Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:57

Iedereen die geslaagd is nog van harte gefeliciteerd! *\o/*

Fly_high schreef:
Wat ik wel opvallend vind zijn paarden die elke x weken met nieuwe advertentietekst te koop staan al is het wel van dezelfde verkoper. Ik houd er een uit nieuwsgierigheid in de gaten, eerst was het een springpaard met veel potentie en filmpje van 125cm parcours erbij, maar dressuurmatig nog (te) groen; vervolgens is die een taentvol dressuurpaard geworden dat echter levensgevaarlijk was met (poging op) springen vanwege steigeren; nu is die zowel voor dressuur als springen geschikt en springt braaf een klein parcoursje rond :+ Ja ja, ik weet dat je je paard heropvoeden en corrigeren kan, maar gezien er hooguit weekje of 4-5 tussen verschillende versies zit ben ik heel benieuwd wat voor paard het nou daadwerkelijk is :P

Ben ik weer benieuwd of die ontwikkeling ook iets gedaan heeft met de prijs.

Fly_high

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:40

@ikke nee joh, ik heb al een paard gekocht en heb er echt geen behoefte meer aan (noch geld voor over :') ) om er nog een bij te zoeken.

Ik weet dat iemand van bokt dat paard al proefgereden heeft en dat het niet beviel :P

@Babootje het blijft ongeveer hetzelfde, rond 9-10K. Dat filmpje van hoger parcours was van de vorige eigenaar nog, vorig jaar stond dat beest namelijk te koop bij een prof en zo te zien is het een flinke miskoop geweest :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:20

Ik ben altijd liever iets negatiever, ik zou als verkoper echt wakker liggen als ik mij af zou vragen of iemand de rest van zijn leven door een rietje moet eten door mij.

Kijk, een mismatch/dat een paard ineens veranderd in een loeder bij een andere eigenaar kan altijd.

Maar bewust... nee, dan slaap ik niet :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:16

Ik heb een paar jaar geleden een mooi 5 jarig paard laten inslapen ondanks dat ik het, als ik oneerlijk zou zijn geweest, voor een goede 4K wel had kunnen verkopen als "projectje". Ik wilde het paard met verborgen gebrek die ellende van 'snelle handel' graag besparen.
En ik heb hem toen ook niet weggegeven als knuffelpaard uit angst dat er toch per ongeluk zo'n jong miepie op zou gaan zitten en ermee zou verongelukken.

Maar goed, er zijn heel veel oneerlijke mensen in de wereld, ook in dit land, en als het dan om geld gaat.... gooien veel mensen hun principes makkelijk overboord.

Ik heb in het verleden ook wel eens een paard gekocht waarover wilde verhalen de ronde gingen. Nu wist ik wie de verhalen in de wereld had geslingerd en ik wist dat het met die persoon in die periode helemaal niet zo goed ging, dus paard gekocht. Was een superbraaf paard, kon je bitloos mee door de stad rijden.

Eigenlijk is paardje kopen net zoiets als verkering krijgen - bij de een past het mwoah, bij de ander past het niet en bij weer een ander past het alsof het altijd zo heeft moeten zijn.
Het ene paard stelt gewoon wat meer (andere?) eisen aan zijn houders dan het andere.
Het is een utopie om te denken dat je als ruiter bij ieder paard past. Ik ben wel van mening: als het niet past, ligt dat niet aan het paard want dat is altijd gewoon zichzelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:07

Oh maar dat ben ik met je eens hoor Dees. Maar als zo'n paard door verkeerde combinatie echt gevaarlijke dingen aangeleerd heeft vind ik wel dat dat gemeld zou moeten worden. Zodat je iemand kan vinden die ermee overweg kan en niet verrast wordt.

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:44

Ik heb best een groot budget, maar ook daarin blijkt het lastig vinden te zijn. De combinatie van braaf en aanhankelijk, maar toch lekker voorwaarts met 3 soepele ruime gangen. Heb dus een voorkeur voor een ruin omdat ik zelf helemaal niet goed kan omgaan met hormonen bij mens of dier zie door de bomen het bos niet meer en durf eigenlijk al niemand te vertrouwen. Zo ben ik al twee keer richting een frisse merrie gestuurd en waardoor ik toch ging twijfelen of ik dat dan niet misschien toch moest doen. Want de verkopers vertelden me dat ik geen onderscheid moest maken in geslacht. Toch, al dan niet onterecht, leun ik gewoon naar een ruin en vind ik eigenlijk dat ik met mijn tijd (heb niet per se haast) en budget geen concessies zou moeten hoeven doen. Helaas blijkt de markt momenteel vrij verzadigd en raak ik er helemaal van in de war.. gaat dat paard komen waarmee ik die klik krijg waar mensen het over hebben

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:55

Als je heel hard twijfelt of je het toch moet doen, gewoon niet doen. Zeker als je een ruim budget hebt, zijn er echt nog wel paarden te vinden. Je komt sowieso wel hindernissen tegen op je pad, die hoeven er niet meteen te zijn bij het proefrijden. Natuurlijk kan je samen groeien en veel leren, maar je moet er zelf wel dat vertrouwen in hebben! Nu denken ai ai, maar we zien wel, lijkt me niet de beste start. Gewoon rustig verder kijken dus tot je eentje hebt waarvan je denkt, ja met jou zie ik het zitten. Ik heb zelf ook niet zo een romantische klik waar mensen hier van spreken, nooit gehad eigenlijk, maar wel een gevoel van hé met jou kan ik wel iets opbouwen, ik wil je leren kennen! En ook het gevoel van, oei amai als ik hier aan moet beginnen... komt dat wel goed? := De laatste wordt hem dus niet _O-

Wat geslacht betreft, elk paard is anders natuurlijk, ik zou een merrie niet persé afwijzen (als je gewoon kijkt voor een leuk rijpaard), maar deze twee merries wel, die zijn het duidelijk niet voor jou. Een voorkeur mag je ook wel gewoon hebben, maar ook onder ruinen kan je aanstellerige trutten hebben lopen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:04

Helemaal eens. Die klik vanaf het begin heb ik er maar met 1 gehad, bij de rest kwam dat later. Maar wel het gevoel dat we er samen wel zouden komen en dan waren bepaalde dingen ook niet zo'n probleem.

Qua ruinen en merries snap ik de voorkeur, ik zou ze alleen niet meteen afschrijven want er zijn wel gewoon normale merries haha. Ik heb er 1 waar ik nooit aan merk dat ze hengstig is, behalve dat ze eens hinnikt op stal en een keer gilt. Tegen mensen en met rijden helemaal niks. Maar als ze met proef rijden of in de omgang iets merkt wat niks voor jou is is dat paard het gewoon niet.

Het paard is er wel, de klik moet soms ook groeien en is bij mij nooit minder sterk geweest dan bij degene waar ik het meteen mee had. Het is nu gewoon een rot tijd denk ik :(:)

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:34

MyWishMax schreef:
Helemaal eens. Die klik vanaf het begin heb ik er maar met 1 gehad, bij de rest kwam dat later. Maar wel het gevoel dat we er samen wel zouden komen en dan waren bepaalde dingen ook niet zo'n probleem.

Qua ruinen en merries snap ik de voorkeur, ik zou ze alleen niet meteen afschrijven want er zijn wel gewoon normale merries haha. Ik heb er 1 waar ik nooit aan merk dat ze hengstig is, behalve dat ze eens hinnikt op stal en een keer gilt. Tegen mensen en met rijden helemaal niks. Maar als ze met proef rijden of in de omgang iets merkt wat niks voor jou is is dat paard het gewoon niet.

Het paard is er wel, de klik moet soms ook groeien en is bij mij nooit minder sterk geweest dan bij degene waar ik het meteen mee had. Het is nu gewoon een rot tijd denk ik :(:)

Ik was bij de tweede merrie namelijk met m’n dochtertje wezen kijken van bijna twee. Ze is dol op paarden en loopt regelmatig een hoop paardjes af en die ruiken aan haar, ze ruiken waarschijnlijk dat ze klein is en veel doen dan zo lief. Ook al doet ze soms wat onstuimig hard aaien bijvoorbeeld. Dan denk ik altijd van.. ja.. die vergevingsgezindheid zoek ik ook bij mijn toekomstige paard, want mij kinderen zullen regelmatig meegaan. Dan wil ik niet bang zijn. Deze merrie, hoewel ik haar echt een kans wilde geven, legde vrij snel haar oren in haar nek toen ze haar net even onverwacht aanraakte. Helemaal verder niet druk of wild, dus toen was meteen m’n vertrouwen in haar weg. Tuurlijk blijven het paarden, maar een beetje vergevingsgezindheid richting m’n kids zoals die andere paarden doen vind ik wel ene pre

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:11

Lionlakes schreef:
MyWishMax schreef:

Ik was bij de tweede merrie namelijk met m’n dochtertje wezen kijken van bijna twee. Ze is dol op paarden en loopt regelmatig een hoop paardjes af en die ruiken aan haar, ze ruiken waarschijnlijk dat ze klein is en veel doen dan zo lief. Ook al doet ze soms wat onstuimig hard aaien bijvoorbeeld. Dan denk ik altijd van.. ja.. die vergevingsgezindheid zoek ik ook bij mijn toekomstige paard, want mij kinderen zullen regelmatig meegaan. Dan wil ik niet bang zijn. Deze merrie, hoewel ik haar echt een kans wilde geven, legde vrij snel haar oren in haar nek toen ze haar net even onverwacht aanraakte. Helemaal verder niet druk of wild, dus toen was meteen m’n vertrouwen in haar weg. Tuurlijk blijven het paarden, maar een beetje vergevingsgezindheid richting m’n kids zoals die andere paarden doen vind ik wel ene pre

En toch heb je een punt.

Ik had zo'n brave. Kind van 3 bracht haar naar de wei en dan paard mij aankijken: gaat dit wel goed komen? Is dat wel verstandig dat zij dat doet?

Jij wil zo'n paard. Ze zijn er. Ga op zoek en vooral: doe geen concessies!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:15

Dat vind ik dus wel iets wat je mag eisen. Ik heb zo'n merrie en ken er meerdere. Echt niet dat die lelijk doen tegen een kind. Ze vindt het juist prachtig en zal eerder bukken zodat kind er beter bij kan dan oren in nek. Dus groot gelijk dat je dat niet wilt!

Mijn ruinen waren weer te lomp :') heel lief hoor, maar met kriebelen kwam er wel een duw bij kijken of ze pakten een jasje beet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:54

Lionlakes: dat paard gaat er komen, maar neem je tijd en leg jezelf geen druk op, ik denk dat dat het belangrijkste is. :) Ik ben het eens met ikke en MWM: als jouw dochtertje mee gaat naar je paard, dan zou ik geen concessies doen aan de eis dat het dier lief moet zijn voor kleine kinderen en ook voorzichtig is.

Ik blijf erbij dat ik merries niet meteen zou uitvlakken. Het is prima als je je wat meer op ruinen richt, maar als iemand morgen voor je deur staat met een merrie die wel helemaal is wat je zoekt, dan zou ik haar er ook niet om laten staan. :)

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:07

Mkango schreef:
Lionlakes: dat paard gaat er komen, maar neem je tijd en leg jezelf geen druk op, ik denk dat dat het belangrijkste is. :) Ik ben het eens met ikke en MWM: als jouw dochtertje mee gaat naar je paard, dan zou ik geen concessies doen aan de eis dat het dier lief moet zijn voor kleine kinderen en ook voorzichtig is.

Ik blijf erbij dat ik merries niet meteen zou uitvlakken. Het is prima als je je wat meer op ruinen richt, maar als iemand morgen voor je deur staat met een merrie die wel helemaal is wat je zoekt, dan zou ik haar er ook niet om laten staan. :)

Nee dat is zeker zo! Ik ga duimen dat het paard op m’n pad komt.. heb er nu al zin in.. in de tussentijd heb ik momenteel 4x per week privéles, heb ik nog 3 cursussen ( paarden communicatie 1 en 2 en grondwerk en obstakeltraining ) dus ik vermaak me wel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:20

Mkango schreef:

Bovendien zijn merries wat vaker goed in "lief zijn tegen kleintjes".
Dat hoort namelijk bij hun taak als grootbrenger/opvoeder van veulentjes.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:10

'Discriminatie' op geslacht, ja en nee. Ruinen heb ik al even niet meer gehad, maar over het algemeen gaan de hengsten veel liever aan de slag dan de merries. Die zijn ook blij met elke seconde aandacht die ze kunnen krijgen, waarbij de merries vaker in eerste instantie toch even lelijk kunnen kijken.

Maargoed, ik heb ook hengstjes gehad die elke aanraking schuwden (terwijl er wel van jongs af aan veel mee gedaan was) en merries die gelijk willen komen knuffelen zodra ik nog maar naar hun stal kijk. En die als 2 en 3-jarigen gewoon door kindjes van een jaar of 5 binnen en buiten gezet werden.

Dus ja, er zit wel een verschil tussen merries en hengsten/ruinen, maar elk paard is natuurlijk ook weer een individu. Dus als het paard en het verhaal je aanspreekt zou ik wel gewoon gaan kijken, ondanks dat het misschien wel een minder gewenst geslacht heeft (tenzij je wil fokken ofzo, dan is een ruin toch minder handig :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:13

Hengsten zijn vaak wel echt de grootste attention whores, ja. :')

Lionlakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:16

goldenarrow schreef:
'Discriminatie' op geslacht, ja en nee. Ruinen heb ik al even niet meer gehad, maar over het algemeen gaan de hengsten veel liever aan de slag dan de merries. Die zijn ook blij met elke seconde aandacht die ze kunnen krijgen, waarbij de merries vaker in eerste instantie toch even lelijk kunnen kijken.

Maargoed, ik heb ook hengstjes gehad die elke aanraking schuwden (terwijl er wel van jongs af aan veel mee gedaan was) en merries die gelijk willen komen knuffelen zodra ik nog maar naar hun stal kijk. En die als 2 en 3-jarigen gewoon door kindjes van een jaar of 5 binnen en buiten gezet werden.

Dus ja, er zit wel een verschil tussen merries en hengsten/ruinen, maar elk paard is natuurlijk ook weer een individu. Dus als het paard en het verhaal je aanspreekt zou ik wel gewoon gaan kijken, ondanks dat het misschien wel een minder gewenst geslacht heeft (tenzij je wil fokken ofzo, dan is een ruin toch minder handig :+ ).

Dat is natuurlijk helemaal waar.. zo sta ik er ook wel in hoor

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:53

Door de bank genomen: Ruinen houden wat meer van je. Merries hebben je minder nodig.

Is niet altijd zo, maar meestal wel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:05

Mijn ervaring is dan weer juist dat merries in de omgang veel liever en knuffeliger zijn. Maar wel sensibeler en sneller gepikeerd met rijden.

Ruinen vind ik over het algemeen wat neutraler, aandacht hoeven ze niet zo nodig als de merries,ze zijn meer op eten gericht. Ze zijn vaak wat flegmatieker dan merries maar ook meegaander, en minder snel gepikeerd.

De uitspraak "ruinen vertel je wat ze moeten doen, merries moet je het vragen". Is wat mij betreft zeer kloppend.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 06:50

Mkango schreef:

Can confirm. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 07:34

Dees schreef:
Door de bank genomen: Ruinen houden wat meer van je. Merries hebben je minder nodig.

Is niet altijd zo, maar meestal wel.

Als een merrie om je geeft, ben je blijkbaar de moeite waard }>

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:02

Mkango schreef:

Dat is die van mij dus totaal niet. Als je het niet zou weten zou je zeggen dat het een ruin is.

Hengst was ook niet mijn eerste keuze, ik wilde graag een ruin maarja als het paard die je zoekt een hengst blijkt ga ik hem er niet voor laten staan. Ik heb ze gelukkig in eigen beheer en geen merries dus dat scheelt natuurlijk een hoop.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:23

Eef_Bam schreef:
Mijn ervaring is dan weer juist dat merries in de omgang veel liever en knuffeliger zijn. Maar wel sensibeler en sneller gepikeerd met rijden.

Ruinen vind ik over het algemeen wat neutraler, aandacht hoeven ze niet zo nodig als de merries,ze zijn meer op eten gericht. Ze zijn vaak wat flegmatieker dan merries maar ook meegaander, en minder snel gepikeerd.

De uitspraak "ruinen vertel je wat ze moeten doen, merries moet je het vragen". Is wat mij betreft zeer kloppend.

Wat rijden betreft ben ik hier helemaal mee eens, merries vind ik over het algemeen emotioneler en meer gericht op stemming van de ruiter. Enerzijds raken ze sneller chagrijnig maar anderzijds voelen ze wat persoonlijker betrokken dan ruinen. Bij merries werken complimentjes het beste, bij ruinen kan je het beter bij snoepjes houden :=

Maar het knuffelige en voorzichtige is volgens mij meer afhankelijk van het individu, niet het geslacht aan zich. Ik heb twee merries, beide netjes opgevoed en braaf in omgang maar wel typische merries onder het zadel :P De ene is een enorme knuffelkont die oprecht van aandacht geniet en onwijs voorzichtig is met mensen om haar heen en de andere doe je echt geen plezier met welk lichaamelijk contact dan ook. Poetsen hoort erbij dus dat staat ze netjes toe, maar knuffelen snapt ze geen reet van. En als je onhandig bent met paarden loopt ze zo een beetje over je heen :') De eerste zou ik wel met een kind durven te laten, de tweede (zachtjes gezegd) liever niet ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:25

Mij maakt het niet uit, heb alle drie gehad en gereden.
Hengst zou ik minder snel doen om praktische redenen... je bent toch altijd beperkter met buiten zetten e.d.
Dus als ze niet dekken gaan de ballen er eigenlijk altijd af bij mij :')
Maar qua omgang, rijden etc heb ik geen voorkeur.

Heb hele nare zure merries gereden, maar ook hele lieve gehad en gereden.
Super hengst gereden voor iemand, braver had je ze niet.
Ruinen idem... maar ook hele stoute en dominante :D
Dus met alle variaties fijne ervaringen, dus dat maakt het zoeken ook wat makkelijker denk ik ooit... scheelt weer een eis die ik los kan laten :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:26

Dan kies ik dus blijkbaar altijd ruinen met merrie karakter en merries zonder merrie karakter :')