[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:57

Voor Frum is stilstaan het moeilijkste dat er is, dus ik ben zo blij dat het nu een stuk beter gaat! Het zal altijd een rare blijven en het kan ook maar zo slechter worden, maar voor nu ben ik best tevreden met hem.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:33

Je ziet nu al een duidelijke verbetering!

Hier een pony die niet specifiek tics heeft maar wel eentje de autistisch is en bij teveel prikkels echt dicht slaat. Ik heb bijvoorbeeld een afspraak als het hem te veel wordt met bijv vrijheidsdressuur dan draait hij zijn hoofd weg en dan mag hij even een rustmomentje is meestal 2 min.
Met mennen/rijden/springen geen problemen want zolang je duidelijk bent zet hij geen stap verkeerd. En je onduidelijk of zelf gespannen dan kan hij compleet flippen.

Hij is nu 7 en al 150% verbeterd dus ik denk dst je bij druk over 4/5 jaar er ook weinig meer van terug ziet.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:13

Hoi was toevallig weer eens op ataxie aan het zoeken omdat ik met die van mij in een enorm twijfelachtige fase zit.

Mijn paardje heeft denk ik een vorm die op die van Frum lijkt; niet zo heel veel aan te zien maar tegelijkertijd wel heel veel looplust en soms bijzondere (autistische) karaktertrekken.

Op dit moment is ze ook zo fris/vlug/springerig dat er weinig lol aan is maar dan is het wel heel fijn om te lezen dat jullie in ieder geval weer de goede kant op gaan!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 17:23

Ik heb wel iets te vroeg gejuicht, want Frum is nu al twee keer weer compleet terror geweest onder het zadel. Kan hem wel achter het behang plakken. Meer halslengte en meer rust in de passen is er in elk geval niet bij nu. Hij loopt als een opgevoerde struisvogel die fanatiek aanhanger is van de rollkur. :roll:

Ik hoop dat het bij jou iets beter gaat met het vinden van rust!

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:28

Tja niet dus helaas bij ons is de piaffe op dit moment een toponderdeel (letterlijk heel talentvol maar bijzonder onpraktisch), maar goed om te lezen dat je toch doorgaat, dan ga ik ook weer met iets meer zelfvertrouwen op die 600kg springstof van mij zitten!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:37

Ik denk eerder dat het de lente in de bol is :P de mijne heeft daar alle jaren last van gehad rond deze tijd!

Dit is het eerste jaar van niet, maar nu is hij wat ouder en staat goed onder controle nu hij echt aan het werk moet.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:52

Hulde aan jou ts. Ik lees al lange tijd mee en blijf me verbazen hoe hij verbeterd gewoon met kleine stapjes op blijven bouwen naar wat hij aan kan en ik vermoed dat we jou en frum uiteindelijk gewoon in de wedstrijdring gaan terug zien

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:25

listiglistje schreef:
Ik denk eerder dat het de lente in de bol is :P de mijne heeft daar alle jaren last van gehad rond deze tijd!

Dit is het eerste jaar van niet, maar nu is hij wat ouder en staat goed onder controle nu hij echt aan het werk moet.

Ga hier helemaal in mee. Denk dat ie gewoon de lente in zijn bol heeft.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:34

Pff, bokkers, ik moet toch weer even zeuren. Ik ben zo vreselijk aan het twijfelen.

Op 28 maart zijn bij ons de clubkampioenschappen. Gebruik ik altijd als oefening, liefst maak ik daar mijn debuut in een hogere klasse.

Ik heb 5 paarden (waarvan 3 van mijzelf en 2 in training). Nu wil het geval dat ik met geen enkel paard mag/kan starten. Er wordt geen Z uitgeschreven (discriminatie >;) ), dus het enige paard (van de 5) dat ooit op concours is geweest, mag niet mee. Verder mogen ze nog geen L lopen voor 1 april (of zelfs nog niet eens B voor 1 oktober). Heel handig, want ik mag geen B meer rijden.

Om deze redenen kon ik ook niet meerijden met de gemeentekampioenschappen. Het is minder dan 10 min stappen, dus dan vind ik het extra vervelend om zo’n mooie oefening te moeten missen. Verder kost het weinig en vind ik het goed voor het clubgevoel. Maar goed, hoe doe ik dan mee? Paard van iemand lenen? Leuk, maar ik schiet er helemaal niets mee op.

Welbeschouwd heb ik maar één optie: Frum HC B-dressuur starten. Kneuzig, hors concours rijden op een clubwedstrijd, maar het is niet anders. Het is natuurlijk heel oneerlijk als een Z-amazone B-dressuur gaat rijden op een onervaren, zenuwachtig, atactisch paard van 3,5 jaar dat nog geen L mag lopen. Dan ben je uiteraard enorm in het voordeel ten opzichte van de andere ruiters. Grapje hoor, ik ben zelf degene die HC heeft aangegeven, omdat anders geen hond doorheeft dat ik eigenlijk geen B mag. Ik geef niets om het clubkampioenschap in de zin van goed rijden en al deed ik dat wel, dan zou ik ook graag op een eerlijke manier mee willen doen. ;)

Ik heb bij de organisatie al aangegeven dat ik naar alle waarschijnlijkheid geen proef rijd en misschien alleen aan de hand een rondje door de ring loop. Er zijn namelijk wat knelpunten:

- Frum is op een gewone dag al enorm gespannen en kijkerig, met vage schrikacties
- Door zijn autistische trekjes is hij erg van slag als iets anders is (zijn vertrouwde bak is al spannend, maar als de vertrouwde bak niet meer vertrouwd is, dan zal het wel helemaal paniek zijn)
- Hij moet uit de volle binnenbak helemaal alleen naar de enge buitenbak (paarden die komen en gaan zorgen voor veel spanning, dus dit zal ook wel feest zijn)

En weet je, het maakt me niets uit, want Frum is geen wedstrijdpaard en zal dat nooit worden. Ik voel geen enkele druk, heb geen enkele verwachting. Ik hoef niet eens te rijden! Aan de hand een brokje geven bij de enge juryauto vind ik al heel mooi.

Maar moet ik het hem dan wel aandoen? Ik ben bang dat het verschrikkelijk voor hem is en dat hij nog weken zenuwachtig is door de slechte ervaring. Alleen het klaarmaken is al bijzonder ingewikkeld voor hem (staart wassen gaat niet zo makkelijk als bij een normaal paard). Dat is al vervelend en dan ga ik ook nog iets met hem ondernemen wat hij niet kan. Hij is niet eens B-klaar, maar dat doet er even niet toe. Het gaat me nu alleen om de stress. Straks heb ik weer een paard dat van narigheid niet meer weet wat hij moet doen met die overprikkeling en alle spasmes die hij krijgt.

Of zit ik me nou veel te druk te maken en is mijn enige echte doel (beloning bij de juryauto) zo haalbaar dat ik niet moet drammen en dat het juist een goede gelegenheid is om te zien hoe slecht Frum wordt in dergelijke situaties?

-O-

Rijd ik met veel paarden in de binnenbak, dan heb ik meestal een heel relaxte Frum en dan denk ik: gewoon gaan voor de oefening! Rijd ik met de oranje terrorist in de buitenbak, ongeacht hoeveelheid paarden, dan ben ik heeeel diep aan het zuchten en zie ik het echt niet zitten om nog meer spanning op te wekken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:38

Gewoon de dag zelf kijken wat Frum ervan vindt?
Gaat het niet, dan ga je simpelweg weer met hem naar huis.
Gaat het wel, dan is het een mooie ervaring geweest.
Niet teveel op voorhand bij nadenken en het gewoon nemen zoals het komt en goed naar Frummel zelf blijven kijken en niks forceren. ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:38

Hop, doen!!! Leert 't broekie van. Zie het als een oefenrondje.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:43

Inderdaad, wat Luckystory zegt! Gewoon lekker doen! Als het niet gaat, heb je het in ieder geval geprobeerd!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:54

Geef je gewoon op. Terugtrekken kan altijd nog, zelfs op de dag zelf. En wie weet word je nog positief verrast.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:08

Tor, serieus, énormeeee schop onder je kont. Van training wordt ie beter en grenzen moet je opzoeken om ze te kunnen verleggen.
Dus hup gaan met die banaan. Die staart spuit je de dagen van tevoren flink in met cowboy magic, voor vlechten ga je er fijn opzitten (ook mooie oefening) en gewoon huppakee gaan.

Ik denk echt dat je wat strenger voor Frum moet gaan worden, hij kan dit allemaal prima aan dus blijf je grenzen verleggen.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:15

Ik zeg ook gewoon doen. Gewoon kijken hoever je komt en kijken hoe ver je kunt gaan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:18

Het zit me echt niet lekker. Zo erg, dat ik me afvraag of ik dat gevoel moet negeren. Ik kan nog een weekje piekeren.

Met de moeder van Frum heb ik me een keer over laten halen om een gewoon parcours mee te springen op de clubwedstrijd, terwijl ze toen net aan zadelmak was, we nog geen kleine volte konden rijden in galop en ze nog nooit meer dan 1 mini-hindernis in de bak had gezien en dus ook geen dubbelsprong kende. Ze sprong boven haar kunnen, maar had wel een weigering op de dubbelsprong, omdat ze even niet wist hoe dat moest. Ik vond dat zo vreselijk. Ik had haar laten weigeren omdat ze iets moest doen wat ze nog niet kon/kende. Toen was ik 16 jaar, maar ik ben er nog steeds niet overheen, terwijl paard zoveel jaar later nog gewoon rondspringt zonder te weigeren. :Y) Ik wil me gewoon nooit meer zo schuldig voelen tegenover het paard. :=

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:24

Ik vind springen wel iets heel anders als een B dressuurproefje rijden. Bij dressuur kun je makkelijk iets uitstellen, bij springen moet je wel gaan als die hindernis voor je neus staat.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:28

_Lorette_ schreef:
Het zit me echt niet lekker. Zo erg, dat ik me afvraag of ik dat gevoel moet negeren. Ik kan nog een weekje piekeren.

Met de moeder van Frum heb ik me een keer over laten halen om een gewoon parcours mee te springen op de clubwedstrijd, terwijl ze toen net aan zadelmak was, we nog geen kleine volte konden rijden in galop en ze nog nooit meer dan 1 mini-hindernis in de bak had gezien en dus ook geen dubbelsprong kende. Ze sprong boven haar kunnen, maar had wel een weigering op de dubbelsprong, omdat ze even niet wist hoe dat moest. Ik vond dat zo vreselijk. Ik had haar laten weigeren omdat ze iets moest doen wat ze nog niet kon/kende. Toen was ik 16 jaar, maar ik ben er nog steeds niet overheen, terwijl paard zoveel jaar later nog gewoon rondspringt zonder te weigeren. :Y) Ik wil me gewoon nooit meer zo schuldig voelen tegenover het paard. :=

Ik herken je gevoel heel erg. je bent even voorzichtig als ik.

en niet onterecht. Kijk naar je paard, en als iets niet goed voelt moet je het gewoon niet doen totdat je denkt: mwoah, dat kan hij wel.

ik weet dat soms proberen gewoon nodig is om verder te komen, maar negeer je gevoel niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:30

Klopt, Princesj, dat is ook heel anders. Wel met een belangrijk verschil: dat was/is een gezond paard zonder problemen. Ook ouder dan Frum en mega onverstoorbaar. Wel net zo onervaren, maar ik durf van zo'n paard meer te vragen. En dat was dus al geen goed idee. }:0

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:35

Je bent nu ook een stuk ouder en wijzer, als het niet gaat groet je toch gewoon af?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:47

Ja, geen enkel probleem. Dat maakt me niet uit. Ik vind het alleen vervelend als hij heel slecht wordt, ik afgroet, afstap en hem aan de hand geen goede ervaring meer op kan laten doen, omdat hij daarvoor teveel stress heeft.

Rijden is simpel, gaat het niet, dan kan ik direct stoppen. Maar is hij zo idioot als bij onze eerste poging tot een buitenrit, dan is het alleen maar zielig, ook als ik er gewoon naast loop. En dan is hij nog weken van de kaart.

Waarschijnlijk hebben jullie gelijk en zit ik me onnodig druk te maken. Dan moet ik op het moment zelf maar kijken wat er nog te redden valt.  
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-03-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:59

Als jij er niet van overtuigd bent dat hij het kan dan zou ik het niet doen.
Hij gaat ongetwijfeld jouw twijfel voelen en dat zal hem in een onzekere situatie alleen maar meer onzeker maken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:45

Ik denk dat jij zo hard bezig bent met hem een goede ervaring te geven, dat je prima weet tot hoe ver je kan gaan en dat je ook prima stopt voordat hij het niet meer trekt.

Maar het is idd wel belangrijk om er zelf met zelfvertrouwen in te gaan :)

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:27

Het feit dat je twijfelt geeft al aan dat je eigenlijk heel graag wilt weten hoe hij zich staande houdt in zo'n situatie, anders had je meteen al besloten dat er geen meerwaarde aan zit en de optie meteen als niet interessant afgedaan. Alleen daarom al denk ik dat je het moet doen want een mooiere gelegenheid dan deze komt er niet. Het is vlakbij, je hebt nu de tijd en geen verplichting ten opzichte van andere paarden. Daarnaast ben ik er nog steeds van overtuigd dat je hem niet aan genoeg verschillende prikkels bloot kunt stellen, zelfs als ze de eerste keer even een intense reactie opwekken. Want hoe meer hij bekend raakt met allerlei soorten prikkels, hoe minder stimuli gaandeweg in staat zullen zijn die intense reacties nog op te wekken bij hem.

Daarnaast ben je prima in staat te beoordelen wanneer het genoeg voor hem is geweest. Ik neem aan dat je zijn signalen inmiddels wel enigszins kun aflezen. Probeer de ervaring te beëindigen voordat hij moe wordt en daardoor sneller overstuur raakt. Al ben je er maar tien minuten en loop je een rondje over het losrij terrein. Als dat goed gaat heb je al winst behaald.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:21

winnie03 schreef:
Het feit dat je twijfelt geeft al aan dat je eigenlijk heel graag wilt weten hoe hij zich staande houdt in zo'n situatie, anders had je meteen al besloten dat er geen meerwaarde aan zit en de optie meteen als niet interessant afgedaan. Alleen daarom al denk ik dat je het moet doen want een mooiere gelegenheid dan deze komt er niet. Het is vlakbij, je hebt nu de tijd en geen verplichting ten opzichte van andere paarden. Daarnaast ben ik er nog steeds van overtuigd dat je hem niet aan genoeg verschillende prikkels bloot kunt stellen, zelfs als ze de eerste keer even een intense reactie opwekken. Want hoe meer hij bekend raakt met allerlei soorten prikkels, hoe minder stimuli gaandeweg in staat zullen zijn die intense reacties nog op te wekken bij hem.

Daarnaast ben je prima in staat te beoordelen wanneer het genoeg voor hem is geweest. Ik neem aan dat je zijn signalen inmiddels wel enigszins kun aflezen. Probeer de ervaring te beëindigen voordat hij moe wordt en daardoor sneller overstuur raakt. Al ben je er maar tien minuten en loop je een rondje over het losrij terrein. Als dat goed gaat heb je al winst behaald.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.