Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nikilover schreef:maar een paard is een levend wezen en dat is een HEEL ander verhaal voor mij..
Huertecilla schreef:nikilover schreef:jij trekt VEEL te snel conclusies.
Vandaar ´waarschijnlijk´![]()
Op dit topic is daar een heel goede grond voor gelegd helaas.
Ik blijf erbij dat dit soort topics veel en VEEL schadelijker zijn dan een foto zonder cap waar Bokt ontmoedigingsbeleid tegen voert.
Kijk naar wat de ts net schrijft. Die heeft totáál niet op haar netvlies dat cap en bp niet verplicht zij en alleen iets doen voor háár als ze van haar paard kukelt. Dat die dingen eerder bijdragen aan haar gevoel van onaantastbaarheid en het vreemde´kijk mij eens veilig bezig zijn´ niets, maar dan ook NIETS afdoet aan haar grensoverscheidende wangedrag als ruiter.
Huertecilla schreef:amykimmie schreef:ik draag altijd een cap (en bp in sommige gevallen)
...en dat is niet verplicht.
Wél dat je weet dat je in de berm gedóógd wordt; gást bent op een plek waar je eigenlijk NIET MAG rijden.
Die cap en bp geven alleen maar een veilig, onkwetsbaar, gevoel aan jouzelf waardoor je nóg meer risico bent voor de rest van de samenleving in de openbare ruimte waarin je lak hebt aan de regels.
heeft niets met wel/niet ´normaal´´ vinden van doen. Gewoon met de wet en je fundamentele verantwoordelijkheden voor je eigen gedrag en het welzijn van je rijdier.
Huertecilla schreef:nikilover schreef:maar een paard is een levend wezen en dat is een HEEL ander verhaal voor mij..
Dus heb jij NOOIT voorrang en behoor je de regels beter te kennen dan wie ook.
Huertecilla schreef:nikilover schreef:overigens is met buitenrijden een cap wel verplicht.. als er ongelukken gebeuren en je rijd zonder cap ben je gewoon niet verzekerd..
Open brief aan de BOKT leiding; zie hier de oogst van uw beleid mbt de cap. Gefeliciteerd
amykimmie schreef:In de trend van het fietspad/wielrenster/paard gedoe, als ze me niet was uit gaan schelden, had ik graag heel sociaal even sorry!! willen roepen.
Karl66 schreef:amykimmie schreef:In de trend van het fietspad/wielrenster/paard gedoe, als ze me niet was uit gaan schelden, had ik graag heel sociaal even sorry!! willen roepen.
Jij bent degene die verantwoordelijk is voor de ontstane situatie. Misschien zou je wel moeten beginnen met jezelf daar voor te verontschuldigen en sorry te roepen in de plaats van eerst respect te verwachten om dan misschien ook nog wel sorry te willen zeggen. Maar zelfs als er niet zo blij op de situatie gereageerd wordt, dan zal je je nog steeds moeten realiseren dat het jouw fout is dat er een gevaarlijke situatie ontstaat en accepteren dat mensen op dat moment niet blij met jou zijn. Het is jouw fout en jouw verantwoordelijkheid en daar valt weinig aan te vergoeilijken.
@urielle, in Belgie is het wettelijk gezien zo dat je met een groep wielrenners op de weg ipv op het fietspad mag rijden. In Nederland denkt de wetgever er op dit moment over na om dat ook te veranderen. Dus waar jij woont staat een groep wielrenners gewoon in hun recht als ze op de weg rijden. Dit in tegenstelling tot ruiters op een fietspad, die daar niet thuishoren en waar de wetgever er ook niet over denkt om dat te veranderen.
Huertecilla schreef:nikilover schreef:overigens is met buitenrijden een cap wel verplicht.. als er ongelukken gebeuren en je rijd zonder cap ben je gewoon niet verzekerd..
Open brief aan de BOKT leiding; zie hier de oogst van uw beleid mbt de cap. Gefeliciteerd
En je moet toch toegang hebben naar je eigen land...
Luckystory schreef:Tja, ik vind het altijd zo makkelijk gezegd, dat je zelf maar moet zorgen dat je paarden 100% verkeersmak zijn en anders maar van de openbare weg moet af blijven.
Soms kan je niet anders. En je moet ook de kans krijgen om het aan te kunnen leren.
Wij hebben hier momenteel 2 jonge veulens van nu 2 en 3 maanden oud. En zo nu en dan moeten de paarden verweid worden. Je paarden laten verhongeren is namelijk ook niet echt wettelijk toegelaten.En je moet toch toegang hebben naar je eigen land...
Dan kan je niet anders dan over de openbare weg. Nu zijn onze veulens van in het begin al behoorlijk gedrild. Ze lopen braaf aan een touwtje naast een begeleider en ze zijn beiden al wel eens redelijk probleemloos over de weg verplaatst. Maar het blijft stress.
Zeker omdat alle 'rustige' routes zoals de dijken, de landweggetjes en de bossen hier in het dorp helemaal verboden zijn voor paarden. (ruiterpaden bestaan hier trouwens ook niet.)
Dus je wordt meteen verplicht om met zo'n veulen over een 70km weg te gaan lopen. (zonder bermen, in dit geval)
Dan kiezen we al de meest onmogelijke moment van de week ivm het vermijden van zwaar verkeer. (meestal zondagochtend heel vroeg)
Maar dan krijg je dus die kuddes coureurs die in hun bed gepist hebben ofzo...
En dan gaat dat waarschijnlijk ook wel goed. Maar zekerheid heb je daar nooit in. Een ongeluk met een jong dier is zo gebeurd.
Ik kijk er alleszins telkens enorm tegenop.![]()
Mijn grote frustratie is vooral dat het je zo onmogelijk gemaakt wordt om je dieren iets aan te leren. Er zijn hier in de omgeving ontzettend mooie alternatieven voor ruiters. Tussen 2 van mijn weides ligt bijvoorbeeld een heel recreatie-watersportgebied (uitgebaat door de staat), waardoor ik op amper een kwartiertje van de ene naar de andere weide zou kunnen zonder een voet op de openbare weg te zetten. En hetzelfde voor enkele andere weides die verbonden zijn door prachtige verhoogde en verharde dijken.
Maar allemaal verboden terrein. En waarom eigenlijk? Alle andere weggebruikers mogen er wel gebruik van maken. Maar ik moet met mijn jonge veulens over nationale wegen... begrijpen wie begrijpen kan.
Karl66 schreef:Dit in tegenstelling tot ruiters op een fietspad, die daar niet thuishoren en waar de wetgever er ook niet over denkt om dat te veranderen.
berm.nikilover schreef:TS had echt wel sorry tegen die persoon in kwestie gezegd als die niet meteen was gaan schelden.
Luckystory schreef:Tja, ik vind het altijd zo makkelijk gezegd, dat je zelf maar moet zorgen dat je paarden 100% verkeersmak zijn en anders maar van de openbare weg moet af blijven.
Soms kan je niet anders. En je moet ook de kans krijgen om het aan te kunnen leren.
Wij hebben hier momenteel 2 jonge veulens van nu 2 en 3 maanden oud. En zo nu en dan moeten de paarden verweid worden. Je paarden laten verhongeren is namelijk ook niet echt wettelijk toegelaten.En je moet toch toegang hebben naar je eigen land...
Dan kan je niet anders dan over de openbare weg. Nu zijn onze veulens van in het begin al behoorlijk gedrild. Ze lopen braaf aan een touwtje naast een begeleider en ze zijn beiden al wel eens redelijk probleemloos over de weg verplaatst. Maar het blijft stress.
Zeker omdat alle 'rustige' routes zoals de dijken, de landweggetjes en de bossen hier in het dorp helemaal verboden zijn voor paarden. (ruiterpaden bestaan hier trouwens ook niet.)
Dus je wordt meteen verplicht om met zo'n veulen over een 70km weg te gaan lopen. (zonder bermen, in dit geval)
Dan kiezen we al de meest onmogelijke moment van de week ivm het vermijden van zwaar verkeer. (meestal zondagochtend heel vroeg)
Maar dan krijg je dus die kuddes coureurs die in hun bed gepist hebben ofzo...
En dan gaat dat waarschijnlijk ook wel goed. Maar zekerheid heb je daar nooit in. Een ongeluk met een jong dier is zo gebeurd.
Ik kijk er alleszins telkens enorm tegenop.![]()
Mijn grote frustratie is vooral dat het je zo onmogelijk gemaakt wordt om je dieren iets aan te leren. Er zijn hier in de omgeving ontzettend mooie alternatieven voor ruiters. Tussen 2 van mijn weides ligt bijvoorbeeld een heel recreatie-watersportgebied (uitgebaat door de staat), waardoor ik op amper een kwartiertje van de ene naar de andere weide zou kunnen zonder een voet op de openbare weg te zetten. En hetzelfde voor enkele andere weides die verbonden zijn door prachtige verhoogde en verharde dijken.
Maar allemaal verboden terrein. En waarom eigenlijk? Alle andere weggebruikers mogen er wel gebruik van maken. Maar ik moet met mijn jonge veulens over nationale wegen... begrijpen wie begrijpen kan.

Luckystory schreef:Mijn grote frustratie is vooral dat het je zo onmogelijk gemaakt wordt om je dieren iets aan te leren.
Noissue schreef:Oog om oog tand om tand, oftewel vuur bestrijden met vuur. Als heel de wereld zo dacht was er nu overal oorlog geweest

Citaat:BTW cap draag je voor je eigen veiligheid bp ook.. (of om verzekerd te zijn zoals amykimmie schrijft) niet voor de veiligheid van het paard of andere weg gebruikers. geen cap dragen is hetzelfde als het niet dragen van een auto gordel...
Huertecilla schreef:Ja, je hebt een heel goed punt wat ik VET onderschrijf. Het is echter geen excuus en JOUW probleem.
Luckystory schreef:Huertecilla schreef:Ja, je hebt een heel goed punt wat ik VET onderschrijf. Het is echter geen excuus en JOUW probleem.
Ja, en daar ben ik mij heus wel van bewust. Maar de frustratie blijft wel, er is immers geen enkele zinnige reden te verzinnen waarom je met een paard (aan de hand) geen gebruik zou mogen maken van bijvoorbeeld een geasfalteerde dijk.
Als ik wil voldoen aan de noden van mijn paarden (= de mogelijkheid om gras te eten en zich op grotere stukken land te kunnen bewegen.) moet ik dus bewust de keuze maken tussen illegale dingen doen (zoals de dijken gebruiken) of mogelijk andere weggebruikers in gevaar brengen. Er wordt mij geen andere optie gelaten.
En ik kan wel proberen om de risico's zoveel mogelijk te ondervangen. Maar ik ben God niet.