[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 08:37

Dank voor jullie reacties! Ik ben ook erg blij hiermee. Vooral omdat ik aan het piekeren was, over of er iets met mijn zadel was.

Of dat ik het was. Ik zit namelijk altijd in onbalans door mijn rug, ik heb scoliose waardoor mijn ruggengraat toen ik al heel jong was, gedraaid is in een S. (Daardoor altijd rugpijn door foute belasting, daardoor weer heuppijn, rug te snel versleten etc) Toen viel ik in 2016 ook nog eens van haar af, (weet je nog geopereerd aan mijn been hechtingen van mijn enkel tot nabij mijn knie) en daardoor kan ik met rijden mijn rechterbeen niet fijn in mijn beugel hebben en zit ik ongelijke lengte. Dus ik zit denk ik in onbalans.

Dus ik had me zitten afvragen, kan het het zadel zijn, kan het mijn onbalans zijn, heeft zij misschien rugpijn?
Of was ze aan het etteren en wil ze me eraf werken.
Of was ze gewoon vrolijk.

Ik weet nu het antwoord. Het is niet het zadel, niet mijn onbalans of dat zij rugpijn heeft. Pfoe opluchting.
Het kan nog wel zo zijn dat ze zich nergens zo veilig voelt als voor de boerderij en dat ze op andere plekken op het terrein wil etteren. Maar ik hoop dat de andere keren ze gewoon vrolijk was.

Het geeft voor mij wel aan, hoe belangrijk een plekje is om goed te kunnen trainen. Die rijbak...

Dat brengt me meteen op jullie opmerking Muga en Berdien over wat knap om zo aan te springen. Wat grappig, ik heb het met Callas nooit anders gedaan. Ik realiseer me nu dat je vroeger inderdaad in een rijbak, alweer handig, vanuit draf in de hoeken aansprong. Maar ik heb met Callas nooit een plek gehad waar ik dit goed kon oefenen. In het vorige huis had ik op het veldje een klein stukje waar het een beetje kon, draven, hoek, aanspringen, maar echt fijn was het niet. En eigenlijk heb ik haar geleerd op commando aan te springen. En dat woord kent ze heul goed :j

En vanwege altijd ruimte tekort hebben we maar zelden vanuit draf aangesprongen, eigenlijk altijd vanuit stap. Ze neemt uiteraard wel een paar drafjes ertussen. Ze reageert ook beter op het woord dan op mijn beenhulpen, want bij de eerste keer vragen gisteren, interpreteerde ze mijn galophulp als wijken. Humor dat paard.

Dus ja Pien, nu ik dit weet, ga ik het vanaf hier uitbouwen. Ik heb bijv nog niet dat kleine stukje terug naar de stal gegaloppeerd omdat ik me ineens realiseerde dat alle keren dat ze zo knetterde, terug richting stal waren, kan ook nog een reden zijn. Dus dit blijf ik zo doen. Ik ga wel gewoon over het terrein blijven rijden maar dat doe ik dan alleen stap en draf en bij de boerderij dan steeds verder uitbouwen.

Ik ben in ieder geval erg blij dat het steeds iets beter gaat.

Berdien

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:42

Je ziet aan jouw houding wel dat er het een en ander aan je rug/lijf schort. Je zit heel erg in een stoelzit. Maar zolang je haar daar niet mee hindert en je je er bewust van bent.. Voor wat jij met haar doet en wilt moet dat geen problemen geven.

Westernzadels zijn verdomd lastig om passend te krijgen, zeker op niet-Amerikaanse paarden. Dus houdt dat zeker goed in de gaten. Op mijn eigen Tinkers hebben alleen boomloze westernzadels gelegen, die krijg je een stuk beter passend dan een traditioneel zadel. Op deze foto zie je mijn zadel goed:
Afbeelding

Als je het altijd al zo hebt gedaan dan is dat natuurlijk helemaal prima! Maar weet wel dat het dus best een forse oefening is voor een verder ongetraind paard. Des te knapper van knappe Callas!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:14

Nou Mo, ik weet bijna niet wat te reageren, het gaat gewoon heel goed :D

En inderdaad goede krachttraining zo aanspringen :j
Mocht je het leuk vinden om hier dressuurmatig wat meer aan te sleutelen om de overgang zuiverder te krijgen (dat stukje van de training vind ik dan super leuk :D ) kan je haar iets traver matig laten stappen en de hulp geven op het moment dat het binnenvoorbeen naar voren komt.
Galop is een traver matige gang, dus door haar al iets zo te laten lopen help je haar al een stukje (en dat hoeft niet perfect op 4 sporen maar puur richting die beweging) en door aan te springen op het moment dat het binnenbeen naar voren gaat (binnenbeen zijnde het been aan de binnenkant van de buiging, niet zozeer van de 'bak') zorgt ervoor dat er ruimte is voor het binnenbeen om eronder te springen.
Door zuiverder aan te springen gebruiken ze nog meer de buik en bilspieren en gaan nog meer het bekken kantelen.

Kijk maar of je er wat mee doet hoor, braaf is natuurlijk altijd punt nummer 1, maar als dat een beetje lukt is het ook heel leuk om te puzzelen met het 'technisch trainen' :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 21:01

@Berdien, dank voor je reactie, mooi paard! En ja boomloos zadel zou best eens iets voor mijn paardje kunnen zijn. Heb er wel over nagedacht, maar op dit moment kan ik daar geen geld voor vrijmaken en ik denk niet dat het zadel haar hindert gezien dat ze het zo netjes (kan) doet(n). En ik denk idd dat mijn zit haar ook niet hindert.

@Cera, dank je! Ja ik ben ook blij dat het zo goed gaat. We blijven werken aan blijheid en verbetering van ons beide.

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt met het aanspringen en travers. Nu springt Callas volgens mij altijd op links aan. Als ik ooit een bak heb dan ga ik ook werken uiteraard aan op rechts aanspringen. Maar help me even, als ik op rechts zou willen aanspringen op commando en haar zou willen helpen met travers, dan moet ik haar naar links laten wijken/travers toch dat is wat je bedoelt?

Inmiddels weer een filmpje van de zooi hier en met het (jullie al bekende) galopje op het eind.

https://youtu.be/FGLiu42nCAs

fijn weekend allemaal

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:28

Leuk filmpje Mo.
Met jam maken, als je potten goed schoonmaakt , je doet de hete jam erin en draait deksels er zsm op en zet per 4 potten ze op de kop, dan trekken ze vacuum en heb je geen ijskast nodig. Dit jaar hadden we voor de allereerste keer 1 potje dat mislukt was. We maken normaal echt veel weg en die gaan gewoon op de kop op de dienblaadjes in de schuur. Gebeurt niets mee.
Leuk die dassen en die dame vd burcht die uit beeld galoppeert.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:15

Lekker geklust weer!
Wordt elke keer weer mooier <3

Als je rechtsom wilt aanspringen wil je dus dat eerst de achterhand wat naar binnen komt (naar rechts dus) terwijl de buiging in het lijf ook naar rechts. Op die manier kan ze fysiek niet aanspringen in de linker galop.
Met de travers/appuyement is de looprichting hetzelfde als de buiging terwijk met wijken/schoudervoor dit tegengesteld is.

Afbeelding
Zie hier mijn prachtige illustratie voor bij mijn verhaal :+

Overigens werk je hiermee tegen de natuurlijke scheefheid van je paard in, dus dat is helaas niet iets wat zo 1,2,3 lukt helaas maar juist wel super goed voor ze :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 22:34

Ge-wel-di-ge tekening Cera, you made my day. Ik denk dat ik je nu wel begrijp. Ik moet dus de achterhand wegzetten, zodat het paardenlijf al in buiging is. Ik dacht dat je bedoelde dat ik de buiging andersom moest doen. Anyways het lijkt me nog heel erg moeilijk voor Callas, ik zou eerst moeten gaan proberen voorwaarts te lopen en de achterhand weg te zetten. We gaan kijken of we deze uitdaging kunnen inbouwen.

Pien, dank voor je tip. Het zou ook moeten kunnen. Ik kook op met 1 op 1. Dus 1 kilo vruchten met 1 kilo suiker. (terwijl er maar 750 gr suiker in hoeft om te conserveren) Dus wat suikergehalte om te conserveren, zit ik ruim goed. Ik zet ook de potten op zijn kop als de hete jam erin gaat, en ze trekken mooi hol alle dekseltjes. Maar ik durf het nooit, hahaha, ben altijd bang dat alles gaat schimmelen, dus vandaar dat ik het maar in de koelkast zet...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:47

Oh ik heb zelfs jam van 2 jaar, nog steeds goed vacuum. Gaat dit jaar wel opkomen maar normaal geef ik het weg als cadeautje en dit jaar /1,5 jaar weinig gelegenheid gehad.. Niet in de koelkast hoor

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 07:11

Sintara schreef:
Oh ik heb zelfs jam van 2 jaar, nog steeds goed vacuum. Gaat dit jaar wel opkomen maar normaal geef ik het weg als cadeautje en dit jaar /1,5 jaar weinig gelegenheid gehad.. Niet in de koelkast hoor

Dit dus. Ik gebruik wel de 500 gram suiker op 1250 gr vruchten en de pitten doe ik in een aparte katoen zakje bij het fruit (extra pectine). De suiker in Frankrijk geeft te vloeibare jam. Mijn jam is echt lekker dik. Dus nog extra tipje. Wij doen ook vaak langer met de jam, chutney, compôte etc.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 07:35

Suiker voeg ik toe naar smaak, ik gebruik wel beetje geleersuiker en ik voeg een appel toe voor de pectine. Potjes vullen tot aan de rand, goed schoonmaken en op z'n kop laten afkoelen. Heel enkele keer heb ik 1 beschimmelde er tussen, maar de meeste kan ik toch ruim een jaar bewaren.

Verder wordt het prachtig daar bij jullie Mo.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:02

Fijn dat je m snapt! Haha

Super leuk om samen een beetje mee te puzzelen :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:02

Dank jullie voor de tips over jam. Er zit nog 10 kilo ingevroren vrucht in de vriezer...

@Cera, ja Callas is zeker een puzzel. Gisteren weer gereden, dus twee dagen na het mooie galopje. Weer voor de boerderij gereden, ging nog steeds erg goed, maar ik vond haar terug richting stal wel fanatieker worden. Heb ook nog niet teruggegaloppeerd, alleen maar van haar box weg. Ik blijf eraan werken, maar dat travers is nog niet aan de orde. Ik ben nog steeds bezig met controle van de voorkant ;-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:13

Hercule heb ik nooit richting stal laten galopperen want dan nam hij me bij mijn neus. De bokjes van Callas zijn daar dus heilug bij.
Je voelde dat het in hem zat. Blijkbaar ook in Callas. Gewoon accepteren en hem alleen van stal af laten galopperen. Als je zo een fijn paard houdt dan is dat het belangrijkste.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:16

pien_2010 schreef:
Hercule heb ik nooit richting stal laten galopperen want dan nam hij me bij mijn neus. De bokjes van Callas zijn daar dus heilug bij.
Je voelde dat het in hem zat. Blijkbaar ook in Callas. Gewoon accepteren en hem alleen van stal af laten galopperen. Als je zo een fijn paard houdt dan is dat het belangrijkste.

Voorlopig inderdaad doen we het zo. Ooit zal ze netjes moeten luisteren. Maar je voelt het gelijk, ook met draven kan ik heen met losse teugels en terug moet ik haar heel kort houden. Dat gaat wel goed komen, maar nu doen we het dan even op deze manier, weg van stal ->tempo en terug naar stal ->overgangen en langzamer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:18

Monique1963 schreef:
pien_2010 schreef:

Voorlopig inderdaad doen we het zo. Ooit zal ze netjes moeten luisteren. Maar je voelt het gelijk, ook met draven kan ik heen met losse teugels en terug moet ik haar heel kort houden. Dat gaat wel goed komen, maar nu doen we het dan even op deze manier, weg van stal ->tempo en terug naar stal ->overgangen en langzamer.

Hercule was 20 jaar en manlief dacht dat het wel zou kunnen. Hij was nu toch alleen. Niet dus, het was gelijk bal, manlief gevallen en heeft nooit meer durven galopperen. Zo zonde.
Sommige paarden kunnen het niet aan. Polie heeft dat nooit gehad.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:50

Monique1963 schreef:
pien_2010 schreef:

En als je de kans hebt, gewoon voorbij de stal draven... Zodat ze door gaat krijgen dat richting stal draven niet betekent dat ze klaar is... Mijn paard deed dat op buitenrit ook wel, richting huis stapje erbij... Dus vaker gewoon huis voorbij gereden, tot hij dacht, laat maar, zij bepaalt haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:52

O ja, Muga, dat deed ik vroeger ook. Helemaal vergeten. dank voor de herinnering daaraan. Ga ik uiteraard doen volgende keer!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 21:45

En deed ik het de volgende keer, nee, weer niet aan gedacht. En die volgende keer was pas vandaag. Echt heeeel lang niet gereden. We hadden een week vrienden over de vloer die kwamen helpen met slopen en we hebben 5 dagen tussen de 38 en 40 graden gehad en zelfs 's avonds was het dan drukkend warm, te warm om te rijden, het is ook moeilijk om mijn vriend steeds te claimen, dus heb ik alleen een keertje gespeeld met de bal. Groot succes en verder alleen balletjes, balletjes, balletjes geplukt. Niet uit het land, maar uit hun haar. Manen staart en sokken, wat een drama.

Afijn, vanavond weer gereden alleen voor de boerderij, veel stapoefeningen en een beetje gedraafd. En ineens realiseerde ik me dat het eigenlijk zo vanzelf gaat. Ik heb bijv heel langzaam stappen gevraagd. En ik bedacht me dat ik eigenlijk niet eens weet wat ik nou doe om haar langzamer te laten stappen. En toen ik ging nadenken ging het ook niet meer, hahaha. Hetzelfde met zo snel mogelijk stappen maar niet draven. Ik weet niet hoe Callas nu weet dat ze niet moet draven. Ik drijf dan veel, sta toe met mijn handen, maar toch gaat ze niet draven. Is ook niet de bedoeling, maar hoe weet ze dat nou eigenlijk. Dat realiseerde ik me ook met wending om de achterhand stappen en wending om de voorhand. Daar geef ik wel duidelijkere hulpen, het is minder intuïtief, en daar begrijpt ze me dan ook soms verkeerd. Breng ik mijn voet bijv iets naar de schouder om haar om de achterhand te laten wenden, dan doet ze de jambette. Dat is correct want dat ís ook mijn commando om dat te doen. Alleen ik doe ook iets met mijn handen bij de vraag om de wending in te zetten. Heel duidelijk was overigens dat ze de wending om de achterhand naar rechts toe veel moeilijker vindt dan linksom. Wending om de voorhand hetzelfde, waar zit nou dat kennelijk minieme verschil waarmee je je paard vertelt wat ze moeten doen. En hoe knap is dat dan van hen dat ze ons begrijpen en het ook nog willen doen! Ik was heel tevree ondanks dat we twee keer verschoten van geen idee wat...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 19:09

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:21

Leuk filmpje weer Monique, echt bizar die flessen in het beton. Prachtige munt en prachtige beverrat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:25

Leuk! Ik volg nog steeds hoor, maar 26 aug gaan wij verhuizen en ben dus druk.
Die muskusrat was dat een ragondin? Ik weet nl niet of dat hetzelfde is.

Wat een troep hé Mo. Eerlijk? Ik vind dat schandalig.
Als ik zie hoe wij ons huis achterlaten en omgeving en in de fermette de Fransen en hoe dat is bij jou. Schande en echt niet ok!
Maar voilà het is wat het is. Ga je de munt verkopen? Dan verdien je nog wat, want hier moet al dat wegbrengen van vuilnis betaald worden.
Leuk filmpje weer net als de vorige!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 19:32

Dank je Tamara, dat muntje is echt een leuke vondst, helaas is deze nou net geen 2000 euro waard, maar wie weet wat we nog vinden... ach het gaat niet om de waarde, het gaat om de vondst. Die beverrat vinden we ook heel bijzonder. We hopen alleen dat hij niet in de vijveroevers gaat graven. Ik heb ze wel overdags gezien, man wat zijn die groot! Echt gewoon bevers, alleen dan met een ronde staart.

En die flessen in beton, daar worden we zo onderhand na een jaar wel droevig van, maar goed, ook hier hebben we de grond weer voor 99% schoon gekregen. Maar hopen dat alle andere hutten die er nog staan niet ook zo gebouwd zijn...

En wat heerlijk Pien dat het voor jou zo begint op te schieten. Alles nog goed op de rit hoop ik dus voor je. En ja, de Fransen zijn echt heel anders dan NLers. Vroeger zeker en nog wel hoor, maar het is nu wel beter dan 20 jaar geleden toen wij kwamen. Nee, wij hoeven gelukkig bij de stort nog niet te betalen. Had dat wel zo geweest dan hadden we het niet weggebracht en er andere oplossingen voor gaan bedenken. Dan hadden we al het oud ijzer opgeslagen en in 1x door een groot bedrijf laten weghalen en het beton zouden we dan met de graver die in november komt, klein gewalst hebben om het erf etc te bedekken. Plastic zouden we heel asociaal verbrand hebben, evenals karton. Voor de rest bewaren en verwerken we al het hout.

En dan gelijk nog een filmpje van vrienden die hier op vakantie zijn geweest en hebben geholpen met slopen. https://youtu.be/oZcI8ViysXY

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:58

Prachtig die salamander en fijn dat jullie vrienden een handje meehelpen. Weer een hutje weg.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:16

Hoe kom je er nou bij om glas in de vloer te verwerken?!! Echt.. daar kan ik nou echt met mijn hoofd niet bij..
‘Ooh hier ligt een lamp.. o wacht, die past precies tussen die twee wijnflessen! :)*

Echt.. 8)7

Fijn dat jullie niet hoeven te betalen bij de stort.. hier kost een aanhanger geloof ik €10,00.. en dat tikt toch snel aan!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:28

Namiro wij moeten ook betalen.