[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:50

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:51

amarial schreef:
Faline schreef:
Wat vinden jullie van deze beide:

Leuke uitstraling imo :j Kan ook leuk lopen!
http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... Lzap4Xvk7A

Check achterbeengebruik in de galop!
http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... LzbN4Xvk7A

Leuk beide, maar zal me niets verbazen dat de 1e een zuiger is, zijn veel 00 Seven's.
Goed na vragen dus :o

Dat kun je helemaal niet zo stellig beweren... Dat heeft met veel meer factoren te maken, maar ik zal je niet vervelen met wetenschappelijke onderzoeken naar genetische belasting.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:52

ankep schreef:
*stille meelezer kruipt onder steen vandaan*
weet iemand iets van deze?
http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... -jong.aspx
moet voor mijn gevoel haast wel iets mis mee zijn voor de prijs die erbij staat (mag ook melden via PB)

ik denk dat dat wel mee valt hij is volgens mij gewoon te klein gebleven

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:53

Het is een feit dat veel 00Sevens lucht zuigen, maar wij hebben er twee gefokt die het beiden niet doen.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:54

amarial schreef:
Leuk beide, maar zal me niets verbazen dat de 1e een zuiger is, zijn veel 00 Seven's.
Goed na vragen dus

Suelza schreef:
Dat kun je helemaal niet zo stellig beweren... Dat heeft met veel meer factoren te maken, maar ik zal je niet vervelen met wetenschappelijke onderzoeken naar genetische belasting.

OO Seven geeft het vaaks gewoon af.. Ik ken er zo veel, en ze luchtzuigen allemaal.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:55

Suelza schreef:
amarial schreef:

Goed na vragen dus :o

Dat kun je helemaal niet zo stellig beweren...

Eens, wat een onzin zeg!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:57

KarinvdM schreef:
Het is een feit dat veel 00Sevens lucht zuigen, maar wij hebben er twee gefokt die het beiden niet doen.

Er zijn onderzoeken die aantonen, dat er meer nodig is dan een afstamming. Het enige wat je zou kunnen stellen is dat paarden uit een dergelijke stam meer aanleg hebben op het gebied van neuroticisme waardoor ze stressgevoeliger zijn en eerder een stalgebrek zouden kunnen ontwikkelen.

Maar of dit ontwikkeld heeft alles te maken met stalmanagement, voldoende sociaal contact, voldoende voeding etc.

Waarschijnlijk hebben jouw 007's het gewoon niet slecht gehad, waardoor ze dergelijke gebreken dus niet hebben ontwikkeld, daar ze niet geprikkeld zijn op dat gebied.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:58

Maagproblemen.. daardoor zouden veel OO Sevens lucht zuigen :j

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:00

Pletje123 schreef:

Kan ook, het is iniedergeval wel zo.
Ik vind het normaal pure onzin, maar dit x niet. :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:02

Pletje123 schreef:

Maagproblemen is vaak gevolg van (beginnende) maagzweer, maagzweer is gevolg van stress, stress veroorzaakt afwijkend gedrag.

Dus terug naar de basis, dieren uit bepaalde bloedlijnen 'kunnen' gevoeliger zijn op het gebied van bijvoorbeeld neuroticisme en dus stressgevoeliger zijn. Als men dit niet prikkelt en het dier onder de juiste omstandigheden houdt en traint, dan hoeft dit verder niet te ontwikkelen en heb je er dus geen last van.

Ga je een dergelijk dier onder druk zetten, ophokken, voorzien van te weinig voeding etc dan heb je procentueel gezien meer kans dat dergelijk afwijkend gedrag ontwikkeld.

Of het daadwerkelijk ontwikkeld, is nog maar de vraag, maar zoals ik al eerder aangaf, dat heeft met veel meer factoren te maken, dan met enkel het vaderdier.

Heeft meer met niet-capabele paardenhouders te maken...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:04

wij hebben op stal ook nog een mooie merrie te koop staan, een vierjarige Nummero Uno. Redelijk klein gebleven, schat dat ze 1.58 is, dat is jammer.
Ingereden toen ze 2,5/3 was, doorgereden, maar staat nu al bijna een jaar stil wegens gebrek aan ruiter. Echt zonde!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:07

Suelza, blijkbaar geeft OO Seven een bepaalde gevoeligheid mee. En zijn nakomelingen hebben zodoende meer kans om het te ontwikkelingen. Echter, het geeft inderdaad geen garantie. Net zoals Jazz veel kwaliteit mee geeft, maar niet per definitie een GP zal geven :)

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:14

Pletje123 schreef:
Suelza, blijkbaar geeft OO Seven een bepaalde gevoeligheid mee. En zijn nakomelingen hebben zodoende meer kans om het te ontwikkelingen. Echter, het geeft inderdaad geen garantie. Net zoals Jazz veel kwaliteit mee geeft, maar niet per definitie een GP zal geven :)

Bedankt voor het uitleggen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:20

amarial schreef:
Pletje123 schreef:

Bedankt voor het uitleggen.

Ik snap het wel, snap jij het ook???

Het is dus een fabel dat 007 luchtzuigen vererft.

Het enige (!) wat genetisch gezien vererft kan worden, zijn delen van persoonlijkheid. Persoonlijkheid kun je opsplitsen in 3 of 5 punten, waarmee een karakter wordt gevormd. Dat is wetenschappelijk gewoon bewezen!

Luchtzuigen vererven KAN DUS NIET!

Het enige wat vererft kan worden is bijv. emotioneel stabiel vs neuroticisme (en zo nog een aantal punten) en daaruit kan afwijkend gedrag ontstaan.

Als jij zo'n dier gewoon goed houdt, opfokt in een goede groep, overdag vrije beweging geeft en hem niet treitert als je met hem werkt, dan wordt zo'n dier niet getriggerd en zal het dus niet of weinig stress krijgen en ontwikkeld er dus ook niet zomaar een stalgebrek

Feit blijft gewoon dat veel mensen hun paard niet behandelen als een paard en dat veroorzaakt stress. En ja, dan zijn er bloedlijnen die genetisch zo in elkaar zitten dat veel paarden, met overeenkomend genetisch materiaal, stressgevoeliger zijn dan anderen. Niet te verwarren met gestresster, maar stressgevoeliger. Dus meer aanleg tot het ontwikkelen van (teveel aan) stress.

Kortom, ik blijf erbij dat er meer nodig is dan een vaderdier...

Tenzij jij mij een wetenschappelijk onderzoek kan tonen, die het tegendeel bewijst? Want dan ben ik daar ook in geinteresseerd, aangezien je nu op mijn vakgebied zit. Dus de meeste onderzoeken ken ik wel :j

A_nouk

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:23

Ook ik ben onder voorbehoud van keuring geslaagd :) !

Ben vandaag naar de ruin van jodokus van ittakesmore geweest en ben er helemaal weg van :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:25

A_nouk schreef:
Ook ik ben onder voorbehoud van keuring geslaagd :) !

Ben vandaag naar de ruin van jodokus van ittakesmore geweest en ben er helemaal weg van :D

*\o/*

Wat ga je ermee doen? Heb je hem voor de springsport?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:25

Leuk :)
Heb je een foto?

Alja

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:29

vind het een prachtig paard!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:32

Hier in de regio is heel veel gedekt met 007, persoonlijk ken ik er een stuk of 35, waarvan er zeker 2/3 lucht zuigt :7

Kijk ik bij sporthorses of MP bij 007'ens, dan staat het er ook 8 van de 10 x bij, dus nee geen fabel, hij geeft het zeker door aan zijn kinderen!

Of is dit toeval en voeren ze allemaal slecht stalmanagement ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-12-12 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:33

listiglistje schreef:
Hier in de regio is heel veel gedekt met 007, persoonlijk ken ik er een stuk of 35, waarvan er zeker 2/3 lucht zuigt :7

Kijk ik bij sporthorses of MP bij 007'ens, dan staat het er ook 8 van de 10 x bij, dus nee geen fabel, hij geeft het zeker door aan zijn kinderen!

Lees mijn post nog eens door. Luchtzuigen kan een paard niet vererven, stressgevoeligheid wel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:35

Feit is gewoon dat ze het doen, hoe je het verpakt maakt niet uit...

Laura1982

max66 schreef:
wij hebben op stal ook nog een mooie merrie te koop staan, een vierjarige Nummero Uno. Redelijk klein gebleven, schat dat ze 1.58 is, dat is jammer.
Ingereden toen ze 2,5/3 was, doorgereden, maar staat nu al bijna een jaar stil wegens gebrek aan ruiter. Echt zonde!

waarom op dit leeftijd al een zadel erop doen? zo sonde laat ze nog even lekker paard blijven..

amarial

Suelza schreef:
listiglistje schreef:

Lees mijn post nog eens door. Luchtzuigen kan een paard niet vererven, stressgevoeligheid wel.

Als dat zich gaat uiten met luchtzuigen komt dat op het zelfde neer, alleen dan niet in chinese taal. :')

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:36

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:36

Ik ken er dan weer een die het niet doet :)