Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:27

Wie wolven wil spotten, boek plekje op de camping.

Citaat:
30 maart 2024
De Pol Overijssel
9.00 uur

2 wolven gezien in het bos nabij camping de Kolonist op de Pol. Liepen richting het Eeser heideveld.

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:28

En wie zegt dat alles nog 24/7 buiten staat? Of ga jij 's-nachts alle weilanden langs? Niet oordelen als je de situatie niet kent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:37

Je regelt veiligheid voor je paarden. Of dat een hek is, of snachts op stal, of toezicht, of iets anders of een combinatie daarvan, dat bepaal je zelf.
Je weegt daarbij af welk risico je acceptabel vindt. Dat is ook niet voor iedereen hetzelfde.
Maar als mijn paarden slachtoffer worden omdat de situatie die ik voldoende veilig vond, toch niet toereikend bleek te zijn, dan geef ik daar niet de wolf, de deskundigen of wie dan ook de schuld van.
Dan heb ik een foute inschatting gemaakt, en draag ik de consequenties.
En als het misloopt - je moet er niet aan denken uiteraard - dan ga je niet daarna je overige dieren weer op dezelfde manier huisvesten. Dan leer je daar als het goed is van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:40

Wellicht doen anderen, diegenen die jij zo hard veroordeelt, dat ook wel. En wellicht geven die ook niemand de schuld als er wat gebeurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:45

Maar wat is toereikend?
3 meter hoog en 1 meter de grond mag niet.
De rest heeft geen nut.

Maar als ik ze dan in de nacht op stal heb en overdag achter mijn hekwerk van 160 moet ik mijzelf de schuld geven dat het onvoldoende is en niet onze lakse regering? Die zich niet hard maakt om de wolf te beheren? Omdat ze zich niet inlezen en luisteren naar zelf benoemde experts die hun natte droom volgen of een paard als ding zien zoals mekel.

Koekkoek 8)7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:47

rien10 schreef:
Wellicht doen anderen, diegenen die jij zo hard veroordeelt, dat ook wel. En wellicht geven die ook niemand de schuld als er wat gebeurt.

Dat blijkt niet uit dit topic, waar alleen maar anderen de schuld krijgen. Op de eerste plaats de wolf, die "moordenaar"!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:48

Ik ga even een post van je terugzoeken, waarin je het niet over "dit topic" hebt maar over een specifiek geval wat jij veroordeelt. Momentje...... *zet wachtmuziekje aan

Ploep! ben ik weer
Nikass schreef:
Neem nou die berichten uit Steggerda bijvoorbeeld. Waarom staan die schapen daar nog de hele nacht buiten, afgelegen zonder toezicht?
Het is maar net hoe je erin staat hè? Zo zou mijn paard al niet staan ook zonder wolf of wat dan ook. Je dier zonder toezicht snachts buiten zetten.. en dan doe je dat dus ergens waar al meerdere meldingen van wolven zijn! Dan vind ik de eigenaar verwijtbaar nalatig.

Dit is iemand die het iet op jouw manier doet en die veroordeel je keihard.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-03-24 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:51

En dan kun je mijn mening een oordeel vinden Rien, en misschien heb je gelijk, maar dat geldt dan voor alle meningen hier in dit topic.
Ik vind bijvoorbeeld al die paarden in de Achterhoek die nog achter prikkeldraad staan, dat vind ik nalatigheid. Daar gebeuren onnodige ongelukken mee.
Ik kan natuurlijk zeggen dat het de schuld is van het prikkeldraad, van het paard zelf, of van het vogeltje waar hij van schrok, maar er is er uiteindelijk maar 1 verantwoordelijk, en dat is de eigenaar.

Ik wacht Rien :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:52

Bericht boven jouw laatste post, ik heb aangevuld.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:53

Nikass schreef:
rien10 schreef:

Dat blijkt niet uit dit topic, waar alleen maar anderen de schuld krijgen. Op de eerste plaats de wolf, die "moordenaar"!

Jij bent toch geen haar beter? Jij veroordeelt anderen net zo hard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:53

Waarvan bovenstaand het bewijs is geleverd. We roepen niet zomaar wat.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:55

Nou ik heb ook wel gezien dat er kuddes zijn in omgeving van Steggerda idd oa, die ondanks wolven toch achter enkel draadje buiten staan.
En ik vind het moeilijk om aan te zien hoe die lieve dieren aan hun lot worden overgelaten.
Ik krijg sws een knoop in mn maag vanwege het conflict wat overal aan het ontstaan is, tussen beschermd wild en gehouden dieren.
Ik maak me ook zorgen over de frustraties die de huidige gang van zaken geven, bij dierhouders die zich niet gehoord voelen, en de negatieve toon richting ecologen die deze situatie oplevert.
En ook de misschien niet oplosbaarheid van dit conflict. Want niet voor alles is een oplossing..
maar dat ‘kan niet’, we willen altijd overal iets aan kunnen doen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:00

Kan er niet een topic geopend worden waar alleen de zichtmeldingen in staan en dat daarop gereageerd kan worden?

Dat is namelijk de reden dat ik dit topic volg. Alle eindeloze discussie's vind ik oninteressant.

Alle topics over wolven worden naar dit topic geleid dus logisch dat er discussie ontstaat.

Nog meer bokkers die behoefte hebben om dit te splitsen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:01

Het zou mijn keuze ook niet zijn. Anderzijds acher 1 draadje kunnen ze misschien nog vluchten en blijft het bij 1 of 2 dode schapen en geen surplus killing.

En over die 120 komen ze toch wel. Dat is schijnveiligheid voor de "buurman ' zodat deze niet met de vinger kan wijzen.

Bij paarden ook de vraag wat is veiliger?
2 draadjes of 6 waar ze vervolgens in paniek hun hele benen kapot trekken. Hoeft de wolf niet eens gebeten te hebben. Vluchten is voldoende.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:03

onpaard schreef:
Kan er niet een topic geopend worden waar alleen de zichtmeldingen in staan en dat daarop gereageerd kan worden?

Dat is namelijk de reden dat ik dit topic volg. Alle eindeloze discussie's vind ik oninteressant.

Alle topics over wolven worden naar dit topic geleid dus logisch dat er discussie ontstaat.

Nog meer bokkers die behoefte hebben om dit te splitsen?

Als je alleen de meldingen wilt volgen kun je je ook bij de app groep aanmelden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:04

Ik zie het al ook graag beide :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:06

Over angst voor de wolf, ik denk dat een ieder die eens alleen wandeld in een bos al dan wel of niet met hond en in ene oog in oog komt te staan met een wolf hem heus wel even knijpt hoor!
Of als deze achter je aan komt, nieuwschierig of niet wanneer je op de fiets rijd...
Ik zou me daar op zeker een moment angstig voelen en zo een situatie zeker willen vermijden. En dan ben ik niet zo snel angstig aangelegd. Dus ja mensen kunnen zeker angstig worden bij de gedachte dat tegen te komen en liever plekken gaan vermijden.
Dat is toch helemaal niet gek!?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:16

Als ik in het bos zou lopen en er komt een grote herdershond of rottweiler of zoiets zonder eigenaar op mijn pad. Dan ben ik ook niet zeker hoor. Met paard, met hond of helemaal alleen.
Ik vind het naïef dat we het maar oké moeten vinden als het een wolf is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:17

Kunnen vluchten en platgereden worden is ook niet echt een betere optie qua overlevingskansen.

En afwegingen maak je op basis van de kennis die er is en wat mag. Als wat mag niet verder aangepast wordt dan "we laten 1.20m omheining toe ook al mag je volgens de lokale verordeningen maar max. 0.90 of 1.00m neerzetten. (en die blijft ook officieel zo hoog)" En de experts die in de krant komen en de adviezen uitgaan van zoveel draden en zo hoog, moet je dan je schuldig voelen als je afweging maakt op basis van publiek beschikbare kennis en toch rode vlekken in je weide aantreft op een ochtend? Is dat jouw dan aan te rekenen? Of is dat makkelijk te zeggen als je hier meeleest en meer weet van nut van maatregelen dan de gemiddelde Nederlander en veel (hobby)veehouders?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:24

Sanet schreef:
Als ik in het bos zou lopen en er komt een grote herdershond of rottweiler of zoiets zonder eigenaar op mijn pad. Dan ben ik ook niet zeker hoor. Met paard, met hond of helemaal alleen.
Ik vind het naïef dat we het maar oké moeten vinden als het een wolf is.

Waar wordt dat gezegd dan? Ik heb zelf een mechelse herder en ben niet zo bang aangelegd. Maar als er een vreemde mechelaar los op me af komt, blijf ik ook wel even staan tot de eigenaar erbij is. Persoonlijk ben ik van mening dat een wolf echt niet zomaar in de aanval gaat. Een roedel misschien wel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:27

Ik ben persoonlijk van mening dat ik het niet weet.
Persoonlijke mening doet er geen zak toe als ik in het bos loop, wolven gaan niet mijn mening vragen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:34

rien10 schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat ik het niet weet.
Persoonlijke mening doet er geen zak toe als ik in het bos loop, wolven gaan niet mijn mening vragen.

Hopelijk gaan we er nooit achter komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:38

Hopelijk niet, maar ik geef je op een briefje dat het wel gaat gebeuren.
Net als het feit dat wolven naar de grote steden gaan trekken. Wanneer dat zal zijn weet ik niet, maar ik durf er gif op in te nemen dat het gaat gebeuren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:47

rien10 schreef:
Hopelijk niet, maar ik geef je op een briefje dat het wel gaat gebeuren.
Net als het feit dat wolven naar de grote steden gaan trekken. Wanneer dat zal zijn weet ik niet, maar ik durf er gif op in te nemen dat het gaat gebeuren.

Die kans zit er in. Hier in Duitsland lopen ze al door de dorpen en buitenwijken van de stad. Weliswaar meer richting Oost Duitsland maar het is een kwestie van tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:59

Hoe meer er komen, hoe groter de risico's natuurlijk.

Wbt schapen, hier zijn ook schapen gepakt die in een wei naast het bos stonden waarbij helemaal niets aan de omheining was gedaan. Twee simpele draadjes. Dat vind ik ook vragen om problemen, dat kan nu gewoon niet meer en vind het heel sneu voor die schapen.

Qua bos, alleen ben ik alert maar voel ik me veiliger dan met paard. Heb het idee dat ze eerder op een paard af komen omdat het een prooidier is en de paardengeur de mensengeur maskeert. En dan maak ik me zorgen om het paard en om wat er dan kan gebeuren.