Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:25

ceasario schreef:
Maar "goed" paardrijden hoeft niet via een weg te gaan van hulpmiddelen als slof -bijzet of noem maar op wat voor trukages.
En als dat niet lukt zonder deze rommel moet men toch eens bij jezelf te raden gaan, of je eventueel behaalde successen wel fair geweest zijn t.o.v. van je paard.
(..)
Slechts weinig (top)ruiters hebben enig idee hoe een paard functioneert en wat zij hem aandoen met hun manier van rijden.

(..)
Als het doel sport is,zegeviert het ego namenlijk altijd boven het welzijn van het paard".

OK dan!

Het kan niet schelen, hij scoort toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:05

Aqua8horse schreef:
Is dat dat mooie paard uit je profiel?

Ik heb alleen maar mooie paarden in mijn profiel Haha!

Stond gisteravond bij 2 2-jarigen te kijken, en de ene heeft een heel andere halsaanzet dan de andere. Die rolt van nature al veel makkelijker op bij de kaak dan de ander. Dat soort dingen speelt volgens mij absoluut mee. Ik vind het dus bizar wat hier beweert wordt dat de individuele bouw van een paard er niet toe doet, die doet er juist alles toe! Als ruiter begin je bij het paard, hoe het paard fysiek en mentaal in elkaar zit en daar pas je je training op aan, niet andersom.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:13

Jeetje, even de eerste 2 en de laatste 2 pagina's gelezen maar ik zie al dat dat niet voldoende is. Vanavond als ik wat meer tijd heb zal ik me er eens in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:18

Hahaha Anouk, ik denk dat je 27 moet gaan doorspitten Haha! Veel plezier ermee Knipoog.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:38

Hahaha, ja Lov, ik vrees met grote vrezen Haha!. Ik dacht nog, misschien red ik het zo ook wel, maar helaas Knipoog.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:58

Er wordt de hele tijd verwezen naar het plaatje van Superpepijn, dat de hoek niet verandert. Op de tekening verandert de hoek idd niet, maar de hals is op de tekening recht, terwijl die in het echt rond is! Al ga je je paard lager rijden (terwijl de hoek niet zoveel verandert) wordt de hals ronder en worden de pezen en spieren opgerekt, daar zit nou juist een probleem. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd???

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:02

dat de hals in het echt rond is, is waar. de hoek wordt verdeeld over de hele hals. wat de hoek alleen maar minder scherp maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:29

ceasario"]
[quote="Zep schreef:
Even over diep rijden en horizontale balans en dat soort ellende:

Ik heb vandaag enorm genoten van met name Lingh en ook Salinero, die allebei fijn aan elkaar, op het achterbeen en mooi voor de LL in de ring werden voorgesteld. Echt super genoten.

Afbeelding

bron:
http://www.eurodressage.com/
[/quote]

Zal ik het maar hardop zeggen dan : Is het neusje wel voor de LL en is de nek wel het hoogste punt???

De eerste foto is volgens mij bij de afgroet, dus die tellen we niet mee lijkt mij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:35

nog steeds vraag ik me af of de valse knik nou net zo schadelijk is (volgens dat onderzoek dan) als ldr, en of er door ldr rijden meer kans is op rijden met valse knik (in de oprichting dus).
Ook is niemand het eens wat nou precies een valse knik is. Je hebt de hele duidelijke valse knik, waar je echt een "knik" ziet. Maar aan de andere kant heb je ook rijden waarbij de 3e wervel het hoogste punt is, maar de hals wel vloeiender doorloopt (maar er blijft dus een soort breekpunt bij de derde wervel). Is dit ook een valse knik??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:39

even nog over de bovenste foto, misschien op een heel slecht moment genomen hoor, maar ik vind het persoonlijk dus heel erg lelijk als er zo'n uitgestrekte gang wordt gereden met het hoofd bijna achter de loodlijn, ik vind het er vreemd uitzien.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:08

Citaat:
Zal ik het maar hardop zeggen dan : Is het neusje wel voor de LL en is de nek wel het hoogste punt???

Dat neusje is zeker niet voor de loodlijn.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:43

wetenschappelijk bewijs voor schadelijkheid is enkel te vinden in anatomie en psychologie. als je dat een beetje bestudeert, weet je voor jezelf waar de grenzen liggen. als je die wilt overschrijden voor een 'hoger' doel, dan is dat jouw keus. gaat ie misschien beter lopen, maar voor minder lang. volgens mij weet elke trainer wél waarmee hij bezig is. of het op lange termijn ook goed is, dat ligt aan de idee van de trainer.

een valse knik is volgens mij wanneer een vloeiende lijn onderbroken wordt. dan is het per definitie niet goed (de vloeiende lijn is immers gewenst), misschien zelfs schadelijk voor de gewrichten, zie anatomie.
LDR kan met een valse knik. het is moeilijk om goed LDR te rijden, en het is niet meteen te zien of het goed is. daarom is het zo'n moeilijk punt. het kan best op een goede manier, maar er mag niet altijd zo gereden worden, en het kan gemakkelijk fout...

mooie discussie, maar volgens mij weet iedere goed geïnformeerde zelf hoe het zou moeten, en hoe hij bezig is. als daar verschil in zit, moet diegene zelf uitmaken of zijn geweten het aankan.
zwaar hoor allemaal. vooral die persoonlijke aanvallen. als we nu allemaal eens geen bokkers noemden? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:15

Okee, ik heb nu even tijd om er echt voor te gaan zitten en de hulp van een veterinair. Knipoog

Allereerst een opmerking: er is een hoop meer onderzoek verricht naar de ligamentum nuchae (want daar praten we hier over) dan alleen door die dr. Weiler.

Waar het volgens mijn interpretatie van Weiler om draait, is de druk op de ligamentae nuchae. Dit is het ligament (peesstructuur) dat bovenlangs de spierstructuren aan de halswervels loopt, rechtstreeks van de spinale uitsteeksels van de schoft naar de schedelbasis. Op de 1e en 2e wervel liggen slijmbeurzen waar hij overheen loopt. Ik kan zo snel even geen duidelijker plaatje vinden dan dit:

Afbeelding

Helaas is op dit plaatje het hoofd er half af, maar je kunt zien dat het hoofd hier bijna op de LL is. De buiging in de eerste 2 wervels is veel minder groot dan de buiging in de andere wervels. De buiging tussen de eerste 3 gewrichten is beperkt door de manier waarop de gewrichten aan elkaar staan en hoe het ligament eraan zit. Als je het ligament doorknipt stort de hele boel in elkaar.

Als je een paard diep rijdt, wordt de buiging in de eerste 3 gewrichten (tussen de SB en de C1, C1-C-2 en C2-C-3) niet groter dan bij een hoge oprichting. Als je een paard hoog instelt blijven de onderste nekwervels min of meer recht en is er enkel buiging in de bovenste gewrichten. Als je een paard diep werkt, rolt de wervelkolom ahw af, maar de buiging in de bovenste gewrichten blijft gelijk want die kan niet groter worden. De algehele kracht die op het ligament werkt als je een paard diep werkt wordt groter, maar een groot gedeelte van deze kracht wordt opgevangen door de zijvertakkingen van het LN en de licht-elastische aard van het ligament. Een paard is dus anatomisch gezien volkomen in staat om die beweging uit te voeren. Bij afbuiging in enig gedeelte van de hals wordt de kracht verdeeld over de gehele structuur. De kracht komt dus niet uitsluitend op de schedelbasis terecht! Je zou bij paarden die diep gewerkt worden dus eerder problemen verwachten in het blauw omcirkelde gedeelte dan in het groen omcirkelde gedeelte.

Omdat spieren te trainen zijn, laat ik die hier buiten beschouwing. Een pees is ook te trainen, maar een pees is onder normale omstandigheden veel starder dan een spier.

Over botwoekeringen: een botwoekering geeft enkel aan dat er reactie is geweest van het bot op de aanhechtingsplaats. Vergelijk met een schiefel: een schiefel geeft pas problemen op het moment dat daar een andere structuur in de verdrukking komt. Het is dus te kort door de bocht om te stellen dat een botwoekering per defenitie problemen heeft gegeven.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:18

De eerste en belangrijkste stap in het LDR rijden is voorwaarts, alleen is het helaas zo dat veel mensen dat vergeten en zich alleen concentreren op die kop rond en naar beneden. Terwijl dat er alleen maar voor zorgt dat je paard losser wordt in zijn lijf, al zijn spieren goed kan gebruiken en de achterhand beter kan gebruiken. DAT wordt alleen helaas te vaak vergeten.

Oftewel: het rond laag en diep van voren is een middel om het ultieme doel te bereiken: een voorwaarts, ontspannen, evenwichtig, rechtgericht, durchlassig, verzameld paard (ik weet dat ik iets uit het rijtje vergeet maar er zijn zat bokkers die dat wel even voor me kunnen aanvullen).

Zoals ik al eerder zei, 1000 mensen, 1000 methoden. Voor iedere methode geldt dat het (imo) allerbelangrijkste is dat je er goede en deskundige begeleiding bij hebt. Daar staat of valt alles bij!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:26

Anoukie schreef:
Oftewel: het rond laag en diep van voren is een middel om het ultieme doel te bereiken: een voorwaarts, ontspannen, evenwichtig, rechtgericht, durchlassig, verzameld paard (ik weet dat ik iets uit het rijtje vergeet maar er zijn zat bokkers die dat wel even voor me kunnen aanvullen).

Bedoel je: takt, losgelassenheit, aanleuning, schwung, recht richten, verzameling??? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:37

Je zou zelfs kunnen stellen dat als we doorrijden zoals we nu doen en paarden blijven fokken die in het huidige werk goed meekunnen, we over een x-aantal jaar door natuurlijke selectie paarden hebben die bijvoorbeeld een sterkere aanhechtingsplaats aan de schedelbasis hebben.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:43

Zep schreef:
Je zou zelfs kunnen stellen dat als we doorrijden zoals we nu doen en paarden blijven fokken die in het huidige werk goed meekunnen, we over een x-aantal jaar door natuurlijke selectie paarden hebben die bijvoorbeeld een sterkere aanhechtingsplaats aan de schedelbasis hebben.

Ik denk niet dat het zo makkelijk is om de paarden aan te passen aan de methode, dan zou het toch veel makkelijker zijn om de methode aan te passen aan het paard

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:55

Aqua8horse"]
[quote="runningkawa"][quote="Aqua8horse"]
[quote="runningkawa schreef:
Idem hier SP. En dat antwoord wil ik ook wel eensweten.
In sommige gevallen vraag ik ze net dat tikkie achter de LL samen met een tikkie dieper.
Ik rij ook graag vwnw, dan weer niet achter de LL
Net wat je voelt aan je paard, daar speel je op in

Ik heb wel altijd paarden die maar een paar ons gewicht in mijn handen hebben, dus dat ligt dan niet aan die 2 cm achter de LL.

Toch heb ik altijd les gehad via de klasieke manier.

En idd er is een verschil tussen basis en GP, maar toch beginnen we allemaal bij het begin bij elk paard.

Waarom rijd je KAWA iets achter de loodlijn? Ik bedoel eigenlijk wat voel je dan anders of wat lukt er niet?
[/quote]

Wat ik X pagina's geleden al aangaf. Lachen
Op concours als hij heel erg fris is en zich opnaait.
Voor de LL zet hij zijn rug en lijf vast.
2 cm achter de Ll en ik heb 2 ons in mijn handen en een ontspannen paard onder me wat ik daarna als het frisse eraf is naar wel voor de Ll kan brengen.
[/quote]

Ik snap niet dat je dat niet anders kan oplossen.
Net heb ik ookal gereageerd toen je zei dat je neigde om mij te vragen om de verzamelde draf er even op te zetten. Ik zou je dat graag een keer willen laten ervaren misschien dat het dan inzichtelijker wordt.
[/quote]

Je hebt inmiddels een uitnodiging gehad per PB heb ik begrepen.... en uiteraard ben je van harte welkom om de tavers er op te komen zetten bij Matador....
Wanneer spreken we af?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:57

SuzanneHk"]
[quote="Anoukie schreef:

Bedoel je: takt, losgelassenheit, aanleuning, schwung, recht richten, verzameling??? Haha!
[/quote]

Jepz. Nogmaals, het doel is hetzelfde in de hogere dressuur, alleen de middelen verschillen.

Ik ben gekomen tot pagina 10 met een hoop irritaties omtrent het afwijken van het onderwerp (het had beter het grote Aqua8horse topic genoemd kunnen worden) en de invulling daarvan.

De rest lees ik een andere keer wel, ik hoop dan ook dat daar wat waardevollere zaken instaan. Dit was gewoon weer een ouderwetse wellus nietus discussie met iemand die veel typt maar weinig zegt (o.a. qua inhoud). Ik heb al eerder gezegd dat ik me er niet meer in ga mengen en doe dat dus ook niet. Maar ik wilde wel even mijn frustraties kwijt omtrent het "eeuwige" gezeur en gehamer van A8H. Dus hierbij excuses voor mijn offtopic reactie Bloos.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:07

ceasario"]
[quote="Jippie schreef:
Verder worden er structureel een aantal zaken door elkaar heen gebruikt: LDR-rijden is niet hetzelfde als een valse knik een valse knik is bij het LDR rijden absoluut niet gewenst. Achter de LL is niet per definitie LDR, je kunt ook achter de LL rijden met een hoge halshouding. Ook paarden die LDR rijden moeten opgericht lopen, maar dan moet je wel begrijpen wat opgericht lopen betekend.

Zo lang uit de discussie blijkt dat hier nog geen onderscheid tussen wordt gemaakt, zelfs niet door een professor gaat deze discussie werkelijk nergens over.

.

Het is hier al meermalen naar voren gekomen dat er een constatering is van een ziektebeeld bij een aantal paarden.
Onderzoek is er gedaan naar een groot aantal paarden door deze te ontleden ,net als enkele jaren geleden met de OCD -veulens gedaan werd.

En dan krijgt men de discussie net als bij de OCD,waar komt dit vandaan.
Blijkbaar probeert ieder voor zich dat in te vullen en op die stelling van invulling gaan er blijkbaar wat personen over de rooie.

Maar "goed" paardrijden hoeft niet via een weg te gaan van hulpmiddelen als slof -bijzet of noem maar op wat voor trukages.
En als dat niet lukt zonder deze rommel moet men toch eens bij jezelf te raden gaan, of je eventueel behaalde successen wel fair geweest zijn t.o.v. van je paard.

Om dan maar bij de woorden van Voorn te blijven:
Voorn:
"Om maar meteen met de deur in huis te vallen;er is niet één sport ter wereld waar je rijtechnisch zo slecht bezig kunt zijn en waar je toch zo ver kunt komen als in de paardensport.
Slechts weinig (top)ruiters hebben enig idee hoe een paard functioneert en wat zij hem aandoen met hun manier van rijden.

Iedereen heeft het altijd over het respect voor het wezen waar we het allemaal aan te danken hebben.
Op het moment dat ze in het zadel zitten,vergeten de meeste alle respect voor het dier en denken nog alleen maar aan hun eigen ego.

Als het doel sport is,zegeviert het ego namenlijk altijd boven het welzijn van het paard".
[/quote]

Mee eens

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:16

ZEP, we wachten gewoon af.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:18

Volgens mij staan er in deze topic veel interessante dingen...je moet ze alleen wel zien, durven en kunnen lezen en willen en kunnen begrijpen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:19

Aqua8horse schreef:

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:43

Aqua8 heb je de tekst van je lezing nog voor ons...........?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:45

Aqua8horse schreef:

Heb ik er anderhalf uur over gedaan om mijn bovenstaande post te schrijven over de anatomie in de nek en alles wat jij te zeggen hebt is dat we gewoon afwachten? Jammer... Vriendjes zijn?