Verhaal uit de penny van 25/30 jr geleden gezocht....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verhaal uit de penny van 25/30 jr geleden gezocht....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:39

Lonkt wel :+ :') , maar houdt me in

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:49

Oeps, niet echt naast dr deur.
Ik heb wel intresse

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:32

Jelleee schreef:
Leuk die oude verhalen! Ik was vroeger ook jaaaren lid van de penny. Een verhaal is mij altijd bij gebleven, mede door de prachtige tekeningen (niet zo standaard striptekeningetje). Deze heette volgens mij iets van 'Die zomer met Ali'. Ging over een meisje en een oude Arabier, zij mocht hem leasen voor een zomer en aan het einde van de zomer overleed het paard. Was echt een mooi verhaal.

hoi dat was de ponyblub die zomer met ali ik weet precies welk verhaal jij bedoeld en heb hem hier ergens liggen. getekend door Lena furberg

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:33

Lusitana schreef:
Dat is leuk om te weten!

De serie Manege Dennenbos is trouwens een eerbetoon aan een overleden militar ruiter.
Die vond het heel leuk om mij te ontmoeten omdat hij een echt Pennyjongetje was, nog steeds zelfs als volwassene, en ik vond het natuurlijk leuk om hem te ontmoeten omdat hij de sport beoefende die ik erg bewonder en daarbij was het een onwijs leuk persoon. Een vriendin van me stond bij hem op stal.
Deontmoeting heeft erge indruk op me gemaakt.
Hij heeft daarna tijdens een buitenrit zijn nek gebroken en bepaald dat hij zo geen kwaliteit van leven had en euthanasie laten plegen. Ik was daar erg ondersteboven van en om het te verwerken heb ik Manege Dennenbos verzonnen en in mijn hoofd was hij dus de eigenaar. Zo was hij dus zelf in de Penny belandt.

De meeste verhalen waren gebaseerd op dingen die ik had meegemaakt of dingen die leerzaam konden zijn (de serie van de Dierenarts bv. Nu ben ik haar naam even kwijt, Veronica?).

oh geweldig

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:38

oh die stapel penny's wil ik echt heel graag hebben. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* gij heeft pb

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:36

franka75 schreef:
Jelleee schreef:
Leuk die oude verhalen! Ik was vroeger ook jaaaren lid van de penny. Een verhaal is mij altijd bij gebleven, mede door de prachtige tekeningen (niet zo standaard striptekeningetje). Deze heette volgens mij iets van 'Die zomer met Ali'. Ging over een meisje en een oude Arabier, zij mocht hem leasen voor een zomer en aan het einde van de zomer overleed het paard. Was echt een mooi verhaal.

hoi dat was de ponyblub die zomer met ali ik weet precies welk verhaal jij bedoeld en heb hem hier ergens liggen. getekend door Lena furberg

Aahh super leuk dat jij hem nog hebt! Ik vond die tekeningen zo mooi.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:56

ja zeker weten ze is mn favoriete tekenaar en ze zit op instagram heb al een paar keer antwoord van haar gehad , ze komt uit zweden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:01

Hallodie ik heb een enorme stapel pennys en ponyclubs uitgegraven , ga er een aantal plaatsen op de fb app

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:13

Wauw, ik ken echt alle verhalen die hier voorbij komen! Maar ik investeerde dan ook al mijn zakgeld in de Penny (en heb die meer dan manshoge stapel vervolgens tijdens mijn studententijd weer aan de straat gezet :x )...

Ligt het nou aan mij of ging in de Ponyclub altijd iedereen dood? :') Ik herinner me nog een oude Arabier die nog een leuk ritje krijgt en dan gaat hij dood, een oud wedstrijdpaard dat nog 1x op de trailer mag en dan gaat hij dood, paard stapt tijdens een buitenrit in de sneeuw in een kuil, breekt zijn been en gaat dood, een meisje die te groot wordt voor haar oude pony en een nieuw paard koopt en dan raakt dat paard in de sneeuw in zijn dek verstrikt en dan gaat de oude pony tegen hem aanliggen om hem warm te houden want het meisje hield zo van haar nieuwe paard en dan is de pony de volgende dag dood en dan leeft het meisje verder met een levensgroot schuldgevoel...
Of nog zo'n vrij gruwelijke strip van een manegepony die naar de slacht is gegaan waardoor het meisje erg boos en verdrietig is, en dan s'nachts in een droom alle oude verzorg-/manegepony's voorbij ziet komen die allemaal boos zijn op haar omdat zij via via ook allemaal bij de slager zijn beland en zij heeft ze nooit beschermd... :wow:
Op een gegeven moment kreeg ik van iemand een stapel Ponyclubs en ben ik halverwege maar gewoon gestopt met lezen want de tekeningen waren absoluut geweldig, maar iedereen ging continu dood... -O-

Uit de Penny herinner ik me één strip die ik heel erg graag nog eens zou willen lezen. Niet echt een bijzonder verhaal, maar daardoor maakte het denk ik juist zoveel indruk. Het heette volgens mij Polly (?), was wat mooier getekend dan anders, en ging over een oud manegepaard die vertelt hoe hij al zijn ruiters altijd iets heeft willen leren over hoe ze met paarden om moeten gaan, maar uiteindelijk werd hij verkocht, kwam ondanks zijn wijze lessen aan alle eigenaren toch steeds iets minder goed terecht tot zijn manegehulpje uit die allereerste manege hem eindelijk terugvindt en hem de rest van zijn leven alleen nog maar leuke dingen voor hemzelf laat doen.
Dat vond ik echt een geweldig verhaal, niet alleen omdat het zo mooi was getekend maar ook omdat het paard het zelf vertelde. Dat was voor mij toen echt een eye-opener, dat paarden ons mensen ook shapen tot de mensen die zij willen zien. En het was ook wel eens leuk dat er voor de verandering aan het eind eens niet eens wedstrijd gewonnen hoefde te worden. ;)
Mocht iemand die kennen of nog hebben liggen, dan zou ik die graag nog eens willen lezen! :)

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:25

Ik wil van het weekend wel even kijken of ik er een zooi op foto kan zetten.

Zelf zou ik graag het tweeluik van Josje en Vriend nog een keer lezen.
De tekeningen staan mij nog duidelijk voor de geest het verhaal niet helemaal. Josjes vader?Oom? was oud ijzer handelaar en vriend was een lelijk scharminkel dat hij op de kop had getikt. Josje was ook een buitenbeentje.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:44

studiemiep schreef:
Even niet uit de Penny maar weet niet waaruit dan wel. Iig volgens mij zo'n dik meiden zomer boek

Maar ik heb vroeger een verhaal gelezen en dat ging over 2 meisje

Die in klassen waren in gedeelde de Alfa's en de Beta's (dacht ik) (alfa's waren meisjes zonder gebreken etc...) en de beta's mensen met een handicap. De alfa's maken de beta's? belachelijk.

Maar er was dus 1 alfa meisje wat ik meen bij te herinneren een ongeluk kreeg en toen verlamd was..en die werd dus toen beta's.....

wat ik ook nog weet is dat ze meededen met zwemwedstrijden...

Het verhaal is al echt oud...dus heb het > 25 jaar geleden ooit een x gelezen, in het zwart wit als ik mij niet vergis.

Denk dus eind jaren 80/begin 90..maar weet het niet zeker....

Dat stond in een oud Tina zomerboek, zwart-wit idd, herfsteditie of zomereditie 1980 of 1985 (voor 1990 meen ik iig) zou heeeel misschien kunnen - toen werkten ze met seizoenen meen ik. Maar ik heb het 17 jaar geleden tweedehands gekocht, gelezen en later weer weggedaan, dus ik weet helaas ook niet meer helemaal hoe het heet. 'Wereld zonder tranen' misschien?

De meisjes heette trouwens Alfa's (perfecte meiden) en Gamma's, Gamma's werden als persoonlijke sloof van de Alfa's behandeld en mochten enkel de kliekjes eten, de blonde uberbitch en zwemrivale van de heldin heette Perfecta die uiteindelijk inderdaad verlamd raakte tijdens een zwemwedstrijd en er zat een tijdreis/coma-element in; donkerharige manke (een korter been, tijdens operatie om been te verlengen vind het verhaal plaats) heldin uit onze wereld raakte in 'perfecte' wereld terecht waar men geen medelijden met haar had (en dat was ze niet gewend) - en beland aan het eind wijzer terug in onze tijd/wereld. De beste gamma-vriendin van de heldin was zonder dat iemand het wist de dochter van de schooldirectrice, maar dat wist zij zelf niet.
De Gamma's van de school van de heldin waren de enige Gamma's die meededen aan een sportschoolkampioenschap (zwemmen, turnen, etc.) met verder enkel alfa's van diverse scholen om te bewijzen dat ze wel mee konden komen - van hun deelname werd schade gesproken. De Gamma's wonnen uiteindelijk een aantal medailles.

Ik zou het best weer eens willen lezen :j .

Dat boek zat in een hele stapel tina(seizoen)boeken - http://www.marktplaats.nl/a/boeken/stri ... usPage=lr# is een advertentie van een winterboek uit die tijd, maar daar staat geen jaartal bij.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:05

Sorro schreef:
Ik wil van het weekend wel even kijken of ik er een zooi op foto kan zetten.

Zelf zou ik graag het tweeluik van Josje en Vriend nog een keer lezen.
De tekeningen staan mij nog duidelijk voor de geest het verhaal niet helemaal. Josjes vader?Oom? was oud ijzer handelaar en vriend was een lelijk scharminkel dat hij op de kop had getikt. Josje was ook een buitenbeentje.

ja die ken ik wel maar die heb ik niet compleet volgens mij.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:12

whaa ik heb een bod gedaan kwam 58 oude tegen via bovenstaande link. :D :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:24

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:37

omg , ja is goed hoor gezellig en lekker lezen, je bent welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:43

Is maar 3 uur met de trein joh :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:52

hahahaha moet kunnen maare heb je mn fb pagina al gevonden , daar staan er al veel op , staat een paar pagina's terug de link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 01:09

Jep ^^ , leest zo ja anders. Bakje thee , zak koek en liefst een stinkende rijbroek en penny(s) lezen :') . Dat laatste werd niet gewaardeerd :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:58

Als je oude pony clubs hebt, komt het verhaal van Moira en Misser misschien ook weer boven. ...

Heerlijk hè die oude verhalen. Die vind ik mooier dan de huidige serie. Heb zelf wat nieuwere hier en daarin is zelfs rakker vervangen Door ezel pedro. Grrrr

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:24

Al heel lang niet op bokt geweest en ineens zie ik dat dit topic nog steeds leeft.
Wat ontzettend leuk!!
Nu weet ik dat ik nog ergens 3 oude pennies heb liggen met mijn lievelingsverhalen. Net de hele kast ondersteboven gehad, maar nergens te vinden. Ik vrees dat manlief ze dus al eens bij het oud papier heeft gegooid.

Maar ik heb de pagina van Franka gevonden, dus nu duimen dat hij er tussen staat. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:41

xyzutu2 schreef:
Ligt het nou aan mij of ging in de Ponyclub altijd iedereen dood?

Niet iedereen ging dood, ik denk dat juist die verhalen meer bij bleven. Ik heb zo´n 200 Ponyclubs gehad (vanaf nummer 3) en kan me niet 1 verhaal herinneren waarin een paard doodging....

In de Penny heb ik op een gegeven moment in Manege Dennebos een lespony dood laten gaan van ouderdom, maar dat ging dan meer om de verwerking ervan. Dat kwam omdat ik had meegekregen dat manege klanten best moeite hebben met de dood van een manegepaard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:34

Er was op een gegeven moment ook een vervolg verhaal over een bepaalde stal. Daar kreeg een paard van een jongen steeds koliek. Uiteindelijk lijkt het of het paard is ingeslapen. Geen idee hoe dat verder ging, het vervolg had ik niet. Iemand op basis van deze summiere info enig idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:14

Lusitana schreef:
Niet iedereen ging dood, ik denk dat juist die verhalen meer bij bleven. Ik heb zo´n 200 Ponyclubs gehad (vanaf nummer 3) en kan me niet 1 verhaal herinneren waarin een paard doodging....

Dan heb ik dus echt pech met mijn stapeltje. :') Vooral dat verhaal met die droom, dat gebroken been op de buitenrit en die oude pony die zich opoffert voor het nieuwe paard staat me echt nog levendig voor de geest, inclusief de tekeningen.

Die verhalen doen me achteraf erg denken aan kinderfilms zoals Old Yeller en The Yearling/Jody and Flag, waarbij de hoofdpersoon (kind) om de een of andere reden altijd zelf hun huisdier dood moet schieten als een soort rite de passage om volwassen te worden...
Maar als je zegt dat dat soort hardere verhalen echt in de minderheid was, dan ga ik nog eens kijken of er een stapeltje voorbij komt, want de tekeningen van Lena Furberg waren echt spectaculair mooi.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:34

heb er net een stel van Lena opgezet en dat verhaal met die oude en nieuwe pony ken ik wel dus wie weet kom ik hem tegen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:39

Ja ik zag hem :)

Ponyclub las ik maar heel af en toe, ik vond de tekeningen zo naar. Vooral de hoofden van de mensen, ik kreeg er kriebels van. Teveel 'lijnen' ofzo, of vreemde uitdrukkingen (ook bij de paarden).
Maar ik ben nogal gevoelig voor dat soort dingen :P