Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:25

Ach Joy, wat een avontuur jongen :(:)

T is die ene procent die je niet kunt voorzien zolang je er nog niet op hebt gezeten. Nu heb je idd wel meer informatie om verder te kunnen bouwen.
Gaat vast wel goed komen met jullie!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:34

Mars schreef:
Ach Joy, wat een avontuur jongen :(:)

T is die ene procent die je niet kunt voorzien zolang je er nog niet op hebt gezeten. Nu heb je idd wel meer informatie om verder te kunnen bouwen.
Gaat vast wel goed komen met jullie!

Dit komt zeker goed. Heb dit gehad ooit met Chico (nieuw paard) die ik na 3 maanden even totaal verkeerd inschatte. Die deed exact hetzelfde als Joy, alleen viel ik eraf. Hij schrok daar heel erg van en de blik van ontzetting in zijn ogen maakte mij gelijk duidelijk dat hij dat vallen van mij echt totaal niet wilde. :(:) We voelden toen beiden dat het eventjes fout ging maar goed zou komen. En zo ging het ook later. Lief paard.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:58

Neon schreef:
Ahhh barbie paardje… je ziet dat hij het echt even niet weet hè… doe maar rustig aan samen… ietsje meer voorbereiding (longeerzweep en touw voor duidelijkere communicatie) van zowel je man als jij zal Joy helpen… en doe maar lekker even in de bak… dan heb je een afrastering en dan kan hij ook niet zo een vaart maken als dat hij dat in de weide kan doen…

Komt goed joh… hij snapt het even nog niet :)

Citaat:
Nee hij wist zelf niet wat ie met zichzelf aan moest. Ik ken hem zo ook helemaal niet maar goed hij is uiteindelijk gewoon een paard en ik gewoon een mens. Soms verrassen ze je. Dat is balen maar het enige wat ik kan doen is beter voorbereid zijn de volgende keer. Hij stond wel heel chill en vrolijk te knuffelen met af zadelen dus hij was gewoon zichzelf toen we stopte.

Dus dan komt het helemaal goed… dat knuffelen en tutten naderhand is een goed teken :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 22:56

:j ook gewoon niet meer van maken dan het is.
Hoewel ik er zelf ook wel wat over nadenk nu. Analyseren wat er gebeurt is (op het moment zelf was daar echt geen tijd voor.) en kijken waarom en hoe ik daar zowel met hem als naar de toekomst toe beter op voorbereid kan zijn en op kan in spelen. Geen ramp betekent niet dat ik er niet van kan leren om beter te doen. Maar ik wil wel absoluut duidelijk hebben dat het niet, nooit de bedoeling was om hem te ‘overvallen’. Hij leek klaar… Ik wil geen paard opleiden op basis van bluf en angst dus hoewel ik idd door pak omdat ik oprecht niet weet wat ik anders had moeten doen zodra hij hupste blijft het doel dat hij met vertrouwen onder me gaat lopen. Ik weeg 40 kg. Ik heb sowieso niet veel te bluffen. :+

Hij is voor het eerst in drie jaar iets tegen gekomen waarbij ie even niet snapt hoe te reageren en hij geeft dus random reacties omdat hij geen blijf weet met zichzelf. Beetje hit and miss en ja natuurlijk vindt hij dat spannend. Aan ons om te belonen wanneer hij voorwaarts gaat, te voorkomen dat hij mij en zichzelf traumatiseert door achterover te gaan (ja ik heb liever de momenten dat hij wat vooruit schiet dan de momenten dat hij strak stil staat want dat stil staan komen problemen van.) en aan mij om zo goed mogelijk te blijven zitten dat ik hem ook gewoon kan aaien zoals op het einde dat hij voelt dat als hij geen gekke bewegingen maakt ik ook gewoon stil zit en hem niet uit balans haal.

Ik heb altijd zowel de perfecte als de slechte momenten getoond. Dit was niet perfect maar ook niet dramatisch. Ik weet nu dat hij niet goed snapt wat hij met zichzelf moet en ik ga even nadenken hoe ik dat makkelijker kan maken voor hem. :)

Uiteindelijk is zadelmak maken ook gewoon spannend. Ik heb Joy beter voorbereid dan eender welk paard en toch reageert hij nu feller. Zodra hij kon lopen liep ie met vlaggen en andere oliebol op zijn rug zodat hij daar al snel niks meer om gaf. Rêve ging dan weer uit haar plaat toen ik het zadel er de eerste keer op legde… En Joy was nu even baas kwijt denk ik… :=

Joy reageerd onder het zadel eigenlijk wat zoals op weide. Kort draaien, hupsen, korte sprintjes en korte stops… Rêve was niet zo flexibel en liep dus gewoon voorwaarts.

Goed het kan niet in de penny máár ondanks dat ie het niet goed wist hield ie rekening met me want als hij me kwijt wilde was ik echt wel gegaan. Dat het hoofdstel dan ook breekt en er ineens een riempje tegen zijn neus zwiept als ie net wat kalmeert helpt natuurlijk niet. Als je tuig je aanvalt…. >;)

Meestal doen we ongewenste reacties negeren tenzij het gevaarlijk is en gewenst belonen. Niet straffen. Maar ik ben niet perfect dus soms kan ik niet voorkomen dat er een situatie ontstaat waarbij er wel een correctie/tik komt… Het enige wat ik absoluut niet wil is dat hij strak gespannen stil gaat staan. Mijn man heeft het ook te vaak mis zien gaan als ze zo staan zoals hij op een gegeven moment doet met dat gewicht al deels naar achter verplaatst en niet meer echt reageren… ja misschien sla ik nu mijn reputatie aan diggelen maar dan heb ik liever dat mijn man even tikt met het touw en hij vooruit schiet dan dat hij zich mogelijk achterover gooit want dat is het alternatief. Ook dat is afwegingen maken. Bij een Sam pak je dat anders aan dan bij een Joy omdat die in de basis compleet anders reageren op zo’n tik. Is dat de droom? Nee. Natuurlijk niet. Maar dat is wat hier gebeurde en met welke gedachte daar het touw even gebruikt wordt. Wellicht hadden we dat anders kunnen doen maar hindsight is 20/20.

Morgen mijn man al eens laten longeren. Kijken hoe hij dat op vat. Of daar idd een deel onzekerheid zit.
Ik weet nu een beetje waar me aan te verwachten dus ik kan ook handiger reageren met mijn houding nu. Leren van vandaag en streven naar beter, rustiger en handiger. Meer kan ik niet doen. :)

Ik ben trots op hem. We waren alle drie even in de war en er was maar eentje die daar recht op had. En toch loopt hij na tien minuten een paar brave rondjes. Hoeveel beter wil je het karakter hebben?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 23:41

Mag ik dan zeggen dat ik vind dat er niets mis gegaan is?

Applaus voor je man. Blijft heel koel en waar hij kan ingrijpen, controle houden doet hij dat goed. Idd voorwaarts zetten bij een freeze, even 'eruit' halen. En zelf ben je ook verhipte handig en super hoe je dan aan het belonen bent.
Niet elk moment staat je man correct of zit jij correct, maar dat voorkom je niet bij zo'n snelle.

Je kan gewoon niet alles voorkomen, dus dapper en handig doorgereden en goed afgesloten. Moest wel lachen om "been aanleggen, niet stampen"???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 00:02

parnassia schreef:
Mag ik dan zeggen dat ik vind dat er niets mis gegaan is?

Applaus voor je man. Blijft heel koel en waar hij kan ingrijpen, controle houden doet hij dat goed. Idd voorwaarts zetten bij een freeze, even 'eruit' halen. En zelf ben je ook verhipte handig en super hoe je dan aan het belonen bent.
Niet elk moment staat je man correct of zit jij correct, maar dat voorkom je niet bij zo'n snelle.

Je kan gewoon niet alles voorkomen, dus dapper en handig doorgereden en goed afgesloten. Moest wel lachen om "been aanleggen, niet stampen"???

Dankjewel. :o

Ik ben trots op Joy en ik weet oprecht niet wat we anders hadden moeten doen want ik denk dat zijn grootste spanning is dat hij mij niet meer zag. Maar toch ben ik niet blij met ‘mezelf’. Als iemand een praktische tip kan geven dan sta ik daar dus ook echt 200% voor open want ik had dit graag sneller gedeëscaleerd. Joy is mijn baby en heeft alles zo braaf gedaan, als ik dacht dat hij dit zo eng zou vinden was ik nog niet op gestapt.

Moet eerlijk zeggen dat hij niet gemeen voelde, niet alsof hij me echt kwijt wilde dus was en ben niet bang voor hem. Hij voelde gewoon in de war. :(:)

Manlief was grijzer aan het worden met de seconde denk ik. Hij was op een gegeven moment random tegenstrijdige instructies aan het geven. Weet niet of het te horen is maar op een moment zeg ik ‘schat ik kan nie naar buiten sturen en van zijn mond blijven ge gaat toch moeten beslissen hoor.’ :+ _O- denk dat ik daarna gezegd heb ‘ik zal gewoon blijven zitten en gij probeert hem vooruit te houden, stuur werken we wel aan als hij weer kan nadenken.’

Van daaruit ging het soepeler met de communicatie. :)) het zou niet in me op gekomen zijn om hem te trappen, hij weet niet eens dat been vooruit is. _O- Op de grond staan is natuurlijk ook een stukje onmacht en mijn man is erg bezorgd. :D

Maar hij is echt snel. Weet niet of dat echt te zien is. Ik dacht dat Sam snel was maar vergeleken met Joy is Sam een dooie. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 00:19

Ah balen zeg dat hij toch wat overdonderd toonde, ik hield met die mogelijkheid wel een heel klein beetje rekening eigenlijk, dat er toch zoiets uit de hoge hoed zou komen, beetje een voorgevoel :(:)

Als je die filmpjes zo ziet dan denk ik ook van joh had nou na een paar rondjes draven gestopt, dat had wel even zat voor hem geweest. Zo tegen 2:20 zeg maar. Toen dacht ik: nu zou ik er af stappen want hij lijkt relatief tot rust gekomen en lijkt hier niet klaar voor. Morgen weer een dag, dan kan hij dit eerst verwerken.

En vlak daarna gaat het mis. En ik dacht van ga nou verdorie bij dat stukje met die vervelende krakende stengels weg, want dat gooit alleen maar olie op het vuur en er is al spanning genoeg :(:)

Ik vond het er ook uitzien alsof hij jou kwijt was en wellicht nog niet zoveel gewenning had om door je man gelongeerd te worden? Het leek allemaal wat veel.... vrouwtje weg, baas longeert, er op gaan zitten en meteen gaan draven en beetje aansporen / lichtrijden enzo. Ik snap je keuze wel natuurlijk, maar toch.

Imo was het toch wat veel in 1 keer, wist hij niet wat hij daar zo allemaal mee aan moest, miste jouw steun vanaf de grond / zat aan de longe ècht steun van baas op de grond ervaren nog niet helemaal in zijn systeem en vluchtte hij voor het teveel aan indrukken wat weg. Zo zag het er voor mij uit :)

Maar jullie zullen je reden wel hebben. Vaak gaat het zo ook gewoon goed natuurlijk. Hoewel ik paarden dan ook wel overdonderd vind ogen. Dat ze zelf niet helemaal lijken te beseffen wat er nou eigenlijk gebeurd. Maar dat lijkt toch wel goed te werken in de praktijk als je ziet hoe veel dat gebeurt. En hoe fijn ze dan al heel snel hun rondjes maken eigenlijk :=

En gelukkig kon hij toch heel knap zichzelf best snel neerleggen bij de situatie en dan heb je dit ook weer gehad zo. Hopelijk is de toon nu niet gezet voor volgende keer weer spanning maar snapt hij nu een beetje dat het wel meevalt allemaal.

Hij staat je inderdaad erg mooi +:)+

Balen zeg van dat hoofdstel, dat is wel het laatste waar je op zit te wachten op zo'n moment....

Hij is inderdaad wel vreselijk snel zeg := Ik snap helemaal wat je bedoelt met dat teleporteren!!
Je knippert en hij is verder dan je zou verwachten :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 01:12

Ja op dat moment dat jij zegt stoppen zei ik letterlijk ‘ik zou nu…’ en toen ging ie weer… := heb een paar keer gezegd ‘nu is het..’ maar hij liet me nooit uitspreken. :(:) hij weet natuurlijk ook niet wat ik wilde gaan zeggen maar dacht elke keer ‘damn it.’
Je wil hem dan ook niet bruut stil trekken maar vraag me af of we dat niet beter toch gedaan hadden. Kleine volte is klote maar wellicht was dat de betere keuze geweest om hem kleiner te nemen en zichzelf te laten stil werken. Even laten stil staan en belonen en dan afstappen. :j

Die stengels boeien hem niet zo. Ik dénk dat het hoofdstel het daar begeeft en tegen zijn neus zwiept. :(:) maar ben niet 100% zeker: een van de keren dat ik eigenlijk wilde stoppen knapte de riem en zwiepte tegen zijn neus waardoor hij natuurlijk schrok. :(:)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:21

Misschien zijn er idd wel stappen te maken als je je man hem ook een paar keer wat laat longeren :j Jullie hebben natuurlijk een andere communicatie vanaf de grond en dan in combi met iemand op de rug kan dat net even teveel vraagtekens oproepen.

Bizar dat zo’n hoofdstel dan ook breekt, zou toch niet mogen gebeuren. Kan wel heel naar aflopen zoiets :\

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 09:03

Mars schreef:
Misschien zijn er idd wel stappen te maken als je je man hem ook een paar keer wat laat longeren :j Jullie hebben natuurlijk een andere communicatie vanaf de grond en dan in combi met iemand op de rug kan dat net even teveel vraagtekens oproepen.

Bizar dat zo’n hoofdstel dan ook breekt, zou toch niet mogen gebeuren. Kan wel heel naar aflopen zoiets :

Ja gelukkig reageerde hij daar al bij al nuchter op. Met Rêve zou dat me een enkeltje equine air gekost hebben. Die neemt tuigage-mal functies erg persoonlijk. :=

Sam schudde zijn hoofdstel een keer uit op wedstrijd en stond gewoon te kijken van ‘baas…. Er is iets mis….’ :+

De winkel gaat contact opnemen met de producent want het is geen riem waar druk op staat. Is gewoon de ‘sperriem’ (al is dat bij dit hoofdstel soort neus en sperriem gezien het maar twee riemen heeft, een onder de kin en een achter het bit onder de kaak.)

Staat dus geen druk op. Het was onhandig maar manlief heeft m er af geklikt en toen zo maar even door gegaan maar handig is die hele situatie niet natuurlijk. Met geen enkel paard maar zeker niet de eerste keer er op. :=

Maar goed hem even laten wennen aan de Rambo en kijken wat de productent zegt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:22

Hij is inderdaad zo vlug als water. Was echt stomverbaasd om hem na een paar meter ineens als een blad aan een boom te zien omdraaien van rustig naar in paniek. Al zou ik een volgende keer toch in de bak er weer gaan op zitten. Heeft hij toch iets minder ruimte om uit te breken zeg maar. Doodzonde dat het hoofdstel nog brak ook. Kan je helemaal missen op zo'n moment. Misschien dat dat ook een trigger was om te panikeren. Het kan best zijn dat hij het zo raar vond dat je man aan de longe was en niet jij. Die foto ziet er heftig uit maar op de filmpjes lijkt het best nog mee te vallen. Al kan dat als je er op zit echt niet zo aanvoelen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:41

Zulke dingen als met het hoofdstel gebeuren altijd op het meest verkeerde moment. Heel erg vervelend is dat en ook echt het laatste waar je op zit te wachten. Kan me voorstellen dat het zweet bij je man op de rug stond :')

Wat betreft het opdelen in kleinere stapjes, als ik je eerste filmpje zie dan vind ik dat hij eigenlijk al spanning opbouwt op het moment dat je voor het eerst zit, en ik denk dat ik daar zelf al was gestopt. Want dat is al een mega prestatie, zo braaf blijven staan terwijl er ineens een mens op je rug zit. Het tweede moment om te stoppen zou voor mij denk ik al rond de 50 seconden/minuut zitten of rond de 2:20 inderdaad, waarbij hij een poosje stilstaat terwijl jij nog op zijn rug zit na zijn sprongen en hem beloont en over de hals aait. Ook dat vind ik al een mega prestatie voor zo'n jong dier. Hij schrok, heeft je al op zijn rug gevoeld in draf, reageerde goed toen je man hem bij zich haalde en bleef vervolgens netjes staan :D

Ik vind het ook heel dapper van je dat je dit hebt gedaan in zo'n groot open veld, ik vind voor zulke situaties een kleine ruimte zoals een round pen of een gang o.i.d wat fijner, omdat ik tot nu toe altijd paarden hebben gehad die steun haalden uit het naast de wand of naast een bakrand kunnen staan. Die waren in zo'n open ruimte waarschijnlijk helemaal hotel de botel over de kop gegaan, dus wat dat betreft vind ik Joy echt heel braaf en ga je er denk ik een super fijn dier aan hebben. :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:07

Voor de volgende keer: mss beter een kaptoom of een halster onder het hoofdstel doen waar de longe aankomt?
Ik ben sowieso niet echt fan van een longe aan een bit te klikken, zeker als je ook teugels vast hebt krijg je veel tegenstrijdige signalen en ruis.

Ik vind jullie stiekem ook wel een beetje snel gaan. Paar keer longeren en er dan al op.
In dit filmpje is het wel netjes opgelost (al vond ik je man ook een beetje "bruut" inkomen in het begin van het tweede filmpje. Hij was duidelijk even aan het nadenken en wist niet goed wat er verwacht wordt en werd dan vooruit "gejaagd). Pas op, het is allemaal niet dramatisch he, hij heeft even rodeo gespeeld, is uiteindelijk gekalmeerd, netjes afgesloten, was nadien niet bang of schrikkerig, dikke kans dat het ergste voorbij is. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken over het hoe en wat en wat als. Volgende keer gewoon stapje terug doen en even wat vertrouwen bevestigen.

Ik persoonlijk ben niet echt fan van even longeren en ruiter erop te zetten, ik bereid mijn paarden graag voor met grondwerk, eerst handwerk, dan longewerk. Ze moeten aan de hand kunnen stellen, buigen, schoudervoor en travers, aan de longe moeten ze mooi hun rondje kunnen lopen, stoppen als ik mijn zweepje omhoog steek en de travers erin kunnen. Ondertussen heb ik er ook enkele keren op schouderhoogte bijgelopen voor links rechts te sturen.
Als je die bevestiging hebt kan je bij een stressmomentje ze aan de longe altijd stil krijgen (soms iets te snel, maar ok), en ze kennen op zich alle oefeningen al. Wegstappen in een schoudervoor (iemand die het vanop de grond vraagt) en ze zijn al geconcentreerd bezig.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:25

Ik weet niet of Kathleen me dit in dank afneemt, aangezien ze zelf zegt open te staan voor alle advies.

Maar kom op hè mensen. Ik daag letterlijk iedereen hier die zegt “kleinere stapjes” of “dat en dat” hoe goed bedoeld ook, uit om dit zelf met joy te gaan doen. Ik kan uit de grond van mijn hart zeggen dat 90% niet eens in zijn buurt geraakt met hoofdstel of zadel.

Jullie zien eerlijke, zowel positieve als “negatieve” fragmenten van een 3 jarige hengst die absoluut niets vergeet zowel positief als negatief.

Maar Jullie zien niet de hengst die mij alle hoeken van de wei laat zien omdat hij mij met zalf ziet aankomen en ik niet meer in zijn buurt mag komen. Zelfs niet kriebelen. De angst in zijn ogen te zien, terwijl hij notabene 30sec daarvoor in draf/galop naar mij toe komt. Puur omdat hij mij met die zalf associeert met zijn been en met alle andere “oliebol” die ik op die wei doe met de veulens.

Joy is extreem extreem gevoelig, maar tegelijk ook koel, te koel. Ik had dit wel verwacht, vooral het vluchten en bevriezen. En al zou Kathleen nog 100x gehangen hebben, al zou God hem vastgehouden hebben, die reactie was gekomen. Want Kathleen is zijn houvast en zal ze altijd blijven. Ongeacht hoe vaak hij nog door andere gelongeerd word, of hoe klein de ruimte. En juist door nu door te pakken en goed af te sluiten heeft hij geleerd dat het oké is bang te zijn, dat het oké is zich te uiten. Dat ze niet verdwijnt, dat ze niet boos word, dat hij de steun krijgt die hij nodig heeft. Want zelfs ruitermak gemaakt door een andere ruiter met Kathleen op de grond garandeer ik jullie dat de seconde dat Kathleen opstapt je deze reactie krijgt

En wat heb ik diep respect voor haar man, want geloof mij, vele van jullie zouden niet half zo goed hebben kunnen handelen zoals hij gedaan heeft op dat moment. Vooruit, vooruit, vooruit, zodat het voor Kathleen en hem, maar vooral Joy veilig blijft.

Iedereen praat uit zijn eigen ervaring. Maar vergeet niet, elk paard is anders. En Kathleen heeft gehandeld naar wat op dat moment het beste voelde om te doen. En als er 1 iemand is wiens gevoel ik vertrouw is het Kathleen wel.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:34

Precies de reden dat er dan iemand op had moet gaan zitten ipv zij zelf. Paard mist nu de houvast aan zijn vertrouwd patroon. Die is hij ineens kwijt. Als er iemand anders op was gegaan had Joy haar als houvast en had het waarschijnlijk heel anders afgelopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:39

Als ik uit mezelf praat: ik geef ook alleen maar mijn mening hoe IK het aanpak met mijn paarden. Ik beweer zeker niet dat ik het met Joy beter kan, absoluut niet, ik ken het paard niet IRL, ken hem niet in dagelijkse omgang.

Daarnaast heb ik veel bewondering en respect voor Kathleen.

Situatie in de filmpjes kan zijn omdat het iets te snel ging, kan ook gewoon sowieso voorgekomen hebben, ongeacht de voorbereiding, ongeacht wie hem vast had. Ik geef ook aan dat ik vond dat het op dat moment netjes opgelost is.

Zoiets gaat op het moment zelf soms ook te snel, zoals Kathleen aangaf van, "nu zouden we beter stoppen" en dat hij er alweer uit peerde. In de praktijk is dat gewoon niet zo evident.

Maar daarom mogen we toch wel aangeven wat we zelf hadden gedaan, of meedenken hoe het nog beter kan? Het is aan Kathleen wat ze oppakt, wat ze gebruikt, en wat ze meeneemt. En neemt ze niets mee van hetgene wat ik zeg (of wat de rest van bokt zegt), dan is dat ook gewoon prima. Zij kent haar paarden zelf, kent haarzelf, weet wat er lukt en wat niet, en heeft al bewezen dat ze het uiteindelijk goed krijgt op een paardvriendelijke manier.

Ik heb ook niet het gevoel dat er iemand hier echt negatief praat, of Kathleen gaat/wil aanvallen of aanbranden?

Als er iets in mijn post wel zo overgekomen is, dan hiervoor mijn excuses, dat is zeker niet de bedoeling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:41

Hier ga ik helemaal in mee :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:54

Alle commentaar is , zoals ik het lees, opbouwend bedoeld. In het kader van meedenken.

Ik doe het zadelmak maken niemand na. Dus altijd een diepe buiging en chapeau.
Net als pmarena had ik op precies hetzelfde punt:" nu stoppen". De uitleg van Kathleen is helder, dat dit ietwat (hahahaha) te simpel is gedacht.

Ik lees eigenlijk bij iedereen diep respect en meedenken en niets waardoor Kathleen verdedigd moet worden. Je uitleg geeft wel ook een andere Joy aan ons, de bange Joy. En daarvoor is hij ook paard hoe menselijk zijn oogopslag ook is (hahahaha).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:57

Ik bekijk en lees altijd je topics. Je hebt altijd een hele uitgebreide uitleg erbij en bovenal weet je van jezelf ook wat beter kan.
Dus ik geloof met heel m'n hart dat jij ook toe moet kunnen geven dat dit niet een goede aanpak was. Enkele dagen geleden voor t eerst een zadel op met alle poespas en zelfs al hangen.. paard lijkt braaf. Maar dat is de valkuil. Lijkt. Van buiten. En deze reactie toont dat hij dus van binnen helemaal niet braaf en vertrouwd was met de hele situatie.
En ook op de manier van overdonderen kun je zadelmak maken. Werkt ook wel prima voor bepaalde paarden. Maar geloof niet dat dit je bewuste manier was. Zo wel, ja. Dan is er niks over aan te merken natuurlijk.

Had de filmpjes van een paar dagen erder eens enkele weken herhaald. Misschien saai.. en niet boeiend km te laten zien. Maar wel een goede basis van vertrouwen. Dat is dit niet geweest.

Ik begin met alle poetsdingetjes et . Logisch. Dat stuk kunnen we overslaan. Longeersingel, zadel, daarna beugels, daarna een keer hoofdstel. Dit zijn stapjes opzich, niet allemaal in 1 keer... Maar nooit maar dan ook nooit aan het bit vast klikken met de eerste stappen onder de man! Tussen door komt longeren met bijzet/dubbele lijnen of iets om druk op de mond te oefenen en af te wisselen. Eerste stappen onder de man zijn wel met teugels in de hand maar de longe aan een halster of kaptoom.
Eerste keren hangen en daarna hangend stappen of gewoon gaan zitten. Bij beide daarna belonen en stoppen. En de volgende keer zitten en stappen.

Maar wat ik zei. Misschien wil je super snel en overdonderen. Het is een manier.

Ik heb respect voor je man. Zulke situaties zijn lastig voor de man/vrouw met de longe. Petje af

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:13

Even onder meeleessteen vandaan :o

Ik lees nergens dat TS aangevallen wordt, dus verdedigen is volgens mij dan ook niet nodig. Ik lees vooral hele respectvolle meningen en tips.

Vroeger reden we zo ook in en dat was toen al paardvriendelijk vergeleken bij het 'breken' van eerder. Inmiddels heb ik stilstaan naast een krukje, van beide kanten erover hangen, van beide kanten opstappen en weer afstappen, erop en een paar passen naar voren, erop en een paar passen naar achteren, ook allemaal als tussenstappen, maar ik ben ook wat voorzichtiger en truttiger!

Het zijn allemaal tips en ik vind juist de interactie en meningen hier zo fijn en interessant!
Zeer veel respect voor TS, ook voor de openheid en het denken over de paarden!
En stoer om alles te delen, ook de twijfels!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 12:56

Cioccolato schreef:
Ik bekijk en lees altijd je topics. Je hebt altijd een hele uitgebreide uitleg erbij en bovenal weet je van jezelf ook wat beter kan.
Dus ik geloof met heel m'n hart dat jij ook toe moet kunnen geven dat dit niet een goede aanpak was. Enkele dagen geleden voor t eerst een zadel op met alle poespas en zelfs al hangen.. paard lijkt braaf. Maar dat is de valkuil. Lijkt. Van buiten. En deze reactie toont dat hij dus van binnen helemaal niet braaf en vertrouwd was met de hele situatie.
En ook op de manier van overdonderen kun je zadelmak maken. Werkt ook wel prima voor bepaalde paarden. Maar geloof niet dat dit je bewuste manier was. Zo wel, ja. Dan is er niks over aan te merken natuurlijk.

Had de filmpjes van een paar dagen erder eens enkele weken herhaald. Misschien saai.. en niet boeiend km te laten zien. Maar wel een goede basis van vertrouwen. Dat is dit niet geweest.

Als hij geen kick geeft op het zadel ga ik verder na een paar keer. Ik beperk het longeren liefst tot een minimum.

[quote{Ik begin met alle poetsdingetjes et . Logisch. Dat stuk kunnen we overslaan. Longeersingel, zadel, daarna beugels, daarna een keer hoofdstel. Dit zijn stapjes opzich, niet allemaal in 1 keer... Maar nooit maar dan ook nooit aan het bit vast klikken met de eerste stappen onder de man! Tussen door komt longeren met bijzet/dubbele lijnen of iets om druk op de mond te oefenen en af te wisselen. Eerste stappen onder de man zijn wel met teugels in de hand maar de longe aan een halster of kaptoom.
Eerste keren hangen en daarna hangend stappen of gewoon gaan zitten. Bij beide daarna belonen en stoppen. En de volgende keer zitten en stappen.[/quote]
Gehangen/zitten vallen onder hetzelfde voor mij. Is gebeurd. Zelfs met mijn armen langs zijn flank liggen zwaaien. Hij kwam kijken voor een snoepje. Ik zal nooit hangend stappen juist voor het geval dat ie vlucht of bokt of whatever. Altijd zittend en zoals ik al in het begin typte; het was de bedoeling af te ronden toen hij een paar pasjes gedaan had, alleen vertrok hij toen dus.
Verder wb poets dingetjes: toen ie een maand was liep ie al mee over straat dus er is echt niks over geslagen. Over de afgelopen drie jaar heeft hij allerhande dingen geleerd en gewend geworden.

Citaat:
Maar wat ik zei. Misschien wil je super snel en overdonderen. Het is een manier.

Ik heb respect voor je man. Zulke situaties zijn lastig voor de man/vrouw met de longe. Petje af

Heb meermaals herhaald dat ik dat absoluut niet wilde dus dit voelt een beetje als op de wagen springen zonder dat je gekeken hebt wat je reisbestemming is.

Lucia88 schreef:
Even onder meeleessteen vandaan :o

Ik lees nergens dat TS aangevallen wordt, dus verdedigen is volgens mij dan ook niet nodig. Ik lees vooral hele respectvolle meningen en tips.

Vroeger reden we zo ook in en dat was toen al paardvriendelijk vergeleken bij het 'breken' van eerder. Inmiddels heb ik stilstaan naast een krukje, van beide kanten erover hangen, van beide kanten opstappen en weer afstappen, erop en een paar passen naar voren, erop en een paar passen naar achteren, ook allemaal als tussenstappen, maar ik ben ook wat voorzichtiger en truttiger!

Het zijn allemaal tips en ik vind juist de interactie en meningen hier zo fijn en interessant!
Zeer veel respect voor TS, ook voor de openheid en het denken over de paarden!
En stoer om alles te delen, ook de twijfels!

Opnieuw: het doel was stoppen na die eerste paar passen en toen ging hij. Iets wat ik al meermaals gezegd heb inmiddels.

pien_2010 schreef:
Alle commentaar is , zoals ik het lees, opbouwend bedoeld. In het kader van meedenken.

Ik doe het zadelmak maken niemand na. Dus altijd een diepe buiging en chapeau.
Net als pmarena had ik op precies hetzelfde punt:" nu stoppen". De uitleg van Kathleen is helder, dat dit ietwat (hahahaha) te simpel is gedacht.

Ik lees eigenlijk bij iedereen diep respect en meedenken en niets waardoor Kathleen verdedigd moet worden. Je uitleg geeft wel ook een andere Joy aan ons, de bange Joy. En daarvoor is hij ook paard hoe menselijk zijn oogopslag ook is (hahahaha).

Mwah sommige lijken mijn uitleg niet echt gelezen te hebben. Dat is niet meer opbouwend dan IMO. :) Wb het stoppen was idd gewoon niet zo simpel. Het feit dat hij weg vloog voor ik de zin kon uit spreken: dan was hij ook weg geweest voor ik volledig af gestapt was en welke ervaring geef ik hem dan? Nu ben ik rustig kunnen afstappen en heb hem een knuffel kunnen geven en hij was weer klaar voor wereld-dominantie. :+ (of tenminste om weer te gaan spelen in de kudde)

angelpam schreef:
Precies de reden dat er dan iemand op had moet gaan zitten ipv zij zelf. Paard mist nu de houvast aan zijn vertrouwd patroon. Die is hij ineens kwijt. Als er iemand anders op was gegaan had Joy haar als houvast en had het waarschijnlijk heel anders afgelopen.

Los van het feit dat hij dan iemand op zijn rug heeft die hij niet kent of vertrouwd.
Dan stel ik het probleem gewoon uit want als het probleem is dat ik verdwijn mag hij Z klaar zijn, dan gaat ie opnieuw door de ‘he ze is weg!’ angst. Het enige wat je dan hebt is meer tools om hem tegen te houden waardoor het mooier uit ziet maar of dat is wat je moet willen..

Lau07 schreef:
Zulke dingen als met het hoofdstel gebeuren altijd op het meest verkeerde moment. Heel erg vervelend is dat en ook echt het laatste waar je op zit te wachten. Kan me voorstellen dat het zweet bij je man op de rug stond :')

Wat betreft het opdelen in kleinere stapjes, als ik je eerste filmpje zie dan vind ik dat hij eigenlijk al spanning opbouwt op het moment dat je voor het eerst zit, en ik denk dat ik daar zelf al was gestopt. Want dat is al een mega prestatie, zo braaf blijven staan terwijl er ineens een mens op je rug zit. Het tweede moment om te stoppen zou voor mij denk ik al rond de 50 seconden/minuut zitten of rond de 2:20 inderdaad, waarbij hij een poosje stilstaat terwijl jij nog op zijn rug zit na zijn sprongen en hem beloont en over de hals aait. Ook dat vind ik al een mega prestatie voor zo'n jong dier. Hij schrok, heeft je al op zijn rug gevoeld in draf, reageerde goed toen je man hem bij zich haalde en bleef vervolgens netjes staan :D

Ik vind het ook heel dapper van je dat je dit hebt gedaan in zo'n groot open veld, ik vind voor zulke situaties een kleine ruimte zoals een round pen of een gang o.i.d wat fijner, omdat ik tot nu toe altijd paarden hebben gehad die steun haalden uit het naast de wand of naast een bakrand kunnen staan. Die waren in zo'n open ruimte waarschijnlijk helemaal hotel de botel over de kop gegaan, dus wat dat betreft vind ik Joy echt heel braaf en ga je er denk ik een super fijn dier aan hebben. :))

Wellicht had ik in het begin idd beter nog eens af gestapt. Maar ik vraag me oprecht af of nog een maand op en af stappen een verschil gemaakt had. Normaal doen we hangen/zitten. Eerst met voetje dan vanaf de grond. Als dat goed gaat en ze rustig blijven staan is het doel eigenlijk aan de hand een stapje of vijf stappen en klaar… alleen toen we hem wilde stil zetten om er af te gaan schoot hij dus weg. En ja. Op dat moment heb ik besloten om te blijven zitten tot hij enigszins rustig draafde ipv er af te springen want zelfs wanneer hij stil staat, zodra ik bewogen had zou hij opnieuw gegaan zijn en ik ben blij dat hij me niet de kans gegeven heeft om ‘rustig’ af te stappen wznt hoe meer ik de filmpjes zie hoe meer ik besef dat ik echt niet had moeten proberen af te stappen. Je hoort mijn man ook steeds zeggen ‘jij niets doen.’ omdat hij daar de inschatting al gemaakt had waar ik pas later mee kwam. En daar sta ik nog steeds achter.

petraaken schreef:
Hij is inderdaad zo vlug als water. Was echt stomverbaasd om hem na een paar meter ineens als een blad aan een boom te zien omdraaien van rustig naar in paniek. Al zou ik een volgende keer toch in de bak er weer gaan op zitten. Heeft hij toch iets minder ruimte om uit te breken zeg maar. Doodzonde dat het hoofdstel nog brak ook. Kan je helemaal missen op zo'n moment. Misschien dat dat ook een trigger was om te panikeren. Het kan best zijn dat hij het zo raar vond dat je man aan de longe was en niet jij. Die foto ziet er heftig uit maar op de filmpjes lijkt het best nog mee te vallen. Al kan dat als je er op zit echt niet zo aanvoelen.

Het voelde heftig maar eigenlijk toont hij vooral vluchtgedrag, geen ‘ga af!’ Gedrag.
Ik probeer dan liever om gerust te stellen (hij mag bang zijn. ) dan om het de kop in te drukken met hem oefeningen aanleren waardoor ik meer controle heb. Op het laatste loopt hij twee rondjes die geheel normaal n gedrag zijn voor een jong ding en reageert hij ook op de beloning.
Ik was overtuigd dat ie klaar was, hij heeft me verrast en daar hebben we zo goed mogelijk op proberen te reageren.

Wb de nieuwe mensen die op duiken
Doorheen het topic zeg ik regelmatig dat Joy een hond is. Ik denk dat dat paard al meer gewenning gehad heeft met allerhande gekkigheid dan gemiddeld. Want ik heb ook langs hem staan springen enz. Nee die momenten deel ik niet omdat dat gewoon bij Joy en mij hoort. :+ als hij op weide komt knuffelen doen we soms een beetje gek. :+ niet Altijd bokt-proof maar hoewel ik weinig gelongeerd heb is er spelenderwijs echt wel vanalles gedaan met hem gewoon los op de weide.

Ik heb hem echt niet drie jaar laten zwerven en af en toe een keer geaaid en toen ineens vier keer gelongeerd en opgestapt. Ik longeer idd weinig omdat ik hun hele leven met ze bezig ben. Denk dat er ergens zelfs een foto is dat hij met plastiek aan het spelen is van het hooi dat we op zijn rug gelegd hadden. Elke keer als ik/we daar bezig zijn wordt met Joy wel wat gedaan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-06-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:05

Dan is het hem (daar draait het natuurlijk uiteindelijk om) gewoon te snel gegaan. Emmer liep over. Helaas. Maar goeie oefening voor jezelf om hem te leren kennen. Om te weten wat niet werkt, moeten er soms fouten gemaakt worden.

Ik zou dus juist wel stappen teruggaan doen. En de stappen meer tijd geven.. En wel longeren. Daar moet hij juist vertrouwd mee zijn als je er op gaat..
Het is niet zo zwart wit: dat heb ik gedaan en als hij stil stond ga ik verder. Maar die lering heb je wel getrokken denk ik. Kleine stappen en veel tijd geven zijn sleutelwoorden.

Jullie komen er wel.
Veel succes samen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:06

ik denk niet dat er iemand is die denkt dat je hem drie jaar hebt laten zwerven. Ook de "nieuwe" mensen niet (waar ik mezelf voor het gemak dan maar even onder schaar, want ondanks dat ik dit topic met volle interesse volg van in het begin en je blogs ook altijd met veel plezier lees, reageer ik zelden. Wat mss kan overkomen dat ik hier nu even binnen beuk ...).

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:09

Hey, we staan aan jouw kant hoor :o niet tegen jou!
Had begrepen dat het anders ging dan bedoeld en dat is ook helemaal dit vak. Het komt misschien snel over als 'beste stuurlui staat aan wal' maar dat bedoel ik (en niemand hier volgens mij) echt niet!

Nogmaals veel respect. Ik kijk ook altijd de lesfilmpjes (als ik slaapdienst heb vooral vind ik dat fijn om even op iets anders te focussen dan de cliënten) en dan heb ik altijd zoiets van poe wat een pittige lessen! Wou dat ik dat kon :o

Gewoon lekker zo doorgaan, komt goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 13:17

Ik heb denk ik alles onderbouwd dat ik kan onderbouwen, waarom hij ons verraste en waarom we de keuzes gemaakt hebben die we gemaakt hebben. Iedereen is vrij om daar verder op te reageren en als er toch nog wat uit te leggen valt dan zal ik daar ook wel op reageren maar ben mezelf in mijn laatste bericht al aan het herhalen dus als ik niet reageer staat het antwoord al in de laatste pagina’s. :D

Het ging idd anders dan bedoelt. Liefst heb ik ze gelijk Rêve die gewoon deed alsof ze elke dag gereden werd. Joy had er wat meer problemen mee, das oke. Hoewel het niet ging zoals ik dacht dat het zou gaan vind ik dat sommigen het ook wel wat groter maken dan het is maar ook dat is oké. :)

Lucia: Morgen mag manlief zijn armen nog eens moe maken. :)) Chris zit in Aken volgende week dus even een week korter gezet dat ie niet moest gaan bellen wanneer ie weg was. _O-