Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:21

yvvv schreef:
(heb niet alle 26 pagina's doorgelezen dus geef alleen antwoord op de vraag van de TS)

... Dan zullen er een hoop mensen niet meer met hun paard(en) overweg kunnen, vrees ik ...

stiekem denk ik dat ook wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:24

Misschien wel omdat... Goh, net zoals er paarden zijn die absoluut niet van bit houden, er ook paarden zijn die absoluut niet van bitloos houden...

Maar dat is misschien nog niet in jullie opgekomen gezien bitloos kennelijk dé oplossing is? :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-02-09 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:27

hoezo is emigreren overdreven? Ik ben allergisch voor betutteling en daar zou ik dit een extreem voorbeeld van vinden. Als verplicht wekelijks les door een door de overheid goedgekeurde instructeur wordt doorgevoerd zou ik ook emigreren ;)

En hoezo zijn mond niet dicht kunnen doen met een bit erin? Ga eens goed kijken voordat je met dergelijke onzin komt :x

lindake

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:29

Het is volgens mij zelfs de bedoeling dat het paard zijn mond dicht heeft als het bit in is... Een open mond wordt meestal niet geaccepteerd :=.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:30

@ Lielle als jij t onzin vind prima, maar ik vind dat niet

En een les verplichten kost geld, een bitweghalen niet dus een beetje een loze vergelijking ;)
En als ik dat overdreven vind mag dat toch?
Je hoeft niet gelijk aan te vallen hoor ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:33

Een bit weghalen niet? wat dacht je van de nieuwe optoming die je moet kopen? Of ben je voorstander van teugels aan een halster knopen?

De lessen om er degelijk mee te leren om gaan.... Of is het niet mogelijk om met bitloze optoming wat fout te doen? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:34

een nieuwe optoming is niet zo duur als wekelijks les ;)
En jah als mensen een teugel aan t halster knoopt heb ik niks op tegen hoor :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:34

Jij mag dat geen onzin vinden, maar dat geeft dan wel aan met wat voor paarden je te maken hebt gehad, of wat voor materiaal aangezien de paarden die ik om me heen heb gezien hun mond toch mooi dicht kunnen doen met een bit in, en dat komt niet door de neusriem, voor het geval je dat denkt.

bit weghalen kost ook geld, dan heb je ander materiaal nodig. En voor het welzijn van je paard mag geld toch geen belemmering zijn ;) Als jij dit trouwens aanvallen vindt, ga je een lastige tijd tegemoet. Dit heet gewoon discussieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:35

Dan twijfel ik al helemaal aan de goede bedoelingen van een bitloos ruiter... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:35

pharagirlke schreef:
Een bit weghalen niet? wat dacht je van de nieuwe optoming die je moet kopen? Of ben je voorstander van teugels aan een halster knopen?

De lessen om er degelijk mee te leren om gaan.... Of is het niet mogelijk om met bitloze optoming wat fout te doen? :=

wat is er dan zo heel anders aan als met bit rijden? Ik rijd dus kruislings en het verschil is de reactie van mn paard, verder rijd ik op dezelfde manier als dat er nog een bit inzat hoor ook krijg ik les van iemand die gewoon met bit rijd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:36

@ Lielle, ze hebben misschien de lippen op elkaar. de mond kan niet helemaal sluiten als er een bit inzit ;)
Maar ook dat is een andere discussie en er is een opmerking geweest dat we t op deze moeten houden dus doe ik dat ook maar ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:38

Ik zou het geen probleem vinden :) tenminste, het is geen probleem voor mij en mijn pony. Hij loopt bitloos namelijk een stuk beter dan met bit :D (binnenkort een onderlinge wedstrijd, hoop dat ik van de jury bitloos mee mag doen, is toch meer voor spek en bonen :P )

Ik ben er echter wel van overtuigd dat niet elk paard bitloos gereden kan worden. Dat de mijne er nou zo goed op reageert betekent niet dat alle andere paarden daat ook zo doen.

Er zijn ook genoeg paarden die niet tegen die druk op hun neus kunnen. Maar er zullen er ook genoeg zijn die er wel prima tegen kunnen.

Verschilt dus heel erg per paard :)

Hier trouwens een fotootje van ons :D (van de zomer, neusriem zat hier nog te laag, zit inmiddels hoger :) )
http://img356.imageshack.us/img356/2095/img8624zs7.jpg

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:39

wat versta jij onder de mond dicht? Lippen op elkaar en aansluitend op het bit noem ik de mond dicht hebben, en zeker als je gaat beweren dat er anders nog lucht door naar binnen kan komen, iets wat ik trouwens al helemaal een bizarre redenering vind :D

en nu gaan roepen dat je niet off topic wil gaan is wel erg gemakkelijk als je geen argumenten meer hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:41

@ callandra

mooi hoofdstel zeg, gelukkig heb je je neusriem hoger hij lag idd wat te laag ;)

@ Lielle, ik verwijs je nogmaals door naar t boek dat ik al aangaf, staat alles netjes en duidelijk in uitgelegd ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:42

Ik denk dat Lielle graag wil weten wat jij zegt. Want ik ben het wederom met Lielle eens dat je maar weer wat roept.
En in dat geval is er niets nieuws onder de zon.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:43

en naar een boek verwijzen is ook wel heel makkelijk ;)

wat denk je dat er met eten gebeurt? En waarom vallen mijn paarden niet dood neer na een cross van 5 minuten in een stevige galop, als een bit de ademhaling belemmert?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:45

En voor Callandra: je hebt een leuke pony. Maar ook voor jou geldt dat net als bij de pony van Cinnepin: je paard wat op je hand hangt en op de voorhand duikt. Ook bij bitloze optomingen zul je ophoudingen moeten maken om de achterhand erbij te zetten.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:46

Dat heeft hij ook met bit hoor :P komt niet door het bitloze rijden, is een probleem waar we aan werken wat hij sowieso al heeft.

Als ie aan de longe loopt (met of zonder bijzet) en gaat ontspannen loopt ie ook zo. Zijn achterhand is nog niet sterk genoeg en daar zijn we dus flink mee bezig :)
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 22-02-09 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:48

Owja, tegenwoordig ziet het er al wat anders uit hoor :) moet nog steeds nieuwe foto's hebben. Al blijft hij het lastig vinden om meer vanuit achteren te lopen. Zoals hij momenteel loopt, heb ik vaak bijna niks in mn handen (wel contact natuurlijk).

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:49

Zou wel een heel spektakel geven als de dekhengsten bitloos op wedstrijd zouden moeten gaan. Dan mogen ze de ehbo wel dicht in de buurt houden, vooral op prijsuitreikingenen en bijv. de hengstenshows. Houden we niet zoveel topruiters meer over denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:50

volgens mij is dit geen haw topic?
Zullenw e ontpopic blijven?

Mousmous, een bit is er toch ook niet om een paard *tegen * te houden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:51

Calanddra schreef:
Dat heeft hij ook met bit hoor :P komt niet door het bitloze rijden, is een probleem waar we aan werken wat hij sowieso al heeft.

Als ie aan de longe loopt (met of zonder bijzet) en gaat ontspannen loopt ie ook zo. Zijn achterhand is nog niet sterk genoeg en daar zijn we dus flink mee bezig :)

super, als je het weet kun je er aan werken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:56

@ cinnepin

een bit is niet om het paard tegen te houden (alhowel die situaties er natuurlijk wel zijn) maar om het paard, doorgaans een dier van ongeveer 600 kilo, beter te kunnen controleren. Als bij een dekhengst de hormonen flink op gaan spelen dan heb je zonder bit weinig kans. Er zijn niet voor niets al hengstenbitten en kettingen alleen al voor aan de hand. Er zullen genoeg paarden bitloos te rijden zijn, maar ook heel veel paarden niet.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:58

@Anya: Ja idd :)

Binnenkort wil ik ook weer flink gaan lessen (iig elke week les) om er goed aan te werken. Heb er toch liever begeleiding bij, voor de zekerheid :P

Moet dan alleen even kijken of mijn huidige instructrice bereid is om bitloos les te geven :)

Hier trouwens een fotootje van 2 mnd terug, met bit.
http://i40.tinypic.com/15hoc9z.jpg
Zie je dus weer hetzelfde probleem :=

Cinnepin: ik vind het niet erg hoor om er commentaar op te krijgen. Is altijd fijn, want meerdere personen zien meer dan 1 :P

Ik vind dat gezeur over dat het bit sowieso slecht is overigens een beetje irritant worden... blijft een eeuwige discussie.

Zowel bit als bitloos kan vervelend en pijnlijk zijn, dit ligt aan de hand van de ruiter. Heb absoluut niks tegen het bit. Zoals ik al eerder zei zijn er genoeg paarden die niet met bitloos gereden kunnen worden, maar prima met bit. Nou, fijn dan toch :) Ik zie het probleem niet.

Het enige waar ik op tegen ben is het onnodig gebruik van scherpe bitten. Maar ik denk dat de meesten het daarover wel met me eens zullen zijn. :)

En net zoals dat er verschillende bitten zijn, zijn er ook verschillende bitloze optomingen. Ik heb bijv weer helemaal niks met het dr Cook hoofdstel. Vind het teveel druk op zo'n klein riempje, nee dat is fijn voor zo'n pony. Maar ook hier geldt weer, de inwerking staat gelijk aan de hand van de ruiter.

Maar goed, blijft een eeuwige discussie dus ga me er verder niet in mengen, heeft toch geen zin :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:00

ja is ook zo, sommige onderwerpen zullen altijd eeuwig een discussie punt blijven ;)