Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:18

Huertecilla schreef:
SusanH schreef:
En dat laatste zou goed zijn als ze daar bij de wolf nu al actief over na zouden denken, in plaats van dat het ze over een paar jaar overvalt.

Dat ís al in het Europese beleid opgenomen :j :)*

Ja, als Nederland daar nou naar zou handelen zou er geen probleem zijn. Er kan en mag veel meer dan we hier in NL durven te doen.

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:32

Hier gaat het zoals met alles. Het moet eerst de spuigaten uit lopen eer men juiste beslissingen neemt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:47

Loretta schreef:
Dus jij wilt ook de Bever zijn gang laten gaan en dijken uit laten graven.

Waar haal je dát nu weer vandaan??? 8)7

Júllie halen die bever erbij, dat daar anders over gedacht wordt etcetera terwijl dat onzin is.

Degenen die voor de jacht zijn, tegen álles mbt wolf, díe denken ´anders´ over de bever, kloppen hysterie op bij de eigen parochie.

Terug naar de wolf is daar prima EU beleid over wat in definieren en beperken van overpopulatie, zelfs in afschot voorziet. Er was een afschotvergunning voor de wolf welke de pony van Van de Leyen heeft gedood.

Ook voorziet het EU beeleid in een prima regeling mbt schadevergoeding.

Nogmaals er ís een conflict en er is geen oplossing zonder compromis met belangen.
Jullie daar met allerlei opklopperij druk over maken geeft alleen maar extra angst, hysterie. Met ongefundeerde argumenten schiet je jezelf in de voeten want geeft geen enkel gewicht aan juliie standpunten.

De wolf ís er en blijft in NL en België. Alle nutteloze energie in opklopperij zou ook gestoken kunnen worden in werken naar een oplossing, een dialoog waarbij de belangen helder vertegenwoordigd zijn.
Daar is in het EU beleid in voorzien, ruimte voor. Maak dáár gebruik van.
Dát vult een evenwichtig(er) beleid mbt het aantal wolven in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:55

HC, de mensen die totaal anti afschot zijn hebben een veel groter marketing en juridisch budget dan de mensen die de praktijk voor hun neus hebben.
Jagers zelf zien dat ook, er zijn subsidies voor biodiverstiteit, e.d., maar de grote natuurorganisaties hebben de kennis en menskracht om die potten leeg te trekken (en ernstiger er eerder een tegengesteld resultaat mee te boeken). Kleine groepen moeten het uit eigen zak betalen, zijn roepende in de woestijn en ook al liggen de rapporten er, geluisterd wordt er niet. Begrijpelijk dat de mensen die de klappen moeten opvangen van dit soort beleid het meer dan zat zijn, maar minderheid en dus pech.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:10

Nogmaals Tamary, zijn zijn groot, ik ben klei roepen is zinloos. Cerder evidente onzin want de achterban van de jachtlobby is de krachtigste en meest draagkrachtige.
Maar goed, dat jij aan die kant staande niet erkennen uiteraard.

Er ís een prima evenwichtig EU beleid wat in alle belangen voorziet.
Vervolgens is het aan de belangengroepen om met goed gefundeerde argumenten de belangen te vertegenwoordigen bij de politieke beslissers.
Er is de afgelopen zeg vijftig jaar veel wetenschappelijk natuuronderzoek gedaan. Maak daar gebruik van. Als er geen onderbouwing in te vinden is tja, dan heb je gewoon geen goed onderbouwde argumenten, gewoon geen sterke positie mbt compromissen.
Let wel, het zijn allemaal compromissen!

Als de rapporten die jij noemt wetenschappelijk goed onderbouwd zijn, dan hebben ze echt wel gewicht. . De politiek wordt namelijk geleid door politiek draagvla en er ís prima ruimte voor in het EU beleid.
Hou daarom op met paniekzaaien en het opkloppen van hysterie want daar neemt de politie alleen maar afstand van en terecht. Steek die energie in goed gefundeerde argumenten. Zieluhg doen, slachtoffergedrag zet geen zoden aan de dijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:10

Dat prima en evenwichtige beleid pakt in de praktijk toch anders uit. In diverse landen loopt men tegen problemen aan in het samenleven met de wolf en loopt men vast in regeltjes en bureaucratie. Zo is Bij12 erbij halen als je vee is aangevallen nog een hele toer. Waarom mag je eigen DA geen DNA afnemen? Waarom kan niet iedereen subsidie krijgen voor het aanpassen van omheining?

Ik ben trouwens wel benieuwd waarop jij baseert dat de jachtlobby veel meer in de pap te brokkelen heeft. Ja ze mogen meepraten als het op beleidsvorming aan komt. Maar de pro wolf lobby is echt vele malen groter is wat ik tot nu toe om me heen zie. Zo ook hun invloed. Pro jacht is overigens niet gelijk aan anti wolf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:09

Prima regeling betreft schadevergoeding??

Niet voor de particulier in NL

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:26

Een minder steekhoudend argument is dat van de biodiversiteit. Daarover zijn onderzoeken juist niet eenduidig. Logisch ook, want daarin speelt heel veel meer mee dan de aanwezigheid van roofdieren. Zowel menselijke als niet menselijke jagers, bedoel ik dan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:49

Popstra schreef:

Tja, dat is dan een NL probleem. Of dat die particulier het niet genoég vindt. Maar dat is ook een typisch NL probleem ;)

Nee, serieus, de Europese wetgeving hieromtrent zit goed in elkaar met legio mogelijkheden voor álle belangen.
Het omvat mogelijkheden/procedures om de populatieomvang te bepalen, overlast te beperken, beheer, afschot en vergoedingen.
Ook behoorlijke bandbreedte voor de individuele landen om binnen te manouveren aangepast naar de specifieke regionale situaties,
Maar ja, de verschillende belangengroepen moeten wel met onderbouwde argumenten komen.

Hier in Spanje was er een enórm spanningsveld met dezelfde ongefundeerde opmerkingen van veehouders, jagers. Er een járenlange studie door de centrale overheid opgezet. Met subsidie van de EU dus met goed definieerde en bewaakte randvoorwaardes over wetenschappelijke opzet, anafhankelijkheid, objectiviteit en controleerbaarheid van de resultaten, Ook de jagerij en veehouders zijn erbij betrokken geweest evenals alle statistische en economische gegevens.
Ik heb een andere draad geopend over deze publicatie als perspectief voor de NL situatie.
Helaas voor anti-wolf is het een onweerlegbare basis voor MEER bescherming van de wolf in Spanje. Ja, alles is altijd allemaal anders in NL, maar het gaat om het vergaren van kennis over de specifieke situatie in de specifieke kaders :)* Zonder goede informatie is alles gebakken lucht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:32

Dus als jij een paard hebt staan van een halve ton en die word gepakt en je krijgt na een heel langdurig proces, want DNA enz... in de top hooguit €500 vergoeding dan ben jij blij??

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:28

Popstra schreef:

Bovenal, wat heb je aan een schaderegeling. Daar krijg je je geliefde dier toch niet mee terug. Alsof dat geld belangrijk is....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:33

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:28

SusanH schreef:
https://www.spanjevandaag.com/12/05/202 ... en-spanje/ hier heb ik niet ver voor hoeven zoeken. In Spanje loopt men tegen dezelfde problemen aan als in andere Europese landen. Ook daar aanvallen op vee, wolven in bewoond gebied.

Inderdaad; zoals ik telkens schrijf ís er een belangenconflict.

Schreef dat zelfs mbt béren´
https://www.youtube.com/watch?v=wIQXnW8vQIU

Maakt ook deel uit van het meerjarige onderzoek naar de wolven in Spanje en nu naar dat naar beren.

Dus wat wil je met deze post?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:03

Aangeven dat het in Spanje niet zo tip top voor elkaar is als jij aan probeert te geven. Ook daar veel verlies van vee ondanks beschermingsmaatregelen.

Mijn punt is, een wolf die leert dat mensen geen gevaar vormen is per definitie een gevaar. Wolven zijn slim en echte opportunisten. Ze tasten eerst af, zodra ze door hebben dat de kans er is zullen ze hem pakken. Als je zoals in Spanje alleen inzet op rasters, honden en vergoeden van vee wat gedood is speel je de wolf alleen in de kaart.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:06

SusanH schreef:
Aangeven dat het in Spanje niet zo tip top voor elkaar is als jij aan probeert te geven. Ook daar veel verlies van vee ondanks beschermingsmaatregelen.

Mijn punt is, een wolf die leert dat mensen geen gevaar vormen is per definitie een gevaar. Wolven zijn slim en echte opportunisten. Ze tasten eerst af, zodra ze door hebben dat de kans er is zullen ze hem pakken. Als je zoals in Spanje alleen inzet op rasters, honden en vergoeden van vee wat gedood is speel je de wolf alleen in de kaart.

Je slaat de plank mis op de vereerde boom, om twee gezegdes door elkaar te gebruiken.
Ik schrijf nergens dat hier geen frictie is. Nogmaals: De wolf is een probleem!
Een goede studie en analyse met daarop gebaseert beleid maakt niet dat er geen conflict is dûh.

En jouw laatste opmerking spreekt boekdelen.
Jij kan je niet voorstellen dat het alles evenwichtig afwegend gewenst is om het de wolf in de kaart te spelen.
Je gaat volledig voorbij aan dat het beleid goed onderbouwd is. Dat de studies aantonen dat de wolf hier een drie keer zo groot areaal kan bewonen dan het huidige en dat in het huidige het maximum nog niet bereikt is. Er is in het beleid voorzien dat het bij ontwikkelingen aangepast wordt.
Let wel; alles evenwichtig afgewogen.
Ja en uiteraard zijn er belangengroepen zoals de jagers die hun eigen belang om zelf te mogen schieten het zwaarste vinden wegen en voorbij gaan aan de veel groter hoeveelheid mensen die dat anders ziet en de negatieve invloed van wildbeheer voor plezierjacht op de biodiversiteit.

Waar ik woon is nu de wolf nog niet. Die kan hier wel prima leven en gaat hier zeker heen komen.
Ik heb mijn paarden 24/7 buiten dus ja, dat is een extra risico. Een ánder risico wat de schade door verwilderde honden vermindert, waarschijnlijk meer dan het zelf schade veroorzaakt. Enneh ik heb meer overlast van legale jagers die illegaal over niet jachtgebied in de rondte scheiten dan van verwilderde honden.
Wat mij betreft, met de paarden 24/7 buiten, is het top de wolf in de kaart te spelen, minder verwilderde honden, minder jagers. Kwam de beer hier ook maar heen _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 15-01-23 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: opmaak bericht aangepast (hoofdletters eruit)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:11

tine10 schreef:
Popstra schreef:

Bovenal, wat heb je aan een schaderegeling. Daar krijg je je geliefde dier toch niet mee terug. Alsof dat geld belangrijk is....

Dat dus...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:33

Even kort door de bocht, we zien dat de wolf een probleem is. Maar we halen er meer bij. Hoe is dat goed onderbouwd beleid? Ik kan dat inderdaad niet begrijpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:59

SusanH schreef:
Even kort door de bocht, we zien dat de wolf een probleem is. Maar we halen er meer bij. Hoe is dat goed onderbouwd beleid? Ik kan dat inderdaad niet begrijpen.

Dan zijn we er.
Jij wil de wolf niet en kan niets voor begrijpen.

Er is echter meer. Er zijn meer aspecten aan natuur en er zijn meer mensen met andere meningen/belangen.

Alles afwegen en dáár op bouwen is beter onderbouwen dan op moppersmurf ´tégen´ zijn.

De wolf brengt problemen met mensenbelangen mee. Feit.
Dat hoeft niet ontkent te worden en ook niet tot hysterie opgeklopt te worden.
Met dat laaste bezorg jíj! -:(- anderen alleen maar angsten, complexen, fobieën.

De automobiel is ook een probleem :)*

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:21

Wat ik in mijn omgeving zie gebeuren:
Schaapsherder met een kleine hobby kudde die in het lokale bos graasden gaat stoppen.
De schapen snachts opstallen was niet voldoende, ook midden op de dag wordt er aangevallen. -O-
Voor de eigenaar betekent het afscheid nemen van dieren die ze vanaf de geboorte verzorgd heeft. :knuffel:

Gevolg van de wolf is hier dus dat het onderhoud van deze bospercelen straks weer machinaal gaat

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:42

Naskapower schreef:
Schaapsherder met een kleine hobby kudde die in het lokale bos graasden gaat stoppen.
De schapen snachts opstallen was niet voldoende, ook midden op de dag wordt er aangevallen. -O-
Voor de eigenaar betekent het afscheid nemen van dieren die ze vanaf de geboorte verzorgd heeft. :knuffel:

Gevolg van de wolf is hier dus dat het onderhoud van deze bospercelen straks weer machinaal gaat

Dat is toch jammer ! Dan raak je het mooie, karakteristieke beeld van schapen die grazen in weide en bosgebied kwijt. En de eigenaar maakt een gedwongen afscheid mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:14

Naskapower schreef:

Het zou ook zo moeten zijn dat je als herder de wolf lik op stuk mocht kunnen geven. De wolf zou 7 kleuren moeten schijten als die een mens zag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:38

De wolf mag hier van mij prima wonen. Alleen dan wel met de juiste middelen om eventuele problemen goed op te lossen, zodat ze op afstand van mensen blijven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:36

SusanH schreef:
De wolf mag hier van mij prima wonen. Alleen dan wel met de juiste middelen om eventuele problemen goed op te lossen, zodat ze op afstand van mensen blijven.

Hoe zie je dat dan? Ga jij de hele dag naast je weiland zitten met je “oplossing”?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:26

De enige manier om ze buiten te houden is een hekwerk vergelijkbaar met dat van een dierentuin...
Ik zie persoonlijk geen betere middelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:31

Afschot voor probleemwolven. Dat heeft een bewezen afschrik effect voor de andere wolven, zodat ze uit de buurt blijven bij mensen en hun vee.