Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:11

Die teleurstellingen zijn echt heel vervelend. Ik merkte bij mezelf dat ik, wanneer Vic weer wat opknapte, ik te fanatiek werd en vaak weer teveel verwachtingen had. In de loop der jaren heb ik wel geleerd hierdoor meer te genieten van het moment.

Mijn merrie is ook een tijd uit de running geweest en godzijdank zat het probleem bij haar tussen d'r oren ipv dat het lichamelijk was. Haar heb ik 3 jaar geleden erbij gekocht om toch te kunnen rijden en ze kreeg ook problemen (of eigenlijk had ze die al vanaf het begin). Haar heb ik gelijk in de verzekering gegooid en daar ben ik blij om. Omdat mijn fysio dacht aan een beschadiging van de wervels omdat ze ontzettend kon exploderen tijdens het rijden vanuit het niets zijn we met haar naar De Bosdreef in Moerbeke gegaan. Hebben haar volledig door de scintigrafie laten halen en ze was helemaal schoon. *\o/*

Ze had alleen een trauma van het zadelmak maken en extreme singeldwang als gevolg daarvan. Omdat ik dacht dat ik haar nooit meer normaal onder het zadel zou kunnen krijgen en mijn verwachtingen nul waren, is het me gelukt om haar met training aan de dubbele longe en gewoon wandelen met een zadel op toch zover te krijgen dat ze me vertrouwde. Ik heb echt heel veel kilometers in de benen zitten, werd regelmatig uitgelachen door voorbijgangers. Die reageerden zo van: er ligt een zadel op en jij gaat ernaast lopen?? 8)7

Maar dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Na bijna een jaar ernaast te hebben gelopen en te hebben gelongeerd om haar spieren optimaal te krijgen, kon ik probleemloos opstappen. En de singeldwang is nagenoeg weg. Af en toe schokt haar lijf nog weleens bij het vastmaken van de singel maar dat was het dan ook. Onder het zadel heeft ze nooit meer gek gedaan en ze loopt als een tierelier op het moment. Ik durf nu wel heel langzaam te gaan denken aan het aanvragen van een startkaart :D

Als je niets verwacht dan kun je zo genieten van de momenten dat het wel goed gaat en dat heb ik eigenlijk weer aan Victor te danken. Paarden komen niet zonder reden op ons pad, daar ben ik van overtuigd :j

Renate, super dat het zo lekker gaat. Geniet ervan en lekker bezig zijn met het hier en nu ipv de toekomst.

Isapaardje, wat een vooruitgang ook. +:)+

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:02

maikeltje schreef:
Als je niets verwacht dan kun je zo genieten van de momenten dat het wel goed gaat

Dat is zeker waar, dat probeer ik ook, al is het soms lastig. Je hebt wel echt engelengeduld gehad met je paard Maikeltje, knap hoor. Fijn dat het ook wat opgeleverd heeft!
Ik herken je verhaal wel, ik loop ook eigenlijk altijd naast Boa, soms met zadel op omdat ik er kleine stukjes wel op mag zitten, en inderdaad, dat commentaar wat je dan krijgt }> Vooral omdat mijn bijrijdster wel gewoon óp m'n Fries zit..

Boa is nog een beetje onregelmatig in draf, maar ze is zo gelukkig op haar nieuwe plek. Ze vind het heerlijk weer in een groep te staan, en omdat het een soort paddock paradise is, is er veel te zien en te verkennen. Ze loopt continu rond alles te verkennen, en trekt af en toe uit zichzelf of met de anderen een sprintje :D Het doet me goed haar zo blij te zien, dat gaat boven alles. En die onregelmatigheid.. Ik laat haar nog even lekker met rust, we zien wel, misschien trekt het wel weer bij..

Feria

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:26

Ja hoor ik heb die teleurstelling ook :(
En nu het goed gaat voel ik ook dat ik terug fanatieker wordt. Misschien volgend jaar een wedstrijd, wie weet. Tot nu toe kwam een terug val altijd als ze op de weide gegaan was, dus dat doe ik dit jaar maar niet meer, tenzij na het rijden een half uurtje tot een uurtje, niet langer, dat gaat sowieso fout :n

Reiziger: Ik zou ook even afwachten, misschien trekt het wel bij in een paar weken :j
Wat een plezier he om ze zo te zien open bloeien! <3

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:55

Teleurstelling klinkt ook bij mij bekend in de oren. Ik kan er echt even van slag door zijn, ik wil zó graag dat het dan goed met haar gaat en als dat niet het geval is, vind ik dat echt vreselijk. Kan er dan ook altijd maar moeilijk mee omgaan!

Gelukkig heb ik vandaag een héle fijne update, met Rooms gaat het echt super! De afgelopen dagen toont ze echt op wonderbaarlijke wijze veel verbetering in haar manier van lopen en het lijkt zelfs zo te zijn dat ze nagenoeg rad loopt! Als ze vlug draaft zie je haar nog wel trekken, maar jeetje, wat zit er verandering in!

En Romy begint ook weer énorme looplust te krijgen, echt ongelofelijk. Ik ga er niet teveel van verwachten, maar het doet me zo'n goed om Romy zó door de bak heen te zien scheuren. En dat moet ik echt even met jullie delen!

Ik laat Romy zo nu en dan eens lekker in de bak, zodat ze als ze wilt even haar stoom kan uitblazen, maar dat ik er wel controle over heb. (Romy weet précies wanneer ik wil dat ze stopt etc, dan komt ze braaf naar me toe gewandeld) En gister liep ze écht super! De kwaliteit van het filmpje is niet al te best, maar ach, je ziet Rooms :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:42

Alleen al naar zo'n filmpje kun je dan uren kijken :D
Fijn dat het zo lekker gaat.

Ik had daarnet jammer genoeg geen camera bij me, dus kan ik niet nog een keertje zichtbaar nagenieten, maar hier waren net 2 paardjes met elkaar aan het 'dansen'. Yoblin, de nieuwe, in galop, beetje de bink uithangen met zijn stoere hals en gekke galopsprongen die hij maakte omdat hij vrolijk was, Isabella (die vanochtend beslist minder goed te noemen was), verzamelde zich en ging bijna op haar plaats aan het dansen (in draf, soort piaffe leek wel). Ze was ook aan het showen, zoals alleen zij dat kan. Wat is ze dan toch mooi. Neusgaten open en blazen naar Yoblin, toen hij te dicht bij kwam, gooide ze haar achterwerk even een keer speels omhoog, daarbij kerend op de voorhand, omdat Yoblin om haar heen aan het showen was.
Enerzijds erg mooi om te zien, anderzijds hield ik mijn hart vast.
Die haperende knie, die slechte voorhoeven, haar stijve spieren ... alles kreeg het zwaar te verduren, maar van dat alles was ook even niets te zien. Ze liet in die 5 minuten in ieder geval weer even geheel haar oude ik zien en wat heb ik genoten. :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:10

goed nieuws meiden.
vasthouden dit en elke dag een beetje beter. :D

met bob gaat het niet lekker.
ik zie dat zijn been elke dag een beetje meer begind te wringen.
het beeld is en blijft wisselend maar toch zie ik een neergaande spiraal.
op de zachte [regen] wei lijkt het nog wat maar op het harde ziet het er 9 van de 10 keer niet fijn uit.
ook zie je zijn been steeds meer toontredig worden.

gelukkig blijft zijn eetlust erg goed en valt hij niets af.
daar hou ik me voor nu nog maar even aan vast,en zoveel mogelijk op de wei natuurlijk.
daar loopt hij nog het beste.....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:23

Lonniejj ze heeft er zin in! Op het filmpje zie ik der helemaal niet trekken, echt super dat het zo goed gaat!

Isapaardje: Dat waren vast de geweldigste 5 minuten in een hele tijd :D Ik kan me voorstellen dat je je hart vast hield, maar het is toch echt een goed teken dat ze dat terug doet he!

@Mariska, voor jou minder goed nieuws :(:)
Ik hoop dat er voor jullie ook nog een licht puntje komt, wat wens ik iedereen dat toe. Gewoon een klein wondertje voor onze lieve paardjes |(

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:54

renatevb schreef:
Ik hoop dat er voor jullie ook nog een licht puntje komt, wat wens ik iedereen dat toe. Gewoon een klein wondertje voor onze lieve paardjes |(

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:37

Ik gooi er maar weer een filmpje tegenaan :D
Het lijkt er bijna wel op of Yoblins therapeutische werking iedere dag beter zichtbaar wordt haha.

Let vooral op hoe mooi Isabella's achterbeen gebruik is op ongeveer 40 seconden ... althans ik vind het er goed uitzien en ben er blij mee :J Paar dagen geleden bleef haar rechterachterknie nog steeds haperen en kraakte deze zo erg toen ze sneller probeerde te lopen, dat ik bang was dat ze iets kapot zou lopen.
Wel is het zo dat Yoblin het niet meer snapt ... eerst wat hij steeds als eerste bij het eten, nu flitst er steeds een zwarte draak voorbij ... :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:37

Wat heeft ze ook een mooi vliegenhalster! :D

En ja bewegen is toch de beste therapie, ook al is het pijnlijk. Maar ze draaft ook al wat liever aan dan op het vorige filmpje, prachtig! :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:29

het fimpje is voor mij bijna niet te zien,mijn internet is op het moment zo traag dat het een uur duurt voordat het geladen is. :+

maar als ik het zo hoor heb je straks een dubbelspan. :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:23

aan deze kant ook nog een mededeling,hoe snel kan een mens veranderen. :')
ik heb een heel erg leuk paard op het oog waar ik volgende week naar ga kijken.

ik heb deze zomer eens heel erg goed nagedacht en besloten dat ik het toch ga wagen.
het geen paard meer kopen en dus niet meer rijden [zoals ik echt van plan was] is puur een keus op angst.
angst voor wat er mis kan gaan,angst om weer afscheid te moeten gaan nemen ooit.
ik heb besloten zo niet te willen leven en dat paarden nou eenmaal risico's met zich mee brengen.
ik heb een heel erg goed gevoel over dit paard en ik hoop echt dat dit hem ook gaat worden.
bovendien weet ik dan ook gelijk zeker dat ALS bob weg zou vallen james niet alleen komt te staan.
voor bob veranderd er niets,zolang het goed [genoeg] gaat met hem blijft hij hier lekker staan.

ergens is het wel een bak.
van het voorjaar heb ik al mijn rijspullen weggedaan onder het mom,ik rij NOOIT meer. _O-

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:55

Dapper hoor Mariska! Maar nu weet je in ieder geval dat je de volgende keer gewoon je rijspullen moet bewaren... :')

Komt er een ITP wanneer je er eentje hebt?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:55

Isapaardje, wat loopt ze goed! Ik zit volop te genieten hier, die bokjes! Ze ziet er goed uit! :D

mariska32, fijn dat je toch hebt besloten om weer bij een paardje te gaan kijken, hopelijk is het wat voor je! Je verwoordt het mooi, paarden nemen een risico mee, maar dat hoeft niet te betekenen dat het weer bij dit paardje zal gebeuren.
Ik hoop voor je dat het echt een topper is, en dat het paard goed bij je past! :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:00

dank je meiden. ;)

als dit doorgaat dan plaats ik hier wel een foto in dit topic.
als dit paard niet doorgaat kijk ik op mijn gemakje verder,heb geen haast.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:08

Als het goed voelt, moet je zeker gaan kijken.
Ik weet zelf hoe moeilijk het is om voor een 'paard erbij' te gaan kijken.
Wat had ik er moeite mee in het begin; het leek mij of ik Isabella aan de kant schoof.
Toen het vorig jaar met Beauty op een fiasco uitliep (pony was gaan schuren en ze waren samen continu aan het knokken), besloot ik nooit meer naar een andere te kijken. Dan maar niet mennen ...
En toen plots kwam Yoob dus op mijn pad. Dat voelde ook gelijk goed en zie nu wat hij allemaal doet hier. Ik weer lekker aan het mennen en wandelen en op Isabella heeft hij ook een onverwachte positieve uitwerking. Dus ik hoop voor je dat je een soortgelijke ervaring mee mag maken. Succes.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:52

Leuk nieuws Mariska :j
Ik heb dat hetzelfde gedaan.Heb ook 3 jaar geleden een nieuw paard erbij gekocht omdat ik het rijden niet kon missen. Heb er geen seconde spijt van gehad. Ik hoop voor je dat dit paard het helemaal is :j

Lonniejj, filmpje ziet er goed uit, wat fijn dat het zo lekker gaat :D

En Isapaardje ook al zo'n fijn en hoopgevend filmpje *\o/*

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:47

Wow isapaardje wat loopt ze lekker! Een heel verschil met 2 filmpjes terug zeg!
En Mariska wat superleuk en knap dat je weer aan een paard begint!

Boa wordt ook flink in beweging gehouden nu ze in een kudde loopt in een paddock paradise. Hopelijk pakt dat net zo goed uit als bij isapaardje ;) . Ze staat er nog maar anderhalve week, maar ze wordt iig zeker niet slechter (waar ik ook even bang voor ben geweest). Ze krijgt lekker de tijd.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:57

Ook mijn kleine Bobbie heeft een verhaaltje.
2 jaar geleden had ik een paar verzorg shetlanders , hafling jaarling , quarter horse ruin .
Het kleine zwartje pluisje Bobbie werd steeds magerder , bleek dat hij wormen had , ik wormen kuur gekocht tegen alle soorten . Maar het ging dus niet over en hij werd maar dunner , ik die eigenaar eindeljik zover gekregen dat er een DA moest komen. Na een week kwam die eindeljik , bleek dat hij bloedwormen had.
Maar die eigenaar woonde in Rotterdam in hun paarden stonden in Strijen en ze hadden even bedacht dat Bobbie toch zo zwak en ziekjes was dat ze hem maar gewoon achter liet en ee andere paarden meenam.
Ik had Bobbie dus overgenomen en naar een kliniek gebracht , helemaal onderzocht bleek hij ook nog eens droes te hebben wat die ........ :( DA niet had gezien , ik stond toen voor de keuze om hem in te laten slapen want ze dachten dat er niks meer aan te doen was , maar ik wist zeker dat hij het kon redden , na 7 maanden in de kliniek is hij er helemaal bovenop gekomen , hij staat nu op de Peerdegaerdt waar het super heeft , hij is nu inmiddels 3 jaar en word bereden door het nichtje van de stal eigenaar .
Gelukkig gaat het nu prima :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:33

Jeminee wat een verhaal ook....wat kost dat in hemelsnaam, 7 maanden kliniek? :oo

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:45

Ik was inderdaad erg blij hoe Isa vooruit ging ... maar zoals jullie hier ook vast wel bekend in de oren klinkt .. nooit te hard juichen. Vanochtend kon ze geen stap verzetten.
Helemaal verkrampt (rug/achterhand) en trillen op de benen toen ze toch probeerde te gaan lopen. Ik schrok er (toch weer) heel erg van.
Enige wat ik kon ontdekken was dat ze in beide voorhoeven in het ijzer een bult zand/mest had zitten. Toen die er (met moeite, want ze kon nauwelijks in balans staan om voetjes te geven) uit waren, liep ze al een heel stuk beter. Nu paar uur verder is ze bijna net zoals op het filmpje van gisteren.
Dat zijn van die momenten hè :o

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:07

maikeltje schreef:
Jeminee wat een verhaal ook....wat kost dat in hemelsnaam, 7 maanden kliniek? :oo

Dat was niet eens zo duur als je zou verwachten , 3 euro per dag.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:26

Isapaardje schreef:
Ik was inderdaad erg blij hoe Isa vooruit ging ... maar zoals jullie hier ook vast wel bekend in de oren klinkt .. nooit te hard juichen. Vanochtend kon ze geen stap verzetten.
Helemaal verkrampt (rug/achterhand) en trillen op de benen toen ze toch probeerde te gaan lopen. Ik schrok er (toch weer) heel erg van.
Enige wat ik kon ontdekken was dat ze in beide voorhoeven in het ijzer een bult zand/mest had zitten. Toen die er (met moeite, want ze kon nauwelijks in balans staan om voetjes te geven) uit waren, liep ze al een heel stuk beter. Nu paar uur verder is ze bijna net zoals op het filmpje van gisteren.
Dat zijn van die momenten hè :o

:(:) Balen dat ze weer even helemaal achteruit ging, maar wel positief dat ze vrij snel herstelde! :D

Romy en ik doen trouwens 25 september mee aan een fotomeeting, kan echt niet wachten! Dan ga ik hier wel spammen hoor O:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:27

ja spammen.
mag van mij. :D

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:30

wel een prachtig paardje!