goldenarrow schreef:Waarom ga je niet voor een Pool of een Rus? Die zijn vaak toch wel sterker dan de showgefokte paarden. Zeker in Polen worden echt nog goede gebruiksarabieren gefokt. Ook in Nederland zijn er wel een aantal fokkers die hier echt voor gaan. Of uit Frankrijk een Endurance-gefokte kopen, die zijn natuurlijk ook gemaakt om niet bij iedere scheet stuk te zijn

Mijn 2 AV's hebben geweldige bloedlijnen en dan toch... Mijn vorige AV had een Poolse moeder die heel goed op de renbaan presteerde en vader QR Marc. Hij was een embryopaardje en zijn weerstand bleek vanaf dag 1 slecht. En ondanks dat ik extra aandacht heb gevraagd voor zijn heup bij de keuring werd hij volledig goedgekeurd. Ook 2 klinieken en een aantal losse dierenartsen zagen niet wat ik zag (toen ik tegen problemen aanliep). Uiteindelijk 1 kliniek wel; groot stuk heupbot afgebroken en die zat op een lager punt in zijn lichaam, zenuwschade rechterbil, artrose SI en laatste rugwervels. Ingespoten, maar binnen maand verstapt en behandeling teniet. Op Equipalazone gezet om uit te zoeken of hij wel/geen pijn heeft tgv keus pensioen of inslapen. Werd pensioen. Binnen maand Eindchuss, 2e spuit antibiotica door dierenarts; anafylactische shock en op vreselijke manier in mijn armen gestorven

Dit was 2015-2019. Hij is 7 jaar geworden.
Vlak voor zijn sterven had ik mijn huidige paard gekocht. Moeder Musica, vader Borsalino K, van wat ik op dat moment wist; goede ouders. Maar zijn verteringsstelsel geeft enorme problemen, artrose SI en artrose rug (wederom ondervonden terwijl hij nog niet gereden werd, net als paard hiervoor) en daarnaast nog tig andere dingen. Hij heeft Crabbet bloed in hem zitten, waardoor ik hoopte op een sterk en gezond paard. Ik heb hem (vanwege de ervaring hiervoor) echt door de mangel gehaald, alles éxtra goed uitgezocht. Hij is vervolgens röntgenologisch van oren tot staart tot hoeven goedgekeurd, maar de problemen die hij bleek te hebben blijken alleen via echo te zien te zijn

Ik ben nu 6 jaar verder. Hij is nu 9. Vorige week stokkreupel, maand ervoor wat uitgegleden en in rug geschoten, 7 weken daarvoor met zijn ribben in de zijkant van het hek gelopen (bij het binnenhalen van de groep) waar ik hem lichamelijk niet lekker doorheen kreeg, 8 weken daarvoor hoefzweer, 4 weken daarvoor Einschuss (mogelijk te maken met de hoefzweer) en dan zitten we al in eind vorig jaar met 2wekelijkse echo's voor zijn blindedarm en meerdere keren per dag medicatie. Eerste jaar dat hij niet ruim een week is opgenomen in de kliniek. Dus dat was een succes. Hij was ook blij, voor mij is het enorm intensief. En allemaal mogelijke oorzaken zijn al aangepakt. Dus super dat we nu zo ver zijn gekomen en dan zouden deze maanden juist de maanden zijn waarop hij floreert, maar we gaan van de ene tegenvaller naar de andere. Net als andere jaren. Toen kwam het door medicatie; meerdere malen Einschuss, meerdere malen HB (moest 5 maanden Prednisolon), door pijnstilling zweren in hele verteringsstelsel enz enz Kliniek stond erachter om ook traject met Eric Laarakker aan te gaan. Maar hij blijft overal zo gevoelig voor. Hij krijgt 1x per 2 maanden behandeling osteo (waar hij eerst paar dagen wat slechter van wordt en daarna veel beter dan ervoor), 1x per maand/2 maanden mesttest en overleg kliniek over ontwormen, 1x per 4 weken 10 dagen lang 2x per dag Psylliumkuur, ik heb een massagegun die ik gebruik, een Therapydeken en hij doet het het beste onder warme dekens. Te lang op stal? Koliek. Overgang naar koud/nat weer? Koliek. Hij staat buiten van 05.15- minimaal 16.00 uur in een grote groep in 2 grote weilanden met onbeperkt hooi, ook op stal. Hij staat heel lekker in zijn kudde. Ik heb al vanalles geprobeerd (kleine groep met inloopstal werd hij kribbig van en andere eigenaren werden bang van hem) en de mogelijkheden zijn uitgeput. De lente/zomer van zijn 7e was een goede periode, ik heb hem toen beleerd. Maar zodra hij vanaf najaar weer klachten kreeg uiteraard gestopt op 8e in lente weer op kunnen pakken en we kwamen erachter dat hij sterker en beter werd van het rijden, dus dat is het doel. Het helpt hem. Zo ging ik dit jaar ook in (zeker nadat we het najaar voor het eerst zo goed uit kwamen), maar we hebben nauwelijks kunnen rijden (echt mqar paar keren) door alles wat hij naast zijn startproblemen al had (verteringsstelsel, artrose SI en rug).
En nu na 6 jaar (hij is 9) ben ik op het punt gekomen dat ik het wat opgeef m.b.t. zijn lichaam. Hij is echt álles wat ik in een paard zoek, hij is echt fantastisch! Behalve zijn gezondheid...

En na in totaal 10 jaar doorlopend extreem veel zorgen bij deze 2 AV's durf ik het niet meer aan. En uiteraard daarnaast ook ervaringen van anderen vernomen over moeilijk verteringsstelsel bij AV. Ik trek dat niet nog een keer. Hij staat er hartstikke blij bij (en geloof me hij heeft mij extra goed gemicrotrained, wanneer hem een haar dwars zit dan weet ik dat) en zolang zijn kwaliteit van leven goed is mag hij blijven, maar mijn hoop om wat structureler te kunnen rijden (gewoon laagdrempelig recreatief in de bak) is weg. Die lat heb ik steeds lager en lager en lager gelegd vanuit wat hij kan en nodig heeft. Maar zoals mijn zoektocht in 2015 en 2019 zou ik graag onbezorgd willen rijden (en natuurlijk weet ik dat paarden altijd zorgen met zich meebrengen, maar dit is extreem).
Ik ben daarom opnieuw op zoek naar een grote maat E-pony (+/- 1,57m) ruin, 3-6 jaar, karakter van AV, maar gezond en sterk lichaam, geen eczeem, kruising mag zeker (zijn in mijn ervaring vaak sterker).