Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:23

angelpam schreef:
Precies de reden dat er dan iemand op had moet gaan zitten ipv zij zelf. Paard mist nu de houvast aan zijn vertrouwd patroon. Die is hij ineens kwijt. Als er iemand anders op was gegaan had Joy haar als houvast en had het waarschijnlijk heel anders afgelopen.

Los van het feit dat hij dan iemand op zijn rug heeft die hij niet kent of vertrouwd.
Dan stel ik het probleem gewoon uit want als het probleem is dat ik verdwijn mag hij Z klaar zijn, dan gaat ie opnieuw door de ‘he ze is weg!’ angst. Het enige wat je dan hebt is meer tools om hem tegen te houden waardoor het mooier uit ziet maar of dat is wat je moet willen..

Dit is dus helemaal niet waar.
Ik heb dit met 2 van mij eigen paarden gehad. Nadat er 10 x iemand op had gezeten kon ik opstappen en wegrijden. Als het goed is ga jij steeds minder doen en de ruiter steeds meer. Waardoor hij vertouwen krijgt in de ruiter. Als je in tussentijd zo zorgt dat hij vertrouwen krijgt in je man is er niks meer aan de hand

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:29

Lijkt me de juiste keuze om man even het vertrouwde gezicht te maken voor longeren. Zodat hij wat dat betreft goed weet wat je man van hem wil en dat an sich niet meer al te "nieuw" is zeg maar :j

Dat hij echt op hem kan leren steunen en weet wat de bedoeling is van dat longeren en de commando's die daarbij horen, want echt vertrouwd leek hij daarmee nog niet....?

Als jij er dan een volgende keer bij komt om mee te liften dan is alleen dat maar extra en is het niet zoveel nieuwigheid in 1 keer :(:) Hoe geweldig hij ook is, het blijft natuurlijk maar een ukje dat nog even moet leren wat er precies van hem verwacht wordt, en wat "normaal" en okee is.

Maargoed dat weten jullie natuurlijk ook wel :P

Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat het niets uitgemaakt had. Ik zou in jouw geval ook eerder zijn gegaan voor dus A] eerst dat longeren door je man er goed in krijgen. Of B] longeren door jou er goed in krijgen. Dat jij wat op het zadel hangt. En dan iemand anders in het zadel die eigenlijk alleen maar als meerij-pop hoeft te fungeren voor de eerste rondjes, om te wennen aan het idee van iemand op de rug. Diegene hoeft helemaal niks te doen, alleen zitten, en dan zou hij de steun van jou aan de longe hebben.

Als het niet meer spannend is om iemand op de rug te voelen, dan is het ook weer een kleinere stap als jij dan vervolgens "verdwijnt" naar het plekje op de rug. Dan ben jij van de grond af en hem daar niet meer tot steun. Maar hij heeft die steun ook wat minder nodig omdat er geen *ieks er gebeurt iets op mijn rug!* meer is :)

Maarja goed, er zijn natuurlijk veel verschillende manieren waarop je zoiets kan doen. En je roeit met de riemen die je hebt, iedere situatie is anders en soms kan je wat "verkeerd" inschatten en dan is het een kwestie van de boel weer netjes opruimen toch, volgende keer beter :j Jullie hebben kunde genoeg om het weer goed verder op te pakken +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 13:32

Hij kent de commando’s van het longeren. :) ook ‘ho’ op de plek en ‘kom hier’. Hij komt normaal pas als je ‘kom’ zegt. Anders blijft hij staan waar je ‘ho’ zei.

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:42

Duimen maar gewoon dat hij de volgende keer zoiets heeft van Ja ik snap dit, alles onder controle <<)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 13:51

pmarena schreef:
Duimen maar gewoon dat hij de volgende keer zoiets heeft van Ja ik snap dit, alles onder controle <<)

Ik denk dat ie even een beetje ‘black out’ had. Veel doen en weinig denken. Op het einde begint hij nl wel terug naar onze stemmen te luisteren. Zet hem ook stil met ‘ho’ voor ik af stap.

Daarna hebben we hem ook rustig met ons twee af gezadeld. Stond ie gewoon ontspannen en was ie zoals altijd naar het touw aan het grijpen. :+ Het is nu ook niet dat mijn man een vreemde is voor hem. Laden doen we samen. Bij het bekappen heeft mijn man hem vast en mijn man knuffelt en speelt ook met hem. Met zijn wonde heeft mijn man ook mee de verzorging gedaan. En als ik hem corrigeer op weide is het eerste wat ie doet kijken of het van mijn man wel mag. >;)

Als mijn man op weide bezig is pikt ie sowieso materiaal dus ze kennen elkaar echt wel. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:56

Ja 'tuurlijk! Maar elkaar kennen en een paar dagen geleden voor het eerst gelongeerd worden door vrouwtje, dat is dus nog nieuw. En dan ineens neemt man het over ( = nieuw) en vrouwtje "weg" ( = nieuw) en er stapt iemand in het zadel die ook echt overeind gaat zitten ( = nieuw) en we gaan nog weg stappen en draven ook..... = net iets teveel nieuw in 1 keer. Denk ik dan hoor Y;(

Maarja zoals ik ook wel weet, is dat wel vaak hoe het gedaan wordt in professionele setting, alleen zelf vind ik het iets te veel nieuwe dingen in 1 keer dan :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:15

Ach, het is gewoon nieuw voor Joy en Kathleen weet nu hoe hij kan reageren bij nieuwe dingen die hij niet snapt. Voor hetzelfde geld gaat het de volgende keer juist heel goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 15:10

Gezien de hitte de les toch maar uitgesteld. :(:) dit is geen weer om haar in te laten werken. Om zes uur vanmorgen was het goed te doen maar nu niet meer. :=

Ze staan momenteel onder de boom in de schaduw. :(:)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:20

Verstandig! Als het zo heet is heeft zowel mens als dier er niets aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:21

Het is inderdaad te heet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:37

Als het zo heet is dat het zweet van je rug op een gegeven moment ophoopt in je bilnaad is er toch geen plezier meer aan om te rijden :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 17:39

pmarena schreef:
Als het zo heet is dat het zweet van je rug op een gegeven moment ophoopt in je bilnaad is er toch geen plezier meer aan om te rijden :')

Het is nu nog steeds tegen de 35 graden. Had normaal om vier uur les. :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:27

NOg even op jullie tanden bijten. Er is afkoeling op komst. Hier in de kustprovincie bij mij thuis al een stevige zeebries die al verkoeling brengt. Hier staat dus alles open om de boel binnen af te koelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 18:30

De bewolking is binnen gedreven nu en er staat idd een briesje. Denk dat ik ze paarden buiten laat vannacht want de stal is erg benauwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 00:45

Wat zouden jullie doen, dit is wat ik vandaag alleen uit de paddock gehaald heb. De buren hebben in hun composthoop JKK staan.
Afbeelding
Die planten zijn inmiddels hoger dan ik. Zolang die er staan is het natuurlijk water naar de zee dragen met uit trekken. :\

Een van de boeren die ook aan paardenhouders verkoopt heeft gegarandeerd JKK in zijn hooi. Heb de planten zien staan. :\

Hoe zouden jullie deze situatie aan pakken?

Er zijn omstandigheden (zwaar hulpbehoevende partner) die het voor mij wat moeilijk maken om hem lastig te vallen met iets wat ongetwijfeld heel laag op zijn prioriteiten lijstje staat… maar voor mij is dit natuurlijk wel een probleem

Verder nog even getut met de baby

Afbeelding
Die vol slobber hing. _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:20

Dat is wel heel lastig. Hopelijk kan hij het maaien voordat het in bloei kan komen.
St Janskruid in het hooi is natuurlijk een no go.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:40

Hoe groot is de composthoop? Uurtje werk? Misschien aanbellen en vragen of jullie ze zelf mogen verwijderen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:47

Damn, JKK kan je missen. Zeker in hooi want dan herkennen het vee het niet meer als een giftige plant.

Misschien toch eens hem proberen duidelijk te maken dat er giftige planten in zijn hooiland staat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:00

ik denk dat buurman van de jkk en buurman van het hooi andere mensen zijn (hooibuurman heeft de jkk in zijn land door de jkk buurman?)

Afhankelijk van het werk zou ik ev ook eens gaan voorstellen of het goed is dat je het zelf maait / eruithaalt ...

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:12

Heel verstandig met die hitte, hier de paardjes ook maar laten staan!

JkK is dit jaar bij mij echt stukken minder na 4 jaar elke keer uitsteken, t loont dus wel uiteindelijk. Nu is het zo weinig dat af en toe wat uitsteken bijna leuk is.

Hoe lukt t met de volgende blog? :o geen haast hoor, gewoon interesse!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:47

Als de verstandhouding met de JKK-buur goed is, zou ik inderdaad aangeven dat deze plant dodelijk kan zijn voor vee en dat je het graag wilt voorkomen dat het in je land komt. of ze de JKK willen (laten) verwijderen en afvoeren in de grijze container

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:06

Bewondering hoe jullie hebben gehandeld bij de eerste keer opstappen bij Joy. Zowel voor jou als je man. Wat is Joy snel zeg. Nu moet hij het ook even verwerken, ben benieuwd naar de 2e keer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 13:15

Duhelo schreef:
ik denk dat buurman van de jkk en buurman van het hooi andere mensen zijn (hooibuurman heeft de jkk in zijn land door de jkk buurman?)

Afhankelijk van het werk zou ik ev ook eens gaan voorstellen of het goed is dat je het zelf maait / eruithaalt ...

Juist. Buurman heeft JKK in de composthoop. Geen heb het daar nooit zien staan en ligt naast mijn piste dus elke keer als ik train heb ik een goed zicht. :+

Achter de huizen liggen grasvelden. Wij hebben onze weide zelf in gebruik maar de buren hebben een afspraak met een boer van voor onze tijd. Die boer gebruikt het als hooiland en heb verschillende JKK planten zien staan toen ik ze op mijn weide aan het uit trekken was.

Wij zouden er geen enkel probleem mee hebben om dit voor hem te doen. Zelfs zonder de situatie die er speelt zou ik begrijpen dat iemand denkt ‘jij hebt er last van niet ik.’ Het is immers hun composthoop. Daar groeit nu eenmaal onkruid.

De verstandhouding is… wisselend. Soms kunnen we heel goed dingen bespreken soms worden we genegeerd als we goedemorgen/middag zeggen. Als het de andere buur geweest was zou ik gewoon even gepraat hebben er over en gevraagd hebben of hij het oké zou vinden als wij ze weg haalden maar met deze buur weet ik het niet goed.

Ga toch maar eens kijken of ik hem kan aanspreken een dezer dagen… in het slechtste geval zegtie dat ik me niet moet moeien… :=
Tis vooral omdat hij al in een moeilijke situatie zit dat ik het moeilijk vindt om hem hiermee lastig te vallen.

Weet ook niet hoe boeren op letten als ze maaien? Want 1 boer die ook aan paardenhouders verkoopt heeft gegarandeerd JKK in zijn hooi… niet in al zijn balen maar vanuit mijn weide kon ik een aantal planten zien dus die baal (hij maakt grote balen.) heeft sowieso JKK. Helaas is dit dezelfde boer die boos is dat wij onze grond zelf gebruiken dus hem berichten gaat niet helpen vrees ik. :

boyca schreef:
Bewondering hoe jullie hebben gehandeld bij de eerste keer opstappen bij Joy. Zowel voor jou als je man. Wat is Joy snel zeg. Nu moet hij het ook even verwerken, ben benieuwd naar de 2e keer.

Ik ging het eigenlijk niet zeggen tot ik een nieuw filmpje had. Maar men gelooft me, of niet. :+
Woensdag ben ik terug op gestapt en ik kan op Joy zijn hoofd zweren dat hij super braaf was. We hebben zelfs op stem overgangen naar stap en halt kunnen rijden, hij ging braaf voorwaarts op mijn stem zowel linksom als rechtsom, staart kwam in een meer ontspannen houding en ineens proestte hij. Heb hem gewoon met losse teugel aangemoedigd en beloont. Heb mijn bokriem niet eens meer vast gehad.

In het weekend pakken we hem nog eens op en
probeer ik iemand te vinden om te filmen. Wilde hem een paar dagen geven om de positieve ervaring te verwerken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:18

Hajahahaha ik wist dat je dit ging doen.....en ja ik geloof je, had nl niets anders verwacht. Ik zou hetzelfde hebben gedaan. Gaaf hoor. En zelfs al proesten......toppie die Joy en jullie ook....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 13:29

Het voelde als het juiste om te doen. :) Ik durf ze gerust ook geheel gerust te laten als ik merk dat dat nodig is. Rêve krijgt na ervaringen die haar stress gegeven hebben regelmatig een week rust, nu nog steeds. Maar ik had niet het gevoel dat het goed zou zijn als Joy met die ervaring ging nadenken.

Dus woensdag rustig gezadeld, mijn man heeft hem gelongeert terwijl ik er gewoon bij stond. Toen ik op stapte en zei "goedzo Joy, flinke kerel." leek hij te snappen dat baasje niet "poof" ging zodra ik opstap. :+
Het eerste rondje was nog wat twijfelachtig en toen heb ik hem gewoon losse teugel gegeven en geaaid over zijn hals. Toen gingen de oortjes heen en weer en begon hij te luisteren naar onze stemmen. En geleidelijk voelde ik zijn rug ook loskomen en hem echt bewegen. Mijn man zei nog "hij hoeft niet aan de teugel he". Waarop ik "schat, ik heb mijn teugels amper vast, hij is gewoon aan het ontspannen." (En Joy heeft van zichzelf veel zelfhouding.)

Wat overgangen op stem gedaan en toen ging hij proesten en liet zijn hoofd zakken dus hebben we hem aan lange teugel naar stap laten gaan en nog een paar rondjes gewoon gestapt en zo af gerond. Dikke knuffel en een paar dagen rust. :+:

Wb blog; die is zo goed als af. :+ Heb hem op mijn gsm getypt dus moet hem even op groter scherm nalezen. :=