Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mark0919

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:11

Dreamboy schreef:
Dus jij gaat er voor het gemak maar even van uit dat ze geen maatregelen heeft genomen om haar paard veilig te stellen? Nee, dan kun je inderdaad niet serieus genomen worden.

En jij gaat er voor het gemak van uit dat ik er vanuit ga dat ze geen maatregelen heeft genomen.
Ik doel daarmee op de mensen die op basis van misinformatie die oa hier en op andere plekken gepost worden geen hekken plaatsen. Ze vond het immers begrijpelijk dat mensen geen geld aan dergelijke hekken wilde uitgeven. Ik vind dat onbegrijpelijk.

Maar zo kunnen we eindeloos in rondjes blijven draaien
Laatst bijgewerkt door Mark0919 op 30-03-24 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:12

Mark0919 schreef:
sterregoud schreef:
Mark, jij had toch bewijs dat de wolfwerende hekken zouden werken. Kan je dat bewijs nog laten zien dan ?

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9419306225

Daarnaast lopen er op de veluwe ook verschillende onderzoeken om de effectiviteit van elektrische hekken aan te tonen.
Ik had het al eerder gepost maar ik zal hem nog een keer posten.

[ [url=m/v5tx58.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alstu :o

In welk gebied liep dit onderzoek? Kijk ik daar nu zo finaal overheen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:16

Mark0919 schreef:
Wintu schreef:
Moet je even mijn reacties op je posts terug lezen, is niet zo lastig toch?

Waarom moet ik je serieus nemen, geef je daar aanleiding toe dan?

Waar zeg ik dat je mij serieus moet nemen? Doe het vooral niet. Maar niet hier komen huilen als je dier straks verscheurd is. :+

Waarom zou mijn dier straks verscheurd zijn?

Maar vertel eens, wat heb je voor dieren, hoe houd je ze. Je deelt het immers ook met de politiek en de wetenschap en je wilt een grotere bereidheid creëren, ik zou zo zeggen, doe een poging.

Mensen constant weg zetten als anti wolvenclubjes, henkies en als nalatig, gaat je hier niet helpen. Je lijkt er vanuit te gaan dat we hier standaard niks regelen of er niet mee bezig zijn, zoals bovenstaande post doet vermoeden, want moet immers niet komen huilen als mijn dier gepakt wordt.
Dus ik geloof er niet zo in, dat je een grotere bereidheid bij mensen probeert te creëren, dan had je wel een andere toon aan geslagen, heb eerder het idee dat je hier bent om te trollen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:18

@rien10 in Amerika en voornamelijk over runderen en een klein gedeelte schapen.

sterregoud

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:25

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:31

Mark0919 schreef:
Welke lastige vragen? Het is wetenschappelijk al gebleken dat beheer niet de oplossing is. Kijk naar Zweden, Oostenrijk, Amerika.
Moet alles wijken voor de wolf? Nee. Een wolf die mensen aanvalt mag wat mij betreft afgeschoten worden.

Neem me maar niet serieus, maar het zijn uiteindelijk niet mijn dieren die gegrepen gaan worden. :Y)

Beheer heeft eeuwen gewerkt en dan zeker in de versie haal op 1-2 na de pups uit het nesthol, neem ze mee 100meter verder op en maak er een lekkere maaltijd van. Was de Indianen/native americans manier van populatiebeheer en dat leverde lage aantallen, grote, zeer schuwe wolven op. Naast een stabiele populatie prooiwild dat in staat was om blijvend zowel de wolf als de mens te voeden. Essentieel bij deze methode is het niet (levend) mee naar huis nemen, dan komen de ouders achter je aan en grijpen ze kinderen en/of vee (komt bv in delen van India nog wel eens in de krant). Stukje van het hol weg netjes euthanseren (methode die geen gif in de grond achterlaat).
Als je ze op latere leeftijd gaat schieten kan je best problemen krijgen of je moet doorgaan met echt drijfjachten en gif (is verboden en terecht, gif maakt teveel andere slachtoffers). Maar niks doen qua aantallen beheren werkt zeker niet, wolfpopulatie groeit totdat er geen voedsel meer is waar zij bij kunnen en honger motiveerd heel goed.

Een van de redenen dat west-europa zo intensief inzette op wolvenjacht en het een sociale plicht was, had stomweg ook te maken met inkomensschade voor de adel. Zeker, oost-europa en door diep Rusland in waren stukken lakser, maar dat was ook de reden dat die af en toe van de kont kwamen. Zonder melkkoe kwamen veel horigen stomweg de strenge winters niet door en dan was je een belastingbron en werkreservoir kwijt. Consequent handelen op dit punt of mensen recht geven op zelfverdediging met werkende middelen was geen optie ivm bedreiging machtsmisbruikende adel.
En dat niet consequent op een lage wolfpopulatie blijven sturen heeft genoeg varianten op de klaagzang van "de bossen zijn leeg" in de dagboeken en andere lokale geschriften opgelevert. Samen met een 85% van de wolvenaanvallen is predatie trouwens. Daar valt het restje van 15% rabies bij in het niet. (Frans onderzoek).

Wolf reguleerd geen eigen aantallen en geen aantallen wild, hoewel ze wel eens zwakke dieren zullen eten, zullen ze weg blijven van alles wat mogelijk overdraagbare ziektes heeft die zij herkennen zoals bv ringworm.

Kijkende naar de situatie en ontwikkeling van wolf populaties in gebieden die geen 150 jaar ademruimte hebben gehad, als het wild opraakt (en dat is een kwestie van tijd met voorkeur voor 2 dagen tot 6 maanden oud qua prooi), zijn het vee, de honden, katten en mensen aan de beurt. En de reden daarvoor is ook een populatie groei van 30-50% per jaar en dus verdubbeling elke 2-3 jaar. Dat is een heel rappe groeicurve met een hoop monden te voeden zodra het misgaat.

Mens heeft met zeer goede redenen overal ter wereld door jacht op met de wolf samen geleefd en dat was inderdaad een stuk eigenbelang. Deels in stand houden wildstand voor eigen voedsel, deels bescherming tegen flink aantal zoonosen, parasieten en aanverwante ellende voor mens en vee, bescherming vee en bescherming mensen zelf.
Elk jaar sterven er mensen aan wolvenaanvallen, zowel rabies motivatie als stomweg honger (predatie). Velen redden de lokale krant al niet, de statistieken misschien wegens vergoedingen vanuit gezondheidszorg, maar gegevens bijhouden doen veel overheden niet en zelfs als er cijfers zijn, zijn die ernstig ondergerapporteerd. Deels omdat mensen er anders mee omgaan, maar ook omdat er niks te winnen valt met meldingen, die wel tijd en geld kosten. Of de slachtoffers zijn allemaal dood en er is geen bewijs van wat er gebeurt is, immers roofdieren jagen om te eten en dat vernietigd bewijs over de doodsoorzaak en bewijs dat er iemand dood is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:51

Wintu schreef:
Waarom zou mijn dier straks verscheurd zijn?

Maar vertel eens, wat heb je voor dieren, hoe houd je ze. Je deelt het immers ook met de politiek en de wetenschap en je wilt een grotere bereidheid creëren, ik zou zo zeggen, doe een poging.

Mensen constant weg zetten als anti wolvenclubjes, henkies en als nalatig, gaat je hier niet helpen. Je lijkt er vanuit te gaan dat we hier standaard niks regelen of er niet mee bezig zijn, zoals bovenstaande post doet vermoeden, want moet immers niet komen huilen als mijn dier gepakt wordt.
Dus ik geloof er niet zo in, dat je een grotere bereidheid bij mensen probeert te creëren, dan had je wel een andere toon aan geslagen, heb eerder het idee dat je hier bent om te trollen.

Shirley schreef:
Misschien wordt jouw wijsheid ook nog wel onderuit gehaald, Mark0919, de wolf is net een virus...hij past zich supersnel aan aan de omstandigheden.
Sneller dan dat wij hem kunnen voor zijn.

Waar eerst gedacht werd dat de dieren veilig waren qua omheining en/of tijdstip van buiten lopen, is dat immers eerder gebeurd?

Ben wel heel benieuwd hoe jij je paarden houdt.

Daar komt geen antwoord op...

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:11

DuoPenotti schreef:
Je omheind alleen maar zodat de buurman niet kan wijzen: die deed niks.
Meer is het niet.

Echt niet, wij hebben omheind, zodat we onze dieren zo veilig mogelijk kunnen houden. En voor onze nachtrust. Wat de buurman ervan vindt, zal me een zorg zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:12

criollo_yess schreef:
DuoPenotti schreef:
Meer is het niet.

Echt niet, wij hebben omheind, zodat we onze dieren zo veilig mogelijk kunnen houden. En voor onze nachtrust. Wat de buurman ervan vindt, zal me een zorg zijn.

En jullie hebben het echt goed omheind. Knappe wolf die daar doorheen komt. Maar goed, die staan ook niet echt in het zicht.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 30-03-24 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:14

Mark0919 schreef:
Dreamboy schreef:
Dus jij gaat er voor het gemak maar even van uit dat ze geen maatregelen heeft genomen om haar paard veilig te stellen? Nee, dan kun je inderdaad niet serieus genomen worden.

En jij gaat er voor het gemak van uit dat ik er vanuit ga dat ze geen maatregelen heeft genomen.
Ik doel daarmee op de mensen die op basis van misinformatie die oa hier en op andere plekken gepost worden geen hekken plaatsen. Ze vond het immers begrijpelijk dat mensen geen geld aan dergelijke hekken wilde uitgeven. Ik vind dat onbegrijpelijk.

Maar zo kunnen we eindeloos in rondjes blijven draaien

Nee, ik ga er niet voor het gemak vanuit, dat schrijf je letterlijk hierboven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:15

Wintu schreef:
@rien10 in Amerika en voornamelijk over runderen en een klein gedeelte schapen.

Thanks. Oh nee, dank je. Dus de relevantie met Nederland is (nou, laat ik het ruim inschatten) 0.01%

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:16

Mark0919 schreef:
Wintu schreef:
Dreamboy schreef:
Ik snap niet zo goed waarom jullie het steeds over anti-wolf hebben. Lang niet iedereen in deze groep is tegen de wolf. De wolf is er en zal inderdaad niet zomaar weer weg gaan. Ik denk alleen dat er wel een manier gevonden moet worden zodat mensen nog gewoon hun hobby of beroep kunnen blijven uitoefenen. En dat zal alleen met beheer kunnen. Mensen kunnen en moeten allerlei maatregelen nemen om hun dieren te beschermen en de meeste doen dit ook op hun manier. Maar zoals het nu gaat moet alles en iedereen wijken voor de wolf.

Omdat het hun stokpaardje is, op vragen hebben ze geen antwoord, dus alles op anti wolf gooien is het enige wat ze kunnen. Lastige vragen geven ze geen antwoord op. Ik neem die mensen dan ook maar niet serieus.

Welke lastige vragen? Het is wetenschappelijk al gebleken dat beheer niet de oplossing is. Kijk naar Zweden, Oostenrijk, Amerika.
Moet alles wijken voor de wolf? Nee. Een wolf die mensen aanvalt mag wat mij betreft afgeschoten worden.

Neem me maar niet serieus, maar het zijn uiteindelijk niet mijn dieren die gegrepen gaan worden. :Y)

Ik ben heel benieuwd welk wetenschappelijk bewijs dit is. Wetenschappelijk bewijs van oa Valerius Geist toont juist aan dat beheer wel degelijk een deel van de oplossing is, en ook zeker nodig om habituatie (wennen van de wolf aan de mens en de mens niet langer als gevaar zien) tegen te gaan. Juist die habituatie is in een overbevolkt land als het onze een groot probleem, maar eigenlijk op alle plekken waar de wolf in cultuur landschap voorkomt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:19

Dat is toch niet toepasbaar in Nederland dan? Hier leren we de wolven dat ze niets te vrezen hebben van mensen, dat is in grote delen van de wereld heel anders, daar blijven ze schuw. Plus dat er in de meeste landen genoeg te eten is in het wild. Dat is hier ook niet, dus een veel grotere motivatie om toch dat hek te overwinnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:20

En dus ook om ze te beheren, lijkt mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:23

criollo_yess schreef:
DuoPenotti schreef:
Meer is het niet.

En welke omheining heb jij dan die zeker weten weert?

Alles wat in Nederland staat is schijnveiligheid.

Onze gazen hekwerk ook.

En als hij binnen wil, komt hij binnen.

Dat jij je er beter bij voelt wat je hebt staan dat mag.
Ik kan dat gevoel helaas niet delen.

Wel kan ik zeggen tegen diegene die wijzen. Dus bij spreken van de buurman. Kijk ik heb mijn best gedaan. Want dat is blijkbaar erg belangrijk. Anders ben je nog dader ook Ipv slachtoffer.

Daar sloeg mijn opmerking op.
Samen met de rest van mijn bericht en de posten die toen geplaatst werden.

Altijd zo fijn die halve quotes van alweer een discussie terug...

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:28

DuoPenotti schreef:
En welke omheining heb jij dan die zeker weten weert?

Zie; [VSW] Omheining aanpassen ivm wolf pagina 19 en 20

En nee, 100% weren is er nooit, maar dit geeft wel rust tov 1.20m, 3 draadjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:30

Bedankt :j

Dat ziet er heel goed uit ja :j

Werend is het niet.
Maar wel beter dan de aanbevolen 120. Dat zeker

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:33

@ criollo-yess, je hebt toch ook hoge gaashekken staan? Of vergis ik mij nu.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:35

Dreamboy schreef:
@ criollo-yess, je hebt toch ook hoge gaashekken staan? Of vergis ik mij nu.

Ja, klopt, zie linkje in mijn vorige post.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:45

sterregoud schreef:
@Mark, dank voor je link en info. Het is blijkbaar nogal regio geboden of iets voldoende werkt.
In Drenthe zijn ook Pilots gehouden en daaruit blijkt dat er nog wel aanvallen achter deze hekwerken plaatsvinden.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162439 ... erken-niet

Op de veluwe zijn er ook gewoon aanvallen binnen wolfwerende rasters :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:00

rien10 schreef:
Dat vind je nalatig. Maar je zegt ook “hoe je het oplost bepaal je zelf”.
Wat is het nou. Nalatig, of zelf bepalen.

Ja, ik bepaal niet hoe een ander zijn situatie oplost. Maar ik mag er wel wat van vinden mag ik hopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:03

Dreamboy schreef:
Ik snap niet zo goed waarom jullie het steeds over anti-wolf hebben. Lang niet iedereen in deze groep is tegen de wolf. De wolf is er en zal inderdaad niet zomaar weer weg gaan. Ik denk alleen dat er wel een manier gevonden moet worden zodat mensen nog gewoon hun hobby of beroep kunnen blijven uitoefenen. En dat zal alleen met beheer kunnen. Mensen kunnen en moeten allerlei maatregelen nemen om hun dieren te beschermen en de meeste doen dit ook op hun manier. Maar zoals het nu gaat moet alles en iedereen wijken voor de wolf.

Er wordt hier gejuicht als er een wolf is doodgereden, en er wordt hier ook geadviseerd om per ongeluk gas te geven mocht je een wolf voor je bumper krijgen. Dus men is niet tegen de wolf?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:08

Nikass schreef:
Dreamboy schreef:

Er wordt hier gejuicht als er een wolf is doodgereden, en er wordt hier ook geadviseerd om per ongeluk gas te geven mocht je een wolf voor je bumper krijgen. Dus men is niet tegen de wolf?

Dat zijn er een paar. Het grootste gedeelte denkt niet zo.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:14

Ik vind het vreselijk wanneer er een wolf dood gereden wordt, maar als het een wolf is die al 250 schaapjes verscheurd heeft en erger, dan vind ik het wel ineens minder erg ja.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:17

Sanet schreef:
Ik vind het vreselijk wanneer er een wolf dood gereden wordt, maar als het een wolf is die al 250 schaapjes verscheurd heeft en erger, dan vind ik het wel ineens minder erg ja.

Ik vind de reacties op bv de facebookgroepen echt nergens op slaan. Het is en blijft een dier en die heeft hier ook niet om gevraagd. Die is net zo goed slachtoffer van een verkeerd beleid als wij.