Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:06

Het boeit hem inderdaad niet dat zadel. Loopt braaf zijn rondjes. Ik ben benieuwd hoe hij gaat reageren als je gaat zitten. Ik heb nog gehoord dat sommige paarden/ponies dan pas panikeren omdat je boven hen uit torent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:28

Joy gaat niet paniekeren. Daar geloof ik helemaal niet in.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:44

Joy is door hoe hij is opgevoed denk ik heel koel in zijn bovenkamer.. Denk dat hij een typisch geval van opstappen en wegrijden is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 14:54

Rêve was eigenlijk ook opstappen en wegrijden. Alleen lui en na ongeveer een half jaar vergat die soms dat ik er nog op zat. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 00:03

Oké ik heb een stuk blog.

Welke vragen zouden jullie beantwoord willen zien betreffende het rijden?
Moet morgen nog een stukje over Rêve aanvullen maar heb het gevoel dat ik veel schrijf zonder daadwerkelijk wat te zeggen. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 13:58

Zo, de eerste ‘rit’ is een feit. Stille waters diepe gronden. :+ laten we zeggen dat ik blij was dat ik een bok riempje had. :=

Manlief zei ‘gaat ge het uitzitten?’ ‘Jep.’ En we hebben af gerond met linksom en rechtsom een braaf rondje. Heb geen ide wat ie allemaal uit gestoken heeft voor we daar waren maar mijn
Hoofdstel is ook stuk. >;) presteq even mailen. De lijm heeft gewoon gelost aan het riempje voor het bit. :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:36

O jeeh, hij was dus toch niet zo relaxed....had ik niet verwacht.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:04

}:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 15:06

pien_2010 schreef:
O jeeh, hij was dus toch niet zo relaxed....had ik niet verwacht.

Het kon twee kanten op. Ofwel zou hij niks doen en na x aantal maanden ontploffen zoals Rêve. Ofwel deed ie het meteen. Joy besloot voor de korte pijn te gaan. :+ Al bij al was hij nog steeds niet gemeen want dan had ie me er echt wel af gekregen. Morgen longeer ik hem met zadel en doen we even hangen en vrijdag brengen we hem even naar huis. Ik denk dat 1 van onze miscalculaties ook geweest is dat hij heel veel ruimte had om te ‘gaan’ zeg maar. Thuis is de bak afgesloten en kan hij wat meer ‘steunen’ op de wanden.

Ik wilde eigenlijk gewoon aan de hand stappen en niks meer. Opstappen en gaan zitten ging gelijk niks; zodra mijn man een stap vooruit zette ontplofte ie en was er weinig andere keuze dan hem ruimte geven en hem voorwaarts proberen te krijgen.

Hij is iig niet lui. _O-

We hebben hem het uit zijn systeem laten werken en gewoon steeds beloont zodra hij rustig was. Toen hij aan beide kanten een braaf rondje deed gestopt en beloont.

Manlief had geloof ik liever zelf op m gezeten dan mij er op zien. _O-
Ik heb liever dat ik het kan voorkomen maar hij was met alles braaf en alert en ook met opstappen dus weet niet wat ik anders had kunnen doen om dit te voorkomen..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:10

Haha och jouw man moet het toch ook soms aan zijn hart krijgen als hij je ziet gaan met die dieren :=
Fijn dat je wel braaf af kunt sluiten, een iets meer gesloten bak klinkt wel als een goed plan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 16:15

Mwah heb net de filmpjes gekeken. Eigenlijk was ie best braaf. Het voelde gewoon allemaal als veel meer omdat hij zo gruwelijk snel is. Met momenten heb ik helm rond zijn hals gepakt omdat ik geen flauw idee had waar ie heen ging springen. _O- dan maar liggen en mee met de hals. _O-

Als manlief nu de longeerzweep vast neemt dat ie hem beter voorwaarts kan houden en het hoofdstel niet breekt valt het allemaal best mee. :)) het grootste ding is dat hij zo gruwelijk snel is dat het veel groter voelt dan het is. :+

Afbeelding
Als ik de filmpjes plaats ben ik zeker dat iedereen dit moment zou missen als ik de foto niet geplaatst had.

Het geklooi aan het hoofdstel is dus omdat de neusriem brak. Stoppen was IMO geen optie. Dus manlief mocht even uit zoeken hoe hij het kon oplossen. _O-

Ik ga bewust op zijn hals liggen op een gegeven moment omdat ik 1 een blauw jukbeen aan het krijgen ben van zijn kopstoot en twee hem voelde ‘duiken’. Dan schieten ze ofwel omhoog ofwel als een idioot naar voren en met hoe snel hij is zorgde ik dat ik zijn hals vast had en mijn eigen zwaartepunt laag genoeg was om niet te landen waar ie vertrok.

Eigenlijk waf hij snel braaf. :+ meer met dat ellendige hoofdstuk geklooid dan wat anders.

Vlak voor ik ging liggen gebeurde dit:

Afbeelding
Had dus even een momentje nodig zeg maar. _O- niet de beste of meest elegante taktiek maar goed, zadelmak maken brengt soms verrassingen. :+
Je hoort mijn man ook zeggen 'pak uw bokriempke' en ik dacht 'evrn twee seconden dat ik niet meer scheel kijk.' _O-
Daarna braaf bokriempje gebruikt. _O- arme Joy. :))

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:20

Schrik eerlijk gezegd even van hoe je man de longeerlijn op een bepaald moment gebruikt. Weet ook niet of hij Joy echt raakt? Kan mij wel voorstellen dat het was om hem naar voren te houden?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:34

Jemig, hoe kom je zo snel om zijn hals? Jij doet eerst en denkt dan ofzo? Haha.

Dit had ik gewoon echt niet van Joy verwacht en als ik dan zie hoe mijn 5 jarige als een randdebiel aan de longe doet en ik daar ook nog eens op moet gaan. Euhm..... op zoek naar goede secondelijm.

Wat een verschil hoe hij in het eerste filmpje afgaat en in het tweede even een vorm van Freeze heeft.

Maar.....
Je hebt op je eigen gefokte hengst gereden en wat staat ie je stoerrrrr

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:45

Hopelijk doet het niet te veel pijn de blauwe plek.
En je hebt gereden. Ik denk dat je een fijn paard aan Joy gaat krijgen. Misschien iets kleinere stapjes maken en eerder afstappen als het goed gaat. Goed is goed.
Enne proficiat, je hebt op je hengst gereden!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 17:50

nafkedemi schreef:
Schrik eerlijk gezegd even van hoe je man de longeerlijn op een bepaald moment gebruikt. Weet ook niet of hij Joy echt raakt? Kan mij wel voorstellen dat het was om hem naar voren te houden?

Welk moment? Zover ik weet heeft ie hem niet geraakt wel het uiteinde even naar zijn achterhand gegooid om hem voorwaarts te houden idd. Als ik geen zweep heb gebruik ik ook het uiteinde van het touw om te wapperen zeg maar. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit eentje gehad heb die zo snel is als Joy. Die staat nooit meer waar je dacht dat ie stond dus het kan zijn dat ie m daar door toch geraakt heeft of onhandig staat. Joy draait, stopt en vertrekt als een vlieg met epilepsie. :=. Dit is de eerste keer in de 13 jaar dat we samen paarden doen dat mijn man met momenten echt op de verkeerde plaats staat omdat Joy soort van teleporteert. Zo voelt het iig. :+ had na de rit geen flauw ide wat ie gedaan had behalve dat hij op het einde rustiger was. :+

Morgen moet hij de longeerzweep er bij nemen dat werkt handiger. Weet eigenlijk ook niet waarom hij die vandaag niet vast had. Ik zag het pas toen ik al zat en toen had ik het druk. :+

In principe is het niet de bedoeling van te raken of iig niet hard. Ik zal het touwtje van de longeerzweep wel eens tegen zijn kont laten ‘vallen’ maar niet zwiepen of slaan. Zelfde met het touw. Maar ik sluit niet uit dat mijn man hem ergens geraakt heeft hetzij omdat Joy anders stond dan ie in geschat had, hetzij omdat hij bang was dat ie omhoog zou komen en dat hij even een moment had dat ie dacht te moeten kiezen tussen mij of een tik uit delen. Zal zo zelf nog eens even kijken. Eerste of tweede filmpje?

Ik denk eigenlijk ook dat mijn man even uit zijn lood geslagen was. Hij vraagt op een gegeven moment ook wat ik wil doen, stoppen of uitzitten. Dat heeft hij me nog nooit gevraagd. :=

Hij zei net ook ‘normaal blijft gij toch recht zitten?’
Ja normaal wel maar dat voelde nu even niet als het juiste plan. :+ hij heeft ons allebei een beetje uit het lood geslagen.
Rocamor schreef:
Jemig, hoe kom je zo snel om zijn hals? Jij doet eerst en denkt dan ofzo? Haha.

Dit had ik gewoon echt niet van Joy verwacht en als ik dan zie hoe mijn 5 jarige als een randdebiel aan de longe doet en ik daar ook nog eens op moet gaan. Euhm..... op zoek naar goede secondelijm.

Wat een verschil hoe hij in het eerste filmpje afgaat en in het tweede even een vorm van Freeze heeft.

Maar.....
Je hebt op je eigen gefokte hengst gereden en wat staat ie je stoerrrrr

Eh reflex. :+ voelde hem ‘duiken’ (als je vlak voor ik vast grijp pauzeer zie je dat hij enigszins ‘bukt’) en alles wat ik doe is gewoon voelen en reageren in dit stadium. :+ ik denk niet echt. :+ ik ben ook totaal niet bezig met vooruit houden enz. Alleen met zorgen dat ik blijf zitten en zodra het kan belonen.

Ik moet zeggen dat Rêve aan de longe echt een malloot was en die stapte en draafde gewoon weg. :+ je weet toch nooit zeker wat ze gaan doen zodra je er op zit hoor.

Hij wisselde inderdaad wat tussen flight en freeze :(:)

pien_2010 schreef:
Hopelijk doet het niet te veel pijn de blauwe plek.
En je hebt gereden. Ik denk dat je een fijn paard aan Joy gaat krijgen. Misschien iets kleinere stapjes maken en eerder afstappen als het goed gaat. Goed is goed.
Enne proficiat, je hebt op je hengst gereden!!!

Denk als het hoofdstel niet gesneuveld was het ook al geholpen had. Maar ik twijfel er niet aan dat het een fijn paard wordt. Hij wist gewoon even niet wat doen. Overkomt de beste. :(:)
Als mijn man volgende keer de longeerzweep even neemt dat hij duidelijker kan communiceren dan is het voor Joy ook simpeler.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:18

Hij doet het netjes hoor! Had je al met teugeldruk dingen geoefend eigenlijk?
Zonde van je hoofdstel, maar opzich schrikken ook heel ervaren paarden soms nog als er iets breekt aan het hoofdstel. Dat kunnen we hem niet kwalijk nemen : :(:) .

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:19

Bedankt voor je uitleg, ik vond het al niets voor jou/jullie zoals ik je nu inschat vanuit dit topic.Vandaar dat er ook vraagtekens bij stonden.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:19

Mag ik jou inhuren als het ooit nodig is?
Wat ben jij toch ontzettend handig op je eigen manier en mooi dat je dit met ons wil delen!
Ik ben benieuwd naar het vervolg *\o/*

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:26

Jeetje wat is Joy verschrikkelijk braaf zeg. Ik ben bezig met het zadelmak maken van een vierjarige merrie en die was er echt volledig uitgeklapt in deze setting. De klap met de lijn had mij echt een enkeltje ziekenhuis opgeleverd. :+

Ik vroeg me wel af wat je filosofie is om hem zo te 'overdonderen'? Had het bijvoorbeeld niet fijner voor jullie beiden geweest als je in kleinere stapjes tot het rijden aan de longe was gekomen, of is het een bewuste keuze om in 1 keer zo door te pakken?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:49

Ahhh barbie paardje… je ziet dat hij het echt even niet weet hè… doe maar rustig aan samen… ietsje meer voorbereiding van zowel je man als jij zal Joy helpen… ( eerst hangen en als hij daar kalm bij blijft pas erop… en manlief longeerlijn al direct goed en een longeerzweep voor duidelijkere communicatie ) en doe maar lekker even in de bak… dan heb je een afrastering en dan kan hij ook niet zo een vaart maken als dat hij dat in de weide kan doen…

Komt goed joh… hij snapt het even nog niet :) hij staat je wel onwijs mooi

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:57

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan.
Heeft je man Joy eigenlijk al eerder gelongeerd? Of heb jij dat eerder steeds gedaan en je man alleen aan de kant erbij geweest? Als jij er dan nu op kruipt en je man dan ineens aan de andere kant van de longe staat, dat zou natuurlijk ook behoorlijk invloed kunnen hebben op Joy?

Ik kruip er weer onder en geniet verder van je fijne verhalen en leer er veel van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 19:16

Lau07 schreef:
Jeetje wat is Joy verschrikkelijk braaf zeg. Ik ben bezig met het zadelmak maken van een vierjarige merrie en die was er echt volledig uitgeklapt in deze setting. De klap met de lijn had mij echt een enkeltje ziekenhuis opgeleverd. :+

Ik vroeg me wel af wat je filosofie is om hem zo te 'overdonderen'? Had het bijvoorbeeld niet fijner voor jullie beiden geweest als je in kleinere stapjes tot het rijden aan de longe was gekomen, of is het een bewuste keuze om in 1 keer zo door te pakken?

Hoeveel kleiner had ik nog kunnen opdelen? Je ziet hoe ontspannen ik kan op stappen. Hij stapt ook rustig weg en dan ontploft ie ineens. Mijn plan was om alleen aan de hand even te stappen eigenlijk maar dat plan ging de deur uit toen hij voor het eerst in zijn leven overdonderd was en ineens weg schoot. Was voor ons allemaal even herberekenen.

We hebben dan idd de keuze gemaakt om door te gaan omdat ik geen moment vond waar ik kon afsluiten. Je ziet me ook consequent aaien en belonen. Ik kan helaas niet in de toekomst kijken. Ik hield rekening met deze reactie als die ‘1%’ die je in je achterhoofd houdt maar als ik dacht dat het 50/50 was zou ik er niet op gegaan zijn. Maar ik ging niet af stappen zolang hij in fight or flight zat. :) ik heb idd gekozen om te blijven zitten en te belonen ipv af te sluiten met de spanning die hij had. Ik overdonder ze zeker liever niet. Maar in dit geval liep het nu even zo. Bij nader inzien is hij natuurlijk gewoon dat ik langs hem sta. Wellicht dat dat de trigger geweest is. Dus daar gaan we nu eerst wat aan doen.

Dit is de eerste keer dat eentje in de flight gaat onder me dus als ik echt dacht dat ie zo zou reageren was ik niet op gestapt.

miicchhellee schreef:
Mag ik jou inhuren als het ooit nodig is?
Wat ben jij toch ontzettend handig op je eigen manier en mooi dat je dit met ons wil delen!
Ik ben benieuwd naar het vervolg *\o/*

Hoe ver woon je? :))
En waarvoor wil je me? _O-

nafkedemi schreef:
Bedankt voor je uitleg, ik vond het al niets voor jou/jullie zoals ik je nu inschat vanuit dit topic.Vandaar dat er ook vraagtekens bij stonden.

Nee hij verraste ons allebei en misschien ook wel zichzelf eigenlijk. Ik heb hem nog nooit onder de indruk geweten van iets. Begrijp me niet verkeerd hij kan er niets aan doen. Maar daardoor waren wij ook even verrast. En ik zag en voelde echt geen moment om sneller af te sluiten zonder meer kwaad te doen dan goed zodra het gebeurde. Uiteindelijk moet je spelen met de hand die gedeeld wordt… is dit waar ik op hoopte? Nee natuurlijk niet… Ben ik nu aan het nadenken of ik dingen gemist heb? Absoluut. Maar op het moment zelf is de realiteit toch dat je snel moet beslissen.

Sintara schreef:
Hij doet het netjes hoor! Had je al met teugeldruk dingen geoefend eigenlijk?
Zonde van je hoofdstel, maar opzich schrikken ook heel ervaren paarden soms nog als er iets breekt aan het hoofdstel. Dat kunnen we hem niet kwalijk nemen : :(:) .

Ja, verschillende keren gehangen, beetje aan de hand gewerkt ook met dubbele longe in stap.

Het hoofdstel is echt een productie fout. Het riempje is gewoon niet mee gestikt. Winkel heeft ook al contact op genomen met de fabrikant adhvd foto’s.

Neon schreef:
Ahhh barbie paardje… je ziet dat hij het echt even niet weet hè… doe maar rustig aan samen… ietsje meer voorbereiding (longeerzweep en touw voor duidelijkere communicatie) van zowel je man als jij zal Joy helpen… en doe maar lekker even in de bak… dan heb je een afrastering en dan kan hij ook niet zo een vaart maken als dat hij dat in de weide kan doen…

Komt goed joh… hij snapt het even nog niet :)

Nee hij wist zelf niet wat ie met zichzelf aan moest. Ik ken hem zo ook helemaal niet maar goed hij is uiteindelijk gewoon een paard en ik gewoon een mens. Soms verrassen ze je. Dat is balen maar het enige wat ik kan doen is beter voorbereid zijn de volgende keer. Hij stond wel heel chill en vrolijk te knuffelen met af zadelen dus hij was gewoon zichzelf toen we stopte.

Taucha schreef:
Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan.
Heeft je man Joy eigenlijk al eerder gelongeerd? Of heb jij dat eerder steeds gedaan en je man alleen aan de kant erbij geweest? Als jij er dan nu op kruipt en je man dan ineens aan de andere kant van de longe staat, dat zou natuurlijk ook behoorlijk invloed kunnen hebben op Joy?

Ik kruip er weer onder en geniet verder van je fijne verhalen en leer er veel van.

Hij heeft hem wel een keer gelongeerd maar ik heb idd het meeste werk gedaan. Zodra hij ging herinnerde mijn hersenen me ook aan dat feit. := morgen mijn man dus even met hem laten wandelen en longeren dat hij niet meer ‘verloren’ is als ik uit het zicht verdwijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-06-24 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:19

Inderdaad Kathleen , ik gaf dit ook totaal niet verwacht!!!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:55

Dit soort momenten geven je uiteindelijk ook die informatie waardoor je de volgende stap beter geïnformeerd kan aanpakken en dan trekt dat zo weer recht.
Hij is wel gaaf zo hoor! Dat felle mag hij houden. Beter een houwer dan een douwer zeggen ze bij ons op stal. ( beter een vlotte, dan een trage dus). Maar dan wel graag gewoon naar voren en niet alle kanten op zoals nu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 20:05

Ik heb ook liever een vlotte hoor. En hoewel ik natuurlijk liever spanning vermeden had denk ik ook wel dat het ín perspectief gezien mag worden: dit is het hele gebeuren. Van opstappen tot afstappen. Dus op een kwartier tijd was hij welliswaar nog gespannen maar zeker niet meer in paniek en kan ik gewoon aaien zonder dat ie weg schiet.

Ik denk dat er paarden zijn die langer spanning ervaren de 1e keer er op. :o

Goed, wat nu mis gelopen is neem ik mee om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Meer kan ik IMO niet doen. Ik moet net als iedereen leren uit mijn fouten.

En mijn Barbie paard is idd gewoon gaaf. :+: Het is een mooi maatje voor mij zo. Hoeft niet groter. :))