Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:28

Tja, dit blijft toch bij wat iedereen zelf het prettigste vind.

Ik ga denk toch voor inslapen en op laten halen door een destructiebedrijf...

Mijn pony is erg gevoelig en ik weet zeker dat ze bij het slachthuis helemaal gek zal worden van de stress. Daarbij neem ik ook mezelf in acht, ik weet niet of ik nog goed zou slapen als ik haar naar de slager zou brengen.

Dan maar thuis inslapen door een goede veearts, ongeacht de kosten.

Cremeren gaat mij toch wat te ver en kost al gauw 1800 euro...

Ik heb verder respect voor iedereen die zijn paard liever naar de slager brengt of laat cremeren, dat blijft een persoonlijke aangelegenheid.

Je kan er wel een oordeel over hebben, maar iedereen verwerkt het verlies op zijn eigen manier, en daar draagt het beeindigen van je paard/pony's leven ook aan bij.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:30

Overdosis in de ader? Uit wat voor boek heb je dat?
Sneu dat het dan ook nog 5 minuten kan duren. Met een schot is het leed binnen een seconde geleden.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:46

(Heb het hele topic doorgelezen)

Sjonge jonge, wat een discussie met zoveel fabels en rotopmerkingen. Zowel van voorstanders als tegenstanders van de slacht. Ik heb vorig jaar oktober mijn paard in moeten laten slapen. Zonder de keuze te hebben hem naar de slacht te doen.
Ik lees hier dingen over vechten tegen de spuit, het alleen verlamd en niet onder narcose zijn.. Nou mijn toen 5 jarige paard, kerngezond, heeft niks geen gevecht gehad. Eerst heeft hij een kalmeringsmiddel gekregen, vervolgens kreeg hij via een katheter dezelfde spuit als wanneer een paard onder narcose gebracht wordt. Al deze tijd stond die tussen rubberen deuren, zodat hij goed "opgevangen" kon worden wanneer hij door zijn benen zou zakken. Toen hij ging liggen hebben ze de deuren weggetrokken en hem de laatste injectie toegediend. Dit heeft bij elkaar nog geen 5 minuten geduurd. Mijn ouders en ik weten zeker dat mijn paard toen niet alleen verlamd was, maar wel degelijk geheel onder narcose was. De dierenarts kon zijn oogbol aanraken zonder dat hij nog maar 1x knipperde. Het is heel erg fijn om te lezen dat een paard dus blijkbaar "alleen maar verlamd is" en zeker gezien mijn nieuwe paard vorige week geopereerd is aan koliek. Erg frappant, vraag me nu dus af of hij met open ogen naar de assistenten heeft liggen kijken en dus alleen maar verlamd was?? Je zou toch denken dat een paard die geopereerd wordt wel degelijk onder zeil is.

Ik ben helemaal niet tegen de slacht, ieder moet zelf de keuze maar maken, ik vind het alleen erg pijnlijk om van die schijt opmerkingen te lezen van zeer respectloze bokkers jegens mensen die hun paard in willen laten slapen om welke reden dan ook.

Dat er dan een paar jonge/nieuwe bokkers zijn die misschien wat kwetsende opmerkingen maken over de slacht, daar moet je dan maar overheen lezen. Je weet toch aan de schrijfwijze wel op te maken met wie/wat je te maken hebt?!
Respecteer elkaars keuze toch eens en denk er eens over na hoe je met sommige opmerkingen mensen kwetsen kunt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:52

Wanted2003 schreef:
Dat er dan een paar jonge/nieuwe bokkers zijn die misschien wat kwetsende opmerkingen maken over de slacht, daar moet je dan maar overheen lezen. Je weet toch aan de schrijfwijze wel op te maken met wie/wat je te maken hebt?!
Respecteer elkaars keuze toch eens en denk er eens over na hoe je met sommige opmerkingen mensen kwetsen kunt.

en dat geldt niet voor die jonge/nieuwe bokkers? Het spijt me, leeftijd is geen excuus voor lompheid en te lam zijn om even eea door te lezen. Jij vindt kwetsende opmerkingen over inslapen niet leuk, en zo denken anderen over kwetsende opmerkingen mbt de slager. Een gevoelig onderwerp als dit vraagt gewoon om een fatsoenlijke discussie van beide kanten, en als iemand niet de moeite wil doen om eerst even wat door te lezen maar gewoon gaat lopen blaten dat de slager/een spuitje so sielug is, krijgen ze van mij iig een - pedagogisch wsl onverantwoorde - veeg uit de pan.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:57

Lielle dat snap ik best, maar op een gegeven moment moet je toch de eer aan jezelf houden? En dat zo iemand een veeg uit de pan krijgt, oké. Maar op een gegeven moment kan het voor buitenstaanders best pijnlijk zijn om vergelijkingen te lezen over in laten slapen en een verdrinkingsdood. En dat vind ik dan ook behoorlijk misplaatst.

Brando090309

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:38

Ik begrijp lielle haar reactie maar al te goed. Ik sta ook niet te wachten op kinderen die mij komen vertellen wat ze ervan vinden dat ik mijn paard lieten inslapen/slachten (maakt zelf niet) maar niet eerst lezen waar het allemaal om gaat. Zeker niet als ze zelf nog niet begrijpen wat het inhoud om een paard te verliezen en ik vermoed dat Lielle haar reactie een emotionele reactie is en wellicht in andere omstandigheden niet zo zou reageren. Net zoals het voor jou pijnlijk is om te lezen dat inslapen ook niet altijd een even mooie dood is voor je geliefde dier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:44

Lielle........... laat je niet gekamken......... tis het niet waard.......

jij weet waar je staat en wie je bent......

jij hebt geleerd in je leven.......... je kan het mensen niet kwalijk nemen dat deze mensen die lessen nog niet geleerd hebben...
dikke knuffel!

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:59

bij mij ligt het aan de situatie als die veel pijn heeft dan krijgt die een spuitje dan hoeft die niet eerst te wachten tot bij de slacht maar als die door een bepaald iets niet meer door het leven kan dan gaat die naar de slacht

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:33

Sorry, ik breek even in. :)

We willen in de openingspost van dit topic enige informatie plaatsen waar gemakkelijk bijgelezen kan worden door nieuwkomers, en waar mensen in het topic anderen naar kunnen verwijzen.

In het team kwamen we tot de conclusie dat het Wiki artikel, hier te vinden:
http://www.bokt.nl/wiki/Overlijden eventueel aangepast / aangevuld kan worden in overleg met de wiki-mods. Ik weet niet of iemand hier daar een bijdrage aan kan leveren?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:42

Jullie snappen mijn punt waarschijnlijk niet, ik bedoelde dat degene die hier het felst reageren op de opmerkingen van bepaalde personen over de slacht, zelf ook kwetsende opmerkingen maken over het laten in slapen. Bijvoorbeeld in laten slapen voelt net als verdrinken en je gordel niet open krijgen. Of het fabeltje dat het paard zogenaamd niet onder narcose gebracht wordt maar dat het enkel verlamd is. En dit zijn dingen, die Lielle NIET gezegd heeft. Dus het is totaal niet persoonlijk tegen haar gericht.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:44

Wanted, het is geen verzinsel dat een paard in bepaalde gevallen, ik weet zo niet met welk middel, hoor....
maar dat het dier wel bewusteloos lijkt maar het echt niet is. Wat het middel teweegbrengt, is een totale verlamming, die lijkt op bewusteloosheid. Het is geen fabeltje, en als je het toch over kwetsen hebt, vind ik het kwetsend dat jij dit wel stelt.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:52

Wat een verhalen over inslapen, wist helemaal niet dat het zo kon gaan :S Dat lijkt me heel erg..
Maar ik zou toch voor inslapen kiezen. Waarom? Ik vind de slager iets lugubers hebben.. (en ja, ik ben vega;) mede ook daarom)
Ik heb in het paspoort ook aangegeven dat ze niet voor de slacht mag. Zou voor haar denk ik sowieso hel zijn, ik ben van mening dat een paard de laatste tijd van zijn leven gewoon vredig moet kunnen zijn.. Als ik haar in een trailer zou zetten zou ze dit heel naar vinden.. Het idee dat er zo'n man je paard overneemt en doodschiet, het bloed eruit.. afstroopt (sorry voor het taalgebruik) en dat er dan mensen van gaan genieten.. No way.. :(
Maar daar merkt het paard natuurlijk niks van.. en daar gaat het uiteindelijk wel om. Dus ik kan me op zich ook wel voorstellen als mensen voor de slager kiezen. Ik zou het zelf niet kunnen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:53

Kijk, in bepaalde gevallen.. Dat klinkt al heel anders. Als dat zo is, dan zou ik ook voor de slacht kiezen.
Maar ik ben ervan overtuigd, dat dit zelden voorkomt. Voor degene die dit meegemaakt hebben kan ik mij voorstellen dat het in laten slapen een totaal andere ervaring was als die van mij.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:58

Ik wil graag mijn pony met een spuitje in laten slapen, als het zover is. Ik wil haar op laten halen door een paardencrematorium, waar ze netjes word verbrand. Haar as wil ik terug hebben en uitstrooien of zoiets, en nog ik een ketting laten maken. Net als een mens eigelijk.

Ik zou dit graag zo willen omdat Kelsey gewoon heel speciaal voor mij is, en ik haar niet wil laten opeten door andere mensen. Ze is dan wel dood, maar ik zit daar dan mee, dus ik wil dat niet. Ik vind het fijn om iets met haar as te doen, alsof ik haar dan vrijlaat...

Maar ze is pas 16 dus ik hoef hier nog niet over na te denken :)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:09

Wanted2003 schreef:
Kijk, in bepaalde gevallen.. Dat klinkt al heel anders. Als dat zo is, dan zou ik ook voor de slacht kiezen.
Maar ik ben ervan overtuigd, dat dit zelden voorkomt. Voor degene die dit meegemaakt hebben kan ik mij voorstellen dat het in laten slapen een totaal andere ervaring was als die van mij.

daar zit juist het gevaar, wij zien niet hoe het dier lijdt, in een dergelijk geval. Voor ons ziet het er vredig uit want dat dier kan zijn lichaamstaal niet meer doen gelden.
maar ieder zijn eigen beslissing en mening. Laat ik het er maar op houden, dat ik goeie ervaringen heb met paarden laten schieten in het abbatoir.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:12

Ow jee, het gaat over mijn opmerking. Ik ben erbij geweest dat een paard zo in paniek was, en niets kon. Niet uit te leggen. En het deed mij daar aan denken. En daarom heb ik gezegd dat het voor mij persoonlijk daarop leek.

Totaal niet kwetsend bedoeld, gewoon mijn ervaring/mening...

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:14

Jammer dat ervaringen meteen als kwetsend worden gelezen. Ik snap je statement verdomd goed, Druppeltje.

xLSNNE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:21

Ik zou mijn paard in laten slapen.
Ik vind het echt geen fijn idee dat mijn paard in vlees komt te zitten. Een spuit is ook niet alles maar ik vind het toch een fijner idee.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:26

En wat ga je dan met je paard doen, als hij een spuit heeft gehad?
Trouwens als je je paard laat schieten kun je er toch nog voor kiezen, om hem niet te laten opeten.

xLSNNE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:31

dat weet ik nog niet.. Ik hoop dat ik daar nog lang niet mee te maken krijg.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:33

Maar dat is wel de kop in het zand steken. Klinkt wreed maar elk paard kan vandaag zijn laatste dag hebben, hoe jong hij ook is. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

xLSNNE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:35

Jaa dat is waar. Maarja zelf ben ik 15 dus ik heb zoiezo niet alles te zeggen over mijn paard. En als er iets gebeurd dan moet ik toch snel met mijn ouders kiezen. maar naar de slacht niet.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:37

Maar als je ouders wel voor de slacht kiezen?

xLSNNE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:39

Die kiezen daar niet voor dat mag ik dan wel weer kiezen. Alleen wat daarna er mee gebeurd dat zullen we dan wel weer zien.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:46

Ik zou het niet weten, ik wil er eigelijk ook niet over nadenken.
het zou bij mij liggen aan de situatie. de slager, ja dan zou ik niet kunnen slapen ook al doen die mensen dat iedere dag maar toch zou ik denken... en als het nou mis is ofzo. het liefst zou ik voor inslapen kiezen en dan later cremeren en de as in een kettingkje maar dat kost weer zo veel centjes :(:)