Een nieuw paard kopen Deel X

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:40

Aimee schreef:
Ik heb geen willekeurige allias, mijn bokt-naam is gewoon mijn eigen naam.
.........
Waar het mij om gaat, is dat mensen zich nogal blind staren op het oordeel van een dierenarts en de praktijk leert dat dit niet terecht is.

Zonder achternaam is het nog steeds een willekeurige alias hoor, net als de mijne.

Het blind staren op filmpjes is ook niet terecht. Teveel mensen menen van alles te kunnen zien in filmpjes. Je kunt zelfs zo lang kijken, dat ieder pas van een paard op het filmpje kreupel lijkt.
Het is voor de meeste mensen (ook hier!) echt verstandiger om vooral wel af te gaan op het oordeel van een DA.

Of afgaan op je EIGEN onderbuikgevoel. Maar de mening van menig bokker hier... lekker belangrijk :+

Lante

Re: Een nieuw paard kopen Deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:43

Inderdaad, je kunt hooguit eens kijken of je je op basis van wat je weet zelf ook kunt zien waar de betreffende bokker zijn of haar mening op gebaseerd heeft en meer kun je er naar mijn mening ook niet mee. Sowieso vind ik een paard vaak heel anders in een advertentie of film dan wanneer je het echt voor je ziet of erop zit. :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:43

Lante schreef:
Dat zegt ook niemand, dat ze zelf perfect rijden de eerste keer op een vreemd paard, maar daar gaat het imo ook niet om; ik vind het nogal wat dat je op internet gaat zitten beweren tegenover mogelijke kopers dat een paard naar jouw idee niet eens door een klinische keuring komt, dat het kort loopt, slechte gangen heeft en dus te duur is etc. Als verkoper ben je overgeleverd aan dit soort dingen; wat zouden jullie ervan zeggen dat ze dit over jullie paard zou zeggen op internet tegen mensen die geïnteresseerd zijn in jouw paard? Eerst heb je het paard mogen proberen, ze zijn gastvrij geweest en dan ga je zomaar de filmpjes plaatsen om het paard onderuit te halen?

Ik vind dat gewoon niet eerlijk en niet netjes en ik vind dat je zo iemand dan best even mag wijzen op wat je ziet op een filmpje wat ze zelf geplaatst heeft notabene. Niks raars aan en ook niet aanvallend bedoeld, wat ik al meerdere keren aangegeven heb ook. :)

My thoughts exactly. Ik vind niet dat je aan potentiële koper in de positie bent om een filmpje te posten van je eigen testrijden en op basis daarvan conclusies te openbaren die de eventuele verkoop van verkopende partijen kunnen benadelen. Zeker niet als zo obvious is dat het getoonde echt niet (volledig) aan het paard te wijden is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:50

Dees schreef:
Zonder achternaam is het nog steeds een willekeurige alias hoor, net als de mijne.

Het blind staren op filmpjes is ook niet terecht. Teveel mensen menen van alles te kunnen zien in filmpjes. Je kunt zelfs zo lang kijken, dat ieder pas van een paard op het filmpje kreupel lijkt.
Het is voor de meeste mensen (ook hier!) echt verstandiger om vooral wel af te gaan op het oordeel van een DA.

Of afgaan op je EIGEN onderbuikgevoel. Maar de mening van menig bokker hier... lekker belangrijk :+

Volgens mij heb ik een link in mijn onderschrift staan waar je gewoon mijn volledige naam kunt lezen :D
Daarnaast is google your friend. Type mijn voornaam plus de namen van mijn paarden in (staan gewoon in profiel) en je weet direct wie ik ben :j

Er lopen ook heel veel paarden eigenlijk gewoon kreupel ;)

Nogmaals: ik zeg niet dat mensen af moeten gaan op de mening van menig bokker.
Maar veel mensen in dit topic gaan bij paarden kijken, maken daar zelf filmpjes van om het thuis nog eens na te kunnen kijken en kijken ZELF vervolgens in mijn ogen te weinig kritisch naar die filmpjes. Het oordeel wordt dan aan de dierenarts over gelaten.
Daarvoor zijn keuringen wat mij betreft echter te weinig waterdicht.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:36

filmpjes disuccussie., lijkt wel regelmatig terug te komen hier.
Als een paard aanspreekt hetzij enkel van de foto of iets gewoon gaan kijken en niet op voorhand afkeuren op een filmpje.
Uhh respect dat Amerial het durfd te plaatsen.

Als ik voor het eerst op het paard zit dan ga ik het testen en niet van voor los laten. Misschien aan het einde van het testritje even losser maar zeker niet in het begin. Het heeft immers niet voor niets een testrit.

Hier gister een paard laten keuren, helaas weer mee naar huis gegaan. Erg jammer en sneu voor de klanten, helaas was het niet anders.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:37

@goos:Oeh dat is wel jammer, en wat gebeurt er dan verder met zo'n paard? Word die nog wel weer in de verkoop geplaatst?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:41

Deze gaat absoluut niet terug de verkoop in.
Is helemaal afhenkelijk van de reden van "afkeuring". Dit paard heeft een hartruis dus helaas pindakaas.
We hebben een merrie staan met een bemerking en die is wel gewoon weer de verkoop in gegaan.

Zeker erg jammer, paard mocht mee terug de vrachtwagen in en staat nu in afwachting van zijn lot. (van wat de eigenaar wil, eigenaar kennende zal het slacht worden).
Klanten mochten met een lege trailer terug rijden, niet het resultaat waar je vanuit gaat natuurlijk en vond het ook erg sneu.
Binnen 2 min was het bekeken met de keuring.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:49

Goos dat is zonde. Lijkt het klinisch erg of niet? Bij twijfel kan je je door laten verwijzen naar Utrecht die kunnen je meer duidelijkheid geven over de ernst en evt bruikbaarheid van het paard. Wij hebben er ook een gehad en was voor recreatieve doeleinden nog goed geschikt.

Tav het filmpje ik vind het nooit zoveel zeggen. Het beeld is altijd zo bepaald door hoe een dier getraind is en hoe het bij de testrit gereden wordt. Maar om daar nou conclusies tav de klinische toestand uit te trekken vind ik ook wel ver gaan.
Mooi voorbeeld een pensionner had bij ons een paard te koop staan, Z2, iets ouder, dat paard werd zo akelig straf getraind, mocht niet naar buiten, en was als het smorgens de stal uitkwam voor het molenrondje zo stijf als een oude pakezel. Afijn er kwam iemand proefrijden, was ook niet de testrit van de eeuw, maar die persoon viel als een blok voor het paard. Paard gekocht. Wij dachten nog die staat binnen een week weer op de stoep als ze ziet hoe stram en stijf het dier is. (paard was voor de proefritten aan de molen lekker warmgestapt ;-)). Als je dat filmpje had gezien had je ook gedacht wat is dit.
Maar nu rijdt de koper er niet onverdienstelijk mee in de subtop en is het een soepel en bewerkbaar paard. Dus zo zie je maar hoe andere huisvesting en training zijn vruchten af kan werpen en een heel andere kijk op de zaak kan geven...

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:55

dit paard is gekeurd in de Lingehoeve die staat samen met Utrecht goed aangeschreven. Keuring is nadien gestaakt gezien het kosten koper was en de klanten niet verder gingen met dit paard.
Klonk behoorlijk heftig. Beslissing is nu aan de eigenaar (net op de hoogte gesteld en niet blij!) wat er gaat gebeuren.
Voor recreatie/ manege endergelijke is dit paard niet geschikt.

Filmjpes geven vaak een heel erg vertekend beeld, zegt werkelijkwaar helemaal niks over het gaan van het dier.
Bij interesse gewoon gaan kijken en niet afrekenen op een filmpje klink klare onzin.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:58

Ja als het heftig klinkt dan is het beter om te laten voor wat het is. Filmpjes kunnne ze alleen in utrecht maken voor zover ik weet. Bij ons paard viel het ook klinisch wel mee, maar er zat wel iets, dus hebben we het laten nakijken om te voorkomen dat hij onnodig ingeslapen zou worden.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:05

nee hoor filmpjes kunnen ze ook op de lingehoeve maken.
Hier geen filmpjes gemaakt, heel zakelijk gezien leverd het paard niet genoeg meer op om hem als recreatie paard weg te doen, tevens is dit paard ook absoluut niet geschikt voor dat doeleinde.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:07

Ok wist ik niet. Ligt idd ook aan het paard. Die van ons was echt braaf. Loopt nu recreatief nog lekker rond.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:11

Lingehoeve staat tegenwoordig net zo goed aangeschreven als Utrecht of te wel doen niks aan elkaar onder. Paarden gebeuren hier aan de lopende band, met een zeer uitgebreid complex hiervoor

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:11

Lingehoeve vind ik ook erg fijn. :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:12

En ik laat nooit meer een paard keuren bij de Lingehoeve :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:15

Over hartruis: Dat vonden ze bij mijn paard toen die 23 was, of zoiets, tijdens een trainingsweekend. Moest er toen al een poosje zitten, gezien de "ernst" van de ruis.
Vervolgens kwam mijn eigen veearts eens voor iets koliekerigs toen ze 27 was en die vond ook "een flinke hartruis" en was best verbaast over mijn laconieke reactie: "ach, dat had ze 4 jaar geleden ook al"
Paard is 29 geworden en het hart heeft nooit problemen gegeven.......

Er valt vrij weinig over te zeggen, maar bij koop/verkoop is het een reden om af te haken.

Aimee schreef:
En ik laat nooit meer een paard keuren bij de Lingehoeve :D

Het ligt eraan wie je het laat doen.......

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:24

en doordat het een reden van afhaken is is het voor ons niet meer interessant om het paard langer aan te houden. Hartruis hoeft ook helemaal niks te betekenen voor de toekomst van een paard.
Mensen willen simpelweg geen paard met hartsruis met het risico wat het met zich mee brengt, dit paard was bedoeld voor de SGW en kan me dan heel goed voorstellen dat ze het niet aandurfden.

Wij komen enkel bij de Lingehoeve als klanten dat willen, maar nog nooit als onprettig ervaren.

Aimee waarom laat je daar niet meer keuren dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:31

Goos_Horses schreef:
en doordat het een reden van afhaken is is het voor ons niet meer interessant om het paard langer aan te houden. Hartruis hoeft ook helemaal niks te betekenen voor de toekomst van een paard.
Mensen willen simpelweg geen paard met hartsruis met het risico wat het met zich mee brengt, dit paard was bedoeld voor de SGW en kan me dan heel goed voorstellen dat ze het niet aandurfden.

Vanuit de koper is dat ook begrijpelijk, zeker als je op een serieus niveau aan SGW doet.
Het probleem is inderdaad de onzekere factor. Dat mijn paard er geen last van had, is geen enkele garantie voor willekeurig welk ander geval.

Of het paard wel of niet geschikt is voor het "simpele werk" zal de eigenaar moeten bepalen. Er zijn bosjes paarden die alleen voor het echie gaan en daarmee meestal niet geschikt zijn voor dat "simpele werk".

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:33

Mijn ervaring is dat de aankoopkeuringen onbetrouwbaar zijn en het gaat dan niet om één dierenarts.

Als anderen goede ervaringen hebben, prima. Maar ik ga er nooit meer naartoe :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:37

Goos_Horses schreef:
Filmjpes geven vaak een heel erg vertekend beeld, zegt werkelijkwaar helemaal niks over het gaan van het dier.
Bij interesse gewoon gaan kijken en niet afrekenen op een filmpje klink klare onzin.

Nou helemaal mee eens! Mijn ervaring is dat je op een video vaak dingen niet goed kunt beoordelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:38

En toch vraagt bijna iedereen een filmpje op voor ze ergens gaan kijken. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:40

Needje schreef:

Modeverschijnsel? Omdat het kan?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:42

Needje schreef:

Omdat een filmpje je toch wat meer indruk geeft van het paard an sich dat een paar gelikte op het juiste moment genomen fotos, althans dat vind ik zelf.
Je kunt een paard zo neerzetten en met picasa met de horizon in je fotos spelen dat het perfect lijkt. Een filmpje verdoezelt minder.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:43

En toch vind ik ook dat een filmpje echt anders is dan in het echt!!! ik hoef nooit een filmpje maar ga gewoon kijken. Je moet er ook een gevoel bij hebben.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:44

Is ook anders!! Maar geeft je wel meer indruk dan alleen fotos vind ik.