Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:33

Interessant! Blijft alleen wel ook de vraag open of het vee zelf wel onder de turbines kan, zonder er stress van te krijgen.

Wat een hekwerk Lynn_Nikita…
Als iedereen dit doet gaat het landschap er totaal anders uitzien voor het overige wild. Echt een groot dilemma.
Ik denk dat je omheining qua hoogte effectief is, het lek kan aan de onderkant zitten, geen idee maar zou het ook kunnen dat wolven er juist een uitdaging in zien? Of op een soort dierlijke manier ‘geprogrammeerd’ zijn persé een bepaalde route te willen gaan, of er nou hindernissen zijn of niet?
Zomaar wat gedachtes. Ik hoop dat jullie dieren behoed blijven voor aanvallen van de wolf.

Iemand noemde ook dat verhongering een normale doodsoorzaak is voor een oude wolf en hier zat ik laats ook over na te denken: we hebben tot nu toe vooral jonge wolven in NL (jongen en mid life), misschien nog geen oude dieren. Het zou nog wel eens kunnen dat in de loop van de jaren de oude wolven een probleem gaan worden. Die zijn niet langer in staat om (tenminste deels) wild te vangen maar van starvation is geen sprake als ze gemakkelijk schapen kunnen pakken.
Beetje wat je in Afrika ziet, dat oude leeuwen in de buurt van dorpen voedsel proberen te pakken.
Geen idee maar misschien loopt het er op uit dat oude dieren toch moeten worden geschoten omdat ze lastig kunnen worden.

Lukasje

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:36

Dat belooft! Die oudjes komen in huis dan? De jonge dieren komen al in woonkernen en op erven, vlakbij achterdeuren, voor auto’s, op de oprit, …

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:45

ik dacht dat dit misschien zou kunnen ? tegen het graven? maar dan steviger natuurlijk, dit is voor kipjes ;) maar bij elk hekwerk zou dit makkelijk gedaan kunnen worden , helemaal dicht

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:14

Ik heb hier in 2004 overal gaas in de grond laten graven. Op veel punten is deze door geroest. Al jaren.
Dus wil je zoiets doen moet het echt dik metaal zijn.
Misschien van die beton/staal matten of zo.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:18

Ik heb bij mijn kippenren grinttegels buiten langs liggen tegen het graven van vos etc. Ratten trekken zich daar niets van aan, die graven dan gewoon van naast de grinttegel....

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:21

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier in 2004 overal gaas in de grond laten graven. Op veel punten is deze door geroest. Al jaren.
Dus wil je zoiets doen moet het echt dik metaal zijn.
Misschien van die beton/staal matten of zo.

ja inderdaad zoiets bedoel ik ook, dit kan misschien ook bij de bestaande omheiningen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:49

Lukasje schreef:
Dat belooft! Die oudjes komen in huis dan? De jonge dieren komen al in woonkernen en op erven, vlakbij achterdeuren, voor auto’s, op de oprit, …

:')
Ze kloppen aan en vragen of je eten hebt voor minderbedeelden en senioren of grote gezinnen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:24

En als je niet open doet, blazen ze je huis omver :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:46

Haha, beetje humor hier is ook wel eens leuk!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:28

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:41

De moeflons werden dus inderdaad gezien als gemakkelijke buffet voor de wolven door de voorstander van wolf.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:45

tienus63 schreef:
De moeflons werden dus inderdaad gezien als gemakkelijke buffet voor de wolven door de voorstander van wolf.

Terwijl de moeflons dus wel een bedreigde diersoort is, in tegenstelling tot de wolf.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:27

Onali schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/04/op ... Jvzd62Wtpo

Eerst wordt de wolf in de Hoge Veluwe gedumpt en nu ineens ach nee, wat nou als de roedel pups gaat verstoten.
Arme dieren kunnen nergens heen :')

Ik geef het Park groot gelijk.

Natuurlijke selectie, gewoon de natuur zn gang laten gaan. Dat moet nu blijkbaar ook :? :?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:28

sterregoud schreef:
tienus63 schreef:

Terwijl de moeflons dus wel een bedreigde diersoort is, in tegenstelling tot de wolf.

Jaaa maar die zijn niet inheems (toch?), dus dan mogen ze wel gewoon uitgemoord worden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:31

Onali schreef:

Eerst wordt de wolf in de Hoge Veluwe gedumpt en nu ineens ach nee, wat nou als de roedel pups gaat verstoten.

Want er is te weinig ruimte voor nog een roedel of zwervende dieren..
Als dat stuk bos van de Veluwe al te klein is... :')
Wanneer gaan die wolven voorstanders het nou eens inzien, dat Nederland te klein is voor meerdere wolven roedels..

Ben overigens wel benieuwd met welke hekwerk ze dat hebben afgesloten :')
Ik vraag dit voor een vriend :D
Laatst bijgewerkt door gillian op 06-01-23 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:32

Onali schreef:

stukje tekst uit dat artikel schreef:
Pas als ‘zenderen’ aantoont dat de gewenste ‘verwildering’ van de wolf niet tot stand komt, mogen verdergaande maatregelen overwogen worden, volgens Europese en nationale beschermingsmaatregelen.

hoezo moet zenderen aantonen dat de verwildering tot stand komt? Die dieren waren toch al wild en door de huidige gang van zaken werden ze toch steeds tammer?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:34

de moeflon is ook niet inheems inderdaad, die zijn daar jaren geleden geplant om de begroeiing op te eten en bij te houden, maar toen werden het er wel heel veel en er moesten wat weg, enz enz.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:34

tienus63 schreef:

Maar als die weggehaald worden of allemaal door de wolven zijn opgevreten, krijgt NP de hoge Veluwe de schuld dat er te weinig voedselaanbod is voor de wolven, omdat ze niet uit het park weg kunnen. Het moet niet gekker worden.....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:44

Ze zijn heel goed in het ja maar en de schuld afschuiven.
De wereld op zijn kop.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:06

Ik blijf het belachelijk vinden dat je op prive eigendommen geen maatregelen mag nemen tegen de wolf.
De hoge Veluwe zat al niet te wachten op wolven, maar ze zijn er mee opgescheept. En nu mogen ze ze geen stro breedte in de weg leggen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:22

Is dat hele park dan afgezet met omheining?
Moeflon is Corsicaans en dus uitheems maar zeer zeker meer bedreigd dan de wolf. Wat maakt de wolf eigenlijk bedreigd, zijn aantal of zijn geschikte leefgebieden die slinken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:38

De wolf is niet bedreigd, maar beschermd.

Op het Wekeromse zand hebben ze ook een probleem met de moeflons. Er staat een hek omheen maar voor kleinwild zitten daar bewust doorgangen in. Kan de wolf ook zo doorheen natuurlijk. Maar moeflons zijn honkvast dus die gaan er niet door. En zijn dan een makkelijk slachtoffer.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:25

Kreeg deze net doorgestuurd, maar een paar minuten bij ons op stal vandaan… Is al de 4e keer volgens de auteur van het bericht.

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:12

Klopt, meerdere aanvallen daar deze week al.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:18

gillian schreef:
Onali schreef:

Want er is te weinig ruimte voor nog een roedel of zwervende dieren..
Als dat stuk bos van de Veluwe al te klein is... :')
Wanneer gaan die wolven voorstanders het nou eens inzien, dat Nederland te klein is voor meerdere wolven roedels..

Ben overigens wel benieuwd met welke hekwerk ze dat hebben afgesloten :')
Ik vraag dit voor een vriend :D

Eerst zouden ze er wel zo maar zijn komen aanlopen en nu kunnen ze niet weg door de hekken? Dat is toch ook tegenstrijdig :Y) .