Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 07:58

Lieser schreef:
Er staat een leuke Tinker op mp, maar de verkoper reageert niet op mijn berichtje. -:(-
Zo irritant (er staat geen telefoonnummer bij, dus ik kan niet bellen of appen).

Heb je dit weekend het bericht gestuurd? Misschien op vakantie of telefoon/computerloos door Pinksteren? :+
Of wacht je al langer?

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:11

Haha Pallatin, ik ben 1,55 groot, dus kom vooral bij die van mijn net met mijn voeten onder het zadel uit. Maar ik herken wat jij omschrijft van mijn Welsh van 1,33. Heb daar nog steeds de gewoonte van mijn been op te trekken om te drijven :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:52

c_alsemgeest schreef:
Lieser schreef:
Er staat een leuke Tinker op mp, maar de verkoper reageert niet op mijn berichtje. -:(-
Zo irritant (er staat geen telefoonnummer bij, dus ik kan niet bellen of appen).

Heb je dit weekend het bericht gestuurd? Misschien op vakantie of telefoon/computerloos door Pinksteren? :+
Of wacht je al langer?

Zaterdag. Maar ik zie net dat hij inmiddels gereserveerd is.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:19

Voor een goede kennis/vriendin ben ik opzoek naar een nieuw paard of pony. Best een lastige zoektocht dus ook hier maar eens een oproepje.

Wat zoek ik:
- stokmaat tussen de 1.50 en 1.60
- leeftijd tussen de 8 en 15 jaar
- verkeersmak, ook voor groot verkeer
- moet goed alleen op buitenrit kunnen
- geschikt voor een onzekere ruiter, opstappen en wegrijden type, eentje die de ruiter vertrouwen geeft
- gezond
- sterke voorkeur voor een ruin

In een straal van max 100 km rondom Middelburg, Walcheren (België mag dus ook)

Pony of paard zal aan huis komen te staan op een boerderijcamping met als maatje een tinkermerrie op leeftijd. Paddock, weide en stal (tussen april en september 24/7 buiten).

Ken of ben jij iemand die een geschikt paardje heeft? Laat het me weten :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:41

Budget?

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:37

c_alsemgeest schreef:
Budget?

Vergeten bij te zetten, excuus
Kan het bericht niet meer aanpassen, maar budget is 4.5 wortels.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:41

Bernadth99 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Budget?

Vergeten bij te zetten, excuus
Kan het bericht niet meer aanpassen, maar budget is 4.5 wortels.

Ik zie dit soms ook in facebook groepen voorbij komen, hoeveel is een wortel?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:44

Duizend euro per wortel en appel is 500 euro

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:46

Ah, appel heb ik nog niet voorbij zien komen. Vermoedde al dat een wortel 1000 is. Bedankt Marjan :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:58

Hoe gaan jullie om met vraagprijzen en bieden enzo? Ik ga bij een leuke 5-jarige kijken, stond op marktplaats met een vraagprijs waarvan ik denk dat ie mogelijk wel wat te duur is. Stel het paard staat je aan, hoe gaan jullie dan dat gesprek over de prijs aan? Hoeveel "durf" je onder de vraagprijs te bieden? (zonder iemand tegen het hoofd te stoten) Het is 20 jaar terug dat ik paarden gekocht heb en dat ging toen via bekenden, heb nooit zelf hoeven handelen. Ik kan op de markt ook al niet pingelen :7

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 23:52

Ik denk vooral dat je het gevoel van tegen het hoofd stoten los moet laten.

Het is jouw geld en jouw keuze. Netzoals dat het de keuze is van verkoper om het paard sowieso aan iemand anders te gunnen of het niet voor die prijs weg te doen.
Ja heb je, nee kan je krijgen.

Mijn advies, probeer te kopen zonder emotie, anders betaal je snel te veel. Het gezegde is niet voor niets wat de gek er voor geeft. Theoretisch gezien is alles boven de slacht prijs al emotioneel, maar goed haha.

Als het was is, open het gesprek gewoon. Even aftasten hoe de pet staat, als jullie onderling klikken kan je een start maken met "is de prijs ook nog onderhandelbaar?" Daar zal een morrend toch toestemmend antwoord op komen, waarschijnlijk.
Dan zeg je vervolgens heel zwart wit "ik vind het paard x waard en zou dit er voor willen geven". Je hoeft geen opsomming te maken. Wel in je hoofd, als de verkoper komt met 101 redenen waarom hij het wel waard is, dat je het kan weerleggen.

Je ziet wel waar het schip strand, succes.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 00:29

Onderhandelen is een vak apart. Je kan over meer dingen onder handelen dan de prijs. Denk aan keuring, vervoer. Vergeet die niet. Lijkt anders dan de vraagprijs maar is dus wel iets.

Theoretisch gezien doe je een lager bod en bied je zo een beetje naar elkaar toe.
Je kan ook gebruiken: zullen we het verschil delen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 07:41

Toen ik mijn Ijslander kocht van mijn hoefsmid wou hij ook niks met de prijs doen en ik was niet doortastend genoeg omdat ik hem goed ken maar heb toen wel een jaar op ijzers zetten erin bedongen en hij kwam hem brengen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:36

Als jou prijs van wat je uit wilt geven ver van de vraagprijs ligt zou ik op voorhand al over de prijs beginnen

Dan verdoe je in ieder geval ook niet de tijd van de verkoper als je bod zo laag is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:37

Ik heb ooit een heeeeel oud (jaren ‘80?) zadel meegekregen :+

Eens met Stal Nollie. Ik zou eerst vooraf vragen of de prijs onderhandelbaar is. Bij Amy heb ik ook eerst de prijs afgesproken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:44

StalNollie schreef:
Als jou prijs van wat je uit wilt geven ver van de vraagprijs ligt zou ik op voorhand al over de prijs beginnen

Dan verdoe je in ieder geval ook niet de tijd van de verkoper als je bod zo laag is.

Inderdaad, zo hadden we hier iemand die kwam proefrijden, nog een keer kwam... en uiteindelijk maar de helft van de vraagprijs bood en ook niet omhoog wilde gaan :')
Zonde van iedereen zijn tijd.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:20

Ik ga wel kijken als de vraagprijs tot 500 erboven ligt, <1000 ook nog wel als ik het idee heb dat een goed huisje belangrijk is. Maar anders zou ik van te voren toch wel eerst bespreken hoeveel bereid ze zijn om te zakken. Anders is het inderdaad zonde van de tijd. Handelaren wil ik alleen kijken als het binnen m'n budget ligt, of als ik weet dat ik zelf bereid ben naar de vraagprijs toe te werken, omdat ik daar niet het idee heb dat er veel ruimte tot onderhandelen is?

Al moet ik ook zeggen dat ik al een paar keer ben gaan kijken bij een paardje die ik via een oproepje op fb kreeg aangeboden, waarbij dus mijn budget erin vermeld staat. En dan bij het bezichtigen vraag naar de vraagprijs en die soms ook gewoon 1500-2000 erboven ligt. Dat ik denk je weet mijn budget toch? Bied het dan niet aan. Ik ga er vanuit dat het dan binnen mijn budget ligt. Maar daar moet ik misschien ook wat strakker op gaan zitten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:29

Ja bij mijn voorbeeld ging het om 20k verschil :')
Paard was ook helemaal naar wens/verwachting. 100% gezond, talentvol en braaf.
Maar zou het sowieso altijd vooraf met de verkoper bespreken, dan verdoe je elkaars tijd ook niet als het niet onderhandelbaar is.
Iets anders vind ik het als er bv iets uit een keuring of het rijden oid komt, dat wist je vooraf niet dus logisch dat er dan achteraf onderhandeld wordt.

Heb eigenlijk verder bij al mijn paarden wel een beetje onderhandeld. Alleen bij de laatste nagenoeg niks, die vond ik eigenlijk al heel scherp geprijsd voor wat ik kreeg. Namelijk een gezond en goed paard, qua gedrag wel wat haken en ogen, maar dat was dus al ruim meegenomen in de prijs. Sowieso een hele fijne en eerlijke verkoper waardoor ik vooraf ook een goede inschatting kon maken of ik het werk er in wilde gaan steken.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:27

Ja nu kijk ik wel voor pony's tot 8, dus dan is 500-1000 wel een ander bedrag dan op > 15/20/25k natuurlijk. Maargoed, ik geloof ook zomaar dat er dan mensen zijn die hetzelfde doen.

Ik had er laatst ook eentje vraagprijs 14K, ik zei gelijk dat is boven m'n budget. Ze zei nog dat ik een bod kon doen, maar ik zei dat verschil is zo groot, daar gaan we niet uitkomen. Geloof best dat mensen het wel op tafel leggen haha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:47

Laatst een driejarige verkocht voor 2k onder de vraagprijs.. de markt is raar. Kapotte weidemaatjes vragen ze gerust 5k voor met zielig verhaal terwijl een hele gebruiksvriendelijke (in lijf en karakter) gezonde 3 jarige niks mag kosten..

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:51

Even een vraag van een niet echt sociaal media gebruiker.
Wat zijn goede verkoop punten om een paard aan te bieden.
Sporthorses etc ben ik wel mee bekend, maar deze lijken tegenwoordig steeds minder slagend voor verkopen. En de advertenties worden echter steeds duurder. Je moet ook wel echt de duurste opties nemen om überhaupt views op een advertentie te krijgen.
Maar heeft iemand nog tips?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:53

Ik zou zeggen Facebook en marktplaats, op facebook raken de advertenties snel ondergesneeuwd maar is wel gratis en groot bereik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:53

Toen ik laatst geïnteresseerd was in een paard, zonder vraagprijs, bleek het paard 20% boven mijn budget.
Toen ik bedankte voor de info, vroeg zij waarom ik niet verder wilde.
Toen ik aangaf, dat dit paard 20% boven mijn budget was, toen vroeg zij toch of ik wilde komen kijken en dat wij wel uit de prijs zouden komen. Dat hebben wij gedaan, helaas was het paard toch niet wat we zochten. Dit was wel rechtstreeks van de fokker. Dus er is wel wat mogelijk.
Als er een vraagprijs bij had gestaan, had ik niet gereageerd, omdat 20% best veel geld is.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:58

ik kijk zelf o.a toch op marktplaats en tweedehands.be, daar staan er best veel op, sporthorses lijken de wat 'betere' paarden op te staan.
je hebt nog e-horses

Er zijn verschillende facebook groepen, dan vind ik de iets specifiekere groepen zoals "Springpaarden" of "KWPN paarden" iets betere resultaten opleveren als de algemene paarden/pony maatjes etc. Maar eerlijk is eerlijk, facebook vind ik ook een redelijk wir war van advertenties in al die verschillende groepen
:')

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:59

Ik weet niet meer wie een haflinger zocht, maar op de Facebook pagina paard/Pony zoekt maatje staat er nu eentje
Omgeving Eindhoven