Of dat ik het was. Ik zit namelijk altijd in onbalans door mijn rug, ik heb scoliose waardoor mijn ruggengraat toen ik al heel jong was, gedraaid is in een S. (Daardoor altijd rugpijn door foute belasting, daardoor weer heuppijn, rug te snel versleten etc) Toen viel ik in 2016 ook nog eens van haar af, (weet je nog geopereerd aan mijn been hechtingen van mijn enkel tot nabij mijn knie) en daardoor kan ik met rijden mijn rechterbeen niet fijn in mijn beugel hebben en zit ik ongelijke lengte. Dus ik zit denk ik in onbalans.
Dus ik had me zitten afvragen, kan het het zadel zijn, kan het mijn onbalans zijn, heeft zij misschien rugpijn?
Of was ze aan het etteren en wil ze me eraf werken.
Of was ze gewoon vrolijk.
Ik weet nu het antwoord. Het is niet het zadel, niet mijn onbalans of dat zij rugpijn heeft. Pfoe opluchting.
Het kan nog wel zo zijn dat ze zich nergens zo veilig voelt als voor de boerderij en dat ze op andere plekken op het terrein wil etteren. Maar ik hoop dat de andere keren ze gewoon vrolijk was.
Het geeft voor mij wel aan, hoe belangrijk een plekje is om goed te kunnen trainen. Die rijbak...
Dat brengt me meteen op jullie opmerking Muga en Berdien over wat knap om zo aan te springen. Wat grappig, ik heb het met Callas nooit anders gedaan. Ik realiseer me nu dat je vroeger inderdaad in een rijbak, alweer handig, vanuit draf in de hoeken aansprong. Maar ik heb met Callas nooit een plek gehad waar ik dit goed kon oefenen. In het vorige huis had ik op het veldje een klein stukje waar het een beetje kon, draven, hoek, aanspringen, maar echt fijn was het niet. En eigenlijk heb ik haar geleerd op commando aan te springen. En dat woord kent ze heul goed

En vanwege altijd ruimte tekort hebben we maar zelden vanuit draf aangesprongen, eigenlijk altijd vanuit stap. Ze neemt uiteraard wel een paar drafjes ertussen. Ze reageert ook beter op het woord dan op mijn beenhulpen, want bij de eerste keer vragen gisteren, interpreteerde ze mijn galophulp als wijken. Humor dat paard.
Dus ja Pien, nu ik dit weet, ga ik het vanaf hier uitbouwen. Ik heb bijv nog niet dat kleine stukje terug naar de stal gegaloppeerd omdat ik me ineens realiseerde dat alle keren dat ze zo knetterde, terug richting stal waren, kan ook nog een reden zijn. Dus dit blijf ik zo doen. Ik ga wel gewoon over het terrein blijven rijden maar dat doe ik dan alleen stap en draf en bij de boerderij dan steeds verder uitbouwen.
Ik ben in ieder geval erg blij dat het steeds iets beter gaat.