SusanH schreef:Aangeven dat het in Spanje niet zo tip top voor elkaar is als jij aan probeert te geven. Ook daar veel verlies van vee ondanks beschermingsmaatregelen.
Mijn punt is, een wolf die leert dat mensen geen gevaar vormen is per definitie een gevaar. Wolven zijn slim en echte opportunisten. Ze tasten eerst af, zodra ze door hebben dat de kans er is zullen ze hem pakken. Als je zoals in Spanje alleen inzet op rasters, honden en vergoeden van vee wat gedood is speel je de wolf alleen in de kaart.
Je slaat de plank mis op de vereerde boom, om twee gezegdes door elkaar te gebruiken.
Ik schrijf nergens dat hier geen frictie is. Nogmaals: De wolf is een probleem!
Een goede studie en analyse met daarop gebaseert beleid maakt niet dat er geen conflict is dûh.
En jouw laatste opmerking spreekt boekdelen.
Jij kan je niet voorstellen dat het alles evenwichtig afwegend gewenst is om het de wolf in de kaart te spelen.
Je gaat volledig voorbij aan dat het beleid goed onderbouwd is. Dat de studies aantonen dat de wolf hier een drie keer zo groot areaal kan bewonen dan het huidige en dat in het huidige het maximum nog niet bereikt is. Er is in het beleid voorzien dat het bij ontwikkelingen aangepast wordt.
Let wel; alles evenwichtig afgewogen.
Ja en uiteraard zijn er belangengroepen zoals de jagers die hun eigen belang om zelf te mogen schieten het zwaarste vinden wegen en voorbij gaan aan de veel groter hoeveelheid mensen die dat anders ziet en de negatieve invloed van wildbeheer voor plezierjacht op de biodiversiteit.
Waar ik woon is nu de wolf nog niet. Die kan hier wel prima leven en gaat hier zeker heen komen.
Ik heb mijn paarden 24/7 buiten dus ja, dat is een extra risico. Een ánder risico wat de schade door verwilderde honden vermindert, waarschijnlijk meer dan het zelf schade veroorzaakt. Enneh ik heb meer overlast van legale jagers die illegaal over niet jachtgebied in de rondte scheiten dan van verwilderde honden.
Wat mij betreft, met de paarden 24/7 buiten, is het top de wolf in de kaart te spelen, minder verwilderde honden, minder jagers. Kwam de beer hier ook maar heen
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 15-01-23 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: opmaak bericht aangepast (hoofdletters eruit)