Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:24

Maar hier mag je nog niet met paintbal schieten, want dat is zielig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:29

FrNo schreef:

En wat de wolf allemaal aan richt is dan opeens weer niet zielig.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:39

Het was erop wachten natuurlijk maar het ziet ernaar uit dat de ellende in Beekdaelen (Zuid-Limburg) nu ook begint.
https://www.google.com/amp/s/www.1limbu ... beekdaelen

Laat het verdriet en de constante zorgen van eigenaren maar beginnen en ja, daar hoor ik zelf ook bij. Denk je het goed voor je dieren voor elkaar te hebben en dan krijg je deze flutzooi.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:42

Loretta schreef:
FrNo schreef:

En wat de wolf allemaal aan richt is dan opeens weer niet zielig.

Nee want het is je plicht om je dieren te beschermen...
Hoe dan vraag ik me af..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:49

Zeedraakje schreef:
Het was erop wachten natuurlijk maar het ziet ernaar uit dat de ellende in Beekdaelen (Zuid-Limburg) nu ook begint.

Laat het verdriet en de constante zorgen van eigenaren maar beginnen en ja, daar hoor ik zelf ook bij. Denk je het goed voor je dieren voor elkaar te hebben en dan krijg je deze flutzooi.

Ja, nou ja, ik slaap al een paar jaar slecht. We zitten in het gebied van de eerst gevestigde roedel, sinds 2018 slaap ik slecht. Ben elke ochtend blij als ik haar gezond en wel aantref.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 08:00

mysa schreef:
Ja, nou ja, ik slaap al een paar jaar slecht. We zitten in het gebied van de eerst gevestigde roedel, sinds 2018 slaap ik slecht. Ben elke ochtend blij als ik haar gezond en wel aantref.

Mag ik vragen wat je in 5 jaar aangepast hebt om het veiliger te maken voor je paarden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 08:33

De tuin voor zover mogelijk afgerasterd met vijf draden stroom. Kan niet overal dus de paddock zelf ook aan drie kanten. Drie draden tussen de houten liggers en erboven. Ander, sterker, schrikdraadapparaat gekocht.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:22

Net alles zitten bij lezen.
Ik denk dat het goed is om naar het buitenland te kijken. Dat hadden de wolvendeskundigen en de media zoals nu.nl ook kunnen doen. Voor dat ze informatie de wereld in helpen die niet volledig is. Een rondje googelen in het spaans en engels leverde deze artikelen op. Met dr volgende informatie. Met jaartallen als 2004 2009 en 2015 onder anderen.
Uit deze jaartallen blijkt dan dat er al ervaringen warem met aanvallen op paarden in ook Zuid Europa.
Terwijl hier jaren later door de deskundigen wordt gezegd dat het zelden voorkomt bijvoorbeeld. Over Spanje;

2015 engels uitgebreid artikel;
Er wordt een onderzoek genoemd war ook gepubliceerd is waaruit de verandering van het dieet blijkt.
https://www.horsetalk.co.nz/2015/10/08/ ... ld-ponies/
En in hetzelfde artikel wordt ook genoemd dat er meer asnvallen op boerdrijen met veekuddes plaatsvinden.

2009 hierin wordt na aanleiding van de dood van 2 merries en 2 veulens besproken dat men zich zorgen maakt om de wolven! en de wilde honden! Die zich in het gebied ophouden. En zich voortplanten. En dat ze graag zouden willen dat op het aantal een beheer komt. https://www.elcorreogallego.es/movil/he ... OOCG395308

2004 Er wordt beschreven dat er weer ( alweer dus) paarden zijn aangevallen . Ze graasde binnen een omheining . Bij de boerderij met stallen voor de paarden. Deze boerderij ligt 300 meter van bewoond gebied.

Ze zijn gewond aan hun hoofd en benen . De eigenaar legt uit dat paarden opgegroeid zijn in de bergen en ze het niet eerder zo hebben meegemaakt. Recent is het veulen vd buren die naast het huis! staat aangevallen.

De eigenaar vd paarden vermoed dat er meerdere roedels moeten zijn. 2004 dus Spanje
https://www.lavozdegalicia.es/noticia/c ... 961833.htm

Edit; ik kwam veel meer tegen helaas. Maar deze 3 mbt de jaartallen uitgekozen om een indicatie te geven van hoe lang het probleem speelt. En dir uit 2015 omdat deze niet pro of anti is maar feitelijk

En hier 2023 Onlangs is er in Deurze een aanval op schapen geweest. 10 Januari. 2 doden , 3 gewonden. Deurze is bijna een steenworp afstand van hier. Helaas. Dus zorgen blijf ik houden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:59

2020

https://www.lltb.nl/nieuwsberichten/web ... -duitsland
grote jaarlingen gedood in Duitsland. Dus niet alleen verwond
En een jaarling is gemiddeld gezien rond de 153 als de eindstokmaat 165 word. En rond de 400 kilo.

Koninkspaarden paar weken terug in Belgie.

Volwassen koeien in Nederland
Jaarling Schotse hooglanders 2 jaar terug in Nederland

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:11

mysa schreef:
Zeedraakje schreef:

Ik slaap gelukkig niet meer slecht, ben in 2018 al gestopt met schapen en paarden houden.

Succes en sterkte ermee nu het blijkbaar voor meer mensen toch niet meer zo'n ver van je bed-show begint te worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:15

Hij begint zich ook meer op de UH te laten zien.
Schapen gepakt in Amerongen en ws ook Doorn.
In Amerongen is BIJ12 iig geweest, 1 schaap dood en 1 gewond.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:33

Bah ja, vlak bij mij enkel zit de A12 er tussen...met ecoducten naar hier

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:34

Onali schreef:
Hij begint zich ook meer op de UH te laten zien.
Schapen gepakt in Amerongen en ws ook Doorn.
In Amerongen is BIJ12 iig geweest, 1 schaap dood en 1 gewond.

Waar heb je deze info vandaan? Ik zie het nog niet terug op de FB pagina die ik volg.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:41

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:41

Het is volgens mij alleen via BIJ12 terug te vinden. Er zijn geen zichtmeldingen geweest, iig niet gedeeld op facebook of app.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:55

Dank je wel. Die website hield ik inderdaad niet in de gaten. De overzichten worden wel steeds gedeeld op FB. Maar goed om te weten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:57

Er is toch een wolf daar doodgereden, Culemborg bewijs genoeg dat ze daar dus ook lopen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:53

Culemborg is nog wel een eindje weg hoor, van de heuvelrug.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:07

SusanH schreef:
Culemborg is nog wel een eindje weg hoor, van de heuvelrug.

Het is toch al voorbij aan de heuvelrug? Denk als ze daar lopen dat ze die al doorgetrokken zijn, ze komen steeds meer t westen en de randstad in vanuit het oosten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:11

knollentuin schreef:
Er is toch een wolf daar doodgereden, Culemborg bewijs genoeg dat ze daar dus ook lopen

Culemborg ligt in Gelderland en is niet in de buurt van de heuvelrug.
De Rijn zit tussen de 2 provinciën.

Ik volg deze groepen;

Geen wolf
Wolf en paard
Waarnemingen wolven in Nederland en België

En die laatste update steeds de BIJ12 lijst waar Amerongen dus ineens bijstond.

European Predation Map
https://www.facebook.com/EPMNederland

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:19

Ik vind dat allemaal redelijk dichtbij elkaar liggen, die wolf is doodgereden op de a2 bij beesd dat is maar een klein stukje lopen voor de wolf

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:24

Ja en nee, nogmaals er zit een rivier in de weg en dus ook oa een snelweg.
Dus tenzij hij met het pontje over is gegaan.

Bovendien was het bij Culemborg 2 wolven, waarbij de één de snelweg oprende.
En liepen er aan die kant al eerder wolven, vanuit Zaltbommel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:55

Nou ja, als je letterlijk zegt er is er daar 1 dood gereden, ga ik er vanuit dat je omgeving Heuvelrug bedoelt. Ze kunnen ook vanaf de Veluwe zijn gekomen, of vanuit het zuiden.

Dat ze in de regio van de Heuvelrug hebben gelopen is duidelijk, maar zoals ik het nu zie zijn het tot nu toe vooral wolven die op doorreis zijn, ik heb niet de indruk dat hier wolven al definitief gevestigd zijn.

Wat ik wel apart vind, op alle plekken in NL waar wolven lopen en vee gedood wordt zie je legio berichten langskomen via diverse kanalen. De dode schapen in Amerongen en Doorn zijn alleen via Bij12 voorbij gekomen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:58

SusanH schreef:
Wat ik wel apart vind, op alle plekken in NL waar wolven lopen en vee gedood wordt zie je legio berichten langskomen via diverse kanalen. De dode schapen in Amerongen en Doorn zijn alleen via Bij12 voorbij gekomen.

Dat dus.

Op de wolf bij Austerlitz (en Leusden en Amersfoort) na hoor je verder helemaal niks over deze kant.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:06

Onali schreef:
Ja en nee, nogmaals er zit een rivier in de weg en dus ook oa een snelweg.
Dus tenzij hij met het pontje over is gegaan.

Bovendien was het bij Culemborg 2 wolven, waarbij de één de snelweg oprende.
En liepen er aan die kant al eerder wolven, vanuit Zaltbommel.

Dat dus. Ik vond dat allemaal niet echt met de heuvelrug te maken hebben. Ik heb een tijdje terug zichtmelding gelezen in Soest en Lage Vuursche. En dat was tot nu toe het dichtste bij.