Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:16

oh oke verkeerd begrepen..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:20

Anya: Dat moet mijn paard ook :j , maar dat vat ik niet onder 'controle', dit is een afspraak die je maakt met je paard. Braaf stilstaan en doet het paard een stap vooruit, maar blijft het verder daarna braaf stilstaan... prima. Dit is gewoon netjes en met rust aan te leren :) . Trouwens.. sinds ik met een kruk opstap, blijft mijn paard met losse teugels staan. Het is dus voor het paard dus echt een rotklus dat opstappen.

Onder hevige controle willen hebben bedoel ik.. Gedrag onder controle willen hebben. Een hengst mag dus niet hinniken als het de merrie ziet, ook al loopt het nog ontzettend braaf mee met het baasje en staat het lijntje totaal niet strak. Dit is gewoon een natuurlijke gedraging!! Gewoon lekker doorlopen en je hengst belonen dat hij zo braaf met je meeloopt. Nee tegenwoordig zie ik dat er zes rukken aan het halstertouw..nee ketting... moet worden gegeven en vervolgens nog een fler tegen zijn neus met de zweep. Want het mag niet hinniken.. Stel je voor dat het paard zich als een paard gedraagt :roll: . Het arme dier.. Maar inderdaad ook wat sanne 83 zegt :j , we moeten wel normaal blijven doen..

Hoever gaat je controle en hoeveel kun je loslaten?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:30

:D begrijp het zelf eigenlijk ook niet helemaal. Misschien is controle hebben niet erg, maar die niet kunnen loslaten wel :D
of altijd op fysiek vlak controle willen houden ofzo.

@wolinlotte: ja, dat is een goede, afspraken maken ipv controle Ik heb heel veel fijne afspraken met mijn paard, maar dat kan voor anderen ook weer lijken alsof je een control-freak bent :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:59

Een afspraak met mijn paard is dus.. dat ze mag draven aan de hand, maar ze mag niet trekken of laat staan mij meesleuren.. zo heb je dus een compromis gesloten, beetje geven en een beetje nemen. Trekt ze mij wel mee, dan trek ik in eerste instantie terug, dit is genoeg om te zeggen 'meisje..hier blijven'.

Ook mag ze eerst van mij aan het zadel snuffelen voor ik op zadel (ze accepteerd bepaalde zadels niet, heeft zadel/singeldwang), als ze het heeft besnuffeld en het zadel heeft 'gecontroleerd' kan ik haar als een voorbeeldig paard opzadelen, dit heeft ze niet alle dagen, maar de dagen dat ze dit even moet doen, laat ik het haar ook doen. Doe ik dit niet, dan krijg ik nevernooit dat zadel meer op haar rug.. Het is elkaar met respect benaderen en naar elkaar luisteren. Ik had haar ook heel hard kunnen aanpakken en haar gewoon kunnen opzadelen en gedacht 'ze moet niet zeiken!! en dan had ze maar geen paard moeten worden!!'. Maakt dit het er leuker op voor mijn paard? Dacht het niet. Het werken met mij is dan al niet leuk meer. Als ik haar nu opzadel is het altijd goed.

Mijn paard heeft echt moeite met gezag of als er druk op de ketel staat.. Dit wetende.. moet ik haar dus zelf ook een stukje verantwoordelijkheid meegeven en dus afspraken maken. Zo geef ik en neem ik. En is er dus een onderlinge 'pact' gesloten, we weten allebei hoe ver we kunnen gaan.
Zo ontstaat zelfstandigheid en vertrouwen, dit omdat je je paard een stukje verantwoording en vrijheid in denken en doen meegeeft.
Door deze verstandhouding kan je paard mentaal meer verdragen. Mocht ik bijvoorbeeld ooit iets van haar vragen wat ik nooit van haar heb gevraagd in een moeilijke situatie en er dus wat meer druk op staat, ik noem maar iets; in nood over een greppel springen, zal ze dit mentaal beter kunnen hebben en kunnen verwerken. Wetende dat de onderlinge verstandhouding en het vertrouwen goed zit en dat mijn paard zelfstandig is en ik haar laat meedenken en de rust bewaar.
Een paard wat continue mentale druk ervaart zal dit niet doen. Ook een paard heeft zijn (acceptatie)grens. Nood breekt wetten.. maar het is niet elke dag nood; elke dag je paard over een fysieke of lichamelijke grens duwen betekent mentale druk.. en dat gaat ooit een keer fout.

Naar elkaar luisteren, open minded zijn, je paard zelfstandigheid en verantwoordelijkheid meegeven door afspraken te maken; geven en nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:28

Anya schreef:
Lovely schreef:
Kunnen we niet een back-to-basic stroming beginnen en de paarden weer met 4 voetjes weer op aarde beloven te zetten? Als we eerst nadrukkelijk communiceren dat de paardenwereld doorgedraaid is en wij de oplossing in handen hebben, dat moet werken toch? GEwoon weer vilten dekjes en gevouwen dekens, ijzeren roskammen en eenkleurige halstertjes :).

dat kán, maar dan moet je er wel een hele dvd-reeks van maken.. anders wordt je niet serieus genomen.
Level 1 is dan: op je pony zonder zadel met de hele groep andere ponies naar de wei denderen mét een emmer voederbieten die je niet mag laten vallen :+

Whahahaha, jaaaah. Dat is natuurlijk ook een verplichte oefening in de therapie die de hele garde 'hij-moet-echt-meer-op-achter-instructeurs' moet ondergaan. Zal een harde dobber worden, accepteren dat ruitergevoel niet iets magisch is :=.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:25

:D Ik zie hier best een uitdaging in hoor. Doen we zondag wel even.

Wat is level 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:32

Level 2, uhm, een deken vouwen voor onder het zadel :D. En dan wordt de rimpeltest gedaan en daar loop je makkelijk strafpunten bij op. Bij te lage score mag je niet door naar 2b, opzadelen met deken en zonder paaaaaaaadhhhhhh.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:34

:+ Ik had geen deken maar zo'n prachtig geel vilten chabrakje.
Maar ik heb ook nooit bij een manege gereden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:35

Anya schreef:
Level 1 is dan: op je pony zonder zadel met de hele groep andere ponies naar de wei denderen mét een emmer voederbieten die je niet mag laten vallen :+

Ik heb geen pony ;(
Mag ik er 1 van jou lenen? :)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:36

Ik heb een pony van 1.65. Daar mag je best even op oefenen hoor. :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:37

Of met bierviltjes tussen je knieën en zweetblad rijden. ;)

Anne - 1.65 , wauw, grote pony. :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 00:37

:D level 2 is ook klaar :j
Iemand level 3?

Wendy: Wiz is wel een leuke ponymaat, gewoon doen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:40

Ik heb nog een grote pony staan die wat manieren mag leren :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:41

pharagirlke schreef:

Nou, wat let je? :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:42

mijn gebrek aan de capaciteiten om het haar te leren :')

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:44

Als je dat niet lukt, phara, bel me morgen dan ffkes. Ik wilde gaan bbqen en krijg onverwachts meer gasten. Stukje Vlaams Vlees is nooit weg. Beest heeft een goed leven gehad, toch?! ;) ;) :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:44

Ja hoor :j beter dan ooit :')

Ik was er sowieso al over aan het denken om eens een BBQ te houden.........

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:10

Ik zal ook niet zeggen dat ik altijd heel consequent ben vroeger helemaal niet toen ik Goofy ging doen is dat wel veel meer geworden, Ik zal hem niet gauw lopen slaan ofzo maar ik laat duidelijk merken dat ik het niet wil.
Eerst waarschuw ik hem vaak met mijn stem en als hij het nog een keer doet krijgt hij wel een tik anders blijft hij doorgaan.

Ik denk dat Goofy best wel weet wat hij bij mij wel en niet kan, ik heb dan ook wel een aardige band met Goofy misschien is het daarom ook wel een grotere motivatie om naar me te luisteren.

Laatst was er gespoten tegen het ontkruid er hingen overal bordjes met dat de paarden een tijdje niet mochten grazen vanwege het gif.
Reed er een meisje (ongeveer 10 jaar) van de les op Goofy en haalt hem uit de stal en wil met hem naar de grote stal lopen om te poetsen sleurt hij haar zo mee en gaat gras lopen eten (ik heb het zelf niet gezien) zij als een gek lopen trekken maar nee hoor Goofy eet gewoon door op dat moment kom ik aangelopen.
Ik dacht gelijk k*t straks staan we bij de DA dus ik roep Goofy WAT DOE JE(hij kijkt op) ik loop snel daar hem toe en neem Goofy mee, ik chago want was bang dat hij ziek was kind was te dom om dat briefje te lezen moeder was even dom.

Bij mij flikt hij zoiets niet want dan hem hij er gelijk een te pakken want hij hoeft me niet mee te sleuren.

Goofy is ook best slecht opgevoed bij zijn vorige eigenaar volgens mij want af en toe tijdens de les is hij vervelend bij die kinderen.

Soms denk ik van misschien ben ik te streng voor hem of was dat terecht? maar als ik de stal binnenkom dan hinnikt hij, en als hij aan het rijden is en ik roep hem dan moet je een goede ruiter zijn om hem weg te houden XD

Sommige dingen mag hij wel net als wanneer ik hem 'uitdaag' om naar me toe te komen dan kan je moeilijk boos worden want dan is het mijn schuld vind ik.

Maar trappen,bijten,bokken,steigeren,meesleuren,door je heen lopen dat zijn dingen die hij echt niet mag (het meeste doet hij eigenlijk nooit bij niemand).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:21

Level 3, misschien wel een ouderwetse gymnastiekles op een (bruin)oostduits veelzijdigheidszadel?? Met de teugels in een knoop ..... iiiiieeeeeek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:38

Oh Lovely, lijkt me zalig :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:25

Lovely schreef:
Level 3, misschien wel een ouderwetse gymnastiekles op een (bruin)oostduits veelzijdigheidszadel?? Met de teugels in een knoop ..... iiiiieeeeeek.

Met als hoogtepunt achterover liggen op de kont van je paard? En je afvragen waar dat beest in godsnaam naar toegaat :D .

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:33

Level 4.. aan de lange teugel zonder hulpteugels het bos in..
zadel is optioneel..

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:46

Level 5: een hindernis van minimaal een meter springen met je armen wijd.

Level 6: in dameszit op een normaal zadel gallopen zonder het zadel vast te houden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:11

level 5 lukt me nog wel denk ik.. (al heb ik lang niet meer gesprongen..)
Maar level 6.. pfff. dat moet ik nog eens oefenen..
telt het ook als je achterstevoren op je paard kan rijden..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:50

FitzChivalry schreef:
telt het ook als je achterstevoren op je paard kan rijden..

Alleen als je dan ook een sprongetje kunt maken ~~}> Maar dan hoef je niet met je armen wijd!

pharagirlke schreef:

Mijn pony heeft gewoon geen manieren :(:) Ziet ze een knappe vent en ze gaat er meteen klaar voor staan... Ze stellen zich niet eens aan elkaar voor, en vervolgens als hij iets wil, wil ze wegrennen :+ Of is mijn pony gewoon een bitch? 8-)

Anne_GTI schreef:
Ik had geen deken maar zo'n prachtig geel vilten chabrakje

Die had ik in het groen! Heb er toevallig vorige week afscheid van genomen... Had dat altijd nog bewaard ter herrinering, maar toen kwam ik em vorige week tegen in een opruimwoede en aangezien ie er niet helemaal mooi meer uitzag en ik er niet meer mee wilde gaan rijden heb ik em weggegooit :(:)