Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:33

Fijn dat het zo gegaan is! Die tweede keer is stiekem altijd spannend. Als ze zich de eerste keer wat overdonderd voelden heb je kans dat ze dat gedrag herhalen en dat is natuurlijk niet wenselijk. Zo een reactie is alleen maar fijn! Ik denk dat die algemeen wel makkelijker / braver zal zijn dan Rêve.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:43

Oh, dat klinkt als een super vervolgstap met Joy. Die doet zijn naam eer aan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 13:46

Dat was dus inderdaad een beetje de overweging, hem laten "sudderen" in de ervaring van overdonderd worden of meteen er op en ontspanning bereiken en hem dáár mee aan de gang laten gaan in zijn hoofd. Ik heb van die 1e keer veel geleerd over hem qua hoe hij reageert op alles wat er onder het zadel gebeurde dus besloten om met die conclusies er weer op te gaan.

Joy is een heel ander karakter dan Rêve idd, hij is braver (minder venijnig) maar hij combineert zoals gustIxbill l aan haalde een enorme nuchterheid met een enorme gevoeligheid. Daar de middenweg in vinden zal nog wel een paar keer momentjes op leveren juist omdat hij zo snel is. :=

Maar ik zit al een paar dagen op een roze wolk sinds onze rit woensdag, het is echt een zalig paard... Hij beweegt zo soepel en ruim... Hij gebruikt dat hele lijf, hij zoekt geen steun om zijn balans te houden... :+: Hij is ontzettend werkwillig en slim. :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 14:15

pien_2010 schreef:
Hajahahaha ik wist dat je dit ging doen.....en ja ik geloof je, had nl niets anders verwacht. Ik zou hetzelfde hebben gedaan. Gaaf hoor. En zelfs al proesten......toppie die Joy en jullie ook....

Stiekem ken jij me toch wel het beste van alle bokkers die me nog niet ontmoet hebben. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:27

Hee wat goed! T is jullie gegund deze ervaring!

Beweegt hij anders als zijn mama zover je al kon voelen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 14:48

Mars schreef:
Hee wat goed! T is jullie gegund deze ervaring!

Beweegt hij anders als zijn mama zover je al kon voelen?

:j hij beweegt veel losser. Rêve had ook snel een fijn ruggebruik (zat als een zetel) maar veel
Minder doorheen haar lijf. Joy laat de kracht van de achterhand door zijn hele lijf vloeien. Denk dat hij daarom ook zo gruwelijk vlug is als ie draait. :=
Als rece of Sam bewegen voel je de kracht vanachter maar ergens vlak voor de schouder hapert het even. Bij Joy is elke beweging van start tot einde 1 vloeiende beweging. Je voelt dus ook niet dat ie een verandering in zet. :+ want ook als ie draait, versnelt of stopt is het gewoon 1 beweging. Nergens een hapering in zijn spieren die verraad wat hij gaat doen.

Dat is wat hem in de kudde kwa dominantie ook steeds het voordeel gaf en dat brengt hij dus mee onder het zadel. Hij vloeit van de ene beweging in de andere en hij verraste dus ook de nieuwkomers consequent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:10

Hahahahaha Kathleen.

Volgens mij heb je een heel goed paard gefokt, exterieur matig ook, anders kan hij niet zo lossig in zijn lijf zitten. Wat gaaf.
Ik ken het gevoel van mijn merens. Dat zo fijn voelen met die swingende rug heb ik op vrijwel geen enkel paard gevoeld.

Dat praten en dat handje op zijn hals gaat heel essentieel worden. Als ze begrijpen dat het dan ook is kun je heel erg veel daarmee weer in de ontspanning krijgen. Dat is zo tof.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:30

Ah, fijn dat het toch een "ik snap dit nu, alles onder controle" werd de 2e keer +:)+

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:06

Ik was al verbaasd dat ik andere verhalen tussendoor las, maar dacht; komt vanzelf wel weer wat online.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 16:09

ikkedus schreef:
Ik was al verbaasd dat ik andere verhalen tussendoor las, maar dacht; komt vanzelf wel weer wat online.

Als het normaal verlopen was had ik gisteren les en was dat sowieso ook tussendoor gekomen. :D toen ik in de plaats gisteren JKK aan het uit trekken was zat dat meer in mijn hoofd. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 23:33

Joy had woensdag even geholpen met de koppige ritssluiting die mij frustreerde (was al stuk want hij ging niet meer helemaal dicht maar ook niet meer open. (mijn man had hem woensdag bruikbaar gemaakt via de elastiek die eigenlijk meer is om de nieren te beschermen.

Toen Joy me geërgerd aan de rits zag trekken had ie ineens de sluiting vast. := thx Joy… hij kon iig uit. := gelukkig spuugde ie het ‘sluitinkje’ wel meteen uit. Heb hem maar een aai over de bol gegeven… := Joy komt normaal nooit aan kleren (ik wil geen paarden die kleren vast pakken) dus hij heeft daar echt even gereageerd op míjn lichaamstaal. :=

Dus mijn moeder heeft maar een nieuwe ritssluiting er in gezet. _O-
Afbeelding

De koekjes zijn voor mij O:)

Pien: ik praat heel veel met de paarden die ik rij. Mijn leerlinge heeft dat eens kunnen mee volgen toen ik haar paard reed en we de zenders al in hadden allebei. :))

Vandaag heeft ie ook weer staan knuffelen als de stoere puber die hij is. :))

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:12

Ik wilde het niet hardop zeggen maar mijn vermoeden hoe hij de 2e keer zou reageren was dus volkomen juist. Toppertjes!! Ik kijk uit naar een nieuwe video van jullie saampjes

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:30

Told you so *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 21:26

Dit soort onzin kon dus allemaal voor ik er de 1e keer op ging.

Het langere filmpje doet er ook lang over om te uploaden. :+ eigenaresse van Leo heeft gefilmd toen ze van haar werk terug kwam. :+:

Als ik het langere filmpje online krijg zonder de gsm aan de pc te hangen post ik die ook nog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:02

Hij is goed voorwaarts en braaf. Wat wil je nog meer!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:04

Zo dat ziet er heel goed uit. +:)+ +:)+

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:36

Told you so
Exact zoals ik voorspeld had naar jullie kijkende en jullie kennende _O-

Geweldig om te zien <3

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:26

Super

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 23:50

Ik moet het lange filmpje in stukken knippen want YouTube blijft laden. Denk dat het aan mijn verbinding ligt. We hadden nog wel wat hakkeltjes maar we hebben ook ontdekt waarom.

Ik leer al mijn paarden dat als ik voor de schouder kom ze moeten stoppen. Als ik longeer ben ik dus ook heel bewust dat ik ‘achter’ de schouder blijf. Noem het míjn driehoekje.

Ik doe dit omdat het op die manier voor mijn paarden een reflex wordt om te stoppen ipv over me te gaan of me om te lopen als ik voor hun schouder kom.

Met Reve is dat nooit een probleem geweest omdat die regels sowieso meer als suggesties ziet en omdat ik de tweede keer er op gezegd heb om de longe los te doen omdat ze toch te lui was om een issue te zijn. Al verklaart het wel waarom ze alleen de vrachtwagen op gaat als zij eerst op de klep mag.

Joy is echter erg gevoelig voor lichaamstaal. vandaag stopte hij en ik vroeg mijn man om hem ruimte te geven. en terwijl ik Joy zijn aandacht naar mij haalde zei mijn man: 'hij stopt precies steeds als ik voor zijn schouder kom.'
waarop ik ietwat afgeleid want ik was Joy aan het overhalen om niet te steigeren 'ja dat heeft ie zo geleerd.
waarop mijn man zei: 'en het kwam niet in je op om dat te zeggen?'
Waarop ik die Joy net succesvol in de vooruit gekregen had nog steeds met de focus op Joy ‘nee anders had ik het wel gezegd.’
Als hij de longe niet vast gehad had zou ie een facepalm gedaan hebben denk ik. :+

Kijk…. ik was druk en voor mij is dat 2e natuur. := ik doe ook met mensen zoveel op lichaamstaal…. :=

Ja ik heb een zweep vast. Normaal doe ik dat standaard. Waarom ik dat bij hem niet gedaan heb weet ik eigenlijk niet. De zweep tegen de bil of schouder leggen reageren ze in mijn ervaring goed op om de been hulpen snel te leren interpreteren, op het einde van deze rit begon hij ook echt op mijn been en hulpen te komen ipv naar Stylio te kijken. Alleen het meelopen moest ie even verwerken. _O-

Je ziet hem hier bij het rennen stoppen en denken ‘Uhm wtf?’ En de 2e keer gaat ie er maar gewoon in mee. :+

Het is een hele brave hengst maar sommige van zijn momentjes komen toch wel een stukje voort uit hengst zijn en drie jaar lang kudde leider geweest zijn. Dus ik wil begripvol en zacht zijn maar hij zal toch ook grenzen moeten krijgen. Als hij voorwaarts is is ie fantastisch… en laten we eerlijk zijn: na drie keer dit tonen is prachtig maar zijn oplossing voor ‘ik snap niet’ is steigeren en daar ga ik toch wel kort op de bal moeten spelen.

Dat gezegd zijnde ook eens kijken om hem op te laden want thuis zou ik hem nu los durven rijden als hij een paar rondjes longe gehad heeft. Een meer ‘omsloten’ ruimte maakt het alle partijen makkelijker om met elkaar te communiceren uiteindelijk. Ik weet niet of ik Rêve op weide zadelmak had kunnen maken eigenlijk…

Tegen dat Leo aan de beurt is hebben we op weide ook een piste. Een graspiste waarschijnlijk maar wel goed af gemaakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 01:26

Ik ging net zeggen, imo ziet die er klaar uit voor los, zeker dat laatste filmpje zie je dat hij heel netjes naar jouw hulpen gaat, die gaat volgen, en dan plots BAM in de longe loopt en “omgetrokken” wordt (omdat die ook niet meer op de longeur aan het letten was. Srukje omheind zal idd wel fijn zijn!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:22

Mooi! Hij is wel lekker snel zeg!

Het is wel volkomen duidelijk dat jullie dit met veel passie en plezier doen!

Ik ben ook enigszins benieuwd hoe Rëve dan was met inrijden, ook zo vlot?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 12:21

Rêve was LUI. _O-
Pas na een paar maanden toen ik haar wat voorwaarts gekregen had (ze stapte en draafde maar ook maar net en galop was een lange zijde. :)) ) heeft die een tijdje wat gebokt als ik de eerste overgang naar galop vroeg of als ze meer dan vijf passen moest galopperen. :=

Om los te rijden zou ik een omheind stukje zelf wel fijner vinden. Nu kan hij nergens echt steunen zonder longe waar ze anders vaak toch de wanden een beetje ‘gebruiken’ maar als hij de longe toch weer lijkt te vergeten kijk ik of ik hem los kan uit stappen. Heel waarschijnlijk gaat ie toch om Stylio heen draaien als ie al zou schrikken dus.. gewoon de vrachtwagen niet geopend op weide zetten als we het doen. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:18

Fijn hoor hoe het nu lekker verder kabbelt zo +:)+

Zou het bij Reve zijn dat ze lui is / was omdat ze het nut er niet van in zag...? En day Joy meer een "will to please" heeft? Zo van: als ik snap wat je van me wil, dan doe ik wel mee hoor :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 13:46

Ja zo voelde het iig wel. Heb ook twee jaar spierpijn gehad van Rêve gewoon om haar voorwaarts te krijgen. Daarom maakte Chris zich wat zorgen zeg maar. :+
Elke keer als ze iets moest doen dat meer moeite koste bokte ze naar mijn been.

Daar is ze wel overheen nu maar de eerste jaren deed ze echt ‘the bare minimum’ en ze heeft nog steeds een hekel aan de longe als er iemand op zit. Rêve was los veel makkelijker dan aan de longe. Maar niet vooruit te branden. :+ heb haar zelfs haver gegeven in die tijd maar ze sprintte dan gewoon meer op weide. :+ onder het zadel bleef ze lui. :+

Joy heeft idd veel meer will to please. Die moeten we ook een klein beetje zien af te remmen zodra het enigszins kan want nu loopt hij zichzelf voorbij maar ik wil de eerste keren er op niet te veel aan hem klooien. Als hij zijn balans vindt komt hij vanzelf wel iets rustiger in tempo. Hem nu terug rijden gaat te verwarrend zijn. :(:)
Joy is wel dominanter van karakter overigens maar alle hengsten die ik gereden heb hadden dat kantje wel onder het zadel. Ze zijn braaf maar je voelt ze wel af wegen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ruinen en merries doen dat veel minder vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:11

Ik vind alleen dat schacht *floef-floef-floef* geluid zo irritant bij de heren :=