Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:55

MyWishMax schreef:
Dit is een paard wat ik dus ken. Qua gezondheid geen idee of het klopt, maar andere dingen heb ik wel heel ander beeld bij.

Heb het vroeger ook gehad bij e pony kijken. Was heel braaf (nu had ik al best wat ervaring en was 15 of 16 dus kon wel wat hebben), eigenaresse zei ook dat die nooit gek deed oid. Tot die dus vreselijk aan de kletter ging, bijna niet te stoppen en zowat door het hek heen ging en de moeder begon te roepen dat die dat nou altijd deed en ze het zo eng vond. Dus...
Ik snap dat soort mensen niet... Wat gaan ze doen als iemand eraf lazert en flink gewond raakt? En al helemaal bij een kind... Als iemand daar flink werk van wil maken, ben je goed zuur. :=

manzano

Berichten: 24024
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:15

Ja bizar he.... Ken ook zo'n geval. Vind het levenslink. Maar ja. Wat doe je er aan.

ikke

Berichten: 37673
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:17

Mkango schreef:
MyWishMax schreef:
Dit is een paard wat ik dus ken. Qua gezondheid geen idee of het klopt, maar andere dingen heb ik wel heel ander beeld bij.

Heb het vroeger ook gehad bij e pony kijken. Was heel braaf (nu had ik al best wat ervaring en was 15 of 16 dus kon wel wat hebben), eigenaresse zei ook dat die nooit gek deed oid. Tot die dus vreselijk aan de kletter ging, bijna niet te stoppen en zowat door het hek heen ging en de moeder begon te roepen dat die dat nou altijd deed en ze het zo eng vond. Dus...
Ik snap dat soort mensen niet... Wat gaan ze doen als iemand eraf lazert en flink gewond raakt? En al helemaal bij een kind... Als iemand daar flink werk van wil maken, ben je goed zuur. :=

Ik denk dat dat tegen valt. Je kunt een paard in korte tijd flink verprutsen.
Je zult het toch hard moeten maken en dat is lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:20

Tenzij je ze zelf aan huis hebt staan en geen pensionklanten hebt, zijn er natuurlijk zat mensen die wel kunnen beamen of zoiets aan de ruiter ligt of dat het paard vaker dat soort fratsen uithaalt. Een eigenaar die roept “dat doet ‘ie bij mij nou ook altijd, vind ik zo eng!” is natuurlijk helemaal kat in ‘t bakkie als je nog iemand bij je hebt als getuige.

manzano

Berichten: 24024
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:24

Tja als mijn stalgenoten hun paard te koop hebben bemoei ik me daar echt niet mee hoor. Ongeacht de gedachten die ik erover heb.

ikke

Berichten: 37673
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:26

Mkango schreef:
Tenzij je ze zelf aan huis hebt staan en geen pensionklanten hebt, zijn er natuurlijk zat mensen die wel kunnen beamen of zoiets aan de ruiter ligt of dat het paard vaker dat soort fratsen uithaalt. Een eigenaar die roept “dat doet ‘ie bij mij nou ook altijd, vind ik zo eng!” is natuurlijk helemaal kat in ‘t bakkie als je nog iemand bij je hebt als getuige.

Nee, dat blijkt in de praktijk toch knap tegen te vallen.

Raineri
Berichten: 6336
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:29

Ik denk dat de achterliggende boodschap meer was om vooral goed consumentenonderzoek te doen gezien het vaker voorkomt dan je denkt. Dat haal ik er althans uit.

En daar kan ik me wel in vinden. Mijn vorige bijrijdpaard vertoonde levensgevaarlijk gedrag naar mens en dier. Hij heeft me tientallen keren geprobeerd uit het niets te trappen en heeft op het nippertje zowel mij als eigenaar bijna licht uit ons ogen getrapt. Uiteindelijk gewoon meegegaan met de handelaar, denk dat deze gewoon een enkeltje eeuwige jachtvelden nodig had. Zeg ik niet vaak, al dan niet nooit.

ikke

Berichten: 37673
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:38

Danique_G schreef:
Ik denk dat de achterliggende boodschap meer was om vooral goed consumentenonderzoek te doen gezien het vaker voorkomt dan je denkt. Dat haal ik er althans uit.

En daar kan ik me wel in vinden. Mijn vorige bijrijdpaard vertoonde levensgevaarlijk gedrag naar mens en dier. Hij heeft me tientallen keren geprobeerd uit het niets te trappen en heeft op het nippertje zowel mij als eigenaar bijna licht uit ons ogen getrapt. Uiteindelijk gewoon meegegaan met de handelaar, denk dat deze gewoon een enkeltje eeuwige jachtvelden nodig had. Zeg ik niet vaak, al dan niet nooit.

Aan de andere kant: op de manege stond een paard en die was echt niet grappig. Diverse mensen bij de dokter beland omdat ze gebeten had.

Dat paard is op enig moment verkocht en ik kom dat paard enige tijd later weer tegen: grote knuffelkont; deed geen vlieg kwaad!
Dat paard was bij iemand thuis komen staan met een maatje en dat was kennelijk wat ze nodig had.

Raineri
Berichten: 6336
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:42

ikke schreef:
Danique_G schreef:
Ik denk dat de achterliggende boodschap meer was om vooral goed consumentenonderzoek te doen gezien het vaker voorkomt dan je denkt. Dat haal ik er althans uit.

En daar kan ik me wel in vinden. Mijn vorige bijrijdpaard vertoonde levensgevaarlijk gedrag naar mens en dier. Hij heeft me tientallen keren geprobeerd uit het niets te trappen en heeft op het nippertje zowel mij als eigenaar bijna licht uit ons ogen getrapt. Uiteindelijk gewoon meegegaan met de handelaar, denk dat deze gewoon een enkeltje eeuwige jachtvelden nodig had. Zeg ik niet vaak, al dan niet nooit.

Aan de andere kant: op de manege stond een paard en die was echt niet grappig. Diverse mensen bij de dokter beland omdat ze gebeten had.

Dat paard is op enig moment verkocht en ik kom dat paard enige tijd later weer tegen: grote knuffelkont; deed geen vlieg kwaad!
Dat paard was bij iemand thuis komen staan met een maatje en dat was kennelijk wat ze nodig had.


Deze beet niet alleen. Deze kon naast je staan met oortjes naar voren, in een split second omdraaien en je met twee poten te proberen te schoppen. Dit ook op stal, met voeren, eigenlijk altijd. Ook naar andere dieren toe. Paard werd fantastisch verzorgd. Dit was geen manege paard wat ff gemeen beet. Heb ze nog nooit zo gevaarlijk gehad. Professionals konden er ook niets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 00:05

Het blijft ook een lastig iets, inschatten wat er precies bijdraagt aan bepaald gedrag: omgeving, mensen, andere paarden in de buurt, huisvesting etc. Eén van de hengsten die ik deed had blijkbaar ook met twee benen uitgehaald naar mensen etc. Bij mij was hij soms heel lomp en kon daar ook flink voor op z'n falie krijgen, maar hij heeft nooit geprobeerd te slaan of echt agressief te bijten, ook niet toen hij met een botbreuk op volledige boxrust stond en superfris werd. Nadat ik weggegaan was bij die stal, is hij hem helemaal de pan uitgeflipt nadat mensen hem een aantal keer afgerost hadden tot het punt dat hij bij voorbaat gewoon al steigerde naar iedereen die zijn box binnenkwam. Hij was een brutale aap en een eikel met rijden, maar niet per se gemeen... als zelfs ik zo'n dier aankan en er wat manieren in kan krijgen, dan zou je denken dat een ander daar niet zoveel moeite mee moet hebben. :')

En sommige zullen inderdaad een flinke kronkel hebben. Helaas kun je daar niet altijd wat aan doen als mens.

ikke

Berichten: 37673
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:39

Danique_G schreef:
ikke schreef:
Aan de andere kant: op de manege stond een paard en die was echt niet grappig. Diverse mensen bij de dokter beland omdat ze gebeten had.

Dat paard is op enig moment verkocht en ik kom dat paard enige tijd later weer tegen: grote knuffelkont; deed geen vlieg kwaad!
Dat paard was bij iemand thuis komen staan met een maatje en dat was kennelijk wat ze nodig had.


Deze beet niet alleen. Deze kon naast je staan met oortjes naar voren, in een split second omdraaien en je met twee poten te proberen te schoppen. Dit ook op stal, met voeren, eigenlijk altijd. Ook naar andere dieren toe. Paard werd fantastisch verzorgd. Dit was geen manege paard wat ff gemeen beet. Heb ze nog nooit zo gevaarlijk gehad. Professionals konden er ook niets mee.

En dacht het paard daar ook zo over?

Er zijn altijd exemplaren die gewoon een kronkel in hun kop hebben en die in het hondenvoer thuis horen maar in 95% van de gevallen zijn het externe factoren die een paard onbetrouwbaar maken en wat heel vaak op te lossen is door beter naar het paard te kijken en te luisteren.

MyWishMax

Berichten: 25520
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:45

Mkango schreef:
MyWishMax schreef:
Dit is een paard wat ik dus ken. Qua gezondheid geen idee of het klopt, maar andere dingen heb ik wel heel ander beeld bij.

Heb het vroeger ook gehad bij e pony kijken. Was heel braaf (nu had ik al best wat ervaring en was 15 of 16 dus kon wel wat hebben), eigenaresse zei ook dat die nooit gek deed oid. Tot die dus vreselijk aan de kletter ging, bijna niet te stoppen en zowat door het hek heen ging en de moeder begon te roepen dat die dat nou altijd deed en ze het zo eng vond. Dus...
Ik snap dat soort mensen niet... Wat gaan ze doen als iemand eraf lazert en flink gewond raakt? En al helemaal bij een kind... Als iemand daar flink werk van wil maken, ben je goed zuur. :=


Mijn moeder was ook echt niet blij toen.
Nu zou ik dat ook nooit kunnen. Ik ben juist te eerlijk of misschien juist wat extra benadrukken tor bijna overdrijven van mindere kanten van een dier. Gelukkig heb ik niks hoeven te verkopen, want dat was dan wel lastig geweest.
Als er iets gebeurd was hadden wij het geluk gehad dat alles op film stond, zelfs het commentaar van de moeder van eigenaresse, dat pony dat dus vaak deed. Dat filmen deden we altijd al, was nog niet zo normaal toen, maar bij paarden kijken paar jaar daarvoor ook al gedaan en bij die pony's dus ook. Ook stukje op het harde en het voor rijden en zelf rijden. Zijn we dus blijven doen.

Maar dat is dus wel een punt, als je weet dat een pony of paard bepaalde dingen doet, onbetrouwbaar is of zoiets en deze staat te koop. Wat doe je dan? Zeg je er wat van of niet? Want sommige zullen inderdaad echt in andere handen beter worden, maar niet elke kijker is meteenndie geschikte koper...

Sherivey
Berichten: 8810
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:56

Ik zou het zeggen. Maargoed, ik ben dan ook degene die mijn paard uit de verkoop had gehaald als uit de keuring bleek dat ie niet geschikt meer was voor het rijden.

Als mijn kwpn hetzelfde gedrag had vertoond als toen ik hem net had, dan had ik hem ook niet zomaar te koop aan geboden, want die had af en toe echt hele eigenaardige trekjes := Niet direct gevaarlijk, maar ook niet iets wat ik wilde verkopen. (Poetsplaats afbreken, niet normaal in een stal/paddock kunnen staan, enorme paniek bij de smid)

MyWishMax

Berichten: 25520
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:06

Ja,maar dat is dan jouw eigen paard. Dan zou ik dat ook melden, geen twijfel mogelijk. Het gaat juist om paard dat niet van jou is.

Sherivey
Berichten: 8810
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:19

Ah op die fiets. Dan vind ik het wel lastig. Zou dan echt heel zeker moeten weten dat ie bepaalde dingen doet.

En als bvb een bekende zou zeggen 'ik ga bij dat paard kijken', zou ik zeker waarschuwen.
Het openbaar onder een advertentie zetten op bvb Facebook, dat is een wat grotere drempel

MyWishMax

Berichten: 25520
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:22

Ja, zo denk ik er ook over, denk ik. Als ik weet dat iemand er gaat kijken kan je aangeven wat je weet, vooral als je weet wat die kijker zoekt. Onder advertenties vind ik ook nogal een stap en eigenlijk te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:37

Bij FB kun je natuurlijk altijd de advertentie rapporteren, want dieren verkopen is tegen de regels op FB. :) De AI pikt het niet op als je er worteltjes en appeltjes bij zet, maar ik denk dat als er een mens naar kijkt, die advertentie snel verdwenen is.

En het blijft ook lastig om een eerlijke omschrijving te geven van een dier, ook als je het met de beste intenties doet, zeker als ze een wat sterker karakter hebben. Terugkomend op dat paard waar ik het in mijn vorige post over had: ik zou hem omschrijven als brutaal en dus heeft hij wel iemand nodig die stevig in zijn schoenen staat, maar die hem ook gedoseerd kan corrigeren: niet boos-boos worden, maar correctie - rust. Hij kon enerzijds op een klein handgebaar omgaan en op een "alright, stop it" op normaal stemvolume stoppen met z'n papierbaal slopen, en als ik hooi kwam brengen, stond hij netjes te wachten tot het in zijn ruif zat, maar hij kon op momenten ook over je heen willen walsen en kreeg dan ook van mij wel een flinke lel. Maar wat ik zeg: slaan, agressief bijten of steigeren heeft hij naar mij nooit gedaan, dus stel dat het een heel andere situatie was geweest, hij mijn eigen paard was geweest en ik had niet geweten dat hij dat naar anderen kan doen, dan zou dat dus niet in een advertentie staan.

kojack

Berichten: 6407
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:43

MyWishMax schreef:
Weet je wat ik lastig vind? Als je een advertentie ziet van een dier dat je kent en waarbij het verhaal wat erbij staat echt niet klopt met werkelijkheid := Ik hoop dat eventuele kijkers wel het echte verhaal krijgen. Niet alleen voor het paard maar ook juist voor die mensen.


Oh, hier kan ik over mee praten, dat is echt een beetje jammer.

kojack

Berichten: 6407
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:48

Mkango schreef:
Bij FB kun je natuurlijk altijd de advertentie rapporteren, want dieren verkopen is tegen de regels op FB. :) De AI pikt het niet op als je er worteltjes en appeltjes bij zet, maar ik denk dat als er een mens naar kijkt, die advertentie snel verdwenen is.

En het blijft ook lastig om een eerlijke omschrijving te geven van een dier, ook als je het met de beste intenties doet, zeker als ze een wat sterker karakter hebben. Terugkomend op dat paard waar ik het in mijn vorige post over had: ik zou hem omschrijven als brutaal en dus heeft hij wel iemand nodig die stevig in zijn schoenen staat, maar die hem ook gedoseerd kan corrigeren: niet boos-boos worden, maar correctie - rust. Hij kon enerzijds op een klein handgebaar omgaan en op een "alright, stop it" op normaal stemvolume stoppen met z'n papierbaal slopen, en als ik hooi kwam brengen, stond hij netjes te wachten tot het in zijn ruif zat, maar hij kon op momenten ook over je heen willen walsen en kreeg dan ook van mij wel een flinke lel. Maar wat ik zeg: slaan, agressief bijten of steigeren heeft hij naar mij nooit gedaan, dus stel dat het een heel andere situatie was geweest, hij mijn eigen paard was geweest en ik had niet geweten dat hij dat naar anderen kan doen, dan zou dat dus niet in een advertentie staan.


Er zijn gelukkig ook mensen die dit soort dingen eerlijk vermelden in de advertentie. Ergens snap ik wel dat ze niet in een advertentie zetten dan een paard staatsgevaarlijk is maar het zou wel zo eerlijk zijn als hij/zij dit zou zijn.

Ik heb weleens een pony gezien die als 'bomproof' in de advertentie stond maar dit absoluut niet was en met kind en eigenaar aan de hand flink aan de kletter ging en niet te stoppen was. Beetje jammer, advertentie is toen wel aangepast gelukkig :+

Alja

Berichten: 25669
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:17

Ik zou eens een IJslander gaan kijken die topbraaf was.
Een kijker voor mij melde mij dat de verkopende partij er niet op kon komen bij haar bezichtiging en later tijdens het opstappen er vanaf viel...
Is bij mij niet echt de noemer van topbraaf.

ikke

Berichten: 37673
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:36

Alja schreef:
Ik zou eens een IJslander gaan kijken die topbraaf was.
Een kijker voor mij melde mij dat de verkopende partij er niet op kon komen bij haar bezichtiging en later tijdens het opstappen er vanaf viel...
Is bij mij niet echt de noemer van topbraaf.

De kans dat die verkopende partij bezopen was, is niet zo groot, maar dat heb ik dus ook eens zien gebeuren :))

Punt is ook: subjectiviteit. Ik heb een tijd een IJsco bij gereden waar de eigenaar een beetje bang van was. Ik heb zelden zo'n leuk, braaf paard gereden!
Dat paardje had een hoog basistempo dus het ging vlot en de eigenaar had daar een associatie met "er vandoor gaan" bij. Paardje was op twee pinkjes te rijden, top-braaf!

Alja

Berichten: 25669
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:45

Ik hou ook van vlot en voorwaarts maar wel als ik erop zit en als dat erop klimmen al lastig wordt is het niet het paard wat ik zoek.

Kiwiaa

Berichten: 970
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:18

Ook een tijdje terug hetzelfde meegemaakt, prachtig paard gespot, hélemaal mijn ding. Maar beetje wantrouwig over het karakter (hij liep braaf zijn rondjes maar leek gespannen/ontplofbaar voor mij). Nu heb ik zelf een paar maanden terug een zwaar ongeluk gehad met een paard (5 dagen op intensieve gelegen). Niet dat ik echt bang gekregen heb, maar ik ga niet bewust een licht ontvlambaar paard kopen. Maargoed ja, filmpje was ie wel braaf en ik kon mis zitten. Ik stuur naar dat meisje voor wat meer info, en vraag waarom hij weg moet. Jaa wel ik heb een zwaar ongeval gehad en kan niet meer rijden dus hij moet weg, wel heel jammer. Ik zeg dan ah het is toch niet van hem dat je gevallen bent? want heb zelf ook zoiets zwaars voorgehad en wil absoluut niet hetzelfde type paard kopen, neenee hij is super braaf, hij kan wel even schrikken maarja welk paard nu niet hij is direct terug rustig eenmaal hij het kent. Nouja, even gaan horen bij het stalgenootje van dat meisje, het is dus wel degelijk van dat paard dat ze gevallen is en dat paard staat bekend als gevaarlijk. := Blij dat ik niet gaan kijken ben. :')

Fly_high

Berichten: 3326
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:22

Citaat:
Maar dat is dus wel een punt, als je weet dat een pony of paard bepaalde dingen doet, onbetrouwbaar is of zoiets en deze staat te koop. Wat doe je dan? Zeg je er wat van of niet? Want sommige zullen inderdaad echt in andere handen beter worden, maar niet elke kijker is meteenndie geschikte koper...


Ik zou er persoonlijk niets online over zetten, ook al kriebelt het om mensen te waarschuwen.

Dat vind ik ook het lastige van gedrag, dat het in onwijs grote mate afhankelijk is van rijkunsten van degene die daarop zit maar ook de huisvesting.... Ik heb er genoeg van gezien die staatsgevaarlijk waren puur vanwege hoe die werden gehouden. Eentje dat ik heb gereden mocht bijvoorbeeld in de winter enkel rondje box - stapmolen - binnenbak draaien en werd er gek van, ging telkens bokkend keihard ervandoor zonder daar echt aanleiding voor de hebben (behalve de gebrekkige huisvesting dus). In de zomer toen die in de wei stond was er niets aan de hand. Met mijn zoektocht heb ik ook nog zo'n paard gekeken waarbij ik het gevoel had dat het een soortgelijk verhaal was, die zou uit het niets schrikken en rondrennen... Beest stond bijna 24/7 op stal, mocht alleen los in een paddock van hooguit 2x stalmaat (ja, in de zomer ook) en onder het zadel mocht die enkel dressuren want buiten was die uiteraard nog erger. Dat die zo nu en dan de kans pakte om ff lekker hard door de baan te crossen leek me persoonlijk niet zo gek :P

Ik moet zeggen dat ik mijn beide merries van mensen heb gekocht bij wie ik het onderbuikgevoel had dat ze min of meer de waarheid vertelde, ook al was het niet de mooiste waarheid. Nummer 1 zou bomproof maar een tikje (te) fanatiek en scherp met rijden zijn, zeker voor een gemiddelde ruiter, en nummer 2 werd te koop aangeboden omdat de eigenaresse er niet meer op durfde vanwege hoe onzeker het paard was. In beide gevallen bleek het te kloppen :P Achteraf gezien heb ik veel liever zo'n aanpak dan iemand die elk paard als beginnerproof probeert aan te smeren, dan stond ik tenminste niet voor een al te onaangename verassing :)

Wat ik wel opvallend vind zijn paarden die elke x weken met nieuwe advertentietekst te koop staan al is het wel van dezelfde verkoper. Ik houd er een uit nieuwsgierigheid in de gaten, eerst was het een springpaard met veel potentie en filmpje van 125cm parcours erbij, maar dressuurmatig nog (te) groen; vervolgens is die een taentvol dressuurpaard geworden dat echter levensgevaarlijk was met (poging op) springen vanwege steigeren; nu is die zowel voor dressuur als springen geschikt en springt braaf een klein parcoursje rond :+ Ja ja, ik weet dat je je paard heropvoeden en corrigeren kan, maar gezien er hooguit weekje of 4-5 tussen verschillende versies zit ben ik heel benieuwd wat voor paard het nou daadwerkelijk is :P

ikke

Berichten: 37673
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:46

Fly_high schreef:
Citaat:
Maar dat is dus wel een punt, als je weet dat een pony of paard bepaalde dingen doet, onbetrouwbaar is of zoiets en deze staat te koop. Wat doe je dan? Zeg je er wat van of niet? Want sommige zullen inderdaad echt in andere handen beter worden, maar niet elke kijker is meteenndie geschikte koper...


Ik zou er persoonlijk niets online over zetten, ook al kriebelt het om mensen te waarschuwen.

Dat vind ik ook het lastige van gedrag, dat het in onwijs grote mate afhankelijk is van rijkunsten van degene die daarop zit maar ook de huisvesting.... Ik heb er genoeg van gezien die staatsgevaarlijk waren puur vanwege hoe die werden gehouden. Eentje dat ik heb gereden mocht bijvoorbeeld in de winter enkel rondje box - stapmolen - binnenbak draaien en werd er gek van, ging telkens bokkend keihard ervandoor zonder daar echt aanleiding voor de hebben (behalve de gebrekkige huisvesting dus). In de zomer toen die in de wei stond was er niets aan de hand. Met mijn zoektocht heb ik ook nog zo'n paard gekeken waarbij ik het gevoel had dat het een soortgelijk verhaal was, die zou uit het niets schrikken en rondrennen... Beest stond bijna 24/7 op stal, mocht alleen los in een paddock van hooguit 2x stalmaat (ja, in de zomer ook) en onder het zadel mocht die enkel dressuren want buiten was die uiteraard nog erger. Dat die zo nu en dan de kans pakte om ff lekker hard door de baan te crossen leek me persoonlijk niet zo gek :P

Ik moet zeggen dat ik mijn beide merries van mensen heb gekocht bij wie ik het onderbuikgevoel had dat ze min of meer de waarheid vertelde, ook al was het niet de mooiste waarheid. Nummer 1 zou bomproof maar een tikje (te) fanatiek en scherp met rijden zijn, zeker voor een gemiddelde ruiter, en nummer 2 werd te koop aangeboden omdat de eigenaresse er niet meer op durfde vanwege hoe onzeker het paard was. In beide gevallen bleek het te kloppen :P Achteraf gezien heb ik veel liever zo'n aanpak dan iemand die elk paard als beginnerproof probeert aan te smeren, dan stond ik tenminste niet voor een al te onaangename verassing :)

Wat ik wel opvallend vind zijn paarden die elke x weken met nieuwe advertentietekst te koop staan al is het wel van dezelfde verkoper. Ik houd er een uit nieuwsgierigheid in de gaten, eerst was het een springpaard met veel potentie en filmpje van 125cm parcours erbij, maar dressuurmatig nog (te) groen; vervolgens is die een taentvol dressuurpaard geworden dat echter levensgevaarlijk was met (poging op) springen vanwege steigeren; nu is die zowel voor dressuur als springen geschikt en springt braaf een klein parcoursje rond :+ Ja ja, ik weet dat je je paard heropvoeden en corrigeren kan, maar gezien er hooguit weekje of 4-5 tussen verschillende versies zit ben ik heel benieuwd wat voor paard het nou daadwerkelijk is :P

Ik zou zeggen: ga kijken :D

Oogappeltje was ook op een soortgelijke manier muurvast gereden. Dat paard wilde helemaal niks meer. Je kon d'r nog net aan een touwtje mee laten lopen.
Naar zuid-Frankrijk lopen doet een hoop voor een paard, in ieder geval voor dat paard :D