Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:03

In Beilen zit toch ook een goede dierenarts ?
Of misschien is het ook wel Smilde, het is in ieder geval ergens aan de vaart..
Kan ff niet op z’n naam komen :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:10

Ik denk dat die Alja bedoelt gestopt is met paarden en landbouwhuisdieren, maar er zit er ook eentje in Orvelte: https://www.paardenkliniekdezuideres.nl/ . Ik zou wel even navragen welke kliniek ze zelf hebben, dan die niet kiezen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:31

As vrijdag keuring op Wolvega :)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:38

heel veel succes, hopelijk is alles goed en ben je de trotse bezitten van een nieuw paard :j

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:09

Wat fijn dat het zo snel kan!
Wolvega is ook super kundig!

En ik duim natuurlijk voor een positief advies maar 3 x is scheepsrecht toch :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:10

Dat hoop ik, maar het is wel op vrijdag de 13e :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:12

Oh my God!
Dat zou ik bij voorbaat al niet doen :+

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:18

boemel schreef:
Dat hoop ik, maar het is wel op vrijdag de 13e :D

:') Ach ik heb nog nooit problemen gehad op vrijdag de 13e, bijgeloof, komt vast goed. :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:27

boemel schreef:
As vrijdag keuring op Wolvega :)

wat spannend boemel, ik duim voor je!

Hier is het ook al weken spannend. De 5-jarige merrie waar ik inmiddels ernstig verliefd op ben staat nog een maandje bij de eigenaresse om te kijken hoe het beentje zich houdt met de schiefel. Als dat deze maand met trainen goed blijft denk ik dat ik na een jaar zoeken eindelijk mijn nieuwe vriendin heb gevonden. En ze is verdorie niet eens een vos! :+ <3 <3

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:17

Spannend Boemel, is ie al een gekeurd?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:48

Paar maanden geleden hebben ze alleen de buigproef gedaan, was goed.

En 3 jaar geleden toen ze m zelf kochten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:54

Een vriendin zoekt een recreatiepaard van 155-165, ruin, 8 tot 14 jaar ongeveer, gezond , bomproof, vooral voor buitenritten, ook alleen op buitenrit. Echt een braaf bomproof mak gezond ding, budget tot 10k. Tot nu toe niets gevonden dus als iemand een tip heeft?…….

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:35

Ik weet er wel 1, maar is tegen de 170cm
Klinisch goedgekeurd, RX 2 bemerkingen.

Erg braaf buiten, lage prijsklasse.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:50

Dank je voor het meedenken! Dat is echt te groot, haar dochter wil er ook mee kunnen rijden.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:57

BoktVerlaten schreef:
Dank je voor het meedenken! Dat is echt te groot, haar dochter wil er ook mee kunnen rijden.

Hoe oud is dochter?

Heel eerlijk, 1.70 of 1.65 is geen gigantisch verschil. Ligt ook aan de bouw van een paard. Ik stond er laatst naast 1 van 1.64 en ik vond mijn vorige paard van 1.59 toch echt groter ogen. Op 5 cm zou ik hem niet laten staan hoor.

Als 12 jarige reed ik op een KWPN-er van 1.83.
Hij was zo braaf! Toen zelfs met een vriendin - met zn 2e tegelijk dus - zonder zadel op buitenrit.
Als ik ouder was geweest had ik hem over gekocht toen ze hem weg deed. Het was echt een grote vriendelijke reus <3 ik ben gek op grote goedzakken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:25

Waarschijnlijk is 1.65m echt al de max en hebben ze liever nog iets kleiner. Geen slecht idee om eerst te kijken of je iets vindt wat exact past voordat je je criteria gaat bijstellen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:36

Ja als iemand eigenlijk een E-pony zoekt is 170 heel wat anders, ook heel anders te rijden. Je kunt overal op gaan zitten maar echt op je gemak kunnen rijden en verzorgen is ook wel fijn ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:42

Je hebt al enorm verschil tussen een paard gefokte e pony en een pony gefokte. Het verschil pony en paard is groter dan paard en paard bij paar cm en vergelijkbare bouw

Maar ook eens dat tussen 1.65 en 1.70 weinig verschil is qua rijden, maar ook andere dingen. Alleen je moet ergens een grens stellen. Wij wilden niet groter als 1.70, niet vanwege de stokmaat perse, maar wilde niet die enorm grote en lange dieren. We hebben er 1 gehad die zogenaamd 1.73 was, ik denk eerder richting die 1.80 maar nooit gemeten. Ze was een stuk groter als ik en we zouden even groot moeten zijn. Maar die was heel breed en vooral ook lang. Dat was minder handig, stalmaat snel te klein, langere en hogere trailer moeten kopen, in die tijd amper dekens te vinden die haar paste.

Terwijl vorige 1.70 was maar qua rijden en omgang en alles veel handzamer, want korter. En in alles geen verschil met huidige die de 1.65 niet haalt.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:01

Hoi allemaal, na ongelofelijk veel doorlopende en diverse lichamelijke pech in de afgelopen 10 jaar met mijn laatste 2 Arabische Volbloeden ben ik nu voor het eerst weer wat serieuzer aan het overwegen om er een paardje bij te kopen. Ik val absoluut op het karakter van de AV, maar ook absoluut zeker niet op de kwetsbaarheid. En natuurlijk weet ik dat elk ras die heeft en elk paard weer een uitzondering is, maar voor mij is het AV helaas klaar. Met heel veel pijn in mijn hart, dat wel.

Ik ben nu op zoek naar een mix met bijv Welsh Cob. Mijn sterkste paarden waren een mix van Welsh x Arabier en een Appaloosa x Arabier. Allen rond 1.56m, allen ruin. Ik woon in het Noorden van het land. Is daar een goede fokker met grote niet-zwaar gebouwde Welsh-Cobs?

En Demi Mettlach uit Ijselstein is voor mij een aardig stuk rijden, maar lijkt leuke paarden te koop hebben. Is dit een adres waar je zou kunnen slagen voor een gezond, niet getraumatiseerd paard? Ik heb trouwens genoeg ervaring met zwaar getraumatiseerde paarden, maar zou nu graag voor een onbezorgd paard gaan. Met een leeftijd tussen 3 t/m 6 jaar. Prijs doet er nog niet echt toe. Ik ben eerst benieuwd naar überhaupt opties. Het aanbod op Marktplaats, E-horses, Sporthorses & Bokt is mij bekend. Facebook is voor mij alleen via computer beschikbaar en daarmee lastiger (ik heb mijzelf op mijn telefoon geband op Facebook, ik heb geen zelfbeheersing :Y) ). En ik snap dat viavia heel goed werkt, maar ik zit in de beginfase en ben ook benieuwd naar fokkers ed. Wie heeft hier ideeën bij?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:50

Het is jammer dat in Engeland kopen niet meer zo makkelijk is. De welsh cobs die wij hebben staan zijn compleet ander type als wat er in NL gefokt wordt en allemaal heerlijke dieren. Maar allemaal uit engeland of wales gehaald...

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:04

Ja, dat is inderdaad jammer! Die weg is wat minder toegankelijk. Maar wel bedankt voor jouw reactie!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:11

Stal Boeken in Drachterscompagnie had altijd veel welsh cobs. Ik zie er geen goede site meer van (wel 1 maar die is aangemerkt als ‘onveilig’), dus blijkbaar bestaan ze nog wel.
Dus wellicht interessant om het tel nr op te zoeken en eens te bellen, wellicht hebben ze wat te koop of weten ze paarden te koop binnen hun netwerk.

Boemel, ik lees ook wel wat mee hier en ik hoop voor jou dat dit paard door de keuring komt. Heb je inmiddels wel een leen pony bij jou paard staan? Zo ja, kan die dan straks ook blijven of gaat die dan weer terug ofzo?
Het is wel een dingetje, als je 2 paarden hebt en 1 valt weg, dat er dan eigenlijk teveel druk komt te staan op het maken van een keuze bij het zoeken naar een nieuw paard (want het is nogal een keuze, veelal veel vele jaren).
Ook zie ik de variant: ‘we blijven niet bezig, dit zijn de laatste pony’s dus nu de ene is ingeslapen blijft de andere alleen staan tot die ook omvalt’ nogal eens. (Irl, niet persé op bokt bedoel ik). Waardoor de overgebleven pony soms nog jaren alleen staat. Ook sneu.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:13

AdemoJoey schreef:
Hoi allemaal, na ongelofelijk veel doorlopende en diverse lichamelijke pech in de afgelopen 10 jaar met mijn laatste 2 Arabische Volbloeden ben ik nu voor het eerst weer wat serieuzer aan het overwegen om er een paardje bij te kopen. Ik val absoluut op het karakter van de AV, maar ook absoluut zeker niet op de kwetsbaarheid. En natuurlijk weet ik dat elk ras die heeft en elk paard weer een uitzondering is, maar voor mij is het AV helaas klaar. Met heel veel pijn in mijn hart, dat wel.

Ik ben nu op zoek naar een mix met bijv Welsh Cob. Mijn sterkste paarden waren een mix van Welsh x Arabier en een Appaloosa x Arabier. Allen rond 1.56m, allen ruin. Ik woon in het Noorden van het land. Is daar een goede fokker met grote niet-zwaar gebouwde Welsh-Cobs?

En Demi Mettlach uit Ijselstein is voor mij een aardig stuk rijden, maar lijkt leuke paarden te koop hebben. Is dit een adres waar je zou kunnen slagen voor een gezond, niet getraumatiseerd paard? Ik heb trouwens genoeg ervaring met zwaar getraumatiseerde paarden, maar zou nu graag voor een onbezorgd paard gaan. Met een leeftijd tussen 3 t/m 6 jaar. Prijs doet er nog niet echt toe. Ik ben eerst benieuwd naar überhaupt opties. Het aanbod op Marktplaats, E-horses, Sporthorses & Bokt is mij bekend. Facebook is voor mij alleen via computer beschikbaar en daarmee lastiger (ik heb mijzelf op mijn telefoon geband op Facebook, ik heb geen zelfbeheersing :Y) ). En ik snap dat viavia heel goed werkt, maar ik zit in de beginfase en ben ook benieuwd naar fokkers ed. Wie heeft hier ideeën bij?

Misschien is voor jou een NRPSer met veel Arabisch bloed ook interessant?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:17

Marigold schreef:
Stal Boeken in Drachterscompagnie had altijd veel welsh cobs. Ik zie er geen goede site meer van (wel 1 maar die is aangemerkt als ‘onveilig’), dus blijkbaar bestaan ze nog wel.
Dus wellicht interessant om het tel nr op te zoeken en eens te bellen, wellicht hebben ze wat te koop of weten ze paarden te koop binnen hun netwerk.

Stal Boeken benaderen is een goede inderdaad! Deze stal bestaat nog steeds! Dank voor de tip!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:19

Elisa2 schreef:
Misschien is voor jou een NRPSer met veel Arabisch bloed ook interessant?

Ow, zeker! Heb je tips?