Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Padoertje schreef:
Als ik rij foto’s op MP bekijk, dan is dit bij Stefan op stal in Montfoort. Rijd er regelmatig langs met de auto. Voorheen veel snelle handel in tinkers daar. Was toen niet best.

Met wat ze daar aanbieden, zeker in die lage prijsklasse, laat echt alles rondom keuren en niet alleen klinisch. Ja, het is zo 1000 op de vraagprijs, maar het kan veel gedoe schelen in de toekomst. Dit zijn helaas mensen die alles ongekeurd en ongezien importeren uit het buitenland. Als ze met zulke vraagprijzen kunnen leven van de handel, dan weet je ook in welke prijsklasse ze die dieren inkopen. En dat is echt het onderste (vaak kapotte en traumatische) uit de markt. Kunnen misschien leuke tussen zitten, maar dan moet je zelf een goed oog hebben of neem iemand mee die er verstand van heeft. Succes!

Dank Padoertje! Röntgenologisch keuren gaat bij welk paard dan ook sowieso gebeuren en vooraf zie ik gelukkig zelf al veel (gepokt en gemazeld inmiddels na in totaal 28 jaar), maar het leest als een grote gok/kleine kans om daar wat goeds te treffen.. Ik had gehoopt op een betere import dan bijv Pre's, Cruzado's, maar het is logisch dat landen zelf de beste paarden houden. Maar goed dat dan nog icm wat ik over deze stal gelezen heb en wat jij aangeeft wordt het een kleine kans dat ik daar langs ga.

Ik ben gisteren trouwens (op de bonnefooi) bij Stal Boeken wezen kijken, ze hebben nu niks te koop staan, maar ik ga verder met mijn zoektocht :)

KellyR

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:16

Zoek je specifiek een Murgese?
Mag deze ook jonger zijn?

Heleen Davies heeft volgens mij wat jong grut lopen die ze niet allemaal aan kan/wil houden.
Volwassen zag ik alleen een aqps merrie voorbij komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

AdemoJoey schreef:
goldenarrow schreef:
Waarom ga je niet voor een Pool of een Rus? Die zijn vaak toch wel sterker dan de showgefokte paarden. Zeker in Polen worden echt nog goede gebruiksarabieren gefokt. Ook in Nederland zijn er wel een aantal fokkers die hier echt voor gaan. Of uit Frankrijk een Endurance-gefokte kopen, die zijn natuurlijk ook gemaakt om niet bij iedere scheet stuk te zijn :+

Mijn 2 AV's hebben geweldige bloedlijnen en dan toch... Mijn vorige AV had een Poolse moeder die heel goed op de renbaan presteerde en vader QR Marc. Hij was een embryopaardje en zijn weerstand bleek vanaf dag 1 slecht. En ondanks dat ik extra aandacht heb gevraagd voor zijn heup bij de keuring werd hij volledig goedgekeurd. Ook 2 klinieken en een aantal losse dierenartsen zagen niet wat ik zag (toen ik tegen problemen aanliep). Uiteindelijk 1 kliniek wel; groot stuk heupbot afgebroken en die zat op een lager punt in zijn lichaam, zenuwschade rechterbil, artrose SI en laatste rugwervels. Ingespoten, maar binnen maand verstapt en behandeling teniet. Op Equipalazone gezet om uit te zoeken of hij wel/geen pijn heeft tgv keus pensioen of inslapen. Werd pensioen. Binnen maand Eindchuss, 2e spuit antibiotica door dierenarts; anafylactische shock en op vreselijke manier in mijn armen gestorven ;( Dit was 2015-2019. Hij is 7 jaar geworden.

Vlak voor zijn sterven had ik mijn huidige paard gekocht. Moeder Musica, vader Borsalino K, van wat ik op dat moment wist; goede ouders. Maar zijn verteringsstelsel geeft enorme problemen, artrose SI en artrose rug (wederom ondervonden terwijl hij nog niet gereden werd, net als paard hiervoor) en daarnaast nog tig andere dingen. Hij heeft Crabbet bloed in hem zitten, waardoor ik hoopte op een sterk en gezond paard. Ik heb hem (vanwege de ervaring hiervoor) echt door de mangel gehaald, alles éxtra goed uitgezocht. Hij is vervolgens röntgenologisch van oren tot staart tot hoeven goedgekeurd, maar de problemen die hij bleek te hebben blijken alleen via echo te zien te zijn ;( Ik ben nu 6 jaar verder. Hij is nu 9. Vorige week stokkreupel, maand ervoor wat uitgegleden en in rug geschoten, 7 weken daarvoor met zijn ribben in de zijkant van het hek gelopen (bij het binnenhalen van de groep) waar ik hem lichamelijk niet lekker doorheen kreeg, 8 weken daarvoor hoefzweer, 4 weken daarvoor Einschuss (mogelijk te maken met de hoefzweer) en dan zitten we al in eind vorig jaar met 2wekelijkse echo's voor zijn blindedarm en meerdere keren per dag medicatie. Eerste jaar dat hij niet ruim een week is opgenomen in de kliniek. Dus dat was een succes. Hij was ook blij, voor mij is het enorm intensief. En allemaal mogelijke oorzaken zijn al aangepakt. Dus super dat we nu zo ver zijn gekomen en dan zouden deze maanden juist de maanden zijn waarop hij floreert, maar we gaan van de ene tegenvaller naar de andere. Net als andere jaren. Toen kwam het door medicatie; meerdere malen Einschuss, meerdere malen HB (moest 5 maanden Prednisolon), door pijnstilling zweren in hele verteringsstelsel enz enz Kliniek stond erachter om ook traject met Eric Laarakker aan te gaan. Maar hij blijft overal zo gevoelig voor. Hij krijgt 1x per 2 maanden behandeling osteo (waar hij eerst paar dagen wat slechter van wordt en daarna veel beter dan ervoor), 1x per maand/2 maanden mesttest en overleg kliniek over ontwormen, 1x per 4 weken 10 dagen lang 2x per dag Psylliumkuur, ik heb een massagegun die ik gebruik, een Therapydeken en hij doet het het beste onder warme dekens. Te lang op stal? Koliek. Overgang naar koud/nat weer? Koliek. Hij staat buiten van 05.15- minimaal 16.00 uur in een grote groep in 2 grote weilanden met onbeperkt hooi, ook op stal. Hij staat heel lekker in zijn kudde. Ik heb al vanalles geprobeerd (kleine groep met inloopstal werd hij kribbig van en andere eigenaren werden bang van hem) en de mogelijkheden zijn uitgeput. De lente/zomer van zijn 7e was een goede periode, ik heb hem toen beleerd. Maar zodra hij vanaf najaar weer klachten kreeg uiteraard gestopt op 8e in lente weer op kunnen pakken en we kwamen erachter dat hij sterker en beter werd van het rijden, dus dat is het doel. Het helpt hem. Zo ging ik dit jaar ook in (zeker nadat we het najaar voor het eerst zo goed uit kwamen), maar we hebben nauwelijks kunnen rijden (echt mqar paar keren) door alles wat hij naast zijn startproblemen al had (verteringsstelsel, artrose SI en rug).

En nu na 6 jaar (hij is 9) ben ik op het punt gekomen dat ik het wat opgeef m.b.t. zijn lichaam. Hij is echt álles wat ik in een paard zoek, hij is echt fantastisch! Behalve zijn gezondheid... ;( En na in totaal 10 jaar doorlopend extreem veel zorgen bij deze 2 AV's durf ik het niet meer aan. En uiteraard daarnaast ook ervaringen van anderen vernomen over moeilijk verteringsstelsel bij AV. Ik trek dat niet nog een keer. Hij staat er hartstikke blij bij (en geloof me hij heeft mij extra goed gemicrotrained, wanneer hem een haar dwars zit dan weet ik dat) en zolang zijn kwaliteit van leven goed is mag hij blijven, maar mijn hoop om wat structureler te kunnen rijden (gewoon laagdrempelig recreatief in de bak) is weg. Die lat heb ik steeds lager en lager en lager gelegd vanuit wat hij kan en nodig heeft. Maar zoals mijn zoektocht in 2015 en 2019 zou ik graag onbezorgd willen rijden (en natuurlijk weet ik dat paarden altijd zorgen met zich meebrengen, maar dit is extreem).

Ik ben daarom opnieuw op zoek naar een grote maat E-pony (+/- 1,57m) ruin, 3-6 jaar, karakter van AV, maar gezond en sterk lichaam, geen eczeem, kruising mag zeker (zijn in mijn ervaring vaak sterker).

Wat een verhaal joh, wat een pech allemaal. :knuffel:

Zou een Akhal Teke bij je kunnen passen? Die zijn er alleen natuurlijk niet zo heel veel in NL.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Wat een pech AdemoJoey! Misschien is het vloeken in de kerk in het volbloed wereldje, maar is een Engels volbloed niet iets?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Esther Groen is Nederlandse en woont nu in de UK, zij fokt endurance Arabieren rijdt ze zelf ook. Zit op facebook

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

KellyR schreef:
Zoek je specifiek een Murgese?
Mag deze ook jonger zijn?

Heleen Davies heeft volgens mij wat jong grut lopen die ze niet allemaal aan kan/wil houden.
Volwassen zag ik alleen een aqps merrie voorbij komen.

Die wilde ik idd ook al noemen, volgens mij heeft zij best veel leuke paarden staan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

denisesilver schreef:
Wat een pech AdemoJoey! Misschien is het vloeken in de kerk in het volbloed wereldje, maar is een Engels volbloed niet iets?

Je haalt me de woorden uit de mond maar qua karakter en inzet zou ik ook richting een EV kijken heb je gelijk je E maat te pakken

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Ohh dank allemaal!! Heleen Davies zit in Frankrijk, klopt dat?
Een Akhal Teke heb ik nog niet zo direct aan gedacht, heel specifiek inderdaad en weinig in aanbod. Ik weet ook niet of dat is wat ik zoek. Ik zoek nu een wat 'harder' type die het NLse (Friese) weer ook goed aan kan.

Qua AV voel ik bij mijzelf echt geen enkele ruimte meer.

EV heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht... Zijn er betrouwbare plekken waar ik zou kunnen kijken?

Ik zit nu vooral nog richting Welsh Cob grote maat te denken en kruisingen. Mijn eerste paardje was een Appaloosa x Arabier (1.52m) en mijn 2e paardje een Welsh x Arabier (1.57m) en beide ijzersterk!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

En een leuke kruising fjord of haflinger?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:26

MarjanB schreef:
En een leuke kruising fjord of haflinger?

Sta ik zeker open voor! De klik is voor mij enorm belangrijk (die heb ik niet snel, maar juist mooi; want áls die er is dan is die er ook), net als werklust, hardheid en uiteraard gezondheid.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Dan kan een freiberger ook passen. Maar die zitten wel een stukje rijden. Hoewel, Equinize zit in Enschede.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Belker schreef:
Dan kan een freiberger ook passen. Maar die zitten wel een stukje rijden. Hoewel, Equinize zit in Enschede.

En Freiberger International in Olst.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Hoe vaak gaan jullie kijken bij paarden? Die jullie ook gekocht hebben uiteindelijk?

Ik ga maandag bij eentje kijken. Heb er al heel wat bekeken, maar bij deze zag ik de advertentie dat ik voor het eerst dacht. Oke, snel doorpakken, anders is die weg.

Loop natuurlijk alweer op de feiten vooruit, misschien is het niks of misschien weet ik het wel al direct,
Maar het liefst wil ik twee keer kijken, voordat ik een keuze maak uiteindelijk. Maar wat als er tussen de 1e en 2e keer kijkers komen die direct ja zeggen? Het scheelt dat ze vrij dichtbij staat, dus ik wat dat betreft snel kan schakelen, maar om nu 2 dagen na elkaar te gaan kijken, dan blijf je een beetje in dat enthousiastme hangen natuurlijk.

Wat is jullie ervaring hiermee? Tuurlijk, hartstikke verkoper afhankelijk, want hoor ook verhalen dat ze nog verkocht worden terwijl een keuring al is ingepland, maar ben benieuwd.

Ik loop graag op de feiten vooruit hoor :+ ik heb er al een paar gehad die ik al koosnaampje heb gegeven voordat ik was wezen kijken;)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Een Freiberger! Even kort en snel over gelezen, maar die spreekt mij op het eerste gezicht wel aan zeg!! Zijn die adressen van Enschede en Olst betrouwbaar voor goede, gezonde paarden? Dit is echt een onverwachtse hoek voor mij! Ik ben erg blij dat jullie dit ras noemen! Dank!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:30

Altijd röntgenologisch laten keuren. In Belgie zitten een aantal fokkers redelijk bij elkaar in de buurt, voor als je daar wilt kijken is een weekendje weg wel leuk. Wel franstalig. Eind augustus zijn de feldtesten, dan zie je er een heleboel in 1 keer.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:52

Ik heb dit altijd een interessante fokker gevonden: https://www.gestuet-lindenhof.de/

Heb er zelf uiteindelijk nooit een paard gekocht maar de vader van mijn vosbonte komt er vandaan (Picasso van Knedo). Het is een goede fokker en betrouwbaar adres. Ze zitten in Duitsland net over de grens en fokken goede gebruikspony’s: Lewitzer (Duits ponyras) x Arabier. Veel aanbod van jonge dieren en nu staan er ook drie oudere merries op de website. Bijna alles zit in de E maat :j

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:57

Laura_ schreef:
Hoe vaak gaan jullie kijken bij paarden? Die jullie ook gekocht hebben uiteindelijk?

Ik ga maandag bij eentje kijken. Heb er al heel wat bekeken, maar bij deze zag ik de advertentie dat ik voor het eerst dacht. Oke, snel doorpakken, anders is die weg.

Ik heb drie x een grote pony gekocht en drie x na 1 keer kijken. In alle gevallen heb ik vooral heel kritisch gekeken bij wie ik een paard wilde kopen. Ik koop liever van een fokker dan van een particulier en ik zoek dan goed uit of de fokker een goede naam heeft en iets te verliezen als ‘ie mij troep verkoopt. Als ik dan de fokker weet dan is het wachten op een dier waarbij je de klik mee voelt en dan kan je snel schakelen. Bij mij waren ze allemaal jong en ‘onbedorven’. Een ouder dier kopen vind ik risicovoller en doe ik liever niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:26

Laura_ schreef:

United kende ik al vanaf zijn 2e hij was van een vriendin, dus die heb ik vaker gezien.
Maar Jam en Cor heb ik 1x proef gereden en meteen vlak daarna laten keuren.
Ik weet het eigenlijk altijd meteen of ik er een klik mee heb en of ik er iets mee kan.
Andersom ook trouwens, soms is het paard qua uiterlijk en gangen exact wat ik zoek en dan zit ik er op en dan weet ik na een paar rondjes draven eigenlijk al dat het hem niet gaat worden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:43

Laura_ schreef:
Hoe vaak gaan jullie kijken bij paarden? Die jullie ook gekocht hebben uiteindelijk

Bij Fuego meteen aan het eind van de bezichtiging besloten dat ik die wilde, ondanks dat die met proefrijden alles was wat ik niet zocht :') De eigenaar zelf was op dat moment niet aanwezig dus meteen die avond gebeld en prijs overeengekomen.

Bij Rambo kreeg ik een paar dagen de tijd om na te denken en nog eens te komen kijken en rijden omdat de eigenaresse zelf ook een goed gevoel had bij mij gelukkig. Na de tweede bezichtiging meteen aangegeven dat ik hem graag wilde en prijs overeengekomen.

Dus is denk ik ook eigenaar afhankelijk!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:51

1x kijken, maar dat komt ook omdat de afstand vaak te groot is om ff een aantal keer te kijken.

Die Haflinger die ik van de week geprobeerd heb van 153cm vond ik dus echt wel een super gave sportpony. Maar, was niet echt relaxed met opstappen en moest vastgehouden worden. En opstappen is fysiek nu net het lastigste voor mij, dus niks voor mij. Wel voor iemand die handig en niet bang is wellicht een leuke. Was wakker zat en netjes gereden en ook verkeersmak.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

Laura_ schreef:

Altijd twee keer. De eerste keer gewoon om te rijden en te kijken of er een klik is. De tweede keer om wat te springen en te kijken of de klik er nog steeds is. Daarna een afspraak om te keuren en (bij een positief aankoopadvies) meenemen. Of, bij afkeur, laten staan :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:38

AdemoJoey schreef:
Ohh dank allemaal!! Heleen Davies zit in Frankrijk, klopt dat?
Een Akhal Teke heb ik nog niet zo direct aan gedacht, heel specifiek inderdaad en weinig in aanbod.

Afgaand op de berichten van JoSav hier op Bokt, die er ook mee fokt, zijn Akal Tekes erg sober en daarmee in dit vette land gevoelig op hoefbevangenheden en aanverwante, voeding gerelateerde, zaken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat niks is maar kennelijk moet je wel even goed nadenken over je management.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

ikke schreef:
Afgaand op de berichten van JoSav hier op Bokt, die er ook mee fokt, zijn Akal Tekes erg sober en daarmee in dit vette land gevoelig op hoefbevangenheden en aanverwante, voeding gerelateerde, zaken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat niks is maar kennelijk moet je wel even goed nadenken over je management.

Bij ons staan ze zeker niet sober, dus dan zou dit geen goede match zijn. Dank voor jouw bericht!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:46

AdemoJoey, cobs, haflingers, fjorden en freibergers zijn in het algemeen in karakter voor zover ik weet wel veel anders dan AV's. Ik denk dat je met karakter het dichtst in de buurt komt met een EV. Onder andere Kyrkelover hier op bokt weet veel over dat ras. Volgens mij had die er ook een te koop staan, maar ik denk ondertussen al verkocht. Misschien is een draver ook wat voor je?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:22

Ja, pure fjorden en haflingers spreken mij minder aan, maar in kruising met warmbloed kunnen ze wel heel erg leuk zijn! En ik was echt enorm gek met mijn (grote) Welsh x Arabier en ook met 2 grote Welsh-Cobs bij mij op stal (+/- 1.55 & 1,57 en ook 1 van 1,48). Ik denk oprecht dat de Welsh-Cob (kruising) wel goed bij mij zou passen.

Freiberger is voor mij lastig inschatten, zo ver ik weet heb ik er geen enkele gekend, maar zo via internet vind ik hem wel interessant klinken. Heb jij ervaring met Freibergers? Ik ben erg benieuwd naar dit ras!

De dravers die ik heb gekend spreken mij toch wat minder aan.