T is die ene procent die je niet kunt voorzien zolang je er nog niet op hebt gezeten. Nu heb je idd wel meer informatie om verder te kunnen bouwen.
Gaat vast wel goed komen met jullie!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mars schreef:Ach Joy, wat een avontuur jongen
T is die ene procent die je niet kunt voorzien zolang je er nog niet op hebt gezeten. Nu heb je idd wel meer informatie om verder te kunnen bouwen.
Gaat vast wel goed komen met jullie!
Citaat:Nee hij wist zelf niet wat ie met zichzelf aan moest. Ik ken hem zo ook helemaal niet maar goed hij is uiteindelijk gewoon een paard en ik gewoon een mens. Soms verrassen ze je. Dat is balen maar het enige wat ik kan doen is beter voorbereid zijn de volgende keer. Hij stond wel heel chill en vrolijk te knuffelen met af zadelen dus hij was gewoon zichzelf toen we stopte.
parnassia schreef:Mag ik dan zeggen dat ik vind dat er niets mis gegaan is?
Applaus voor je man. Blijft heel koel en waar hij kan ingrijpen, controle houden doet hij dat goed. Idd voorwaarts zetten bij een freeze, even 'eruit' halen. En zelf ben je ook verhipte handig en super hoe je dan aan het belonen bent.
Niet elk moment staat je man correct of zit jij correct, maar dat voorkom je niet bij zo'n snelle.
Je kan gewoon niet alles voorkomen, dus dapper en handig doorgereden en goed afgesloten. Moest wel lachen om "been aanleggen, niet stampen"???
Mars schreef:Misschien zijn er idd wel stappen te maken als je je man hem ook een paar keer wat laat longerenJullie hebben natuurlijk een andere communicatie vanaf de grond en dan in combi met iemand op de rug kan dat net even teveel vraagtekens oproepen.
Bizar dat zo’n hoofdstel dan ook breekt, zou toch niet mogen gebeuren. Kan wel heel naar aflopen zoiets
Cioccolato schreef:Ik bekijk en lees altijd je topics. Je hebt altijd een hele uitgebreide uitleg erbij en bovenal weet je van jezelf ook wat beter kan.
Dus ik geloof met heel m'n hart dat jij ook toe moet kunnen geven dat dit niet een goede aanpak was. Enkele dagen geleden voor t eerst een zadel op met alle poespas en zelfs al hangen.. paard lijkt braaf. Maar dat is de valkuil. Lijkt. Van buiten. En deze reactie toont dat hij dus van binnen helemaal niet braaf en vertrouwd was met de hele situatie.
En ook op de manier van overdonderen kun je zadelmak maken. Werkt ook wel prima voor bepaalde paarden. Maar geloof niet dat dit je bewuste manier was. Zo wel, ja. Dan is er niks over aan te merken natuurlijk.
Had de filmpjes van een paar dagen erder eens enkele weken herhaald. Misschien saai.. en niet boeiend km te laten zien. Maar wel een goede basis van vertrouwen. Dat is dit niet geweest.
Citaat:Maar wat ik zei. Misschien wil je super snel en overdonderen. Het is een manier.
Ik heb respect voor je man. Zulke situaties zijn lastig voor de man/vrouw met de longe. Petje af
Lucia88 schreef:Even onder meeleessteen vandaan![]()
Ik lees nergens dat TS aangevallen wordt, dus verdedigen is volgens mij dan ook niet nodig. Ik lees vooral hele respectvolle meningen en tips.
Vroeger reden we zo ook in en dat was toen al paardvriendelijk vergeleken bij het 'breken' van eerder. Inmiddels heb ik stilstaan naast een krukje, van beide kanten erover hangen, van beide kanten opstappen en weer afstappen, erop en een paar passen naar voren, erop en een paar passen naar achteren, ook allemaal als tussenstappen, maar ik ben ook wat voorzichtiger en truttiger!
Het zijn allemaal tips en ik vind juist de interactie en meningen hier zo fijn en interessant!
Zeer veel respect voor TS, ook voor de openheid en het denken over de paarden!
En stoer om alles te delen, ook de twijfels!
pien_2010 schreef:Alle commentaar is , zoals ik het lees, opbouwend bedoeld. In het kader van meedenken.
Ik doe het zadelmak maken niemand na. Dus altijd een diepe buiging en chapeau.
Net als pmarena had ik op precies hetzelfde punt:" nu stoppen". De uitleg van Kathleen is helder, dat dit ietwat (hahahaha) te simpel is gedacht.
Ik lees eigenlijk bij iedereen diep respect en meedenken en niets waardoor Kathleen verdedigd moet worden. Je uitleg geeft wel ook een andere Joy aan ons, de bange Joy. En daarvoor is hij ook paard hoe menselijk zijn oogopslag ook is (hahahaha).
angelpam schreef:Precies de reden dat er dan iemand op had moet gaan zitten ipv zij zelf. Paard mist nu de houvast aan zijn vertrouwd patroon. Die is hij ineens kwijt. Als er iemand anders op was gegaan had Joy haar als houvast en had het waarschijnlijk heel anders afgelopen.
Lau07 schreef:Zulke dingen als met het hoofdstel gebeuren altijd op het meest verkeerde moment. Heel erg vervelend is dat en ook echt het laatste waar je op zit te wachten. Kan me voorstellen dat het zweet bij je man op de rug stond
Wat betreft het opdelen in kleinere stapjes, als ik je eerste filmpje zie dan vind ik dat hij eigenlijk al spanning opbouwt op het moment dat je voor het eerst zit, en ik denk dat ik daar zelf al was gestopt. Want dat is al een mega prestatie, zo braaf blijven staan terwijl er ineens een mens op je rug zit. Het tweede moment om te stoppen zou voor mij denk ik al rond de 50 seconden/minuut zitten of rond de 2:20 inderdaad, waarbij hij een poosje stilstaat terwijl jij nog op zijn rug zit na zijn sprongen en hem beloont en over de hals aait. Ook dat vind ik al een mega prestatie voor zo'n jong dier. Hij schrok, heeft je al op zijn rug gevoeld in draf, reageerde goed toen je man hem bij zich haalde en bleef vervolgens netjes staan![]()
Ik vind het ook heel dapper van je dat je dit hebt gedaan in zo'n groot open veld, ik vind voor zulke situaties een kleine ruimte zoals een round pen of een gang o.i.d wat fijner, omdat ik tot nu toe altijd paarden hebben gehad die steun haalden uit het naast de wand of naast een bakrand kunnen staan. Die waren in zo'n open ruimte waarschijnlijk helemaal hotel de botel over de kop gegaan, dus wat dat betreft vind ik Joy echt heel braaf en ga je er denk ik een super fijn dier aan hebben.
petraaken schreef:Hij is inderdaad zo vlug als water. Was echt stomverbaasd om hem na een paar meter ineens als een blad aan een boom te zien omdraaien van rustig naar in paniek. Al zou ik een volgende keer toch in de bak er weer gaan op zitten. Heeft hij toch iets minder ruimte om uit te breken zeg maar. Doodzonde dat het hoofdstel nog brak ook. Kan je helemaal missen op zo'n moment. Misschien dat dat ook een trigger was om te panikeren. Het kan best zijn dat hij het zo raar vond dat je man aan de longe was en niet jij. Die foto ziet er heftig uit maar op de filmpjes lijkt het best nog mee te vallen. Al kan dat als je er op zit echt niet zo aanvoelen.