lastig. Aan de voorkant heeft ze nu glanzend zomerhaar, na de schouders begint het winterhaar. Dat laat best lekker los maar het kost haar ook veel energie. Dat komt volgens mij vooral door de steeds veranderende temperaturen van relatief koud naar relatief warm.

Hoeveel Omega powermuesli gaf je? Voorzichtig eens beginnen met een halve portie nu je de training weer wat meer gaat oppakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:16

Hier precies zo bij 2 van de drie!
Hals, schouder al bijna compleet zomervacht en daarna gewoon nog echt een dikkere vacht.
Kim stond vandaag zelfs weer onder de losse haartjes, kost ze echt een hoop energie.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:19

Ja precies, ik dacht vandaag: "ik borstel d'r even met een zachte borstel, het zal wel meevallen met de losse haartjes". Niet dus, de vlokken vlogen me om de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:21

Hier ook, ik heb zo'n zweetmes met kartelrand, werkt enorm!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:25

Ik gaf 's morgens een halfje en 's avonds ook.

Moet eerlijk zeggen dat Steef in een mail een dag of wat geleden (ik mail hem wel eens de trainingsresultaten en het wel en wee over de hoedanigheid van Jaopie z'n conditie)óók voorzichtig de suggestie opperde dat ik wellicht toch weer iets zou kunnen gaan bijvoeren.(dat voorzichtige omdat ik nogal wel eens eigenwijs kan zijn, hahaha).

Heb ik (nog) niet gedaan, maar ik zal het zeker even bespreken met hem zondag. Dan beginnen misschien met een kwartje in de ochtend...?

Goed om te lezen dat er dus overal verharingsgedoe is.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:33

Voer je nu alleen hooi dan?
Ik zou zeker beginnen met een goede vitaminebrok!

*gaat weer in meelees modus :p*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:35

Nee,een hele hoop hooi en vitaminekorrels van Metazoa (dat is dus niet een brok verder, alleen vitamines)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:36

Let even op de scheve calcium fosfor verhouding van metazoa? En nogal hoog in ijzer.. Dat zou mee kunnen spelen wellicht?

Edit teveel aan ijzer kan bijv leiden tot tekorten aan koper en zink. Tekort aan koper kan ook de lichtere kleur vacht bv veroorzaken las ik bv hier http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html
Van ijzer schijnt neer dan genoeg te zitten in de Nederlandse bodem dus in ons gras en.hooi.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:01

Is de Subli zonder ( muesli) misschien iets voor Jaopie? Mijn heel brave, maar op voer heel makkelijk heet en onredelijk wordende, in de dressuur hárd werkende valkje, doet het daar super goed op!

Hij krijgt zo toch net even wat extra's, zonder er heet van te worden ( en geloof me: Jou-Jou kan al reageren op net even wat rijker hooi....)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:41

@Raamzicht: dat is een interessante link zeg, met bijbehorende sub-links onderaan!

Nu heb ik er dan ook meteen genoeg van en ga volgende week denkelijk maar eens een bloedje laten trekken om alle gehaltes eens even te laten meten (en die van de merrie tegelijk ook, aangezien die altijd en eeuwig samen lopen). Dan weet ik eea. tenminste zéker.

Van die Metazoa wist ik door het Metazoa topic, ik geef het hem nu circa een half jaar. Maar dat kan dus ook heel negatief op het kopergehalte uitwerken, even simpel gezegd. Daar stap ik ook maar even vanf, 't is toch bijna op, en ga ik op zoek naar een andere vitamine-supplementering voor zover hij nog niet op een volledig krachtvoer staat.

Subli muesli zonder haver heeft Jaopie jaren geleden in zijn zadelmak/beleringsperiode met idd. uitstekend resultaat gekregen.

Werk aan de winkel dus om een goed beleid voor mekaar te krijgen! Ofwel het huidige op punten te herzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:51

Mooi dat het nog zo goed gaat en het is ook goed dat je naar je paard luistert mbt trainingsschema., zo heb je de minste kans op blessures. Hopelijk kom je eruit met de voeding.

[naam] is ondertussen ook weer in vorm, ik kan niet wachten tot de les morgen. :):)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:54

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 16:38

Zondag 10 mei: les nr. 17 (iedere veertien dagen) van Steef Geelen van http://www.rechtpaard.nl

Het begon er al mee dat ik helemaal geen zin had in de les, ik vond dat ik te weinig doelmatig getrained had met Jaopie. Wat ook zo was, maar wat naar mijn mening ook deels niet anders kon, daar ik Jaopie niet in topconditie vond en de laatste week door regen de bak niet top was (dus amper gereden zoals had gemoeten). Ik was dus ontevreden, zowel met de vorderingen die we afgelopen 14 dagen gemaakt hadden (niks, volgens mij) als met heel Jaopie z'n hoedanigheid.

Maar zoals dat altijd op de een of andere manier gaat met mij en Steef, was Steef:
a. in een super-opperbeste en enthousiaste bui (hij is ook nooit chagrijnig overigens)
b. in een stemming om eens even de vorderings/trainers agenda door te gaan nemen

Had ik dat weer?

Maar zoals dat óók altijd gaat met Steef en mij, had hij de stand van zaken metéén in de gaten en grepen we dus terug op hetgeen we in les 16 steeds geoefend en benadrukt hadden. Dit, terwijl hij in een mail nog had aangekondigd "iets nieuws" te willen gaan introduceren voor Jaopie en mij. Dat was na goede resultaten in een training vlak na de vorige les. Dat ging dus niet door, hij borduurde door op de vorige les (tot mijn opluchting, aan iets nieuws waren we ook echt niet toe).

Hoewel ik wel heel relaxed op het paard zat, merkte ik dat mijn beroemde (nou ja, beruchte) "moeilijke" frons weer geregeld op mijn smoel verscheen. Dat was dus mentale spanning, weer. Zag Steef ook, dus die begon wat kwinkslagen te maken en ons oefeningen te laten doen waarvan bekend is dat Jaopie ze easy kan. Daar knapte ik al gauw van op, en Jaopie ook, want die deed wel weer z'n best, z'n buikspieren werkten weer overuren en al gauw zat ik er weer helemaal "in".
Het was schakelen, schakelen, schakelen, en nog eens schakelen.
Steef is bij Jaopie en mij vooral bere-scherp op "de stop" omdat Jaopie er een paar keer serieus vandoor is gevlogen (niet tijdens een les overigens), en hij dat wel erg link vindt met zo'n beer als Jaopie. Ik maak daar dan nog wel eens een geintje over, maar hij vindt het geloof ik niet zo "grappig" (heeft-ie gelijk in, er kunnen ongelukken van komen).

Het pogen Jaopie meer op het achterbeen te zetten door steeds weer halt te houden, vanuit stap, maar ook later vanuit draf, wordt hij daarbij hard (komt-ie er tegenin), dan paar pasjes achteruit vragen, en dan metéén vertrekken, in stap (later ook in draf), maar dan wel écht vanuit het achterbeen, ging al gauw stukken beter bij iedere herhaalde oefening.
Vertrok Jaopie niet echt met een soort golf (dat voel je) vanuit achterbeen door de rug, dán meteen weer terug naar halt en opnieuw, tot we er tureluurs van werden.
Het hielp wel, want na een aantal keren besloot Jaopie dat hij maar beter metéén voorwaarts zijn power kon inzetten. Helaas resulteerde dit aanvankelijk even zo vaak in een Jaopie die er in de halt een pasje bij probeerde te smokkelen.

"Ja, maar het was maar één pasje Steef, hij heeft daar even tijd voor nodig" smoesde ik.

"Niks er van, zelfs geen hálf pasje" oordeelde Steef. "JIJ bepaalt, anders doet hij het en ben je straks nergens meer... of een heel eind verderop... hahaha".

Op een gegeven moment had Jaopie het zó goed begrepen dat hij een voorbeen waarmee hij wilde "smokkelen" al opgetild had om alsnog voorwaarts te zetten, maar het in afwachting van gewoon in de lucht liet hangen zo van: eh.... ja zeg het maar? Waarna hij het toch maar, zij het heel onderstandig onder z'n body terugzette. Hahaha, dat was wel een lachmomentje!

In de vorige les hadden we zo'n moment ook eens even met een achterbeen, dat had-ie al in de lucht maar was er opeens niet zeker van of ik stil wilde staan of dat ik achterwaarts zou vragen, dus het been bleef daar even in het luchtledige hangen in afwachting van....Hij zette dat been toen ook enorm onderstandig onder zijn lijf terug neer.

Daaraan merk je dat hij in principe bereid is jouw vragen en opdrachten af te wachten.

Op delen was hij weer lastig vooruit (voorwaarts) te krijgen, maar ook dat ging allengs wat beter, er kwamen meer en meer goede stukken tussen (wat ik ook naderhand hoorde van enkele omstanders).

De pest met Jaopie is dat hij zo'n krachtbeer is, dat hij met alles denkt "Dat doe ik toch even?" maar dan wel op zijn manier, hetgeen niet de bedoeling is, het moet op áánvraag van de ruiter. Ook moet je die kracht wel eens in banen leiden, hij heeft momenteel meer kracht dan conditie, dus hij moet de power een beetje bij zich houden, anders wordt het een doelloos krachtvertoon. Dusje moet hem als het ware zowel afremmen als voorwaarts enthousiast houden.

Dat eea uiteindelijk kan leiden tot een bal gebundelde energie en een rijzen in het front van Jaopie waardoor hij opeens twee keer zo groot en fier lijkt, dát is waar we uiteindelijk heen willen.

Morgenochtend weer de les narijden en weer voorzichtig beginnen met krachtvoer supplementeren.
Er hoeft voor Steef geen 50 kg bij, hij vindt hem absoluut niet magertjes of minnetjes, maar in een zeer sporty conditie (om te zien) maar wel een kwak spieren er bij op.

Daar ga ik de komende maand op trainen, want over 14 dagen is er geen les, dan is Steef op vakantie.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-05-15 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:41

Fijn dat je les goed ging..ondanks het geen zin hebben... Met Steef krijg je er wel weer zin in hahahaha.. die motiveert je zo dat je altijd wel blij van je paard afstap.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 16:52

Idd, naderhand vroeg hij nog hoe ik het zelf had gevonden...

Nou hmmm... zei ik, maar toen zei hij: man 't ging hartstikke goed, 75% lukte toch gewoon, er zaten merendeels héle goede stukken in, zulke scores halen ze in de GP geeneens.

Ja hoor Steef..... _O-

Maar hij vond het zelf juist een hele goede les (en omstanders die even met name het laatste stukje van de les hadden gezien) vonden ook dat er supergoede stukken tussen hadden gezeten).

Terwijl ik zelf dacht dat het merendeels knudde was gegaan..

Moet nu even oppassen weer niet te veel te verwachten en niet te zwartkijkerig te gaan worden, want daar hebben we dus niks aan. Ik kijk dan altijd naar die 25% die naar mijn gevoel NIET goed lukte, zucht....