Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:42

hu? nu wil je over 5,10 of 20 jaar een hengst kopen?
Ik geloof dat ik het nu echt niet meer snap!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:43

Volgens mij bedoeld de TS ermee dat het niet in haar agenda staat wanneer ze eventueel naar een hengst gaat kijken :')

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:48

melaniehut schreef:
ivy_power89 schreef:
Maar TS, zeg nu eerlijk
Waarom wil je nu echt perse een hengst?
Omdat hij zo mooi kan showen?

nee, dat heeft iemand er van gemaakt!

Toch klinkt het ook alsof je het zelf zegt...

melaniehut schreef:
Ik zit niet alleen aan een hengst te denken om de pit, maar ik vind hengsten gewoon machtig mooi/stoer.. Als ik een hengst zou kopen zou ik hem ook zeker voor de hengstenkeuring doen!

melaniehut schreef:
Nou, de uitstaling is om heel eerlijk te zijn natuurlijk ook één punt, want hengsten hebben gewoon net even wat extra's. Maar de hoofdreden is omdat ze een pittig karakter (kunnen) hebben en ik hou daar wel van!

En dit is reden voor zorg: want jouw moeder helpt jou altijd, maar geen van jullie dieren is opgevoed omdat jouw moeder ze verprutst. Iets zegt me dat dat met de hengst ook gaat gebeuren.
melaniehut schreef:
Mijn moeder helpt mij altijd, aan gezien we de paard dij huis hebben is er bus ook altijd iemand in de buurt.

melaniehut schreef:
Maar ik snap niet hoe iedereen kan zeggen dat mijn paard geen respect voor mij heeft doordat hij schooit. In dat opzich is hij misschien iets minder goed op gevoed. Al onze beesten schooien, kan ik echter niets aan doen want mijn moeder leert ze dat door continue koekjes en worstel te voeren. Het is Btw nu al weken geledendat hij voor het laats heeft gebeten(gehap, echt bijten doet hij niet).

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:56

lifaya schreef:
Volgens mij bedoeld de TS ermee dat het niet in haar agenda staat wanneer ze eventueel naar een hengst gaat kijken :')

inderdaad, ik ga eerder naar die hengstenstal, en als ik er daar achter kom dat ik er nog lang niet klaar voor ben dan, moet ik de ervaring op gaan doen zodat ik er ooit wel klaar voor ben.
En misschien krijg ik daar wel te horen dat ik het wel zou kunnen gaan proberen.
Maar het heeft in ieder geval absoluut geen haast...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:57

Als het gaat over 5 of 10 of 20 jaar is de vraag toch compleet irrelevant?
Althans, ik kan niet in de toekomst kijken :?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:02

@ delerium,

Tsja mijn moeder help wel vaak, mijn vader ook wel is.

Daar moeten ook inderdaad goede afspraken over worden gemaakt! dat ben ik mij echt bewust...
Laatst bijgewerkt door melaniehut op 19-03-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:04

stef schreef:
Als het gaat over 5 of 10 of 20 jaar is de vraag toch compleet irrelevant?
Althans, ik kan niet in de toekomst kijken :?

nou, ik was van plan er eerder an te beginnen, maar door de vele adviezen dat ik eerst ervaring op moet doen, ga ik dus eerst op een hengsten stal lopen. Kijk 20 jaar is wel een beetje overdreven i mijn ogen, maar die zin moet je niet te letterlijk nemen, maar in de zin van dat er een hengst komt als ik serieus denk er klaar voor te zijn. En als dat pas over 5 jaar is dan is dat over 5 jaar, natuurlijk oop dat dat niet, maar het kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:17

Nou, als ik die quote herlees dat ze wat wild kunnen worden en dan 3x zo mooi gaan lopen en showen, dan heb ik maar 1 raad als hengstenhouder en dat is AFBLIJVEN!

Ja ze gaan showen maar dan wel met het hoofd hoog en op een manier waarmee ze best makkelijk aan je zullen willen ontkomen, en daar zit je dan? Meer dan wat meereizende decoratie ben je niet hoor. Je moet dan sterk genoeg in je schoenen staan dat je de aandacht weer voor jezelf kan opeisen en dat showen naar jouw voordeel kan ombuigen. Want uit zichelf gaan ze dat proefje niet lopen hoor, het enige waar die dan aan denkt is zo snel mogelijk bij die merrie raken.

En er zijn genoeg merries en ruinen die dat ook doen. Stel dat je zo'n coole kikker hebt die daar absoluut niet of erg weinig op reageert? Wat dan?
Je moet het rijtechnisch kunnen oplossen, heb je daar al eens aan gedacht?

Mijn jonge hengst voelt de lente nu echt prima door z'n lijf razen en hoewel hij de liefste schat kan zijn die er is kan hij ook nu al plots omslaan. Ik ben me daarvan bewust en ongewenst gedrag wordt direct ook de grond ingeboord maar ik geef je op 'n blaadje dat ze blijven proberen en dat je steeds aan het langste eind moet trekken.
Zo ging ik gisteren even rijden en er stond een hengstige merrie op de weide vlak naast de bak. Ging meneer even in de staak, reageert niet op been maar die heeft me toch een pets van m'n zweep gehad en wat deed ie? 4 voetjes de lucht in, maar hij liep erna wel netjes door dus beloond.

Vandaag les gehad en rarara, hij had de boodschap goed ontvangen: hij liep super. Had ik dat gisteren niet gedaan, dan had ik vandaag dik in de oliebol gezeten.

Moraal van het verhaal: het is niet iets waar je zomaar "voor de lol" mee begint. je moet er goed over nadenken, goed overwegen en bedenken dat er aan een hengst vaak meer nadelen dan voordelen zitten.
In jouw geval moet hij steeds alleen staan met merries in de buurt? Alsjeblief zeg, zullen we jou eens een maandje op rauwkost en strikt dieet zetten en dan een slagroomtaart of pak friet of McDo gaan voorhouden?.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:17

Hoi,
wij hebben ook een hengst, een fries.
Staat naast mijn merrie (ook zijn beste vriendin) in de stal, en daarna mijn andere merrie :D gaat super goed, hinnikt soms even als ik binnen kom met ze, we kunnen samen in de bak rijden, zo dicht naast elkaar dat we elkaar stijgbeugel aan kunnen, we kunnen samen wandelen, MAAR, deze is dan ook erg goed opgevoed.. Als een hengst dat niet is, kunnen er Grote ongelukken van komen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:19

Een goed wedstrijd paard is een paard die alles voor je wil doen.
Een goede proef lopen en zich laten zien.
Eigenlijk zie je soms de winnaar al lopen tijdens het inrijden.
Het paard wat zich laat zien, zo van hier ben ik.
Daarnaast moet de ruiter de ambitie en talent hebben om met zo'n paard als ruiter de combinatie in de punten te rijden.
En dan moet zo'n wedstrijd getalenteerd paard op stal de liefste en de mooiste zijn.
Dus een gewoon paard gedrag vertonen.

Anky G. zoekt haar paarden daar ook op uit.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:20

hangt er van af wat voor een hengst je koopt een hengst met hengsten gedrag zou ik niet koopen maar een hengst die geem hengsten gedrag heeeft kan mischien wel.
veel succes met het zoeken

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:24

Hengsten hebben consequentie nodig. Mijn hengst is nog maar 2, maar als een vreemde hem naar de wei brengt, dan zal hij diegene wel uitproberen. Bij mij probeert hij niet meer uit, omdat ik hem gelijk de grond in boor als hij dat doet. Maar laat je hem zijn gang gaan... dan kan je gewoon verwachten dat hij zijn grenzen gaat opzoeken.

Ben je niet consequent en sta je niet sterk in je schoenen? Dan is een hengst 100 keer niks voor je. Uitstraling hebben ze, daar geef ik je gelijk in, maar aan de uitstraling zitten hormoontjes vast.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:28

Heel goed van je Ts dat je toch eerst wil uitvinden via stallen of een hengst wat voor je is.
Zo ben ik ook begonnen...

Geduld is een schone zaak en de tijd zal het leren...

Ondertussen lekker genieten van je andere paarden en daarvan veel leren...

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:29

Varekaj schreef:
Nou, als ik die quote herlees dat ze wat wild kunnen worden en dan 3x zo mooi gaan lopen en showen, dan heb ik maar 1 raad als hengstenhouder en dat is AFBLIJVEN!

Ja ze gaan showen maar dan wel met het hoofd hoog en op een manier waarmee ze best makkelijk aan je zullen willen ontkomen, en daar zit je dan? Meer dan wat meereizende decoratie ben je niet hoor. Je moet dan sterk genoeg in je schoenen staan dat je de aandacht weer voor jezelf kan opeisen en dat showen naar jouw voordeel kan ombuigen. Want uit zichelf gaan ze dat proefje niet lopen hoor, het enige waar die dan aan denkt is zo snel mogelijk bij die merrie raken.

En er zijn genoeg merries en ruinen die dat ook doen. Stel dat je zo'n coole kikker hebt die daar absoluut niet of erg weinig op reageert? Wat dan?
Je moet het rijtechnisch kunnen oplossen, heb je daar al eens aan gedacht?

Mijn jonge hengst voelt de lente nu echt prima door z'n lijf razen en hoewel hij de liefste schat kan zijn die er is kan hij ook nu al plots omslaan. Ik ben me daarvan bewust en ongewenst gedrag wordt direct ook de grond ingeboord maar ik geef je op 'n blaadje dat ze blijven proberen en dat je steeds aan het langste eind moet trekken.
Zo ging ik gisteren even rijden en er stond een hengstige merrie op de weide vlak naast de bak. Ging meneer even in de staak, reageert niet op been maar die heeft me toch een pets van m'n zweep gehad en wat deed ie? 4 voetjes de lucht in, maar hij liep erna wel netjes door dus beloond.

Vandaag les gehad en rarara, hij had de boodschap goed ontvangen: hij liep super. Had ik dat gisteren niet gedaan, dan had ik vandaag dik in de oliebol gezeten.

Moraal van het verhaal: het is niet iets waar je zomaar "voor de lol" mee begint. je moet er goed over nadenken, goed overwegen en bedenken dat er aan een hengst vaak meer nadelen dan voordelen zitten.
In jouw geval moet hij steeds alleen staan met merries in de buurt? Alsjeblief zeg, zullen we jou eens een maandje op rauwkost en strikt dieet zetten en dan een slagroomtaart of pak friet of McDo gaan voorhouden?.

Het is ook niet voor de lol, ik denk er goed over na anders had ik dit topic nooit gestart. In tussen tijd heb ik vele nadelen gehoord, en dat is het aan mij om te denken heb ik dat er voor over of niet, maar je kun nog zoveel lezen, je leerd nooit beter dan in de praktijk, en daar ga ik dus ook ervaring op doen, bij die hengstenstal. Ik zal kijken hoe hun er over denken, en kan goed mijn eigen mening vormen.

Er is btw maar één merrie dus geen merries, de ander is een ruin. Ze hoeven niet naast elkaar in het weiland te staan.
Ik kan ook 's ochtens de merrie naar buiten doen en 's middag de hengst en dan komt er bv. een klein shetlandertje bij te staan.

En ik snap dat 1 merrie ook een probleem kan vormen, maar ik heb al eerder vermeld als dit voor GROTE problemen gaat zorgen, laten we hem toch ruinen, als het eenmaal zo ver zou zijn.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:32

Barcelano schreef:
Heel goed van je Ts dat je toch eerst wil uitvinden via stallen of een hengst wat voor je is.
Zo ben ik ook begonnen...

Geduld is een schone zaak en de tijd zal het leren...

Ondertussen lekker genieten van je andere paarden en daarvan veel leren...

Zal ik zeker doen !
Paardrijden is overgens een en al geduld! haasitg gespoed in zelden goed :)...

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:34

Voor de duidelijkheid, ik heb niet heel het topic gelezen.
Maar aan je titel te zien, twijfel je al.
En bij twijfel zou ik eigenlijk al nee zeggen, je hebt je zelf nog niet kunnen overtuigen, dus dat zouden wij wel kunnen?
Ik zou gewoon lekker een ruin of merrie kopen ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:34

Heb je al aan de blessures gedacht met de combinatie Shetlander en groot paard ??
Een Shetlander mept juist op de kwetsbare gedeeltes van een groot paard.
Bij mij komt er geen kleine pony meer in de wei bij grotere paarden.
Mijn DA heeft er al genoeg aan verdient.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:36

Ariebren schreef:
Heb je al aan de blessures gedacht met de combinatie Shetlander en groot paard ??

oh dat is wel waar, maar ik zie heel vaak een sportpaard in combinatie met een shetlander samen buiten staan,
wat is dan wel een andere goede oplossing?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:38

Ariebren schreef:

klopt....mijn fries heeft al 18 jaar een bult op zijn knie...van zijn shetlander vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:38

Een shet is niet altijd een oplossing hoor. De mijne heeft sinds vorig najaar tot voor kort met een shetje samen gelopen, ze hebben deze winter zelfs enkele maanden een stal gedeeld, ging prima. Shet was baas.

Intussen lukt dat niet meer. De hengst heeft ietsje meer haar op z'n tanden gekregen en hij doet nu niets anders dan de shet opjagen en uitdagen. Hij is nog jong en er zit ook veel spelen en uittesten bij maar voor de shet is het écht niet leuk meer. Hou daar rekening mee.

Met een ruin van zelfde formaat of met sterk dominant karakter gaat het wel prima dus hij kan netjes samen met mijn tinkerruin.

En zomaar even een veulen fokken omdat je een leuke hengst hebt... God, waar ben je mee bezig? Lopen er nog niet genoeg leuke dieren rond die wegens niet verkoop naar de slacht gaan? ALS de mijne al mag dekken is het omdat hij 1) het goed doet in de sport 2) verbeterpunten heeft voor de merrie 3) gekozen wordt omwille van zijn goede karakter en capaciteiten en 4) toch ook wel liefst in aanmerking komt om alsnog gekeurd te raken.
heb nogal pech dat het een laatbloeier is, hij was echt nog niet klaar voor de keuringen toen hij de leeftijd had.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:43

Helaas is er nog steeds de Penny droom.
En was er vorig jaar niet een Belgische TV serie op de Nederlandse zenders ??
Een clubje jongelui op de manege en een gevaarlijke schimmel hengst ??

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:45

melaniehut schreef:
Ariebren schreef:

oh dat is wel waar, maar ik zie heel vaak een sportpaard in combinatie met een shetlander samen buiten staan,
wat is dan wel een andere goede oplossing?

Een oude c/d pony zijn pensioen gunnen ;)

LadyMadonna

Amika ;)

Was dat een hengst trouwens?

Amable

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:48

Varekaj schreef:
Een shet is niet altijd een oplossing hoor. De mijne heeft sinds vorig najaar tot voor kort met een shetje samen gelopen, ze hebben deze winter zelfs enkele maanden een stal gedeeld, ging prima. Shet was baas.

Intussen lukt dat niet meer. De hengst heeft ietsje meer haar op z'n tanden gekregen en hij doet nu niets anders dan de shet opjagen en uitdagen. Hij is nog jong en er zit ook veel spelen en uittesten bij maar voor de shet is het écht niet leuk meer. Hou daar rekening mee.

Met een ruin van zelfde formaat of met sterk dominant karakter gaat het wel prima dus hij kan netjes samen met mijn tinkerruin.

En zomaar even een veulen fokken omdat je een leuke hengst hebt... God, waar ben je mee bezig? Lopen er nog niet genoeg leuke dieren rond die wegens niet verkoop naar de slacht gaan? ALS de mijne al mag dekken is het omdat hij 1) het goed doet in de sport 2) verbeterpunten heeft voor de merrie 3) gekozen wordt omwille van zijn goede karakter en capaciteiten en 4) toch ook wel liefst in aanmerking komt om alsnog gekeurd te raken.
heb nogal pech dat het een laatbloeier is, hij was echt nog niet klaar voor de keuringen toen hij de leeftijd had.

Oh oke, maar zo'n grote tinker hoef kan ook hard aan komen lijkt mij ? of heb ik het nou helemaal mis?